LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sarista navullen van de beanfunnel

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
gezondheid
Berichten: 1377
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Sarista navullen van de beanfunnel

Ongelezen bericht door gezondheid »

Op de website van Philips staat het volgende:
Nee, u kunt geen gemalen koffie of andere koffiebonen dan de SENSEO® SARISTA variaties gebruiken.

Het SENSEO® SARISTA bean-funnel koffiezetapparaat is een unieke innovatie waarmee u per kop een keuze kunt maken uit verschillende blends van de hoogste kwaliteit
Volgens Philips kun je het wel navullen maar dat zou voor het apparaat niet goed zijn*. Philips geeft aan dat de bonen in de beanfunnel anders zijn dan die standaard koffiebonen. Nu heb ik de twee koffieboontjes naast elkaar gelegd en kon geen verschil hierin ontdekken. Vervolgens beet ik er in. Nu merk ik op dat die boon in de beanfunnel zachter is en die reguliere koffieboon harder.

Hier op het forum heeft iemand instructie gegeven hoe je de beanfunnel kunt navullen. Echter dat lijkt mij niet zo verstandig omdat anders mogelijk je koffie automaat kapot kan gaan? Zijn er mensen die dit hebben ervaren?


De beanfunnel kost omgerekend per kg prijs van de koffie boon iets van 30 euro. Dit terwijl gewone koffie bonen iets van 7 euro de kilo kost.

*schrijven van Philips:
U vraagt aan ons of het mogelijk is voor uw Senseo Sarista om andere bonen te gebruiken en de beanfunnel open te snijden.
Dit word ten strengste afgeraden deze beanfunnels zijn speciaal gemaakt voor een optimale werking van uw Senseo Sarista.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Sarista navullen van de beanfunnel

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ja mar er zijn mensen die koprn zo,n apparaat en vinden het dan toch te duur...
ik als simpele ziel denk dan,koop het dan niet,maar...

Ntuurlijk is het je eigen risico...maar hoe willen ze er achter komrn,nou ja op zich kan dat.
Apparaat kapot,blijft toch koffie in zitten ergens en ze zien zo of het van hun is of niet..

Mijn advies ,bekijk eerst de kosten en koop de dingen die erbij horen,

Anders doorsparen voor bonenmschine...denk ik dan

thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Sarista navullen van de beanfunnel

Ongelezen bericht door thecure »

rozemarijntje schreef:
Anders doorsparen voor bonenmschine...denk ik dan

Een wat??

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Sarista navullen van de beanfunnel

Ongelezen bericht door Chocomelk »

bonenmachine

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Sarista navullen van de beanfunnel

Ongelezen bericht door sjohie »

Chocomelk schreef:bonenmachine
En die hebben wij. Nou noemen wij die een bonenmaler, maar soit, what's in a name. Een goed maal-loopwerk zou overigens niet malen (haha) of de ene boon harder is als de andere, maar in het geval van zo'n Sarista zou het eventueel een ding kunnen zijn, dat loopwerk zal niet al te robuust zijn voor die prijs.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Sarista navullen van de beanfunnel

Ongelezen bericht door bprosman »

Het Sarista maalwerk is overigens ook wel een keramisch maalwerk.
Wat ik begrepen heb is dat niet alleen de hardheid van de boon maar ook het oliegehalte van de bonen in deze van invloed is.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Sarista navullen van de beanfunnel

Ongelezen bericht door kokka »

gezondheid schreef:Op de website van Philips staat het volgende:
Nee, u kunt geen gemalen koffie of andere koffiebonen dan de SENSEO® SARISTA variaties gebruiken.

Het SENSEO® SARISTA bean-funnel koffiezetapparaat is een unieke innovatie waarmee u per kop een keuze kunt maken uit verschillende blends van de hoogste kwaliteit
Volgens Philips kun je het wel navullen maar dat zou voor het apparaat niet goed zijn*. Philips geeft aan dat de bonen in de beanfunnel anders zijn dan die standaard koffiebonen. Nu heb ik de twee koffieboontjes naast elkaar gelegd en kon geen verschil hierin ontdekken. Vervolgens beet ik er in. Nu merk ik op dat die boon in de beanfunnel zachter is en die reguliere koffieboon harder.

Hier op het forum heeft iemand instructie gegeven hoe je de beanfunnel kunt navullen. Echter dat lijkt mij niet zo verstandig omdat anders mogelijk je koffie automaat kapot kan gaan? Zijn er mensen die dit hebben ervaren?


De beanfunnel kost omgerekend per kg prijs van de koffie boon iets van 30 euro. Dit terwijl gewone koffie bonen iets van 7 euro de kilo kost.

*schrijven van Philips:
U vraagt aan ons of het mogelijk is voor uw Senseo Sarista om andere bonen te gebruiken en de beanfunnel open te snijden.
Dit word ten strengste afgeraden deze beanfunnels zijn speciaal gemaakt voor een optimale werking van uw Senseo Sarista.
het navullen is geen probleem. ik heb een aantal van die funnels geprepareerd voor mijn schoonouders, die hadden in een opwelling zo'n ding gekocht zonder eerst goed te kijken hoe duur die funnels wel niet zijn. het enige waar je op moet letten is dat er onderin de funnel een soort vin die de bonen roert voordat hij gaat malen, als die het niet meer doet, komen de bonen niet meer uit de funnel. Na een kopje of 30 gezet te hebben met zo'n funnel ( normaal is een stuk of 20 voor hij leeg is) dan doet dat ding het niet meer.Je moet de onderkant van de funnel er uithalen en het schroefdraad die in die vin zit onklaar maken en vastlijmen. De Sarista zelf doet het al een hele tijd verder prima, geen probleem dus.

ehouba
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:37

Re: Sarista navullen van de beanfunnel

Ongelezen bericht door ehouba »

Ik heb een uitleg over de werking van de funnel met een eenvoudige manier om de funnel herbruikbaar te maken op youtube gezet:

http://m.youtube.com/watch?v=w5su-z4luJ ... 5su-z4luJs

gezondheid
Berichten: 1377
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Sarista navullen van de beanfunnel

Ongelezen bericht door gezondheid »

De link naar Youtube werkt niet?
deze video is momenteel niet beschikbaar
Dit krijg ik steeds vaker te zien bij Youtube. https://support.google.com/youtube/answ ... rror1&rd=1

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Sarista navullen van de beanfunnel

Ongelezen bericht door bprosman »

Link doet t prima bij mij.

Gesloten