LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Another factor is central nervous system injury since neurogenesis occurs after cerebral ischemia, epileptic seizures, and bacterial meningitis. On the other hand, conditions such as chronic stress and aging can result in a decreased neuronal proliferation.
http://www.news-medical.net/health/Neur ... nesis.aspx
Vertaling: Een andere oorzaak waarbij er nieuwe neuronen worden aangemaakt is als er schade ontstaat aan het centraal zenuwstelsel ( hersenen en ruggenmerg) door bijv. een TIA of herseninfarct, epileptische aanvallen of een bacteriele hersenvliesontsteking. Aan de andere kant kan bijv. chronische stress en het ouder worden er voor zorgen dat er minder nieuwe neuronen worden aangemaakt.
Barman schreef:Dat is GEEN vertaling. Dat is jouw interpretatie van wat je denkt dat er staat!!!
Ten eerste wordt er niet gesproken over "een andere oorzaak". Er wordt daar niet gesproken over "oorzaken", maar over factoren die de de omvang van de neurogenese beinvloeden. Het hele gedeelte gaat over het reguleren van de neurogenese. Jij vertaald verkeerd en rukt het ook gemakshalve maar even uit zijn verband door het compleet anders te interpreteren.

Ten tweede verzin je gewoon het gedeelte "( hersenen en ruggenmerg) door bijv. een TIA of herseninfarct," er gemakshalve maar even zelf bij.
Many factors may affect the rate of hippocampal neurogenesis.
Er zijn allerlei factoren die de mate van neurogenese kunnen beinvloeden. En dan worden er enkele voorbeelden genoemd die de neurogense kunnen stimuleren/verhogen/bevorderen.

Dan komt het gedeelte dat gequote is en dat moet je lezen als:
Dan is er nog iets anders wat invloed heeft op de neurogenese en dan bedoelen ze iets wat de neurogenese stimuleert/verhoogt/bevordert. En dat is schade/letsel aan het centraal zenuwstelsel.
Dus schade aan het centraal zenuwstelsel (dat bestaat uit de hersenen en het ruggenmerg) is er de oorzaak van dat de aanmaak van nieuwe neuronen (neurogenese) wordt gestimuleerd / verhoogd / bevorderd, WANT zegt men: dat zien we gebeuren bij bijv. ceberale ischemie (doorbloedingsstoornissen in de hersenen, waar een TIA of een herseninfarct weer voorbeelden van zijn) en bij epileptische aanvallen en bij een bacteriele hersenvliesontsteking (dit zijn dan weer voorbeelden van schade/letsel aan het centraal zenuwstelsel).
Mijn eerdere vertaling is gewoon goed.

Barman OMVANG??? van de neurogense? en het REGULEREN??? van de neurogenese?

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door Barman »

Waar staan in die Engelse tekst dan de delen die jij tussen () plaatst? Die hele Engelse tekst die jij zogenaamd "vertaalt" bevat geen ().

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Ik wil hier ook nog wel even ingaan op die vertaling, want ik denk wel (@weetnietveel) dat je opzich wel vertaalt maar een beetje te makkelijk dingen aanneemt die er niet meteen staan.
Many factors may affect the rate of hippocampal neurogenesis. Exercise and an enriched environment have been shown to promote the survival of neurons and successful integration newborn cells into the existing hippocampus.

Another factor is central nervous system injury since neurogenesis occurs after cerebral ischemia, epileptic seizures, and bacterial meningitis. On the other hand, conditions such as chronic stress and aging can result in a decreased neuronal proliferation.
Het gaat er hier dus om dat inderdaad de snelheid van neurogenese bevorderd kan worden doordat iemand schade heeft gehad aan zijn centrale zenuwstelsel (dat zich bevind IN het ruggenmerg en de hersenen, het centrale zeneuwstelsel IS NIET het ruggemerg en de hersenen) Het gaat hier dus niet over de hoeveelheid nieuwe neuronen, maar over de snelheid waarop die gemaakt worden (het gaat namelijk over rate, en niet over de scope) Het zou best kunnen dat er inderdaad meer neuronen gemaakt worden, maar dat is niet wat er staat, er staat dat die neuronen sneller gemaakt worden, maar dat kan dus best dezelfde hoeveelheid zijn op jaarbasis.
Verder stelt linkt het stukje dus erop dat die schade aan het centrale zenuwstelsel dus bedoeld wordt in relatie tot epileptische aanvallen, celebrale ischemie (wat niet hetzelfde is als een tia of beroerte of infarct. Deze zaken KUNNEN een gevolg van een ischemie zijn, maar dat hoeft niet), epileptische aanvallen of bacteriele meningitis.

Omdat je eerder het de paragraaf ervoor niet mee quote is het niet duidelijk dat het om de rate gaat en neem je aan dathet om de scope gaat.

isabel

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Isabel1 schreef:Ik wil hier ook nog wel even ingaan op die vertaling, want ik denk wel (@weetnietveel) dat je op zich wel vertaalt maar een beetje te makkelijk dingen aanneemt die er niet meteen staan.
Ik ga ervan uit dat de mens gewoon een vast aantal hersencellen tot zijn beschikking heeft. Het kunnen er wel minder worden, maar er zullen normaal niet meer hersencellen gevormd worden dan nodig is.
Wat betreft de snelheid en het aantal neuronen:
We laten zien dat neurogenese plaatsvindt met een constante snelheid gedurende de dag en dat het niet beïnvloed wordt door veranderingen in de slaap/waak cyclus. Echter, wanneer lichaamsbeweging gestimuleerd werd door muizen te huisvesten met een loopwiel, leidde dit tot een sterke en acute toename in het aantal nieuw gevormde hippocampale zenuwcellen.
En dat gebeurt ook bij schade/letsel aan het centraal zenuwstelsel bij bijv. cerebrale ischemie, epileptische aanvallen en een bacteriele hersenvliesontsteking.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door Barman »

weetnietveel schreef: Ik ga ervan uit .....
In een vertaling? :shock:

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Ik ga ervan uit dat de mens een max. aantal hersencellen heeft en daar reageer jij op met:
Barman schreef: In een vertaling? :shock:
Kun je dat voor mij vertalen naar begrijpend Nederlands??

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door Barman »

weetnietveel schreef: Kun je dat voor mij vertalen naar begrijpend Nederlands??
Kan jij mij vertellen waar "( hersenen en ruggenmerg) door bijv. een TIA of herseninfarct" in de Engelse tekst staat?

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Barman schreef:
weetnietveel schreef: Kun je dat voor mij vertalen naar begrijpend Nederlands??
Kan jij mij vertellen waar "( hersenen en ruggenmerg) door bijv. een TIA of herseninfarct" in de Engelse tekst staat?
Ja, maar eerst even dit:
Het topic gaat over elektroconvulsietherapie, een behandeling waarbij epileptische aanvallen worden opgewekt. Mensen met epilepsie hebben vaak last van geheugenproblemen. Uit onderzoek blijkt dat na een epileptische aanval er een verhoogde neurogenese is. Uit onderzoek blijkt ook dat hersenweefsel van mensen met epilepsie veel minder hersencellen bevat dan gezond hersenweefsel.
Dat dit ook het geval kan zijn als men d.m.v. ECT epileptische aanvallen opwekt vind ik daarom aannemelijker dan aan te nemen dat ECT geen hersenletsel of hersenschade veroorzaakt.

stop-ect
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2013 22:41

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door stop-ect »

Op woensdag 24 juli komt ECT op TV bij de Vijfde Dag (EO). Ik en twee andere patiënten die ECT zijn ondergaan krijgen de kans hun verhaal te doen. Daarnaast komt een ECT psychiater aan het woord. ECT is "veilig" maar neemt hij de 10.000 euro die ik bied aan? Kijken dus!

Woensdag 24 juli om 20:25 op Nederland 2 bij de EO!

Een introductiefilmpje van de aflevering is te zien op http://www.ect-waarschuwing.nl/ of http://www.eo.nl/tv/devijfdedag/reporta ... depressie/

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Ik ga vanavond proberen te kijken of anders kijk ik deze uitzending wel bij "uitzending gemist". Ben benieuwd.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door dhc »

Ik niet...voor complottheorieën kijk ik wel op Joetjoep..

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door weetnietveel »

dhc schreef:Ik niet...voor complottheorieën kijk ik wel op you tube..
Wat bedoel je? Welk complot?
25-07-3013 Ik heb de uitzending gezien en dhc je kunt gerust kijken er zitten geen complottheorieën in.

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door weetnietveel »

N.a.v. de uitzending van "het vijfde uur" ---> http://www.eo.nl/tv/devijfdedag/reporta ... depressie/
(15.12:)
De journaliste Nanette Zonnenberg vraagt dr. Spaans (psychiater van Parnassia): "Brengt ECT hersenschade toe?"
Dr. Spaans: "Nee, hersenschade is in onderzoek nog nooit aangetoond".
N. Zonnenberg: "Hoe verklaart u dan die vergeetachtigheid bij sommige mensen of dat geheugenverlies?"
Dr. Spaans: "Dat kan betekenen dat er wel iets zou kunnen veranderen in de functie (tijdelijk in de meeste gevallen). Dat is iets anders dan dat er echt schade aan de hersenen optreedt."
N.Zonnenberg: "Hoe weet u dat zo zeker?"
Dr.Spaans:"....... Ja..... hier kan ik 1-2-3... nee, hier kan ik denk ik niets zinvols over zeggen."

Dus hersenschade is nog nooit aangetoond tijdens onderzoeken, maar met zekerheid zeggen dat ECT geen hersenschade veroorzaakt kan deze psychiater niet. Dan vind ik eigenlijk Sjoerd, dat in ieder geval dr. Spaans niet kan stellen dat ECT veilig is, want dat weet hij niet. Het is dan meer: onderzoek heeft nog nooit hersenschade aangetoond, dus we gaan ervan uit dat het veilig is.

Wat betreft een verandering in functie van de hersenen na een ECT zou ik dan graag willen weten: waardoor dat dan veroorzaakt wordt en hoe dat dan weer hersteld wordt. Zou je dat aan hem willen vragen?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door vroem »

gut zeg, zijn jullie hier nu nog steeds bezig...? 22 pagina's in 3 maand.

Loet van Wegen
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jul 2013 16:32

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door Loet van Wegen »

kuklos schreef:
stop-ect schreef:Mijn mening is bekend, namelijk dat ECT "werkt" op basis van het placebo effect.
Als ect werkt op basis van het placebo effect dan heeft het dus helemaal geen werking en kan het dus ook geen geheugenverlies veroorzaken.
Wie beweert dat ECT werkt op basis van placebo effect moet zich schamen. ECT is voor zwaar depressieve mensen een godsgeschenk.

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Loet van Wegen schreef:Wie beweert dat ECT werkt op basis van placebo effect moet zich schamen.
Ik zou niet weten waarom.
Hoewel ik denk dat dat niet waar is, geloof ik wel dat het een rol kan spelen bij herstel als je gelooft dat een ECT je kan verlossen van een depressie. Maar als uit onderzoek blijkt dat er weinig tot geen verschil is tussen patiënten die een ECT hebben gekregen en patiënten die een sham (schijn) ECT hebben gekregen, toont dat m.i. wel aan dat een depressie ook zonder ECT kan herstellen.

Men denkt dat ECT het verstoorde evenwicht van de neurotransmitters herstelt. Ik denk dat dat niet waar is.
Men denkt dat door het kunstmatig opwekken van epileptische aanvallen er meer gliacellen (steuncellen) worden gevormd en dat die er voor kunnen zorgen dat een mens herstelt van zijn depressie. Ik denk dat dat niet waar is.
Men denkt dat door de (verhoogde) vorming van nieuwe hersencellen een depressie herstelt. Ik denk dat dat niet waar is.

Ik denk dat de werking van een ECT voornamelijk bestaat uit de bijwerking: het niet meer (goed) werken van het geheugen .
Loet van Wegen schreef:ECT is voor zwaar depressieve mensen een godsgeschenk.

stop-ect
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2013 22:41

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door stop-ect »

Als onderzoek uitwijst dat placebo / sham behandeling niet effectiever is als echte ECT.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16856307 (dr. Colin Ross)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21322506 (dr. John Read en dr. Richard Bentall)
http://bjp.rcpsych.org/content/133/6/514.short (dr. David Gill en dr. John Lambourn)

En ECT bijvoorbeeld geen lagere suïcide percentages als gevolg heeft.
http://www.breggin.com/ECT/DsblgtheBrai ... rshock.pdf (p265 - dr. Peter Breggin)

Dan kun je je afvragen hoe zwaar het placebo affect meeweegt of zelfs alleen maar speelt bij zij die herstellen.

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Ik las op de website van Sjoerd (stop-ect) http://www.ect-waarschuwing.nl/forum/vi ... p?f=2&t=19 dat het Amphia Ziekenhuis haar informatie over ECT heeft aangepast.

Stond er eerst nog:
ECT leidt uitdrukkelijk niet tot:
dementie.
blijvende aantasting van herinneringen die zijn opgebouwd in de loop van het leven.
aantasting van andere hersenfuncties, bijvoorbeeld de intelligentie en het denkvermogen.
Nu staat er:
ECT leidt uitdrukkelijk niet tot:
dementie;
aantasting van andere hersenfuncties, bijvoorbeeld de intelligentie en het denkvermogen.
En vervolgens:
ECT is een veilige behandelmethode. De risico’s zijn zeer gering. Zoals bij iedere behandeling zijn er wel bijwerkingen en risico’s aan verbonden, onder andere vanwege de korte narcose. Eventuele bijwerkingen kunnen zijn:

Soms zijn er tijdelijk geheugenproblemen, vooral wat betreft het korte termijn geheugen. Dit kan ook een symptoom van de depressie zelf zijn. Blijvende aantasting van herinneringen die zijn opgebouwd in de loop van het leven treden zelden op.
Tijdens de behandeling gaan de bloeddruk en de hartslag omhoog. Dit kan nadelig zijn voor mensen die lijden aan hart- en vaatziekten.
Direct na de behandeling kan er sprake zijn van lichte spierpijn, hoofdpijn en misselijkheid. Pijnstilling is mogelijk.
Barman als je nog meeleest: stop-ect had het dus toch goed gezien!

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door puma73 »

Ik denk niet dat barman nog meeleest. Meestal als je hier niet meer reageert zoals barman dat deed dan lees je ook niet meer mee.

Gesloten