ik zal het even iets meer toelichten
Mijn vrouw zag een vacatare via het UWV. Hierop heeft zijn gereageerd. 2 gesprekken gehad met het bedrijf van de vacature. Eerste gesprek positief. Gesproken over salaris etc. 2e gesprek nog positiever, want ze kon na het weekend beginnen. Een maar... het bedrijf had het uwv gesproken en het UWV had tegen het bedrijf gezegd waarom ze niet voor een proefplaatsing koos???? Dit kwam totaal out of the blue. Maar waarschijnlijk was dit een smoes en al wel bekend bij het bedrijf want er werd ook meteen een 2e persoon via het uwv daar aan het werk gezet.
Maar goed, voor mijn vrouw ook een zware domper natuurlijk. Zij/wij wisten ook totaal niets van wat een proefplaatsing inhield. Grofweg betekende het dat mijn vrouw voor 600 euro WW, 3 maanden lang 40 uur in de week moest gaan werken, zonder reiskostenvergoeding etc. etc. Dit betekend eigenlijk dat ze voor onder het minimumloon aan de slag zou gaan.
Oja, aan het werk zeg ik. Het is op papier niet meer dan met behoud van uitkering te werk worden gesteld. En maar hopen dat ze na 3 maanden nog met je verder willen.
Het UWV heeft ook in niet misteverstane woorden aangegeven dat weigeren van de proefplaatsing gevolgen zou hebben voor de uitkering. Korting danwel stopzetting.
Wat bleek na een maand. We kregen bericht van de belastingdienst omtrent de wijziging van de kinderopvangtoeslag. Niet meer het hele jaar recht, maar nog alleen als je werkt en dan nog 3 maanden na je laatste werkdag.
Mijn vrouw was net 2 maander werkloos.
Contact gehad met de belastingdienst. Maar die wisten ook niet precies hoe het inmekaar steekt met proefplaatsingen. Of dit nu betaald werk is of niet. Uiteindelijk uitsluitsel gekregen en het is geen betaald werk. Dus tijdens een proefplaatsing heb je geen recht op kinderopvangtoeslag.
Fijn... konden we dus met spoed de toeslag stopzetten. Echter met de opzegtermijn van het kinderopvanburo hebben we dus ruim een maand zelf moeten betalen.
Toen kwam de afweging gaan we de overige tijd nog door terwijl het ons een paar duizend euro gaat kosten. Uwv wilde niets bijdragen. Zou mijn vrouw stoppen zou dit gevolgen hebben voor de uitkering.
Nou daar ben je dan mooi klaar mee.
Mijn vrouw is toen met spoed iets anders gaan zoeken. Meer met het idee van nu pak ik dan ook echt alles aan om hier maar vanaf te zijn. Ook een gesprek gehad met het bedrijf van de proefplaatsing waar ze al een maand werkte en gevraagd hoe nu verder en of een contract erin zat.
Hier bleek al snel dat het bedrijf eigenlijk nooit van plan is geweest om iemand vast aan te nemen. Maar op dat moment iemand nodig had om achterstallige administtratie en archief weg te werken. Dit klopte ook wel met de werkzaamheden die gedaan moesten worden.
Gellukkig kon mijn vrouw via het uitzendbureau een week later ergens anders aan de slag en waren we in een klap verlost van het UWV, proefplaatsing etc. Echter wel een dure grap geweest.