LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alektum Incasso inz. Courlux

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Hyjo
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 apr 2013 08:38

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door Hyjo »

Dank je wel. Ik heb de brief geschreven, maar misschien een stomme vraag. Kan deze brief per mail of is het beter om aangetekend te versturen. Ik heb wel mailcontact gehad namelijk.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door ArneLH »

Vooral geen geld aan besteden zou ik zeggen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Hyjo schreef:Dank je wel. Ik heb de brief geschreven, maar misschien een stomme vraag. Kan deze brief per mail of is het beter om aangetekend te versturen. Ik heb wel mailcontact gehad namelijk.
Mail is zelfs beter - omdat je dan bewijs van inhoud hebt ;)
Met een aangetekende brief zou men kunnen beweren dat men een lege enveloppe heeft ontvangen.

Hyjo
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 apr 2013 08:38

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door Hyjo »

Nou ik heb een mail terug gehad. Daarin staat dat er een bestelling is gedaan middels internet. (kopen op afstand geen handtekening aan de orde) Verder staat er ook in om misstanden te voorkomen dat de order bevestigd is per mail en daarna is er nog een bevestiging gestuurd per post naar ons huisadres. (Deze kan ik me niet herinneren.) Als we hierop gereageerd hadden dan was er niks toegestuurd. De goederen zijn op verzoek verstuurd en op uw adres ontvangen. Ze vinden het raar dat wij geen ipcontrole wlllen doen, dus wellicht is er dan toch via een derde in uw huishouden besteld.

Ze zeggen ook dat ze op een andere wijze contact gaan maken met de houder van het mailadres en indien dit niet lukt zullen zij het dossier overdragen aan een derde partij en hen in deze laten gelden.

Wij weten dat degene van wie deze mailadres is niet meer in de mailbox kan.

Help wat nu!!!

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door Jolijn »

Toen kwam er een incassobrief van Alektum of binnen 7 dagen € 43.93 over wilden maken, anders wordt er een gerechtelijke procedure opgestart.

Mail aan hen en een cc aan Alektum dat je behalve hun incassobrief niets hebt ontvangen, geen ontvangstbevestiging op je huisadres, geen herinnering, niks. Herinner ze aan de wettelijke regels omtrent incassokosten en deel mee dat je, uit coulance, het bedrag van de sokken (dus zonder kosten) overmaakt.

(BTW, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat deze firma de moeite neemt om een bevestiging van een bestelling per post toe te sturen, dus niet zo vreemd dat je je dat niet kunt herinneren).

Stefanforch
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jan 2011 12:45

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door Stefanforch »

Hyjo schreef:Nou ik heb een mail terug gehad. Daarin staat dat er een bestelling is gedaan middels internet. (kopen op afstand geen handtekening aan de orde) Verder staat er ook in om misstanden te voorkomen dat de order bevestigd is per mail en daarna is er nog een bevestiging gestuurd per post naar ons huisadres. (Deze kan ik me niet herinneren.) Als we hierop gereageerd hadden dan was er niks toegestuurd. De goederen zijn op verzoek verstuurd en op uw adres ontvangen. Ze vinden het raar dat wij geen ipcontrole wlllen doen, dus wellicht is er dan toch via een derde in uw huishouden besteld.

Ze zeggen ook dat ze op een andere wijze contact gaan maken met de houder van het mailadres en indien dit niet lukt zullen zij het dossier overdragen aan een derde partij en hen in deze laten gelden.

Wij weten dat degene van wie deze mailadres is niet meer in de mailbox kan.

Help wat nu!!!
Over het algemeen worden dit soort dreigtechnieken alleen toegepast om jou zover te krijgen te betalen, zonder dat daar een daadwerkelijke verplichting toe is. Gewoon reageren met de melding dat als zij overtuigd zijn dat ze sluitend bewijs hebben, ze dat aan jou mogen toesturen zodat je het kan inkijken en besluiten of ze daadwerkelijk een recht hebben (niet alleen het recht op het geld, maar ook het recht om het bij jou specifiek te claimen), en dat ze je anders met rust moeten laten.

Een aantal punten, die gewoon voor jou gelden in deze zaak, zijn;
-het is aan hen om te bewijzen dat jij een verplichting tot betalen hebt, niet aan jou om te bewijzen dat dat niet zo is
-jij bent op geen enkele verplicht manier stappen te ondernemen om hen eventuele bewijsmaterialen aan te leveren (dus het is gewoon je goed recht om niet mee te werken aan een eventuele IP-controle)
-er komt geen overeenkomst tot stand op het moment dat jij nalaat te handelen, daar is een bewuste handeling voor nodig

Hyjo
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 apr 2013 08:38

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door Hyjo »

Nou ook nog even wat anders. Ik heb tijdens deze procedure contact gehouden met de moeder van degene van wie het mailadres is. Die is ook van alles op de hoogte. Ze geeft nu aan dat wij mogen doorgeven dat het emailadres bekend is en als ze erom vragen mogen we ook naw-gegevens doorgeven. Ze heeft wel gevraagd om te vermelden in de brief dat degene die besteld zou hebben minderjarig is. Er wordt trouwens door degene die besteld zou hebben nog steeds ontkent dat die besteld heeft.

Zou het verstandig zijn om zo'n brief te sturen?

Als ik de brief stuur en er komt reactie op met de vraag om naw-gegevens, dan wil ik natuurlijk eerst een schriftelijke bevestiging dat er geen contact meer wordt gezocht met ons en dat er geen nalevering komt van de goederen.

Stefanforch
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jan 2011 12:45

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door Stefanforch »

Persoonlijk zou ik daar niets mee doen, mailadressen, NAW-gegevens etc. zijn allemaal vrij beschikbaar, en absoluut geen bewijs. Simpel gezegd; zolang degene van wie het mailadres is, ontkent dat hij een bestelling geplaatst heeft, lost dit niets op. Het levert diegene alleen hetzelfde soort gedoe op dat jij gehad hebt.

Nogmaals; jij bent op geen enkele wijze verplicht hier iets mee te doen, en kunt gewoon aangeven dat je de vordering afwijst omdat er geen aantoonbare overeenkomst bestaat tussen jou en hun cliënt. Wanneer zij dit niet accepteren, is het aan hen om verdere stappen te ondernemen.

Beijing2008
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 apr 2009 20:30

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door Beijing2008 »

renegade66 schreef:ze kunnen een voicelog bijhouden echter is dit in een rechtszaal niet rechtsgeldig,
ze moeten hier namelijk toestemming van u hebben en ze moeten dit voor aangaan van een gesprek kenbaar maken.

verder zullen ze alleen maar dreigen en intimideren en verder niets.
1] een voicelog moet schriftelijk naar jou toe worden bevestigd,letterlijke weergave
2] bedank Courlux voor hun gulle gaven, en geef aan dat het als gratis giften wordt beschouwd, aangezien aan hen de bewijsplicht is, dat jij iets hebt besteld.
3] Stuur het incasso-buro een tegenclaim wegens laster en chantage,en geef aan dat bij verdere correspondentie door jou een juridische procedure wordt gestart, met een schadeclaim.
Ik heb het zelf meegemaakt oa met Amsterdams Muntkantoor en Nederlands Muntenhuis; heb ze hartelijk bedankt voor hun mooie kado's en de wens uitgesproken dat ze nog lang zo doorgaan.
Zelfde voor Tono, etc. Nooit meer wat van hen gehoord.

keesg
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 okt 2009 23:06

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door keesg »

Beste Courlux/Alektum slachtoffers,

Tip voor iedereen.
Wat ik als laatste gedaan heb is dit naar Alektum gestuurd.
Ik heb me gemengd in een discussie op het TROS Radar forum.
(Ik ben niet de enige die de dupe is geworden van de dubieuze praktijken van zowel Courlux als ook Alektum.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 2#p1174722
Ik heb ook alle gegevens zoals brieven en emails gestuurd naar zowel TROS Radar, VARA Kassa en mijn rechtsbijstand jurist.
Ik wacht geduldig op hun antwoord.
Ik wacht ook nog steeds op de schriftelijke bewijzen van de bestelde goederen.
Maar ik vrees voor u dat Courlux die niet heeft.
Let op ! Ik ben een volhouder als ik weet dat ik in mijn recht sta !!!!
Dit was op 4 april 2011
Het blijft nu stil.
Mooi toch.
Ik kan er ook nog bij vertellen dan mijn rechtsbijstand jurist de humor er behoorlijk van inzag (net als ik dus).
Laat je dus niet bang maken.
1 keer per mail reageren dat je naar bovengenoemde instanties stapt is reden genoeg voor Alektum om af te haken.
Ze hebben geen poot om op te staan (met of zonder sokken aan van Courlux). :lol:

Kim31
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2013 13:56

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door Kim31 »

Nou bijdeze wil
Ik graag mijn ervaring delen

Ik heb vandaag een brief ontvangen van een incasso Buro genaamd alektum incasso.
De brief gaf een bedrag van 3,90 aan maar met de incassokosten kwam dit op
43,90. Afkomstig van her bedrijf courlux. Beide bedrijven zegt mij niets en ben op google gaan kijken.... Toen zag ik de vele negatieve reactie en verhalen van mensen die opgelicht zijn door deze instanties. Ik heb beide bedrijven gebeld... Courlux heeft een 0900 nummer en mevrouw kent geen klantvriendelijkheid... Ze is onbeschoft enz. Maar goed ik zei mevrouw vertel mij is waarom ik u zou moeten betalen... Toen kwam ze met een verhaald over scheermessjes die ik
Bestel moest hebben... Ik
Begon te lachen en zei nou mevrouw als ik
Die nodig heb ga ik wel ba de drogist... Ik zei ook dat ik
Het toeval vond dat ik verhalen van mensen op internet ( oa bij tros radar) lees waar mensen Vertellen wat mevrouw van courlux te
Vertellen heeft en dat het bij iedereen het zelfde verhaal is en vaak om de zelfde factuur bedragen gaat.... Erg vreemd! Maar goed ik zei
Mevrouw dat ik
Aangifte zou gaan doen bij de politie voor poging tot oplichting en dat ik mijn advocaat in zou schakelen... Haar antwoord was als u die moeite
En tijd erin wilt steken moet u dat doen. Ik heb het gesprek toen beëindigd. Nog geen 2 min na het telefoon gesprek krijg ik opeens een mail van courlux waarin staat bij deze bevestigen wij u dat het lidmaatschap bij ons opgezegd is... Nou ik weet niet maar ik heb nooit een lidmaatschap gehad... Uit eindelijk alektum gebeld maar zoals op internet te lezen is, dat is volgens mij een en dezelfde... Ook daar valt niet meer te praten...

keesg
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 okt 2009 23:06

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door keesg »

Zonde van je geld Kim31 dat je gebeld heb.
Zoals in mijn bovenstaande mail staat, 1 mailtje naar "incassobureau" Alektum is voldoende om deze mensen banger te maken dan degene die ze op proberen te lichten.
Ik ben er al 2,5 jaar vanaf.
(Soms mis ik de mailtjes van Alektum wel want ik had er wel lol in moet ik eerlijk toegeven)

Kim31
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2013 13:56

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door Kim31 »

Afgelopen week kreeg ik weer een mailtje van courlux dat hun mijn lidmaatschap hebben beindigd... ( nooit een lidmaatschap aangevraagd)
Er stond ook in de mail dat voor al het overige ik bij alektum moest wezen... Ik ben er verder niet op ingegaan en heb er geen aandacht meer aangeschonken.. Afgelopen maandag gaat me telefoon, iemand van alektum... Mevr u heeft een klacht gemeld bla bla bla... Ik
Kapte hem af en zei luister jij ken lullen als brugman wat je wilt ik heb je niks te zeggen me advocaat neemt kontakt met jullie op... Dinsdagmorgen rond de klok van 9:00 open ik de mail... Alektrum...

Beste mevr
In samenwerking met de opdrachtgever is de zaak gesloten...

Hahahahah zegt genoeg toch;)

keesg
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 okt 2009 23:06

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door keesg »

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha goed hoor !!! Dit is genieten voor mij !!

bianca2709
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2014 10:39

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door bianca2709 »

Joehoe volgens mij behoor ik nu ook tot de club??
Vorige week een aangetekende email in mijn emailbox. Heb hem nog niet geopende want ik weet niet goed wat ik er mee moet en wil doen. Natuurlijk wel wat gegoogled en heb dus al diverse verhalen gelezen. Vanmorgen werd ik op mijn mobiele nummer gebeld. Iemand van Alektum en ik zou scheermesjes besteld hebben bij Courtlux.....
Hij noemde wel mijn juiste emailadres en ook mijn juiste naam maar het adres wat hij noemde is niet mijn adres......ik heb dan ook met ja en nee etc. geantwoord. Later bedacht ik.....ik zal toch niet opgenomen zijn en dat zij het bandje gaan bewerken ??
Help wat moet ik hiermee? Wat moet ik met de aanmaning van Alektum?

Stefanforch
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jan 2011 12:45

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door Stefanforch »

bianca2709 schreef:Hij noemde wel mijn juiste emailadres en ook mijn juiste naam maar het adres wat hij noemde is niet mijn adres......
NAW-gegevens zijn vrij beschikbaar, en niet voldoende om jou aan een bestelling te koppelen. Met een beetje zoeken op Google kun je zo een willekeurig persoon bij een adres vinden.
bianca2709 schreef:Later bedacht ik.....ik zal toch niet opgenomen zijn en dat zij het bandje gaan bewerken ??
Een bandopname mag alleen gebruikt worden als bewijs wanneer op die bandopname zelf te horen is dat je akkoord gaat met het maken van die bandopname.
bianca2709 schreef:Help wat moet ik hiermee? Wat moet ik met de aanmaning van Alektum?
Op de aanmaning kun je met een (aangetekende) brief reageren;
1. Jij hebt deze bestelling niet geplaatst, en geen toestemming aan een derde gegeven om deze producten namens jou te bestellen
2. Jij weet niet wie deze bestelling met jouw gegevens geplaatst heeft
3. Jou is daarom het toezenden van de scheerproducten niet aan te rekenen
4. Aangezien het, al dan niet juist, toezenden van de producten jou niet aan te rekenen is, zijn enige kosten die hieruit voortkomen jou ook niet aan te rekenen
5. Uit het voornoemde is af te leiden dat er geen reden is om jou deze kosten wél aan te rekenen
6. Jij bent dus ook niet van plan om het geclaimde verschuldigde bedrag over te maken
7. Wanneer Alektum of Courlux aan meent te kunnen tonen dat deze bestelling jou wél aan te rekenen valt, vraag ze dan om deze bewijzen aan jou te doen toekomen, zodat jij een en ander in heroverweging kan nemen
8. Wat jou betreft is er, zolang dergelijke bewijzen niet geleverd kunnen worden, geen enkele reden meer voor Alektum of Courlux om nog contact met jou op te nemen

Daarmee geeft je in de basis aan dat je de producten niet besteld hebt, dat ze dus ook niet kunnen bewijzen dat jij de producten besteld hebt, en dat de claim die ze leggen dus ook volledig absurd en onterecht is.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door berndv »

bianca2709 schreef:Joehoe volgens mij behoor ik nu ook tot de club??
Vorige week een aangetekende email in mijn emailbox. Heb hem nog niet geopende want ik weet niet goed wat ik er mee moet en wil doen. Natuurlijk wel wat gegoogled en heb dus al diverse verhalen gelezen. Vanmorgen werd ik op mijn mobiele nummer gebeld. Iemand van Alektum en ik zou scheermesjes besteld hebben bij Courtlux.....
Hij noemde wel mijn juiste emailadres en ook mijn juiste naam maar het adres wat hij noemde is niet mijn adres......ik heb dan ook met ja en nee etc. geantwoord. Later bedacht ik.....ik zal toch niet opgenomen zijn en dat zij het bandje gaan bewerken ??
Help wat moet ik hiermee? Wat moet ik met de aanmaning van Alektum?
Als je niets hebt besteld, gewoon laten gaan. Geef gewoon aan dat je van niets weet, dat je graag de bewijzen ziet dat er iets besteld is en dat je er zo der bewijzen verder niet op in gaat. Een gemiddeld incassobureau druipt dan snel genoeg af. En dat je een eventuele gang naar de rechter met vertrouwen tegemoet ziet.

keesg
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 okt 2009 23:06

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door keesg »

Nogmaals....NERGENS op reageren.
Zowel Courlux als Alektum hebben geen poot om op te staan.
Ik heb ruime ervaring met deze oplichters.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door Guardian72 »

keesg schreef:Nogmaals....NERGENS op reageren.
Zowel Courlux als Alektum hebben geen poot om op te staan.
Ik heb ruime ervaring met deze oplichters.
JE kan volstaan met een malig de incassocowboy een fax of mail te verzenden (kost niets, en kan je qua verzenden en aankomst eenvoudig bewijzen) met de mededeling dat u nooit iets besteld heeft, en daarom ook geen overeenkomst hebt, en dat daarom ook geen vordering kan bestaan.
Verzoek ze hun poging tot onrechtmatige incasso te staken.

Op deze manier kan je aantonen in ieder geval een poging te hebben gewaagd, mocht de incassocowboy ooit wel naar een rechter gaan.

Nooit reageren, en alles maar weggooien zou ik nooit doen - al was het maar voor dossiervorming, en je eigen gemoedsrust.

keesg
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 okt 2009 23:06

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door keesg »

Zolang je maar nooit je volledige gegevens verstuurd maar alleen een dossier nummer en je voornaam !
Geen achternaam adres en telefoonnummer !!

Gesloten