LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Liebherr en Brugman keukens garantie waardeloos?
Liebherr en Brugman keukens garantie waardeloos?
In 2010 kocht ik bij Brugman keukens een nieuwe Liebherr koelkast voor € 1350, met een mooi garantiebewijsje voor 5 jaar garantie (zowel via Liebherr als via Brugman). Daar heb ik een mooi papiertje bij ontvangen met "Brugman laat u niet in de steek"..
Na nog geen 4 jaar is onze Liebherr koelkast onlangs gestopt met werken. Ik heb daarop Brugman gebeld, die zei dat we het met Liebherr moesten oplossen. Zo gezegd, zo gedaan, Liebherr is langsgekomen en heeft geconstateerd dat de motor onherstelbaar is beschadigd en dat de hele koelkast moet worden vervangen. Inmiddels moest ik alle niet houdbare producten weggooien en een klein koelkastje aanschaffen als backup.
Liebherr (Buram) heeft me een aanbod gedaan om de nieuwe koelkast te kopen met '60% korting', omdat ik die jaren geen gebruik kan maken van de vorige koelkast. Echter moet ik wel 40% (€ 540) betalen voor een nieuwe koelkast. Dit is allemaal op basis van 10 jaar economische levensduur van Liebherr.
Er spelen twee dingen. Ten eerste lijkt het me krom dat ik dus 2x moet betalen voor de eerste vier jaar gebruik van mijn koelkast (immers betaalde ik 1350 euro voor de vorige koelkast, waar ik geen geld voor terugkrijg en moet ik 540 euro betalen voor 4 jaar van deze nieuwe). Ik kocht een koelkast met 5 jaar garantie en 10 jaar economische levensduur om juist dit te voorkomen.
Ten tweede staat in de voorwaarden van Brugman heel duidelijk (bijlage) dat kosten voor vervangende onderdelen worden vergoed binnen de eerste 5 jaar.
Hier wil Brugman echter niets van weten, ze stellen dat deze kosten niet vallen onder de garantie, omdat het niet gaat om vervangende onderdelen, maar de gehele koelkast. Op mijn vraag "dus als de motor vervangen moest worden, hadden jullie dat wel vergoed" antwoordde de medewerker bevestigend. Ook zei ze dat het nu eenmaal zo werkt en wilde ze niets weten van de humane kant van het verhaal, namelijk dat ik nu 1800 euro betaal voor het hebben van een koelkast in de eerste 5 jaar na aanschaf.
Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie? Heb ik gelijk of werkt het inderdaad gewoon zo en is het zuur dat ik niets aan mijn garantie bij Brugman en Liebherr heb?
Na nog geen 4 jaar is onze Liebherr koelkast onlangs gestopt met werken. Ik heb daarop Brugman gebeld, die zei dat we het met Liebherr moesten oplossen. Zo gezegd, zo gedaan, Liebherr is langsgekomen en heeft geconstateerd dat de motor onherstelbaar is beschadigd en dat de hele koelkast moet worden vervangen. Inmiddels moest ik alle niet houdbare producten weggooien en een klein koelkastje aanschaffen als backup.
Liebherr (Buram) heeft me een aanbod gedaan om de nieuwe koelkast te kopen met '60% korting', omdat ik die jaren geen gebruik kan maken van de vorige koelkast. Echter moet ik wel 40% (€ 540) betalen voor een nieuwe koelkast. Dit is allemaal op basis van 10 jaar economische levensduur van Liebherr.
Er spelen twee dingen. Ten eerste lijkt het me krom dat ik dus 2x moet betalen voor de eerste vier jaar gebruik van mijn koelkast (immers betaalde ik 1350 euro voor de vorige koelkast, waar ik geen geld voor terugkrijg en moet ik 540 euro betalen voor 4 jaar van deze nieuwe). Ik kocht een koelkast met 5 jaar garantie en 10 jaar economische levensduur om juist dit te voorkomen.
Ten tweede staat in de voorwaarden van Brugman heel duidelijk (bijlage) dat kosten voor vervangende onderdelen worden vergoed binnen de eerste 5 jaar.
Hier wil Brugman echter niets van weten, ze stellen dat deze kosten niet vallen onder de garantie, omdat het niet gaat om vervangende onderdelen, maar de gehele koelkast. Op mijn vraag "dus als de motor vervangen moest worden, hadden jullie dat wel vergoed" antwoordde de medewerker bevestigend. Ook zei ze dat het nu eenmaal zo werkt en wilde ze niets weten van de humane kant van het verhaal, namelijk dat ik nu 1800 euro betaal voor het hebben van een koelkast in de eerste 5 jaar na aanschaf.
Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie? Heb ik gelijk of werkt het inderdaad gewoon zo en is het zuur dat ik niets aan mijn garantie bij Brugman en Liebherr heb?
- Bijlagen
-
- Brugman_garantie_5_jaar.pdf
- Brugman garantie
- (532.08 KiB) 66 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
-
- Garantie met een gat erin ;)
- SH_1237.jpg (34.74 KiB) 3936 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Re: Liebherr en Brugman keukens garantie waardeloos?
Zoals ik die garantie lees, had je na 4 jaar ook 80% van de motor moeten betalen.....plus arbeidsloon en voorrijkosten.
Die hele garantie is gewoon een wassen neus, en biedt helemaal niets bovenop je wettelijk recht op een deugdelijk product.
Misschien is het Liebherr aanbod zo slecht nog niet. Of kun je overal een Liebherr koelkast kopen met 60% korting op adviesprijs....?
Die hele garantie is gewoon een wassen neus, en biedt helemaal niets bovenop je wettelijk recht op een deugdelijk product.
Misschien is het Liebherr aanbod zo slecht nog niet. Of kun je overal een Liebherr koelkast kopen met 60% korting op adviesprijs....?
Liebherr dealers mogen niet teveel korting geven op dr apparaten. Kijk maar eens op http://www.kieskeurig.nl bijna bij alle merken wordt gestunt behalve liebherr. als ik dat garantieplaatje bekijk. slaat het vooral op de keukenmeubelen zelf niet de apparatuur. denk dat je gewoon pech hebt sorry.
@16again ik denk dat je wassen-neus opmerking het inderdaad al zegt, het is mooi om mee te adverteren, maar als puntje bij paaltje komt moet ik na 3.5 jaar toch nog de helft van een nieuwe koelkast betalen..
Zo lees ik het precies hetzelfde, met precies dezelfde conclusie.16again schreef:Zoals ik die garantie lees, had je na 4 jaar ook 80% van de motor moeten betalen.....plus arbeidsloon en voorrijkosten.
En Liebherr houdt zich netjes aan de (in mijn ogen redelijke) economische levensduur.
Moeten ze wel 40% rekenen van de winkelprijs, niet van de adviesprijs.
Meer kun je eigenlijk op geen enkele manier verwachten.
Wat ik raar vind is dat ik een product met economische levensduur van 10 jaar én 5 jaar garantie koop en nog steeds het risico heb de helft van de koelkast te betalen als ie na 3.5 jaar kapot gaat.
Ik ben nu 1900 eur verder en heb gewoon eenzelfde soort koelkast als ik al had
Ik ben nu 1900 eur verder en heb gewoon eenzelfde soort koelkast als ik al had
Hier een combivriezer van Liebherr na 11 jaar vervangen, omdat er te veel problemen waren.
U heeft inderdaad een kat in de zak gekocht met dat garantie certificaat. Een koelkast, en zeker een van deze prijs, hoort veel langer probleemloos mee te gaan 3,5 jaar. Daarvoor hebt u geen duur garantie certificaat nodig. De wet is duidelijk u heeft recht op kostenloze, vervanging, reparatie of indien beide onmogelijk of onhaalbaar, uw aankoopbedrag terug.
De wet spreekt nergens over een afschrijving. De wet heeft nergens over betalen voor voorrijkosten en arbeidsloon. Het is simpel: de reparatie dient gratis te geschieden mits het defect niet de oorzaak is van foutief gebruik of normale slijtage.
Garantie certificaten bieden zelden een meerwaarde ten opzichte van de wettelijke garantie. Meestal is het geldklopperij waar de verkopers grof geld aan verdienen. Daarnaast kan Brugman schrijven wat ze wil. U dient als koper bij de verkopende partij te zijn, niet bij de fabrikant. Brugman moet dit oplossen.
Tevens wil ik u erop wijzen dat bedrijven als BCC e.a. in het verleden zwaar beboet zijn omdat ze garantie certificaten verkochten en daarmee de indruk wekten dat ze meer boden dan de wet al gratis biedt, terwijl dat helemaal niet zo is. Ik denk dat als je daar naar verwijst, je een goede kans maakt.
De wet spreekt nergens over een afschrijving. De wet heeft nergens over betalen voor voorrijkosten en arbeidsloon. Het is simpel: de reparatie dient gratis te geschieden mits het defect niet de oorzaak is van foutief gebruik of normale slijtage.
Garantie certificaten bieden zelden een meerwaarde ten opzichte van de wettelijke garantie. Meestal is het geldklopperij waar de verkopers grof geld aan verdienen. Daarnaast kan Brugman schrijven wat ze wil. U dient als koper bij de verkopende partij te zijn, niet bij de fabrikant. Brugman moet dit oplossen.
Tevens wil ik u erop wijzen dat bedrijven als BCC e.a. in het verleden zwaar beboet zijn omdat ze garantie certificaten verkochten en daarmee de indruk wekten dat ze meer boden dan de wet al gratis biedt, terwijl dat helemaal niet zo is. Ik denk dat als je daar naar verwijst, je een goede kans maakt.
Je zou 40% van de koelkast moeten betalen, niet 50%TheRoman schreef:Wat ik raar vind is dat ik een product met economische levensduur van 10 jaar én 5 jaar garantie koop en nog steeds het risico heb de helft van de koelkast te betalen als ie na 3.5 jaar kapot gaat.
Daar had u ook al recht op zonder dat garantie-certificaat met het verschil dat u nu niet hoeft te soebatten om uw recht te halen.
Ik denk dat het standpunt van @olaf79 niet echt stand houdt, want:
1. de bewijslijst ligt na 6 maanden bij de koper
2. reparatie is niet mogelijk of economisch onverantwoord
Het enige dat ik me kan voorstellen is dat u uw aankoopbedrag terug kunt vorderen met aftrek van het aantal jaren dat u wel gebruik heeft kunnen maken van uw koelkast. U zou dus 60% (of 65%) van uw aankoopbedrag kunnen eisen bij inlevering van de defecte koelkast.
U hoeft immers niet met het aanbod van Liebherr akkoord te gaan. Zij kunnen u niet verplichten tot bijbetaling en zullen u toch schadeloos moeten stellen. Dat is, uw leverancier zou u schadeloos moeten stellen, niet Liebherr.