LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Versoepeling Dexia-voorstel aan beleggers

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Versoepeling Dexia-voorstel aan beleggers

Ongelezen bericht door Piet »

Bank wil alleen echte gedupeerden helpen

Dexia wil ’meelifters’ de voet dwars zetten

De Telegraaf 10 augustus 2004

Van onze financiële redactie

AMSTERDAM, dinsdag
Dexia Bank Nederland komt beleggers die door aandelenlease diep in de financiële problemen zijn gekomen, tegemoet. Meer mensen moeten zodoende in aanmerking kunnen komen voor betalingsregelingen en schuldvermindering.
Met deze stap denkt Dexia beter „het kaf van het koren te kunnen scheiden”, aldus een woordvoerder. Met het kaf doelt hij op ’meelifters’ – mensen die wel in staat zijn om aan hun verplichtingen te voldoen en wisten welke risico’s ze namen, maar toch hun kans wagen in de juridische procedures tegen de bank.
Dexia beloofde gisteren zijn klanten attent te zullen maken op het verlagen van de drempel voor een regeling. De bank zegt hiertoe te hebben besloten nadat ontdekt werd dat er veel ’schrijnende gevallen’ zijn onder leasebeleggers.
Dat is gebleken uit de duizenden incassoprocedures die de bank de laatste tijd is gestart tegen klanten. De bank liet verder weten eerst een proef te houden onder 100 gedupeerden. Een woordvoerder kon niet aangeven hoeveel klanten in totaal in aanmerking zullen komen.
De betalingsregeling moet breder toegankelijk worden. Gedacht wordt aan mensen die het afgelopen jaar drie keer een mislukte incasso hebben gehad, klanten die twee keer zijn aangemaand, klanten met een bijstandsuitkering, klanten ouder dan 80 jaar en klanten met meer dan € 1000 per maand aan aflossing.
Zij hoeven bijvoorbeeld minder persoonlijke informatie te verstrekken en de bank zegt „nog eens kritisch te kijken naar welke inkomstenbronnen we wel en niet meetellen bij de beoordeling.”
Volgens de zegsman hadden ook vóór de gisteren aangekondigde versoepeling meer klanten een beroep kunnen doen op de zogeheten ’hardheidsclausule’, die moet voorkomen dat gedupeerde beleggers failliet gaan of hun huis uit moeten. Van de hardheidsclausule hebben inmiddels 1060 klanten gebruik gemaakt. In totaal zijn 2411 aanvragen beoordeeld.
„Maar door de sfeer die rond het hele dossier is komen te hangen, hebben veel mensen de rolluiken omlaag gedaan.” Zo komt het volgens hem regelmatig voor dat Dexia geen reactie krijgt van mensen, maar hen vervolgens wel tegenkomt in de rechtszaal, waar dan blijkt dat ze in grote problemen zijn geraakt.
Naast de hardheidsclausule heeft Dexia vorig jaar geprobeerd via een aanbod aan alle klanten rechtszaken te voorkomen. Beleggers konden instemmen met soepelere voorwaarden voor de afwikkeling van hun contract voor aandelenlease. Voorwaarde was wel dat werd afgezien van juridische procedures. Tienduizenden klanten van Dexia zijn akkoord gegaan met het aanbod.
Een kleine 100.000 beleggers hebben wél rechtszaken aangespannen tegen de bank. Veruit de grootste groep klanten is daarbij verenigd in Stichting Leaseverlies.
Beleggers in aandelenlease zijn met geleend geld naar de beurs gegaan. Omdat in 2000 de aandelenkoersen een langdurige daling inzetten, brachten de beleggingen onvoldoende op om de lening terug te betalen. Veel beleggers kwamen daardoor in grote financiële moeilijkheden.

Captain-America
Berichten: 861
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:10

Re: Versoepeling Dexia-voorstel aan beleggers

Ongelezen bericht door Captain-America »

Jammer dat ze bij de "grootste krant van Nederland" het nog steeds over beleggers hebben inplaats van gedupeerde (misleide) aandelenleasers...

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: Versoepeling Dexia-voorstel aan beleggers

Ongelezen bericht door impact »

...
Laatst gewijzigd door impact op 06 dec 2004 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Anke
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 aug 2003 19:43

Re: Versoepeling Dexia-voorstel aan beleggers

Ongelezen bericht door Anke »

"Naast de hardheidsclausule heeft Dexia in 2003 ook geprobeerd via een aanbod aan alle klanten rechtszaken te voorkomen. Beleggers konden instemmen met soepelere voorwaarden voor de afwikkeling van hun contract voor aandelenlease. Voorwaarde was wel dat de klant afzag van juridische procedures."

Dus voor het volgende aanbod kunnen mensen alsnog hun rechten behouden???? Begrijp ik hieruit???

Ik -persoonlijk denk- dat een groot aantal hierop wel een beroep gaat doen omdat ze niet anders kunnen. Vraag me alleen af hoe het dan met de rest van de groep gedupeerden gaat?
Wat staat er nu eigenlijk allemaal op de planning?? Ik ben een tijdje niet op het forum geweest. Ben wel bezig geweest om enkele berichte door te lezen, heel globaal.

Ik meende iets te lezen over de Wet consumenten Krediet? Gebeurt hiermee nog iets?? Ook heb ik iets gelezen over het hoger beroep van SLV. Openbarig van het AFM rapport. Wellicht een idee om dit alles naar buiten te communiceren om dan ook de doelgroep te bereiken die hiervan niet op de hoogte zijn. Onder het mom, dexia-aanbod komt eraan (moet deze wel eerst goed uitgespit zijn...) en dan vervolgens melden wat de eventuele mogelijkheden/vooruitzichten zijn voor de gedupeerden gezien de dingen die nog lopen. Geef je hen wellicht hoop aangezien zij het nieuwe dexia aanbod nog moeten afwegen. Geef hen dan ook afwegingen mee waarmee zij rekening kunnen houden om het aanbod wel of niet te accepteren.

Misschien iets voor Pay-Back om de media hiervoor te porren???

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Versoepeling Dexia-voorstel aan beleggers

Ongelezen bericht door Janny »

klanten met een bijstandsuitkering,
Gelden hiervoor ook WW. en WAO/WAZ
En hoe weten ze wie dit zijn?

Ze hebben immers nooit een risico profiel gedaan.!!!!!!!!

Zonder pardon of vragen sturen ze de eindafrekening. En nog steeds weten ze niet wie of wat we zijn.

En zoek je nou echt hulp bij degene die geslagen heeft?

Truus2004
Berichten: 2377
Lid geworden op: 17 jun 2004 00:13

Re: Versoepeling Dexia-voorstel aan beleggers

Ongelezen bericht door Truus2004 »

Naast de hardheidsclausule heeft Dexia vorig jaar geprobeerd via een aanbod aan alle klanten rechtszaken te voorkomen.

Is het Dexia niet verweten dat, na het mislukken van de bemiddelingspoging, Dexia hierdoor medeverantwoordelijk is voor toekomstige overbelasting van de gerechterlijke macht? Deze aktie is wederom handen wassen in onschuld en beïnvloeden van de publieke opinie. 'Wij hebben er alles aan gedaan, ons treft geen enkele blaam"...
En zoek je nou echt hulp bij degene die geslagen heeft?
Het vervelende hiervan is dat voor sommigen overleven voor hun gevoel van Dexia afhangt. Zoiets als de relatie tussen gijzelaar en gegijzelde op den duur. Bah!
Laatst gewijzigd door Truus2004 op 10 aug 2004 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Michiel Luidens

Re: Versoepeling Dexia-voorstel aan beleggers

Ongelezen bericht door Michiel Luidens »

Jammer dat ze bij de "grootste krant van Nederland" het nog steeds over beleggers hebben inplaats van gedupeerde (misleide) aandelenleasers...
Verbaast me niets ze heulden reeds eerder met de vijand :lol: Pipa als iemand gegijzeld wordt in een gevaarlijk gebied is dat min of meer zijn eigen keuze.

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: Versoepeling Dexia-voorstel aan beleggers

Ongelezen bericht door impact »

...
Laatst gewijzigd door impact op 06 dec 2004 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Michiel Luidens

Re: Versoepeling Dexia-voorstel aan beleggers

Ongelezen bericht door Michiel Luidens »

Impact je bent geraakt, reageert emotioneel en het punt van mijn posting ontgaat je. Lees de financiele telegraaf, die is er echt niet voor de kleine man. Als ze al berichten over een "cabdriver from hell" is het uit sensatiezucht, ridiculisering ipv compassie.

Truus2004
Berichten: 2377
Lid geworden op: 17 jun 2004 00:13

Re: Versoepeling Dexia-voorstel aan beleggers

Ongelezen bericht door Truus2004 »

Pipa als iemand gegijzeld wordt in een gevaarlijk gebied is dat min of meer zijn eigen keuze.
O, is dat zo? Daar denk ik anders over. Denk aan kinderen! Denk aan bankovervallen (of moet ik het risico niet nemen naar een bank te gaan?) Denk aan vliegtuigkapingen (of moet ik niet meer vliegen?)Het gaat om de situatie waarbij de overlevingskans van de gegijzelde afhangt van de gijzelnemer. Ik zie voor wanhopigen wel degelijk een overeenkomst en dat pleit niet voor Dexia.

Michiel Luidens

Re: Versoepeling Dexia-voorstel aan beleggers

Ongelezen bericht door Michiel Luidens »

Pipa mijn opmerking geld voor degenen die weten dat ze gevaarlijk terein betreden. De mooiste bloemen groeien langs de afgrond, dat neemt niet weg dat ook een blinde kan uitglijden.

Truus2004
Berichten: 2377
Lid geworden op: 17 jun 2004 00:13

Re: Versoepeling Dexia-voorstel aan beleggers

Ongelezen bericht door Truus2004 »

Het is een zinloze discussie met je. Nog een keer dan: velen wisten niet dat het gevaarlijk gebied was, zij voelden zich veilig. Nu staan zij aan de afgrond, zien die mooie bloemen niet eens meer, al zijn ze niet blind, maar zijn wel wanhopig en voelen zich afhankelijk van Dexia. Degene aan wiens touw zij bungelen bij het abseilen.

Michiel Luidens

Re: Versoepeling Dexia-voorstel aan beleggers

Ongelezen bericht door Michiel Luidens »

Dat bedoel ik met de blinde, ook degene die het gevaar niet ziet kan in het ravijn belanden.

Oom Dagobert
Berichten: 1701
Lid geworden op: 07 jul 2003 16:29

Re: Versoepeling Dexia-voorstel aan beleggers

Ongelezen bericht door Oom Dagobert »

Zo komt het volgens hem regelmatig voor dat Dexia geen reactie krijgt van mensen, maar hen vervolgens wel tegenkomt in de rechtszaal, waar dan blijkt dat ze in grote problemen zijn geraakt.
Wat een doordachte verkeerde voorstelling van zaken, alleen al om reden dat Dexia niets anders doet dan liegen in de media verdient Dexia geen enkel vertrouwen te krijgen, van NIEMAND.

DExia was degene die nooit reageerde, de schoften.

Bij het afsluiten van de contracten zijn we door La Bouchere misleid,
bij de afhandeling is Dexia geen haar beter, eerder slechter omdat ze bewust intens gemeen het publiek een onjuiste voorstelling geeft van de wijze van haar handelen met de gedupeerden.
O zo sociaal voelend en de gedupeerde is altijd de boosdoener en Dexia wil o zo graag heloen zolang het maar niet te veel kost.!!!!!!
Smeerlappen, kan geen ander woord bedenken.
Ó.D.

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: Versoepeling Dexia-voorstel aan beleggers

Ongelezen bericht door impact »

...
Laatst gewijzigd door impact op 06 dec 2004 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Truus2004
Berichten: 2377
Lid geworden op: 17 jun 2004 00:13

Re: Versoepeling Dexia-voorstel aan beleggers

Ongelezen bericht door Truus2004 »

als iemand gegijzeld wordt in een gevaarlijk gebied is dat min of meer zijn eigen keuze.
ook degene die het gevaar niet ziet kan in het ravijn belanden.
Michiel, need I say more? Het is prettig dat je jezelf tegenspreekt en het met me eens bent.

ronald101
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:27

Re: Versoepeling Dexia-voorstel aan beleggers

Ongelezen bericht door ronald101 »

Ik vind dat dit forum bij draagt aan de uitwisseling van nieuwe informatie en ideeen m.b.t. het hele aandelen lease debakel. Helaas bezit ik niet de kennis en kunde om aan dit forum een positieve bijdrage te leveren. Zelf ben ik ook een gedupeerde en ben daarom zeer geintresseerd in de nieuwe ontwikkelingen en ben daarom met regelmaat op dit forum te vinden. Wat mij opvalt is dat er mensen op dit forum zijn die vinden dat de gedupeerden geen gedupeerden zijn maar geldwolfen die nu door eigen schuld hun wonden moeten likken en niet moeten zeuren. Als gedupeerde zeg ik;"Dat is hun mening". Maanden zo niet jaren lang lees ik al dat soort berichten en elke keer zie ik weer berichten van mensen die daarop reageren. Als boodschap wil ik aan de mensen die op dat soort berichten reageren meegeven "REAGEER DAAR NIET OP". Zolang er nog dialogen met dat soort mensen gevoerd worden is het leuk voor hun en blijven ze dit forum vervuilen.

Michiel Luidens

Re: Versoepeling Dexia-voorstel aan beleggers

Ongelezen bericht door Michiel Luidens »

Pipa Dexia heeft niet alleen te maken met de blinde, ook met de avonturier op weg naar de bloem. De coulance regeling is er slechts voor de blinde. Degene die wacht op hulp is altijd afhankelijk. Degene zie zelf hulp zoekt niet, het blijft een keuze ...

Joshua
Berichten: 931
Lid geworden op: 01 mei 2004 11:29

Re: Versoepeling Dexia-voorstel aan beleggers

Ongelezen bericht door Joshua »

Uitspraak Lease contract verkoper

Instructie was aandelen worden niet gekocht op de meest gunstige dagmoment
Het verkopen werd eveneens niet op een voor de klant gunstig moment gedaan.

Waarom?
Op schulden kun je meer verdienen dan op winst.

Cold Calling
zie ready to kill documentaire
Calling Centra FTW = "F U C K THE WORLD"
Rechtstreeks:
http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/t ... tokill2.rm

Veel kijk- en luisterplezier!

dejongh1
Berichten: 589
Lid geworden op: 18 okt 2003 13:23

Re: Versoepeling Dexia-voorstel aan beleggers

Ongelezen bericht door dejongh1 »

Dear politicians,
Do you ever have this feeling that there is this little brown ring
stuck in the back of your throat? Yes? Then strongly swallow a
few times because its your arse.

Gesloten