LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vastgehouden door medewerkers jumbo oss

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
melomaan
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 mar 2010 16:19

Re: vastgehouden door medewerkers jumbo oss

Ongelezen bericht door melomaan »

olaf79 schreef:Ze mogen als er serieuze verdenkingen bestaan je staande houden (dat mag iedere burger trouwens) en je vast houden totdat de politie komt. Als die niet komt moeten ze je laten gaten. Ze hebben geen enkel recht om je tassen, zakken of wat dan ook te controleren of je vast te houden. Er kan zelfs sprake zijn van wederrechterlijke vrijheidsberoving.
Dat is niet waar. Een burger mag enkel op heterdaad aanhouden (zgn. burgerarrest). Staande houden mogen enkel voor het strafbare feit bevoegde opsporingsambtenaren. Aanhouden vanwege serieuze verdenking mag ook enkel door bevoegde opsporingsambtenaren gebeuren.

alfatrion
Berichten: 21951
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: vastgehouden door medewerkers jumbo oss

Ongelezen bericht door alfatrion »

Heterdaad is inderdaad vereist. Dit simpelweg vrijheidsberoving en daar kunt u aangifte van doen bij de politie.


thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: vastgehouden door medewerkers jumbo oss

Ongelezen bericht door thecure »

marjoleine1981 schreef:Vandaag ben ik na het betalen van mijn boodschappen bij jumbo de vierhoeksingel
in Oss door 2 medewerkers meegenomen naar een ondervragingsruimte op verdenking van diefstal.
Vervolgens kwamen er nog 3 medewerkers bij en ben ik door 5 medewerkers ondervraagd.
Ik zou " raar" boodschappen gedrag vertonen. Ik heb meegewerkt en mijn tassen leeg gehaald en de inhoud laten zien.
Alles klopte en ik had uiteraard niets gestolen. In plaats van excuses aan te bieden werd ik wederom gewezen op raar
boodschappen gedrag, en ik voelde mij op een zeer onprettige en dominante manier behandeld. Ook kwam er een terloopse
opmerking van een medewerker dat ik hier al vaker had gezeten. Ik heb aangegeven dat mij dit nog nooit overkomen is en
ik hier nog nooit eerder heb gezeten. Ik kom al bij deze jumbo sinds de super de boer is overgenomen, maar dat is vandaag
de laatste keer is geweest.
vreemd verhaal. ben benieuwd naar de reactie van jumbo

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: vastgehouden door medewerkers jumbo oss

Ongelezen bericht door nevermind »

sjoegel schreef:Ik ben geen partij. De supermarkt zal dit soort informatie niet zomaar delen met derden.
Maar misschien hun versie hier plaatsen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: vastgehouden door medewerkers jumbo oss

Ongelezen bericht door Chocomelk »

En hoeveel mensen hebben ondertussen Jumbo al geschreven en hun gewezen op
dit topic ?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: vastgehouden door medewerkers jumbo oss

Ongelezen bericht door sjohie »

Chocomelk schreef:
sjoegel schreef:Ik vind het eigenlijk wel goed dat het personeel alert is.
Is ook goed maar door 5 werknemers ondervraagd worden gaat wel heel erg ver !
Mwoa, ik heb het meegemaakt als vakkenvuller dat een op het oog onschuldige (op heterdaad betrapte) winkeldief van een gewillig op de politie wachtend persoon, zomaar omsloeg naar een woest om zich heen slaande maniak die de halve kantine verbouwde. Sindsdien werden dat soort gevallen dan ook apart gehouden in het magazijn, met minimaal 3 mannelijke vakkenvullers. Niks meer lief doen of voordeel van de twijfel dus.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: vastgehouden door medewerkers jumbo oss

Ongelezen bericht door nevermind »

sjohie schreef:
Chocomelk schreef:
sjoegel schreef:Ik vind het eigenlijk wel goed dat het personeel alert is.
Is ook goed maar door 5 werknemers ondervraagd worden gaat wel heel erg ver !
Mwoa, ik heb het meegemaakt als vakkenvuller dat een op het oog onschuldige (op heterdaad betrapte) winkeldief van een gewillig op de politie wachtend persoon, zomaar omsloeg naar een woest om zich heen slaande maniak die de halve kantine verbouwde. Sindsdien werden dat soort gevallen dan ook apart gehouden in het magazijn, met minimaal 3 mannelijke vakkenvullers. Niks meer lief doen of voordeel van de twijfel dus.

TS is geen betrapte winkeldief.
Bericht heeft niets met het gebeurde van TS te doen en gaat aan volledig aan het topic voorbij.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: vastgehouden door medewerkers jumbo oss

Ongelezen bericht door snepke »

marjoleine1981 schreef: ik had al moeite met het bezoeken van supermarkten maar mijn drempel is nu nog veel hoger.
Heb je een fobie?
Angstig om je heen gekeken of zo ?
Dan zeggen hun "raar winkelgedrag"
Jij kan er niets aan doen dat je zo winkelt ,maar ik vind het van de zotte dat je dan zo behandelt wordt.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: vastgehouden door medewerkers jumbo oss

Ongelezen bericht door dhc »

olaf79 schreef:Ze mogen als er serieuze verdenkingen bestaan je staande houden (dat mag iedere burger trouwens) en je vast houden totdat de politie komt. Als die niet komt moeten ze je laten gaten. Ze hebben geen enkel recht om je tassen, zakken of wat dan ook te controleren of je vast te houden. Er kan zelfs sprake zijn van wederrechterlijke vrijheidsberoving.
Beste olaf,

ga je even uitzoeken wat het verschil is tussen "staande houden" en "aanhouden"?
En ik zou TS toch dringend willen adviseren aangifte te doen van "wederrechtelijke vrijheidsberoving". Uit het verhaal blijkt namelijk nergens dat TS op heterdaad is "AANGEHOUDEN" (olaf...)
Tevens is geen enkele burger gerechtigd om het ID van een ander op te vragen.

De Jumbo gaat hier behoorlijk over de schreef! Ik zou schriftelijke excuses en schadevergoeding eisen.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: vastgehouden door medewerkers jumbo oss

Ongelezen bericht door dhc »

melomaan schreef:
olaf79 schreef:Ze mogen als er serieuze verdenkingen bestaan je staande houden (dat mag iedere burger trouwens) en je vast houden totdat de politie komt. Als die niet komt moeten ze je laten gaten. Ze hebben geen enkel recht om je tassen, zakken of wat dan ook te controleren of je vast te houden. Er kan zelfs sprake zijn van wederrechterlijke vrijheidsberoving.
Dat is niet waar. Een burger mag enkel op heterdaad aanhouden (zgn. burgerarrest). Staande houden mogen enkel voor het strafbare feit bevoegde opsporingsambtenaren. Aanhouden vanwege serieuze verdenking mag ook enkel door bevoegde opsporingsambtenaren gebeuren.

Fout! Iedere burger mag aanhouden bij constatering van een strafbaar feit op heterdaad!

En bij een "serieuze verdenking", wat dat ook moge zijn, en hoe luiden de criteria, mag alleen worden staande gehouden. Het strafbare feit heeft nl. nog niets plaatsgevonden.

alfatrion
Berichten: 21951
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: vastgehouden door medewerkers jumbo oss

Ongelezen bericht door alfatrion »

Beter lezen dhc. Twee regels voor de vetgedrukte staat wat jij nu schrijft.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: vastgehouden door medewerkers jumbo oss

Ongelezen bericht door sjohie »

sjohie schreef:
Chocomelk schreef:
sjoegel schreef:Ik vind het eigenlijk wel goed dat het personeel alert is.

Is ook goed maar door 5 werknemers ondervraagd worden gaat wel heel erg ver !
Mwoa, ik heb het meegemaakt als vakkenvuller dat een op het oog onschuldige (op heterdaad betrapte) winkeldief van een gewillig op de politie wachtend persoon, zomaar omsloeg naar een woest om zich heen slaande maniak die de halve kantine verbouwde. Sindsdien werden dat soort gevallen dan ook apart gehouden in het magazijn, met minimaal 3 mannelijke vakkenvullers. Niks meer lief doen of voordeel van de twijfel dus.

TS is geen betrapte winkeldief.
Bericht heeft niets met het gebeurde van TS te doen en gaat aan volledig aan het topic voorbij.
Tis maar net hoe je het bekijkt, het illustreert wat mij betreft wel mooi hoe de prachtige morele theorie soms in de praktijk niet zo mooi blijkt te zijn, en waarom supermarktmedewerkers soms doen hoe/wat ze doen. Zie het als een beetje achtergrondinformatie en context uit de praktijk, die normaliter de klant niet bereikt. :wink:

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: vastgehouden door medewerkers jumbo oss

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

olaf79 schreef:Ze mogen als er serieuze verdenkingen bestaan je staande houden (dat mag iedere burger trouwens) en je vast houden totdat de politie komt. Als die niet komt moeten ze je laten gaten. Ze hebben geen enkel recht om je tassen, zakken of wat dan ook te controleren of je vast te houden. Er kan zelfs sprake zijn van wederrechterlijke vrijheidsberoving.
Klopt, en TS kan nu nog een aangifte tegen de medewerkers van de Jumbo doen, als zij daadwerkelijk hebben geweigerd om haar vrij te laten, en ook de politie niet hebben laten komen.

Ben ooit een keer in een gelijksoortige situatie geweest, waarbij de poltie wel is gewaarschuwd, en deze hebben destijds pro-actief gevraagd of ik aangifte tegen de winkelmanager (Kijkshop, Den Bosch) wilde doen.

Teunbosseman
Berichten: 4375
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: vastgehouden door medewerkers jumbo oss

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Leo The Emperor schreef:
olaf79 schreef:Ze mogen als er serieuze verdenkingen bestaan je staande houden (dat mag iedere burger trouwens) en je vast houden totdat de politie komt. Als die niet komt moeten ze je laten gaten. Ze hebben geen enkel recht om je tassen, zakken of wat dan ook te controleren of je vast te houden. Er kan zelfs sprake zijn van wederrechterlijke vrijheidsberoving.
Klopt, en TS kan nu nog een aangifte tegen de medewerkers van de Jumbo doen, als zij daadwerkelijk hebben geweigerd om haar vrij te laten, en ook de politie niet hebben laten komen.

Ben ooit een keer in een gelijksoortige situatie geweest, waarbij de poltie wel is gewaarschuwd, en deze hebben destijds pro-actief gevraagd of ik aangifte tegen de winkelmanager (Kijkshop, Den Bosch) wilde doen.

Oei, pas op hoor want zou zomaar kunnen dat:
Bericht heeft niets met het gebeurde van TS te doen en gaat aan volledig aan het topic voorbij.



Anyway, in geval van TS vindt ik 5 man sterk nogal overdreven. Tevens de opmerking dat TS reeds eerder in het hokje had gezeten vindt ik zeer ongepast.
Vraag me af of deze medewerkers ook zo "stoer" zijn bij een klant welke minder makkelijk te imponeren is.

Let wel, ik ben helemaal eens dat er controle's tbv winkeldiefstal zijn maar ervan uitgaand dat TS de waarheid spreekt, slaat deze Jumbo de plank behoorlijk mis.

Ben ook benieuwd naar reactie Jumbo.
Laatst gewijzigd door Teunbosseman op 15 aug 2013 16:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: vastgehouden door medewerkers jumbo oss

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

teunbosseman schreef:Oei, pas op hoor want zou zomaar kunnen dat:
Bericht heeft niets met het gebeurde van TS te doen en gaat aan volledig aan het topic voorbij.
Hoezo?

Ik geef aan dat TS mijn inziens nu nog steeds de mogelijkheid heeft om aangifte te doen vanwege vrijheidsberoving door Jumbo personeel, en dat is waar dit topic over gaat.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: vastgehouden door medewerkers jumbo oss

Ongelezen bericht door olaf79 »

dhc schreef: Tevens is geen enkele burger gerechtigd om het ID van een ander op te vragen.

De Jumbo gaat hier behoorlijk over de schreef! Ik zou schriftelijke excuses en schadevergoeding eisen.
Waarom zou ik niet om jouw ID mogen vragen? Jij hoeft het niet te geven en ik mag jou dan weigeren.

In sommige gevallen ben je zelfs strafbaar als je dat niet doet (alcohol verkoop bijvoorbeeld)

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: vastgehouden door medewerkers jumbo oss

Ongelezen bericht door nevermind »

sjohie schreef:
sjohie schreef:
Chocomelk schreef:


Mwoa, ik heb het meegemaakt als vakkenvuller dat een op het oog onschuldige (op heterdaad betrapte) winkeldief van een gewillig op de politie wachtend persoon, zomaar omsloeg naar een woest om zich heen slaande maniak die de halve kantine verbouwde. Sindsdien werden dat soort gevallen dan ook apart gehouden in het magazijn, met minimaal 3 mannelijke vakkenvullers. Niks meer lief doen of voordeel van de twijfel dus.

TS is geen betrapte winkeldief.
Bericht heeft niets met het gebeurde van TS te doen en gaat aan volledig aan het topic voorbij.
Tis maar net hoe je het bekijkt, het illustreert wat mij betreft wel mooi hoe de prachtige morele theorie soms in de praktijk niet zo mooi blijkt te zijn, en waarom supermarktmedewerkers soms doen hoe/wat ze doen. Zie het als een beetje achtergrondinformatie en context uit de praktijk, die normaliter de klant niet bereikt. :wink:
Ik hoef geen achtergrondinformatie hoe het bij jullie in de supermarkt wordt gedaan.
TS heeft niets gestolen en de rest is zoals al andere hebben vermeld het toppunt.
Niemand van een super houd mij aan,en ondervraagd mij, of neemt mij mee naar het magazijn.
Dit is vrijheidsberoving en wordt gedaan dat inderdaad de klant het niet kan zien, maar waarom, om geen getuigen te hebben.
Trouwens heb je verkeerd gequotet, want dit is van jou en niet van chocomelk. :wink:
Laatst gewijzigd door nevermind op 15 aug 2013 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Teunbosseman
Berichten: 4375
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: vastgehouden door medewerkers jumbo oss

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Leo The Emperor schreef:
teunbosseman schreef:Oei, pas op hoor want zou zomaar kunnen dat:
Bericht heeft niets met het gebeurde van TS te doen en gaat aan volledig aan het topic voorbij.
Hoezo?

Ik geef aan dat TS mijn inziens nu nog steeds de mogelijkheid heeft om aangifte te doen vanwege vrijheidsberoving door Jumbo personeel, en dat is waar dit topic over gaat.

Lees ff klein stukkie terug dan zal je het cynisme begrijpen... :wink:

** edit ** Heb het quote teken erbij gezet, maakt het duidelijker.
Doel op jouw ervaring met kijkshop.
Laatst gewijzigd door Teunbosseman op 15 aug 2013 17:25, 2 keer totaal gewijzigd.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: vastgehouden door medewerkers jumbo oss

Ongelezen bericht door dhc »

olaf79 schreef:
dhc schreef: Tevens is geen enkele burger gerechtigd om het ID van een ander op te vragen.

De Jumbo gaat hier behoorlijk over de schreef! Ik zou schriftelijke excuses en schadevergoeding eisen.
Waarom zou ik niet om jouw ID mogen vragen? Jij hoeft het niet te geven en ik mag jou dan weigeren.

In sommige gevallen ben je zelfs strafbaar als je dat niet doet (alcohol verkoop bijvoorbeeld)
In geval van de wet op de verkoop van alcoholische dranken is het verplicht. Verder is het een burger niet toegestaan iemand om een ID te vragen. Dat is slechts voorbehouden aan opsporingsambtenaren. Iemand de toegang weigeren omdat jij een ID wil zien is strafbaar!

Volgens mij snap je er toch niet zoveel van... Da's jammer want je doet voorkomen alsof je er wel kennis van hebt en zet daarmee anderen op het verkeerde been.

Gesloten