LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigen risico van 875 euro voordeliger?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Bob Schurkjens

Re: Eigen risico van 875 euro voordeliger?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wanneer je extra €500 eigen risico neemt zou je denken dat dan ook de premie met €500 omlaag gaat
Als de verzekeraar 100% zeker zou weten dat je niet meer dan 375 euro gaat declareren in het komende jaar, dan zou dat het geval zijn.

snel0026

Ongelezen bericht door snel0026 »

Allemaal prachtige verhalen.
Er telt maar 1 ding: heb je € 500,00 klaar liggen om een tegenvaller op te vangen?
Zo ja, dan kun je het risico lopen.
Zo nee, dan kun je het risico niet lopen.
Punt

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Je hebt dus al € 324 over van de premie, dus dat valt wel mee.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

snel0026 schreef:Allemaal prachtige verhalen.
Er telt maar 1 ding: heb je € 500,00 klaar liggen om een tegenvaller op te vangen?
Zo ja, dan kun je het risico lopen.
Zo nee, dan kun je het risico niet lopen.
Punt
Ik ben het met Tijger eens. Het is anders. Iedereen moet €375 beschikbaar hebben(verplicht eigen risico). De verkregen korting op de premie ( tot soms meer dan €300: Anderzorg, ONVZ, Zorg en Zekerheid) kan in een potje gestopt worden. Daarmee is het verschil €200. (€500-€300=€200).
Dus bij een maximaal vrijwillig eigen risico van €500 is €375 (standaard) plus het potje (€300) plus €200 nodig.
Het positieve van een vrijwillig eigen risico is dat er minder vaak een beroep op de zorg gedaan. Daardoor worden de totale zorgkosten lager.
Nog wel een waarschuwing. Tijger rekent een bedrag van "€324 dat over is van de premie". Maar er zijn zorgverzekeraars die maar €150 ( IZA) euro korting geven.
PS IZAGezondSamen geeft €23 korting per maand ( €276 per jaar) bij maximaal vrijwillig eigen risico, Unive maar €17,50 ( €210 per jaar).

Thefloris7

Ongelezen bericht door Thefloris7 »

Iedereen heeft gemakkelijk kletsen maar de kosten voor verzekeringen rijzen de pan uit, ik kan het niet meer opbrengen elke maand.
En ja als ik iets breek regel ik wel een betalingsovereenkomst en dan maar hopen dat het goed komt en anders betaal ik niet er is toch niks bij mij te halen. :oops:

tijger1

@Mathilde

Dan maar overstappen naar Anderzorg hè.;-)) Volgens mij de premie ook nig lager.

kees1508

Ongelezen bericht door kees1508 »

tenormin schreef:
Julie4444 schreef:Ik heb max eigen risico en betaal de jaarpremie in één keer. Dit is voor mij voordeliger omdat ik de kans dat ik überhaupt door het wettelijke eigen risico heenkom erg laag inschat.

Als ik twee jaar lang wel aan het wettelijke eigen risico kom (maar er niet boven), ben ik break-even op premie. Als ik niet aan het gewone eigen risico kom maak ik gewoon "winst" op de premie. Bij mijn verzekeraar is € 500 extra eigen risico namelijk € 250 goedkoper op jaarbasis. Simpele som dus.

Veel verzekeraars geven ook een bedrag korting als je je hele premie in één keer betaald. Deze korting is bij mijn verzekeraar hoger dan het bedrag op zou leveren aan spaarrente, en dit is in mijn geval dus ook weer "winst" op de premie.
Ja, doe ik ook: scheelt 3% op de jaarkosten: winst ca. (in mijn situatie) €55,00
Maar eerlijk is eerlijk, men moet het geld wel hebben om het hele jaarbedrag in 1 keer te betalen. We zitten niet allemaal in die positie om....
Naast de 3% korting bij jaarbetaling kun je ook nog 1,2 % vermogensrendementsheffing box 3 besparen door vóór 31-12 te betalen. Ik wacht niet op de acceptgiro maar betaal gewoon met vermelding polisgegevens.

Boettiehond

Ongelezen bericht door Boettiehond »

bprosman schreef:
en betaalt waarschijnlijk nog geen 100 euro voor zijn zorgverzekering
Met dat salaris krijg je geen zorgtoeslag dus hij betaald zowiezo zo'n 1000...1700 euro meer per jaar dan jij.
Even goed lezen .....
Ik betaal voor mijn zorgverzekering + Eigen Risico + Eigen Bijdrage - ZORGTOESLAG rond de 120 euro.
Dhr. Zalm betaalt voor zijn zorgverzekering met 850 euro Eigen Risico MINDER dan 100 euro. Zelfs als hij dat hele Eigen Risico opmaakt.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik betaal voor mijn zorgverzekering + Eigen Risico + Eigen Bijdrage - ZORGTOESLAG rond de 120 euro.
Vraag me wel af wat voor verzekering je dan hebt ik heb zeker niet de goedkoopste verzekering, krijg zo'n beetje alles vergoedt maar betaal 129,-- pp / maand. Geen zorgtoeslag.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

- ZORGTOESLAG
Ook even goed lezen, iemand die geen zorgtoeslag krijgt betaald per jaar 1000...1700 Euro meer dan iemand die WEL zorgtoeslag krijgt. Jij krijgt wel zorgtoeslag, Zalm niet.

tijger1

Wat doet het er toe hoeveel Zalm betaalt? U betaalt er niets meer of minder door.

Fedor1998

Ongelezen bericht door Fedor1998 »

Een buffer aanhouden voor het hoge eigen risico is natuurlijk verstandig. Maar ook als je geen buffer hebt, is het geen ramp. De meeste maatschappijen hebben een betalingsregeling. Ik weet dat 'AnderZorg' een gunstige regeling heeft, ook voor het vrijwillige eigen risico. De korting, die je bij 'anderzorg' krijgt voor een eigen risico van € 875,-, bedraagt € 27,- per maand, ofwel € 324,- per jaar. (anderzorg is de maatschappij met de hoogste korting). Bij een vrijwillig eigen risico van € 500,- is het echte risico dus € 500 - 324 = € 176,-. Als je de korting van € 27,- op een spaarrekening zet, en het vrijwillige risico niet nodig heb gehad, heb je aan het eind van het jaar een winst van € 324,- gescoord.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Kiemer via Independer is nóg goedkoper (64,40 bij 875 eigen risico). Maar nog belangrijker is dat deze polis een restitutiepolis is i.t.t. de naturapolis van Anderzorg. Nadeel is wel dat Kiemer onderdeel is van Achmea, dé dictator in zorgverzekeringsland.

tijger1

Maar als ze geen contract met die zelf gekozen zorgverlener heb je ook kans dat niet alles vergoed wordt.

leeuwenstal

Ongelezen bericht door leeuwenstal »

gezondheid schreef:In de nieuwe consumentengids van Januari 2015 staat dat een hoog eigen risico een fikse domper kan zijn. Maar dat valt mee.

Rekensom:

Goedkoopste verzekering met hoogst eigen risico:

Anderzorg € 66,= euro per maand. Wanneer je 0 euro eigen risico zou nemen zou je bij Zekur van Univé 82,50 euro per maand kwijt zijn. Het verschil is € 16,50 euro per maand.

€ 16,50 euro keer 12 is: € 198 euro voordeel. Tel die € 198 euro bovenop de 375 euro eigen risico dat is in totaal € 573 euro. En 875 euro - € 573 = € 302 euro. Dus deel je € 302 euro door 12 = € 25,17 euro per maand. Tel je die € 25, 17op de 66 euro kom je uit op: € 91,17 euro per maand. Dan heb je nog steeds een goedkope verzekering. Dus een extra hoge risico nemen is in de meeste gevallen goedkoper tenzij je zeker weet dat je hele hoge zorgkosten gaat maken. De premie van 91,17 is dan misschien hoog vergeleken met Univé Zekur met 82,50 euro per maand. Je bent in dat geval € 104,04 euro meer kwijt op jaarbasis. Het gaat hier wel om de berekeningen van de goedkoopste zorgverzekeraars dat ik als uitgangspunt heb genomen.
Toevallig vorige jaar de overstap gemaakt naar €.500,- extra verhoogt eigenrisico ! Super bevallen. Zowel mijn vrouw als ik zelf hebben er toch 450,- extra aan overgehouden.

Wij betalen dit jaar €.24,50 per maand per persoon minder. Dus €.49,- x 12 is toch een kleine duizend euro ! ( wat wij wel apart leggen voor het geval betalen moeten ) als je op die €.375,- blijft zitten betaal je dus altijd €.24,50 x 12 p.p standaard extra voor eventueel een ander ! Risico is dus maar €.200,- te betalen of €.300,- extra over p.p. Keuze toch snel gemaakt lijkt me.

Fijn weekend.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Boettiehond schreef:. Nu betaal ik voor mijn zorgverzekering + Eigen Risico + Eigen Bijdrage - Zorgtoeslag rond de 120 euro. Wie kent hem nog ? Gerrit Zalm, momenteel bestuursvoorzitter ABN/Amro. Hij 'verdiende' het afgelopen jaar 1000 keer (!!) meer dan mij en betaalt waarschijnlijk nog geen 100 euro voor zijn zorgverzekering. :? Gekker moet het toch ECHT niet worden.
Je 'vergeet' even dat het grootste deel van de premie juist wél inkomensafhankelijk is. Aan zvw premie levert Zalm's inkomen ruim 3½ duizend inkomensafhankelijke zorgpremie op. Het systeem is dus al zo dat het grootste deel van de premie inkomensafhankelijk is en een kleiner deel uit premies komt die voor iedereen gelijk zijn. En zelfs dat kleinere zogenaamd voor iedereen vaste deel wordt met de zorgtoeslag nog inkomensafhankelijk gemaakt.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

leeuwenstal schreef: Wij betalen dit jaar €.24,50 per maand per persoon minder. Dus €.49,- x 12 is toch een kleine duizend euro !
eerder een kleine 600 Euro.
leeuwenstal schreef: ...( wat wij wel apart leggen voor het geval betalen moeten )
Wijs!
Dat is juist waarom hoger eigen risico een flinke domper kan worden voor menigeen. De maandelijkse premiekorting wordt gewoon opgemaakt, en doktersbezoek wordt dan een koude kermis

Boettiehond

bprosman schreef:
Vraag me wel af wat voor verzekering je dan hebt ik heb zeker niet de goedkoopste verzekering, krijg zo'n beetje alles vergoedt maar betaal 129,-- pp / maand. Geen zorgtoeslag.
Ik betaal voor mijn verzekering na aftrek van 10% collectiviteitskorting 132,59 euro per maand. Eigen Risico à 375 euro is in januari al op. Eigen Bijdrage voor thuiszorg bedraagt 260 euro per jaar. Tandarts wordt voor 80% vergoed, bril wordt niet volledig vergoed = 100 euro per jaar. Zorgtoeslag is 78 euro per jaar. Ga maar rekenen.

Boettiehond

kweenie schreef:
Boettiehond schreef:. Nu betaal ik voor mijn zorgverzekering + Eigen Risico + Eigen Bijdrage - Zorgtoeslag rond de 120 euro. Wie kent hem nog ? Gerrit Zalm, momenteel bestuursvoorzitter ABN/Amro. Hij 'verdiende' het afgelopen jaar 1000 keer (!!) meer dan mij en betaalt waarschijnlijk nog geen 100 euro voor zijn zorgverzekering. :? Gekker moet het toch ECHT niet worden.
Je 'vergeet' even dat het grootste deel van de premie juist wél inkomensafhankelijk is. Aan zvw premie levert Zalm's inkomen ruim 3½ duizend inkomensafhankelijke zorgpremie op. Het systeem is dus al zo dat het grootste deel van de premie inkomensafhankelijk is en een kleiner deel uit premies komt die voor iedereen gelijk zijn. En zelfs dat kleinere zogenaamd voor iedereen vaste deel wordt met de zorgtoeslag nog inkomensafhankelijk gemaakt.
Meneer Zalm betaalt over de eerste 18.000 euro van zijn inkomen net zoveel als ik. Die zogenaamde inkomensafhankelijke zorgpremie + zorgverzekering kost hem 0,47% van zijn bruto inkomen. Ik ben bijna 8% van mijn bruto inkomen kwijt.

Met de zorgtoeslag wordt alleen de basisverzekering inkomensafhankelijk gemaakt. Daar komen chronische zieken en gehandicapten niet zo ver mee, die hebben die dure aanvullende verzekering nodig, zijn hun Eigen Risico in februari al kwijt, betalen Eigen Bijdrage voor de Thuiszorg. Tot 2009 kon je van de Belasting nog wat terugkrijgen. Vervolgens zijn ze 4 jaar bezig geweest om de Wet Tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapten goed te regelen om het vervolgens een jaar later af te schaffen.

tijger1

Als Zalm thuiszorg nodig zou hebben betaalt hij veel meer dan u. Dus vergelijken met Zalm is een zinloze weg.

Gesloten