eddy123 schreef:Het enige dat je je kunt afvragen is of er al een koopovereenkomst tot stand is gekomen en zo ja, of Kruidvat online die koopovereenkomst wel zonder meer eenzijdig mag ontbinden.
Ja, er is een koopovereenkomst tot stand gekomen, omdat TS het aanbod tot levering van X in ruil voor Y euro heeft aanvaard. En nee, Kruidvat mag de overeenkomst niet eenzijdig ontbinden omdat de daarvoor vereiste rechtsgrond ontbreekt.
Ja, juridisch gezien is dat ook mijn bezwaar, anders had ik het niet geschreven.
Ik zou persoonlijk erg blij zijn met de praktische manier van handelen van Kruidvat online, maar juridisch staan ze volgens mij niet helemaal in hun recht. Soms moet je het praktische ervan inzien, niemand gaat procederen over een pak pampers. Echter, in sommige gevallen zou het wel erg gemakkelijk zijn. Stel je hebt een overeenkomst tot de aanschaf van een keuken en de leverancier bedenkt zich achteraf (misschien te goedkoop aangeboden) en draait eenzijdig de overeenkomst terug op oneigenlijke gronden. Dat lijkt mij hier niet het geval, het is een praktische overweging en de bestelling kan opnieuw worden geplaatst onder dezelfde voorwaarden.
Voor al de mensen die reageren het volgende:
1. een aantal mensen schrijft dat het Kruidvat genoeg tijd moet hebben om terug te betalen omdat dat zo'n ingewikkeld en complex gebeuren is. Grote onzin. Het Kruidvat is wel in staat een bestelling binnen 24 uur af te leveren. Een proces dat vele malen ingewikkelder en complexer is dan een terugbetaling. Als er een emailtje gestuurd kan worden dat de levering niet doorgaat kan er ook een terugbetaling gerealiseerd worden. Een kwestie van organiseren/automatiseren. Maar het Kruidvat heeft wel belang bij een goed systeem voor de aflevering van de bestelde goederen en zal daar dus veel aandacht aan schenken en zonodig in investeren. Want anders kost het klanten en dus geld en de concurrent doet het ook. Een systeem voor terugbetalen is niet zo interessant. Krijgt dus ook minder aandacht en er is ook minder geld voor beschikbaar.
2. In de wet staat dat terugbetaling binnen 2 weken moet plaats vinden. Er wordt geschreven dat wij dat met z'n allen zo bepaald hebben. Ik heb destijds in geen enkel verkiezingsprogramma gelezen dat dat zo geregeld zou worden. Dus ik heb daarvoor niet kunnen kiezen. Verder is het de vraag in hoeverre besluiten nog op democratische wijze tot stand komen. Op basis van de laatste prognoses wordt de regering nog gedragen door slechts ca. 25 % van de kiezers en dan is het vaak ook nog een kwestie van handje klap hoe zaken geregeld worden .
3. In de wet staat dat terugbetaling binnen 2 weken moet plaats vinden. In een aantal gevallen zal het eerder gebeuren. Maar schrijf dat dan ook als bedrijf. De termijn van 2 weken maakt de mensen boos en brengt hen eventueel in de problemen. Ik heb het laatst zelf meegemaakt met BCC. Via het internet een koelkast besteld en betaald (ca. 300 euro). Levering volgende dag. Wat er kwam de volgende dag .... geen koelkast en zelfs geen telefoontje. Dat ging nog 2 keer zo door. Toen bleek dat hij niet geleverd kon worden. Ik kreeg toen de boodschap dat ik binnen 2 weken mijn geld zou terug krijgen. Na enkele boze telefoontjes, met o.a. de mededeling dat ik het geld nodig had om een andere koelkast te kopen, kreeg ik het geld binnen enkele dagen terug.
4. Iemand schreef dat het Kruidvat niet verantwoordelijk is voor het transport. Ik betwijfel het. Zij zorgen voor het verpakkingsmateriaal en maken ook de afspraken met hopelijk een goede vervoerder.
5. Netjes dat het Kruitvat een kadobon stuurde, maar ik hoorde dat laatst ook van iemand anders die zowel bloemen als kadobonnen kreeg omdat er iets fout was gegaan.
6. Voor het Kruidvat: toch nog even goed kijken naar de procedure "hoe te handelen indien de aflevering van de goederen niet goed gaat " en sneller terugbetalen en hiervan ook mededeling doen aan de klant.