LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe werkt de WSNP nou precies?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Hoe werkt de WSNP nou precies?

Ongelezen bericht door puma73 »

Elenieke schreef:
Belasting is wel preferent mar krijgt niet de volle mep , ze krijgen 3 keer zoveel als andere schuldeisers .
Iemand die niets in de boedel kan storten kan op het eind ook een schone lei krijgen zonder dat de belasting ook maar iets gekregen heeft .
Als er onvoldoende geld in de boedel komt om de schuldeisers te betalen wordt er geen schone lei verleend. Dus als iemand geen geld in de boedel kan storten wordt ook geen schone lei verleend.

Elenieke
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 aug 2014 12:54

Re: Hoe werkt de WSNP nou precies?

Ongelezen bericht door Elenieke »

Tuurlijk wel , ik ken mensen die hebben alleen de BWV kosten betaald in de wsnp en ook schone lei gekregen . Ze kwamen niet eens aan hun VTLB hoe willen ze dan iets afdragen ?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Hoe werkt de WSNP nou precies?

Ongelezen bericht door puma73 »

Elenieke schreef:Tuurlijk wel , ik ken mensen die hebben alleen de BWV kosten betaald in de wsnp en ook schone lei gekregen . Ze kwamen niet eens aan hun VTLB hoe willen ze dan iets afdragen ?
Wat is een van de voorwaarden om een schone lei te krijgen en om in de WSNP te mogen blijven.

Niet aan die voorwaarde voldoen is geen schone lei en kan leiden tot stopzetting WSNP-traject.

Als er geen geld in de boedel zit kunnen de schuldeisers niet betaald worden en het niet uitbetalen aan de schuldeisers resulteert in het niet afgeven schone lei verklaring.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Hoe werkt de WSNP nou precies?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

vogels schreef:
Elenieke schreef:Tuurlijk wel , ik ken mensen die hebben alleen de BWV kosten betaald in de wsnp en ook schone lei gekregen . Ze kwamen niet eens aan hun VTLB hoe willen ze dan iets afdragen ?
Je maakt een financiële puinhoop van je leven en zie, het wordt in luilekkerland gewoon opgelost.
En vervolgens mag hardwerkend Nederland dat wel gewoon netjes de rekeningen en belastingen betaalt voor die puinhoop en alle kosten opdraaien.

Ik hoop dat de praktijk meer is als Puma beschrijft. Die hele WSNP moeten ze afschaffen voor ieder die door eigen onverantwoordelijk gedrag en nalatigheid in de schulden is gekomen. Laat die maar mooi onder bewind aan het minimum zitten tot de eigen puinhoop is betaald.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Hoe werkt de WSNP nou precies?

Ongelezen bericht door puma73 »

Julie4444 schreef:
vogels schreef:
Elenieke schreef:Tuurlijk wel , ik ken mensen die hebben alleen de BWV kosten betaald in de wsnp en ook schone lei gekregen . Ze kwamen niet eens aan hun VTLB hoe willen ze dan iets afdragen ?
Je maakt een financiële puinhoop van je leven en zie, het wordt in luilekkerland gewoon opgelost.
En vervolgens mag hardwerkend Nederland dat wel gewoon netjes de rekeningen en belastingen betaalt voor die puinhoop en alle kosten opdraaien.

Ik hoop dat de praktijk meer is als Puma beschrijft. Die hele WSNP moeten ze afschaffen voor ieder die door eigen onverantwoordelijk gedrag en nalatigheid in de schulden is gekomen. Laat die maar mooi onder bewind aan het minimum zitten tot de eigen puinhoop is betaald.
Mensen die schulden hebben bij b.v. CJIB of uit misdrijven worden niet toegelaten tot de WSNP, mensen die er een beetje op los hebben geleefd en op die manier schulden hebben opgebouwd zullen van hele goede huize moeten komen om tot de WSNP te worden toegelaten.

Een luilekkerland is de WSNP zeker niet. Men krijgt 90 tot 95 % van het bijstand inkomen wat voor die situatie van toepassing is. Dat is echt 3 jaar sappelen en elke cent omkeren.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Hoe werkt de WSNP nou precies?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

puma73 schreef:Een luilekkerland is de WSNP zeker niet. Men krijgt 90 tot 95 % van het bijstand inkomen wat voor die situatie van toepassing is. Dat is echt 3 jaar sappelen en elke cent omkeren.
Ik ben bekend met mensen die in de WSNP zitten. Deze mensen sjoemelen met zwart werk en hebben ook voldoende geld om per persoon iedere dag meerdere pakjes sigaretten op te roken en geven ook meer aan voedsel en kleding uit dan ik en mijn partner. Ook hebben ze een "legale" (bij)baan op naam van hun dochter, die zelf ook schulden heeft, waaronder een huurachterstand die ze weigert te betalen, en het geld dan weer naar hun toesluist. Ondertussen leeft dochterlief van studiefinanciering (maximale lening) en werken doen ze verder niet, tenzij het hun eigen zak vult en niet die van de schuldeisers.

Dochter heeft mij ook geïnformeerd dat haar plan voor de toekomst is om de WSNP in te gaan zodat ze "de staat kan naaien" en haar studieschuld niet hoeft af te betalen. Ik ga ervan uit dat dat onmogelijk is, maar zij beweerd dat dat allemaal kan.

In ider geval mag wat mij betreft de controle wel wat beter.
Laatst gewijzigd door Julie4444 op 08 dec 2014 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Hoe werkt de WSNP nou precies?

Ongelezen bericht door puma73 »

Julie4444 schreef:
puma73 schreef:Een luilekkerland is de WSNP zeker niet. Men krijgt 90 tot 95 % van het bijstand inkomen wat voor die situatie van toepassing is. Dat is echt 3 jaar sappelen en elke cent omkeren.
Ik ben bekend met mensen die in de WSNP zitten. Deze mensen sjoemelen met zwart werk en hebben ook voldoende geld om per persoon meerdere pakjes sigaretten op te roken en geven ook meer aan voedsel en kleding uit dan ik en mijn partner. Ook hebben ze een "legale" (bij)baan op naam van hun dochter, die zelf ook schulden heeft, waaronder een huurachterstand die ze weigert te betalen, en het geld dan weer naar hun toesluist. Ondertussen leeft dochterlief van studiefinanciering (maximale lening) en werken doen ze verder niet, tenzij het hun eigen zak vult.

De controle mag wat mij betreft wel wat beter.
Dit soort excessen blijf je altijd houden. En zolang niemand iets zegt blijft men vrolijk doorgaan tot men betrapt wordt, dan is het einde oefening. einde WSNP en zullen de schuldeisers met volle kracht en dubbele inzet er op los gaan om schulden te innen. Daar ken ik ook verschillende voorbeelden van.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Hoe werkt de WSNP nou precies?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Betrapt worden zit er denk ik niet in. Ze moeten nog iets minder dan een jaar, blijkbaar, en doen dit al sinds dat ze in de WSNP zitten.
Schone lei en vrolijk doorgaan met frauderen.

Ondertussen neemt dochterlief het voorbeeld van de ouders over en is al een flinke wanbetaler die denkt dat niemand haar iets kan maken. Het is ook een kale kip die op andermans kosten te riant leeft.

Ik heb haar weleens gevraagd waarom, want haar inkomsten zijn hoger dan wat ik en mijn partner samen uitgeven, en ze jaagt alles erdoor, iedere maand opnieuw.

Mevrouw heeft een "levensstandaard om hoog te houden". :?

Als die ooit tot de WSNP toegelaten wordt, met die houding, zoals ze zelf beweert dat dat geen probleem zal zijn en makkelijk kan, dan is gerechtigheid ver te zoeken in dit land.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Hoe werkt de WSNP nou precies?

Ongelezen bericht door puma73 »

Julie4444 schreef:Betrapt worden zit er denk ik niet in. Ze moeten nog iets minder dan een jaar, blijkbaar, en doen dit al sinds dat ze in de WSNP zitten.
Schone lei en vrolijk doorgaan met frauderen.

Ondertussen neemt dochterlief het voorbeeld van de ouders over en is al een flinke wanbetaler die denkt dat niemand haar iets kan maken. Het is ook een kale kip die op andermans kosten te riant leeft.

Ik heb haar weleens gevraagd waarom, want haar inkomsten zijn hoger dan wat ik en mijn partner samen uitgeven, en ze jaagt alles erdoor, iedere maand opnieuw.

Mevrouw heeft een "levensstandaard om hoog te houden". :?

Als die ooit tot de WSNP toegelaten wordt, met die houding, zoals ze zelf beweert dat dat geen probleem zal zijn en makkelijk kan, dan is gerechtigheid ver te zoeken in dit land.
En zolang iedereen braaf zijn mond dichthoud, houden dit soort misstanden aan. Die cultuur moet een keertje doorbroken worden. Het zijn wel jouw en mijn centen waar dit soort fraudeurs op teren.

handdoekindering
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mar 2013 10:11

Re: Hoe werkt de WSNP nou precies?

Ongelezen bericht door handdoekindering »

Julie4444 schreef:Betrapt worden zit er denk ik niet in. Ze moeten nog iets minder dan een jaar, blijkbaar, en doen dit al sinds dat ze in de WSNP zitten.
Schone lei en vrolijk doorgaan met frauderen.

Ondertussen neemt dochterlief het voorbeeld van de ouders over en is al een flinke wanbetaler die denkt dat niemand haar iets kan maken. Het is ook een kale kip die op andermans kosten te riant leeft.

Ik heb haar weleens gevraagd waarom, want haar inkomsten zijn hoger dan wat ik en mijn partner samen uitgeven, en ze jaagt alles erdoor, iedere maand opnieuw.

Mevrouw heeft een "levensstandaard om hoog te houden". :?

Als die ooit tot de WSNP toegelaten wordt, met die houding, zoals ze zelf beweert dat dat geen probleem zal zijn en makkelijk kan, dan is gerechtigheid ver te zoeken in dit land.
Onbegrijpelijk dat mensen die proberen de eindjes aan elkaar te rijgen op deze manier worden weggezet. In dit land wordt het geld met bakken en bakken weggegooid naar de ceo's, de banken, het koningshuis, de verzekeraars, de aannemers die in kartel de staat oplichten vaak met medeweten van de hh politici (zie bijvoorbeeld die gast uit Roermond). En als dan jan met de pet niet precies in de pas loopt wordt ie afgeschoten.
Ik heb bewondering en respect voor mensen die de WSNP ingaan. Deze mensen moeten geholpen worden. Soweiso moeten mensen met een uitkering beter geholpen worden. Het is al vaker gezegd, gewoon iedere nederlandse uitkeringsgerechtige er 300 euro per maand bij. Dat zou al veel helpen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Hoe werkt de WSNP nou precies?

Ongelezen bericht door puma73 »

handdoekindering schreef:
Onbegrijpelijk dat mensen die proberen de eindjes aan elkaar te rijgen op deze manier worden weggezet. In dit land wordt het geld met bakken en bakken weggegooid naar de ceo's, de banken, het koningshuis, de verzekeraars, de aannemers die in kartel de staat oplichten vaak met medeweten van de hh politici (zie bijvoorbeeld die gast uit Roermond). En als dan jan met de pet niet precies in de pas loopt wordt ie afgeschoten.
Ik heb bewondering en respect voor mensen die de WSNP ingaan. Deze mensen moeten geholpen worden. Soweiso moeten mensen met een uitkering beter geholpen worden. Het is al vaker gezegd, gewoon iedere nederlandse uitkeringsgerechtige er 300 euro per maand bij. Dat zou al veel helpen.
Deze mensen moeten geholpen worden.


Deze mensen worden geholpen. Ze krijgen de kans om hun schulden kwijtgescholden te krijgen en moeten daar 3 jaar voor sappelen.

En motiveer jij maar eens waarom een uitkeringsgerechtigde er 300 euro bij moet krijgen. Gebeurt nu niet dan niet en nooit niet. Iedereen moet zijn broek ophouden met datgene wat hij verdient/krijgt. Dan maar niet roken of drinken of beiden laten staan.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Hoe werkt de WSNP nou precies?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

handdoekindering schreef:Onbegrijpelijk dat mensen die proberen de eindjes aan elkaar te rijgen op deze manier worden weggezet.
Ik sprak in die post uit persoonlijke ervaring, en ik zie hoe deze persoon geld letterlijk en figuurlijk verspilt. Zij geeft in haar eentje meer uit dan ik en mijn partner samen, terwijl wij beiden werken, en zij op kosten van een ander leeft. Werken heeft ze geen zin in. Wel tijd voor, ook de mogelijkheid tot, maar mevrouw heeft geen zin. Haar woorden, niet die van mij.

Overigens kan zij prima "eindjes aan elkaar knopen" als ik en mijn partner voor iets meer dan de helft van het geld dat zij iedere maand over de toonbank smijt kunnen rondkomen, dus dat argument gaat in deze situatie niet op.

Ook het verhaal over de "levensstandaard" waren haar woorden. Ze moet nou eenmaal duur eten, en ook nog eens veel te veel. Veel uit eten gaan en roken alsof daar de zuurstof vandaan komt. En waarom moet dat soort gedrag betaald worden door mensen die niet zo met geld gooien en wel gewoon werken?

Let wel: Dit is een concreet voorbeeld over een individu uit mijn omgeving. Ik weet dat er mensen zijn die buiten hun schuld schulden maken, en dat voor hen WSNP is vind ik prima, maar voor mensen zoals de persoon uit mijn voorbeeld vind ik dat alles behalve terecht.

Ik hoop dan ook van harte dat wat Puma zei de praktijk is, want anders kan iedereen wel zo gaan leven en er een ander voor laten opdraaien.
handdoekindering schreef:In dit land wordt het geld met bakken en bakken weggegooid naar de ceo's, de banken, het koningshuis, de verzekeraars, de aannemers die in kartel de staat oplichten vaak met medeweten van de hh politici (zie bijvoorbeeld die gast uit Roermond). En als dan jan met de pet niet precies in de pas loopt wordt ie afgeschoten.
Je vergeet hier voor het gemak dat Jan met de Pet in dit geval wij zijn: het volk dat niet alleen de overheid, koningshuis, verzekeraars, en uitkeringen moet betalen, maar ook nog eens de kosten van de onverantwoordelijke met-geld-gooiende medemens mogen betalen. Jan met de Pet (wij dus) zijn de dupe van het gedrag van dat soort medeburgers.
handdoekindering schreef: Het is al vaker gezegd, gewoon iedere nederlandse uitkeringsgerechtige er 300 euro per maand bij. Dat zou al veel helpen.
Waarom? Ik kom met mijn partner doorgaans rond voor een bedrag dat onder de bijstandsnorm ligt. Waarom moeten mensen die niet werken er dan even 3 à 400 euro bij krijgen? Dat mogen wij dan weer extra gaan inleveren. Ik wil ook voor mijn dingetjes kunnen sparen, als je het niet erg vind... En anders stop ik ook gewoon lekker met (wit) werken. Dan mag de rest van werkend Nederland ook mijn gratis geld gaan financieren. Dat is namelijk het effect hoor. Als werken niet meer loont stoppen mensen er vanzelf mee en dan wordt de vergrijzing en het sociale stelsel nog moeilijker staande te houden.

Als mensen rianter willen leven moeten ze, naar mijn inziens, net als ieder ander gewoon werken voor hun geld (uitzonderingen, zoals mensen die niet kúnnen werken, daargelaten). Als je iets van de samenleving wilt hebben moet je er ook wat voor teruggeven, als je dat kan.

Gesloten