tenormin schreef:Wat is wijsheid in deze? 't Is inderdaad zo dat een werkgever niet naar je medische historie mag vragen, maar dat gebeurd wel, niet rechtstreeks als het een "gehaaide" personeelschef is, maar toch.
Weer lekker mee gebept en totaal niet terzake doende
In de rechtspraak heeft zich inmiddels de regel ontwikkeld dat de werknemer bij sollicitatie niet mag verzwijgen dat hij een kwaal heeft die hem ongeschikt maakt voor het verrichten van de functie waarnaar hij solliciteert en de werknemer dit wist of had moeten begrijpen. Een sollicitant is dan ook verplicht spontaan te melden dat hij medische beperkingen heeft, dan wel inlichtingen verschaft over zijn gezondheid. Niet waar het betreft gezondheidsaspecten die voor de vervulling van de functie niet rechtstreeks van belang zijn, maar wel als sprake is van belangrijke (oude) gezondheidsklachten die hem (mogelijk al van begin af aan) minder geschikt of ongeschikt maken voor de baan in kwestie.
weetnietveel schreef:Het is verboden voor een werkgever om bij een sollicitatie te vragen naar ziektegeschiedenis of ziekte!! De sollicitant moet er dan ook niet over beginnen is nergens voor nodig. Iris die andere 3 reacties zijn onzin!!
Niks zeggen kán, maar als je nu zo te lezen krap aan 4 dagen kan werken in een voor je bekende baan en omgeving, ben ik benieuwd hoelang je die leugen kan volhouden in een nieuwe baan, waar je je de eerste paar maanden toch moet inwerken en je goede wil moet tonen, en op zeg ~105% moet werken.
En, recht hebben volgens de letter van de wet is leuk en aardig, maar recht krijgen in de huidige arbeidsmarkt is een heel andere zaak. Eerlijk zijn, zal er voor zorgen dat je normaliter die baan niet zal krijgen, voor TS tien anderen die géén RSI historie hebben.
Dan kunnen we hier wel juridisch en politiek correct gaan lopen kwebbelen, maar de harde werkelijkheid is dat op dit moment werkgevers risico's vermijden, en dit is een simpel te vermijden risico door een zinnetje als "we denken niet dat je in het team past" of iets anders subjectiefs waar je als sollicitant niet langs komt.
U hebt het recht om te zwijgen... Er is niet naar gevraagd, mag niet, als je iets niet zegt lieg je niet!
De rest klopt wel, alleen moet ze het niet zeggen, is nergens voor nodig.
tenormin schreef:Wat is wijsheid in deze? 't Is inderdaad zo dat een werkgever niet naar je medische historie mag vragen, maar dat gebeurd wel, niet rechtstreeks als het een "gehaaide" personeelschef is, maar toch.
Weer lekker mee gebept en totaal niet terzake doende
In de rechtspraak heeft zich inmiddels de regel ontwikkeld dat de werknemer bij sollicitatie niet mag verzwijgen dat hij een kwaal heeft die hem ongeschikt maakt voor het verrichten van de functie waarnaar hij solliciteert en de werknemer dit wist of had moeten begrijpen. Een sollicitant is dan ook verplicht spontaan te melden dat hij medische beperkingen heeft, dan wel inlichtingen verschaft over zijn gezondheid. Niet waar het betreft gezondheidsaspecten die voor de vervulling van de functie niet rechtstreeks van belang zijn, maar wel als sprake is van belangrijke (oude) gezondheidsklachten die hem (mogelijk al van begin af aan) minder geschikt of ongeschikt maken voor de baan in kwestie.
Leuk gevonden maar NIET VAN TOEPASSING! Als Iris die kwaal bij haar oude werkgever heeft opgelopen kan ze beter proberen schadevergoeding te krijgen.
merkez schreef:
Zeer naief. Je gaat er blijkbaar van uit dat een werkgever er voor de werknemer is. Een werkgever denkt alleen maar aan kosten en baten en wil zoveel mogelijk winst maken. Daar past een zieke werknemer niet bij. Daar wil hij het liefst zo snel mogelijk vanaf want dat kost geld.
Idealist zeker?
idealist?
wat heb je eraan om met een leugen in een nieuwe baan te stappen? je hebt er toch veel meer aan om open kaart te spelen, zodat de nieuwe werkgever weet dat jij eerlijk ben en hij jou kan helpen ervoor te zorgen dat je RSI klachten niet weer terugkomen. hoe ga je het anders verklaren als je vraagt om allerlei maatregelen/voorzieningen om rsi te voorkomen.
Natuurlijk ben jij er voor de werkgever om voor hem geld te verdienen, maar hij zal er ook voor jou moeten zijn. een tevreden/gezonde werknemer is het productiefst.
weetnietveel schreef:Het is verboden voor een werkgever om bij een sollicitatie te vragen naar ziektegeschiedenis of ziekte!! De sollicitant moet er dan ook niet over beginnen is nergens voor nodig. Iris die andere 3 reacties zijn onzin!!
Niks zeggen kán, maar als je nu zo te lezen krap aan 4 dagen kan werken in een voor je bekende baan en omgeving, ben ik benieuwd hoelang je die leugen kan volhouden in een nieuwe baan, waar je je de eerste paar maanden toch moet inwerken en je goede wil moet tonen, en op zeg ~105% moet werken.
En, recht hebben volgens de letter van de wet is leuk en aardig, maar recht krijgen in de huidige arbeidsmarkt is een heel andere zaak. Eerlijk zijn, zal er voor zorgen dat je normaliter die baan niet zal krijgen, voor TS tien anderen die géén RSI historie hebben.
Dan kunnen we hier wel juridisch en politiek correct gaan lopen kwebbelen, maar de harde werkelijkheid is dat op dit moment werkgevers risico's vermijden, en dit is een simpel te vermijden risico door een zinnetje als "we denken niet dat je in het team past" of iets anders subjectiefs waar je als sollicitant niet langs komt.
U hebt het recht om te zwijgen... Er is niet naar gevraagd, mag niet, als je iets niet zegt lieg je niet!
De rest klopt wel, alleen moet ze het niet zeggen, is nergens voor nodig.
En dan komt het vanzelf wel bovendrijven tijdens de proeftijd, als ze nu krap 4 dagen kan werken.
kokka schreef:idealist?
wat heb je eraan om met een leugen in een nieuwe baan te stappen? je hebt er toch veel meer aan om open kaart te spelen, zodat de nieuwe werkgever weet dat jij eerlijk ben en hij jou kan helpen ervoor te zorgen dat je RSI klachten niet weer terugkomen....
Als je open kaart speelt wordt je niet aangenomen, simpel zat. Dus beter zwijgen en laten zien wat je waard bent. De werkgever zal dan later het RSI probleem nog maar als een probleempje ervaren.
wat heb je eraan om met een leugen in een nieuwe baan te stappen? je hebt er toch veel meer aan om open kaart te spelen, zodat de nieuwe werkgever weet dat jij eerlijk ben en hij jou kan helpen ervoor te zorgen dat je RSI klachten niet weer terugkomen....
Als je open kaart speelt wordt je niet aangenomen, simpel zat. Dus beter zwijgen en laten zien wat je waard bent. De werkgever zal dan later het RSI probleem nog maar als een probleempje ervaren.
Met open kaart spelen is onelegant en dient geen enkel doel (Balthasar Gracian,1647).
Eerlijkheid wordt in deze wereld niet beloond. Het hoort nu eenmaal bij het risico dat een werkgever loopt als hij met een zieke werknemer opgescheept zit, net als het risico dat een werknemer loopt als hij na een jarenlang dienstverband er wordt uitgeknikkerd.
Met open kaart spelen is onelegant en dient geen enkel doel (Balthasar Gracian,1647).
Eerlijkheid wordt in deze wereld niet beloond. Het hoort nu eenmaal bij het risico dat een werkgever loopt als hij met een zieke werknemer opgescheept zit, net als het risico dat een werknemer loopt als hij na een jarenlang dienstverband er wordt uitgeknikkerd.
Er zijn ook werkgevers die een werknemer met een langdurige ziekte (nekhernia) en een jaarcontract wél een 2e jaarcontract aanbieden, maar dat verschilt per werkgever, en geval.
Ik vind het niet eerlijk om het te verzwijgen, zeker als de kans aanwezig is dat het invloed kan hebben op uw nieuwe werk.
Ik zou mij als werkgever heel erg genaaid voelen als ik dit niet wist, maar wel voor de problemen op kan draaien.
VioletPrue schreef:Ik vind het niet eerlijk om het te verzwijgen, zeker als de kans aanwezig is dat het invloed kan hebben op uw nieuwe werk.
Ik zou mij als werkgever heel erg genaaid voelen als ik dit niet wist, maar wel voor de problemen op kan draaien.
Eerlijk doet er niet toe. Als jij een kwaal hebt die je functioneren in de nieuwe functie kan beperken dan mag je dat niet verzwijgen. Eventuele risico's zijn er voor eigen rekening en ga er maar van uit dat bij een RSI ze gelijk tot de conclusie zullen komen dat je die al had.
Het voelt voor mij ook het meest fair om mijn werkgever te vertellen over mijn klachten. De RSI is bij mij veroorzaakt door stress/spierspanning en een te grote extra opdracht naast mijn werkzaamheden.
Hoe oneerlijk mijn huidige werkgever me nu ook behandeld heeft, ik ga het wel kort melden tijdens mijn nieuwe sollicitaties.
Iris_D schreef:Het voelt voor mij ook het meest fair om mijn werkgever te vertellen over mijn klachten. De RSI is bij mij veroorzaakt door stress/spierspanning en een te grote extra opdracht naast mijn werkzaamheden.
Hoe oneerlijk mijn huidige werkgever me nu ook behandeld heeft, ik ga het wel kort melden tijdens mijn nieuwe sollicitaties.
Dank voor jullie reacties!
Als je huidige werkgever schuld is aan je RSI door bijv. slechte werkomstandigheden kun je proberen daar schadevergoeding voor te krijgen! Als jij denk dat het goed is om RSI te melden bij nieuwe sollicitaties dan moet je dat doen.
Wie zichzelf serieus neemt solliciteert alleen op banen die geschikt zijn. Als je al eens RSI hebt (gehad), dan solliciteer je niet op een baan waarin je een grote kans op herhaling hebt.
Bij iedere geschikte baan is de kans op herhaling dus vrijwel nul. Daarom hoef je je overwonnen ziekte niet naar voren te schuiven. Mocht je het tot een gesprek brengen, zwijg dan over de RSI. Informeer wel naar de arbeidsomstandigheden. Oefen op de vraag of je je toekomstige arbeidsplaats even kort kan zien, om een indruk te krijgen van de sfeer, ofzo.
Mocht je later door dezelfde klachten uitvallen, dan hoeft dat niet tot ontslag te leiden. Je bent immers pas weer gaan werken toen je "genezen verklaard" was. Bewaar je papieren (reintegratieplan enzo) van de afgelopen periode zorgvuldig en let erop dat in één ervan staat dat je nu weer volledig arbeidsgeschikt bent.
Wat is RSI? Volgens Wikipedia is dit het volgende:
Repetitive Strain Injury (RSI) is een verzamelnaam voor allerlei klachten die te maken hebben met het gedurende lange tijd herhaaldelijk uitvoeren van dezelfde, soms kleine en op zich niet inspannend lijkende bewegingen.
Om dit soort klachten te voorkomen is het verstandig om regelmatig een ander soort bewegingen te doen dan nodig is bij het uitvoeren van bepaalde werkzaamheden. Veel werkgevers zitten daar niet op te wachten, omdat dit er vaak voor zorgt dat een werknemer volgens hun dan minder productief is. Wat veel werkgevers vaak vergeten is dat voor een goede concentratie vaak ook afleiding nodig is, maar dan moet deze natuurlijk wel in verhouding staan met de productiviteit.
Als een werkgever jou niet aan wil nemen omdat hij/zij denkt dat de kans op herhaling groot is, is het dus een probleem van de werkgevers. Die moeten er nl. mede voor zorgen dat jij het werk voor hun kunt doen. Bedenk ook dat iemand die nog geen RSI of een andere ziekte heeft, het wel kan krijgen en dat iemand die het heeft (gehad) vaak ook weet hoe deze te voorkomen zijn. Het zou dus geen excuus moeten zijn om niet aangenomen te worden.
Als een werkgever jou niet aan wil nemen omdat hij/zij denkt dat de kans op herhaling groot is, is het dus een probleem van de werkgevers. Die moeten er nl. mede voor zorgen dat jij het werk voor hun kunt doen. Bedenk ook dat iemand die nog geen RSI of een andere ziekte heeft, het wel kan krijgen en dat iemand die het heeft (gehad) vaak ook weet hoe deze te voorkomen zijn. Het zou dus geen excuus moeten zijn om niet aangenomen te worden.
natuurlijk is die werkgever daar bang voor, daarom wil hij natuurlijk ook niemand aannemen die al iets heeft, en natuurlijk kan dat een probleem zijn van werkgevers gezamenlijk. Maar dan nog, bij een klein bedrijf in deze crisis tijd kan 1 langdurig zieke al ervoor zorgen dat het bedrijf de fles op gaat en dan wordt de rest ook werkeloos.
Verder, ik ben het met je eens hoor, dat werkgevers hiervoor zouden moeten zorgen, maar het probleem ligt vaak veel verder dan voorkomen, bij sommige klachten is de kans dat je het krijgt gewoon veel groter als je het al eens gehad hebt (zo ook met peesontstekingen die vaak rsi gerelateerd zijn) je kunt dan proberen te voorkomen (wat natuurlijk een goed idee is) maar die pees blijft dan zwak.
Isabel1 schreef:
natuurlijk is die werkgever daar bang voor, daarom wil hij natuurlijk ook niemand aannemen die al iets heeft, en natuurlijk kan dat een probleem zijn van werkgevers gezamenlijk. Maar dan nog, bij een klein bedrijf in deze crisis tijd kan 1 langdurig zieke al ervoor zorgen dat het bedrijf de fles op gaat en dan wordt de rest ook werkeloos.
Voor kleine bedrijven kan het inderdaad vervelende gevolgen hebben als er iemand langdurig ziek is, maar over het algemeen is de kans dat de klachten gerelateerd zijn aan het werk bij dat soort bedrijven veel kleiner. Dit komt doordat de werkgever bij een klein bedrijf vaak beter weet wat er speelt en het werk daar vaak afwisselender is.
Wanneer een bedrijf daardoor de fles op gaat, komt het meestal door de (kromme) regelgeving of een verkeerde toepassing daarvan. In dit opzicht zou een instantie als het UWV zich wat meer terughoudend op moeten stellen en meer luisteren naar de werkgever en werknemer. Helaas is dit lastig en zal het door bezuinigingen van de regering steeds lastiger worden om die regelgeving op een goede manier toe te passen met klachten en onbegrip als gevolg.
De meeste klachten kunnen over het algemeen verholpen worden door te luisteren naar wat iemand anders zegt of te lezen wat iemand anders heeft geschreven.
Laatst gewijzigd door Matchstick74 op 18 mar 2013 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
RSI is een verzamelwoord voor motorische problemen in gewrichtsgebieden, waardoor normale beweging pijn of belemmering oplevert. Symptomen kunnen zijn, stijfheid, krampen, verlammingen, tintelingen, pijnsensatie en vermoeidheid in het gebied of door het hele lichaam, of over de hele lijn van bloedvaten van de rug/nek naar de extremen toe (handen, armen; benen, voeten).
Opgelopen RSI is dus een algemene term. Elke individu ervaart RSI anders. Naast arbeidsomstandigheden, is uit onderzoek naar voren gekomen dat juist mensen met een grote vlijtigheid eerder RSI oplopen, vroeger (onder te term tennis-arm) en nu (RSI en Fybromyalgie). Naast dat RSI kan worden opgelopen door uitsluiting van het gewaargevoel van spierpijn, is RSI ook gekoppeld met het welbehagen en welzijn van de werknemer onder prestatiedruk en sociale omgang opde werkvloer. Het vervelende van het verhaal is dat collega's het niet aan een collega kunnen zien of zij/hij onder druk staat en wat gewrichten inde persoon dan gaan doen. RSI loop je dus op als je ergens niet mee eens bent, maar toch doorgaat. Het zit dus ergens ook in de acceptatie van je eigen handelen ten opzichte van wat je zelf toereikend vindtom toch door te gaan. RSI wordt erger als je niet met je eigen beperkingen rekening mee houdt, waarin eigen houding, sociale welzijn om te ontspannen, conditionele activiteit als sport, eigen beweging en weg het onderspit delven ten faveure van prestatiedrang voor je werk, iets doen voor een ander wat uiteindelijk overmatig opgeleverd wordt.
Je kunt RSI NIET vermijden of ontwijken, omdat met de biologie en ouderdom van je gewrichten, je uiteindelijk je conditie behoort te behouden. dat lukt niet altijd voor 100%. Naar mate je ouder wordt, word je van zelf strammer en stijver in je gewrichten, dat gebeurt bij veel mensen rondom de 36 jaar. Dan ontstaan van jezelf je bewegingssouplesse en vrijheid in je motoriek op minder dan optimaal, dat voel je ook direct-tillen gaat zwaar, vermoeide spieren, stram en stijfheid in de ochtend en avond, juist na rust en in rustige toestand.
RSI heeft dus niets met werk te maken, het is een levensweg van een ouder wordende mens. We zien nu alleen veel meer mensen met RSI, omdat we het zo willen benoemen,wat dan gaat lijken alsog RSI per definitie arbeidsgerelateerd is met betaalde arbeid. dat is dus niet zo. Het is gerelateerd met onze mensenlijke beweging an sich.
Ik vind de vraag dus niet valide. Je solliciteert naar werk omdat je vindt dat het bij je past, als mens, met ervaring en met diploma'zonder diploma. Als je over je zelf gaat twijfelen, of bang bent dat je jezelf niet onder controle hebt tijdens werk, dan ben je niet geschikt voor de functie/vacature.
De beslissing tot aanname blijft bij de arbeid vragende partij, met of zonder wetgeving.
Laatst gewijzigd door LaoSu op 17 mar 2013 23:16, 3 keer totaal gewijzigd.
RSI heeft dus niets met werk te maken, het is een levensweg van een ouder wordende mens. We zien nu alleen veel meer mensen met RSI, omdat we het zo willen benoemen,wat dan gaat lijken alsog RSI per definitie arbeidsgerelateerd is met betaalde arbeid. dat is dus niet zo. Het is gerelateerd met onde mensenlijke beweging an sich.
Ik vind de vraag dus niet valide. Je solliciteert naar werk omdat je vindt dat het bij je past, als mens, met ervaring en met diploma'zonder diploma. Als je over je zelf gaat twijfelen, of bang bent dat je jezelf niet onder controle hebt tijdens werk, dan ben je niet geschikt voor de functie/vacature.
De beslissing tot aanname blijft bij de arbeid vragende partij, met of zonder wetgeving.
Reactie met link van een site over RSI, is vanuit de fysiotherapie benaderd, waarbij observatie mogelijk wordt bij de RSI lijdende, om de fasen in in elk geval te herkennen. Hiermee kan iemand een ijking vinden voor het ontstaan en ontwikkeling van een RSI aandoening.
Fysiotherapie is slechts een van de vele benaderingen van het gebied RSI en haar symptomen. Uit praktijk en onderzoek kan de oorzaak ook gevonden worden in gedragsslijting en emotionele dan wel gedragswijkingen ten faveure van het eigen overlevingsmechanisme om zich zelf staande te houden c.q. te willen houden in een omgeving die lijkt op fysieke burnt-out vanuit emotionele en bewuste gekozen gedragswijking. Wijking is in mijn definitie een aannemelijk gedragsschema om andere hersenfuncties te ontlasten. Dit terrein is breder dan wat fysiotherapie bestrijkt. Het ligt in zowel de arbeidsorganisatie met sociale en emotionele aspecten ervan, als minstens zoveel op het gebied van ergonomie en informationele ergonomie, om dan alsnog ook de arbeidspsychologie erbij te halen.