Ik snap de reacties van beide (positieve en negatieve) partijen, doch schaar ik me bij deze toch enigzins bij het negatieve kamp.
Het nieuwe verdienmodel (want zo mag je deze strategie gewoon noemen) zal hoogstwaarschijnlijk keurig legaal zijn, hetzij balancerend op het randje (zeker als het aankomt op fatsoen). MP verstuurd inderdaad een mailtje alvorens de advertentie te verlengen. Deze moet je echter wel even optijd ontvangen. Hoewel heel de wereld inmiddels digitaal is, zijn er bijvoorbeeld nog makkelijk voorbeelden te noemen van mensen die NIET dagelijks met internet bezig zijn (denk bijvoorbeeld aan oudere mensen waarvan kinderen/kleinkinderen wel even een advertentie online plaatsen). Het is dan plots niet meer zo voor de handliggend dat de advertentie van het inmiddels misschien verkochte product direct offline gehaald wordt.
Opzich is het begrijpelijk dat er betaald moet worden voor een product/dienst (het plaatsen van een advertentie), maar er zou makkelijke fatsoenlijker mee omgesprongen kunnen worden. Men zou het systeem ook zo kunnen maken dat de advertentie bv opgeschort wordt totdat men een beslissing heeft gemaakt over verlengen, met de daaraan verbonden extra kosten.
De huidige 'geen reactie, doorbetalen' constructie riekt behoorlijk naar een zo groot mogelijke omzet. Het is dan ook beslist geen nieuwe strategie (zoals eerder genoemd, denk bv aan telecom maatschappijen). Deze negatieve ondertoon wordt bij mij versterkt doordat men niet aangeeft welk bedrag er vervolgens per automatische incasso afgeschreven zal gaan worden. MP stuurt dus wel een mededeling maar men blijft vervolgens in het ongewis over de eventuele kosten. Zelfs voor de mensen die dus geen bezwaar hebben tegen dit 'verdienmodel' (dag Mary en Jolijn
) moet dat toch een gebrek zijn. Waarom hier geen duidelijkheid? Ook voor de welwillende betaler is het immers fijn om te weten wat er gelapt moet worden.
Met een redelijke dosis reclame/marketing-achtergrond ben ik duidelijk niet zo'n voorstander van deze constructie. Het past te goed in een graai-cultuur en lijkt niet te passen bij het 'onze Hollandsche Marktplaats op internet gevoel'. Ofwel het zou wel eens kunnen bijdragen aan imago afbreuk. In deze tijd misschien zelfs nog wel begrijpelijk maar het is wachten op een beter alternatief, wellicht toch wat vaker naar speurders.nl (nee, ik werk daar niet
)