LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraagje over SSD schijf

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door czarczar »

encore schreef:Die SSD zal niet worden herkend door het moederbord...Al hoop ik natuurlijk van wel. CMOS flashen kunnen we beter niet op dit forum gaan uitleggen.
Nee, CMOS flashen kunnen we inderdaad maar beter niet uitleggen.
SSD's voldoen gewoon aan de SATA-standaard en zullen dus gewoon worden herkend. Daarvoor hoef je je CMOS niet te flashen. Je CMOS heeft echt geen lijstje intern van bekende SATA-HD's. De signatuur wordt gewoon via SATA overgedragen en de communicatie gaat ook gewoon via de SATA-standaard.
Bij SSD's dan liefst wel SATA-600 (SATA III), want anders is je SATA-bus de vertragende factor.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door Jefdus »

Een nieuwe SSD installeren in een 7 jaar oude laptop met 3GB RAM is wat mij betreft echt weggegooid geld. Besteed dan liever wat meer geld en koop gewoon een nieuw systeem waarmee je weer een paar jaar vooruit kunt. Je kunt zelfs op de tweedehands markt kijken. Genoeg te krijgen wat veel beter weekt dan je nu hebt voor weinig geld.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door czarczar »

Jefdus schreef:Een nieuwe SSD installeren in een 7 jaar oude laptop met 3GB RAM is wat mij betreft echt weggegooid geld.
Geld investeren in een 7 jaar oude laptop is al weggegooid geld. Zakelijk worden laptops in 3 jaar afgeschreven, laat dat voor privé gebruik 6 jaar zijn. Of het moet 7 jaar geleden wel helemaal het neusje van de zalm zijn geweest en je hebt 'm voor een habbekrats op de kop getikt met een specifiek doel (ik denk dan meteen Linux gebaseerd).

lies-oostveen
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 sep 2014 20:11

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door lies-oostveen »

Ik heb inmiddels een nieuwe PC besteld en kan de laptop inruilen. Lijkt mij de beste oplossing. Bedankt voor het meedenken iedereen :D

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door Jefdus »

MichielFRL schreef:
Jefdus schreef:Een nieuwe SSD installeren in een 7 jaar oude laptop met 3GB RAM is wat mij betreft echt weggegooid geld. Besteed dan liever wat meer geld en koop gewoon een nieuw systeem waarmee je weer een paar jaar vooruit kunt. Je kunt zelfs op de tweedehands markt kijken. Genoeg te krijgen wat veel beter weekt dan je nu hebt voor weinig geld.
Waarom weggegooid geld?
Een notebook met T5xxx processor en 3GB intern geheugen is krachtig genoeg om Windows7 soepel te draaien. De 4200rpm harde schijf die er nu inzit in zonder twijfel de bottleneck.
Omdat een computer voor een 'digibeet' gewoon een apparaat is dat het moet doen. Onderdelen gaan vervangen omdat de computer dan weer een tijdje sneller kan lopen is prima voor iemand die hier affiniteit voor heeft, maar de realiteit is dan waarschijnlijk dat je binnen de kortste keren weer tegen een andere beperkende factor aanloopt. Prima te doen als je van wat prutsen houdt, maar niet als je gewoon een computer wilt hebben die een tijd probleemloos vooruit kan.

En laten we wel wezen; voor minder dan 300 euro heb je tegenwoordig al een basis pc die op alle vlakken beter zal presteren. In mijn optiek is 100 euro voor een SSD dan inderdaad in dit geval weggegooid geld

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door czarczar »

MichielFRL schreef:Waarom weggegooid geld?
Een notebook met T5xxx processor en 3GB intern geheugen is krachtig genoeg om Windows7 soepel te draaien. De 4200rpm harde schijf die er nu inzit in zonder twijfel de bottleneck.
Nee, die HD zal niet de snelste zijn, maar die zal zeker niet de bottleneck vormen als tíe netjes is opgeschoond en verder niet defect. 10 minuten opstarttijd komt niet door een prima werkende 4200 rpm schijf.
Verder onderzoek had kunnen uitwijzen waardoor dan wel, maar dan had TS met de technische gegevens of het typenummer op de proppen moeten komen. TS heeft besloten een andere notebook te bestellen. Verstandig, want alles is er de afgelopen 2-3 jaar enorm veel sneller op geworden en ook nog goedkoper.
Tuurlijk die is die oude notebook prima bruikbaar, helemaal voor liefhebbers, dan mogen ze nog stukken ouder zijn. Ik heb hier een oud gebakje van 13 jaar oud staan om een Arduino-kaartje aan te sturen. Gewoon voor de hobby.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door encore »

czarczar schreef:..Ik heb hier een oud gebakje van 13 jaar oud staan om een Arduino-kaartje aan te sturen. Gewoon voor de hobby.
Ik heb twee weken geleden dit gebakje uit 2005 aangeslingerd gekregen. XP draait als een zonnetje, start op binnen 20 seconden. Dus erg netjes. Alleen de eerste pagina in de browser is een laadmoment. Verder geen probs. Humor is het. Laatst nog een klappertop van 3 jaar jong weg kunnen gooien. En dit dingetje heeft ineens een beter beeldscherm, wel kleiner en het "Hutu&Tutsi-bord" typt fijnerderder... dvdromdong gaat plaats maken voor HDD-caddy...

Afijn, offtopic-toktok

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door czarczar »

encore schreef:"Hutu&Tutsi-bord" typt fijnerderder... dvdromdong gaat plaats maken voor HDD-caddy...
Speulen met oud spul is altijd mooi, alleen nooit veel geld erin steken.
Vergeet ook niet dat 10 jaar oud spul 12 jaar geleden super-spul was. Een PC is al verouderd als je 'm uit de verpakking hebt gehaald, een blok kaas gaat langer mee.
Maar ja, beetje hobbyist verdiept zich wat in Linux-varianten. Zelfs met een 386 kun je nog leuke dingen doen (lampen aansturen of zo, of een motortje, of de spoorbomen van je modelspoorbaan :-)).

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door encore »

ik heb een collega en die werkt op een Win 3.11 Heeft-ie inderdad zelf getweakt en getinkert. En het werkt.
Laatst gewijzigd door Radar op 30 sep 2014 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Deel bericht verwijderd. Reden: off-topic.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door czarczar »

lies-oostveen schreef:Een HP Pavilion 17-f002 met SDD schijf.
Ik heb 15 jaar in de groothandel van computers gewerkt en ik kan alleen maar zeggen: TOP! keuze.
HP is super-degelijk en goed in garantie, niet de allergoedkoopste, maar wel heel degelijk.
Gelukkig geen Toshiba (niet degelijk) en gelukkig ook geen Sony (wel goed, maar altijd moeilijk met garantie).
De f002 is waarschijnlijk een gelegenheids-notebook en daarom wat lastig te vinden. Vergelijk ik 'm even met de f001 dan is het een instap-model kwa snelheid, maar op zich is daar niks mis mee als je geen gamer of zware gebruiker bent. Voldoende voor internetten, filmpjes bekijken etc. en een prima merk.
Ga je vast veel plezier aan beleven en zeker met die SSD veel sneller dan dat ding van 7 jaar oud. Echt een wereld van verschil. Processor is ook veel sneller, scherm is beter, voldoende DDR3 geheugen, reken er op dat je dat gaat merken.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door encore »

Volgens mij vergeet je het geweldige DVx000 graka-debacle van HP. Kon je 35 euri terugkrijgen, MITS je als eindgebruiker kon aantonen dat het niet jouw fout was...
Vanuit mijn kant heb ik nog geen Toshiba-problemen gehad. Zit nu zelfs op de Satellite uit 2005.
Ieder zijn meug, blijkt alweer....

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door czarczar »

encore schreef:Volgens mij vergeet je het geweldige DVx000 graka-debacle van HP. Kon je 35 euri terugkrijgen, MITS je als eindgebruiker kon aantonen dat het niet jouw fout was...
Je bedoelt de DV9xxx? Ik heb hier nog een gekookte DV9500 liggen.
Dat was inderdaad een drama wat de garantie aan ging. De koeling was een probleem en daardoor smolt het soldeer van de videochip letterlijk weg. TS zal daar geen probleem mee hebben, dat is lang geleden en de DV-serie was een hi-end notebook. Sindsdien heeft HP z'n leven wel gebeterd.
encore schreef:Vanuit mijn kant heb ik nog geen Toshiba-problemen gehad. Zit nu zelfs op de Satellite uit 2005. Ieder zijn meug, blijkt alweer....
Zo is dat. Ik kan uit ervaring met Toshiba spreken op basis van alle werknemers van TechData Europa. Dat zijn er vele duizenden. Vrijwel al die duizenden hadden een Toshiba en vrijwel geen enkele werkte nog na 3 jaar. Het was zo erg dat het een running-gag werd binnen het hele bedrijf. Ik had er toevallig nog eentje staan en daarvan viel het scherm continu uit. Ik vond het toch al een onding, waardeloos toetsenbord, gewoon een onding. Techdata is toen overgestapt op HP en vrijwel geen klachten, maar ja, zoals je terecht al zei: het blijft net die ene die je zelf krijgt.

Als ik zelf moest kiezen, en ik heb veel vaker gekozen dan gekocht, dan kwam ik altijd uit op een Asus. Was wel milimeter werk dan hoor. MSI kwam heel vaak als tweede. Door omstandigheden heb ik nu weer een HP staan, niet zelf gekozen en wel zelf betaald, maar prima ding. Degelijk, wel een zakelijk notebook, dat wel.

Die DV9xxx onzin hebben we lang achter ons, dat is ook al 8 jaar geleden en je hebt gelijk dat was een hele slechte beurt van HP in de Hi-end reeks en zeker ook meer dan dat. HP weigerde alle aansprakelijkheid, het was een ramp.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door bprosman »

Heb hier diverse HP Elitebooks (840 en 9470), op zich mooie machientjes (zeker wat betreft de accuduur) maar qua network drivers nog niet alles. Apparaten hebben erg veel moeite (vooral op WiFi) hun network capactiteit te verdelen over de diverse applicaties , een zware download zorgt er maar zo voor dat je in IE of Firefox "Page not found" krijgt. En ben niet de enige. Komende van Dell D630, E64xx had ik dat toch beter verwacht van HP want probleem is al een jaar "in onderzoek".

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door czarczar »

bprosman schreef:Apparaten hebben erg veel moeite (vooral op WiFi) hun network capactiteit te verdelen over de diverse applicaties , een zware download zorgt er maar zo voor dat je in IE of Firefox "Page not found" krijgt.
Dat klinkt als een software-issue. De notebook heeft gewoon een netwerkverbinding en hoe de capaciteit daarvan wordt verdeeld is aan je OS (Windows, Linux, Apple, whatever) of aan een eventueel pakket dat je daarvoor specifiek hebt geïnstalleerd. Heeft helemaal niets te maken met (het merk van) je hardware.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door bprosman »

Dat klinkt als een software-issue.
Klopt, dat zeg ik toch ook ? :
maar qua network drivers nog niet alles.
Heeft helemaal niets te maken met (het merk van) je hardware.
Ware het niet dat de fabrikant wel verantwoordelijk is voor het maken en updaten van de (juiste) drivers.
Met iedere driver update wordt het wel iets beter maar ideaal is het nog steeds niet.
Ik werk nu met drivers rechtstreeks van de Intel site, die performen nog het beste.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door czarczar »

bprosman schreef: Ware het niet dat de fabrikant wel verantwoordelijk is voor het maken en updaten van de (juiste) drivers.
De fabrikant van een notebook is niet de fabrikant van welk onderdeel daarin dan ook.
Hooguit is de kast en de keuze van de samenstelling toe te wijzen aan de notebookfabrikant. De pocessor is van Intel of AMD, de videokaart is van Nvidia, Ati of Intel/AMD-onboard, de HD kan van wel 10 merken komen, het scherm (panel) komt uit een fabriek van Samsung, Sony of Philips, de chipset is van Intel of AMD etc. etc.
Uiteraard kun je meestal het beste de drivers van de fabrikant van die onderdelen kiezen.
Ik installeer nooit meegeleverde software, ik haal altijd de nieuwste software van internet.

Er bestaan overigens wel slechte Wifi-modules, dus je hebt zeker een punt. De fabrikant van het notebook kiest dan om een paar dubbeltjes te besparen voor een goedkope module. Vaak zitten die krengen onboard en zijn ze niet eenvoudig te vervangen. Je kunt dan een externe module kiezen met een beter bereik, maar dan zeul je wel steeds zo'n sticky mee. Dus ja, wel iets om rekening mee te houden bij de keuze voor een notebook, maar niet cruciaal.

Merken notebooks die ik zou mijden zijn Toshiba, BenQ en Sony. Sony i.v.m. hoge prijs en garantie-problemen. Apple moet ik natuurlijk ook niets van hebben: veuls te duur.
Voor de rest krijg je wat je voor die prijs mag verwachten, de verschillen tussen de merken zijn uitermate klein op hetzelfde prijsniveau. Het is meer persoonlijke smaak. Mijn smaak is vooral wat zakelijker, dus Asus of HP. Acer (wat BenQ had moeten zijn) heeft me aangenaam verrast.

sadfly
Berichten: 451
Lid geworden op: 19 apr 2007 23:14

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door sadfly »

Maar is er nog iemand die een computer uit zet tegenwoordig?
Ja die zijn er,waarom zou je het niet uit zetten.
Ik zet gewoon alles uit als het niet nodig is, of inm hibernate. zelfs tablet krijgt netjes een shutdown.
Mensen die iets niet uit zetten stelen van zichzelf.

EN op een 7 jaar oude laptop een ssd. vraag me al of of er sata in de laptop zit. en daarnaast als er sata in zit dan is het hooguit sata-1 en dan heb je alleen voordeel bij de hogere response tijd. verder niet zinnig om een ssd in te doen.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door czarczar »

sadfly schreef:
Maar is er nog iemand die een computer uit zet tegenwoordig?
Ja die zijn er,waarom zou je het niet uit zetten.
Ik zet gewoon alles uit als het niet nodig is, of inm hibernate.
Omdat die dingen dat tegenwoordig zelf al doen?
Mijn PC gaat gewoon in hybernate, mijn notebooks al helemaal, die zijn ontworpen op zo min mogelijk verbruik. Als ik mijn enige mechanische HD aanspreek om iets op te slaan hoor ik 'm op spinnen. Schermen gaan automatisch uit, alhoewel ik moet toegeven dat ik een los scherm wel altijd nog handmatig uit schakel. Mijn 3x3 Watt LED-lampjes uit doen levert me meer besparing op dan mijn PC uit zetten. Die lampjes zijn met 1 klik weer aan, de PC moet eerst opstarten, dus die zet ik niet meer uit, al jaren niet meer. Dan kan ik ze namelijk van buitenaf ook altijd benaderen. Komt mij regelmatig voor dat ik even de PC van afstand overneem, al kan dat natuurlijk ook via WOL, maar ja, weer wachten op opstarten dan.
sadfly schreef: EN op een 7 jaar oude laptop een ssd. vraag me al of of er sata in de laptop zit. en daarnaast als er sata in zit dan is het hooguit sata-1 en dan heb je alleen voordeel bij de hogere response tijd. verder niet zinnig om een ssd in te doen.
Dat was onze conclusie hier in het begin natuurlijk ook en TS heeft inmiddels een nieuwe notebook gekocht. Vraag me af of die bevalt?!

lies-oostveen
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 sep 2014 20:11

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door lies-oostveen »

Wat leuk van je nou ik ben dik tevreden over de HP start binnen 40 seconden op. Mijn buurjongen heeft mijn oude Toshiba voor een zacht prijsje overgenomen en daar een
SSD schijf ingezet en die heeft een gemiddelde opstart tijd van 1 minuut. Geen idee of dat lang zo blijft natuurlijk.

Groetjes Lies.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door czarczar »

lies-oostveen schreef:Wat leuk van je nou ik ben dik tevreden over de HP start binnen 40 seconden op. Mijn buurjongen heeft mijn oude Toshiba voor een zacht prijsje overgenomen en daar een
SSD schijf ingezet en die heeft een gemiddelde opstart tijd van 1 minuut. Geen idee of dat lang zo blijft natuurlijk.
Och, de opstarttijd is natuurlijk niet het enige dat telt. Die kun je ook enorm verkorten door alle overbodige of niet gebruikte zaken eruit te gooien. Regelmatig je schijf opruimen (defragmenteren) helpt wel heel goed. En dat gaat bij een SSD razendsnel gelukkig.
In mijn PC heb ik 2 SSD's zitten en die start wel in 10-12 seconden op. Maar dat is een dikke PC en die is natuurlijk veel sneller dan welke notebook dan ook. De eerste SSD is voor de programmatuur, de tweede voor alle tijdelijke bestanden die je schijf zo fragmenteren. Een HD heb ik ook nog voor grote data-bestanden. Maar ja, zo'n dingetje, in dit geval zelfbouw, kost ook wel ietsje meer dan jouw notebook. 40 seconden lijkt mij prima. Af-en-toe wel defragmenteren. zo eens in de maand of zo, dan blijft tíe wel snel. En niet te veel onnodige programma's installeren, die gooien je registry vol met rommel. Gewoon installeren wat je daadwerkelijk gebruikt.

Leuk even terugkoppeling te krijgen, veel succes met je HP!

Gesloten