LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eigen risico van 875 euro voordeliger?
-
Eigen risico van 875 euro voordeliger?
In de nieuwe consumentengids van Januari 2015 staat dat een hoog eigen risico een fikse domper kan zijn. Maar dat valt mee.
Rekensom:
Goedkoopste verzekering met hoogst eigen risico:
Anderzorg € 66,= euro per maand. Wanneer je 0 euro eigen risico zou nemen zou je bij Zekur van Univé 82,50 euro per maand kwijt zijn. Het verschil is € 16,50 euro per maand.
€ 16,50 euro keer 12 is: € 198 euro voordeel. Tel die € 198 euro bovenop de 375 euro eigen risico dat is in totaal € 573 euro. En 875 euro - € 573 = € 302 euro. Dus deel je € 302 euro door 12 = € 25,17 euro per maand. Tel je die € 25, 17op de 66 euro kom je uit op: € 91,17 euro per maand. Dan heb je nog steeds een goedkope verzekering. Dus een extra hoge risico nemen is in de meeste gevallen goedkoper tenzij je zeker weet dat je hele hoge zorgkosten gaat maken. De premie van 91,17 is dan misschien hoog vergeleken met Univé Zekur met 82,50 euro per maand. Je bent in dat geval € 104,04 euro meer kwijt op jaarbasis. Het gaat hier wel om de berekeningen van de goedkoopste zorgverzekeraars dat ik als uitgangspunt heb genomen.
Rekensom:
Anderzorg € 66,= euro per maand. Wanneer je 0 euro eigen risico zou nemen zou je bij Zekur van Univé 82,50 euro per maand kwijt zijn. Het verschil is € 16,50 euro per maand.
€ 16,50 euro keer 12 is: € 198 euro voordeel. Tel die € 198 euro bovenop de 375 euro eigen risico dat is in totaal € 573 euro. En 875 euro - € 573 = € 302 euro. Dus deel je € 302 euro door 12 = € 25,17 euro per maand. Tel je die € 25, 17op de 66 euro kom je uit op: € 91,17 euro per maand. Dan heb je nog steeds een goedkope verzekering. Dus een extra hoge risico nemen is in de meeste gevallen goedkoper tenzij je zeker weet dat je hele hoge zorgkosten gaat maken. De premie van 91,17 is dan misschien hoog vergeleken met Univé Zekur met 82,50 euro per maand. Je bent in dat geval € 104,04 euro meer kwijt op jaarbasis. Het gaat hier wel om de berekeningen van de goedkoopste zorgverzekeraars dat ik als uitgangspunt heb genomen.
Re: Eigen risico van 875 euro voordeliger?
Eigenlijk is het heel simpel om deze keuze te maken:
Als je de afgelopen jaren nooit boven het wettelijk eigen risico bent uitgekomen EN je hebt zo'n 500 euro achter de hand, dan kan je zonder problemen voor het hoogste eigen risico kiezen.
En als je dan toch bezig bent met de verzekering: kijk dan ook nog eens goed naar de aanvullende verzekeringen. Ik zag deze bij mijn verzekeraar staan: "FITNESS: 50% van de inschrijfkosten tot max. € 25,-" Voor dat soort dingen ga je je toch niet voor verzekeren? (en zo staan er nog veel meer dingen in die onzinnig zijn binnen een verzekering).
Als je de afgelopen jaren nooit boven het wettelijk eigen risico bent uitgekomen EN je hebt zo'n 500 euro achter de hand, dan kan je zonder problemen voor het hoogste eigen risico kiezen.
En als je dan toch bezig bent met de verzekering: kijk dan ook nog eens goed naar de aanvullende verzekeringen. Ik zag deze bij mijn verzekeraar staan: "FITNESS: 50% van de inschrijfkosten tot max. € 25,-" Voor dat soort dingen ga je je toch niet voor verzekeren? (en zo staan er nog veel meer dingen in die onzinnig zijn binnen een verzekering).
Volgens mij gaat er iets mis, je vergelijkt appels met peren. Bij anderzorg reken je met 500 euro vrijwillig eigen risico ER, wat samen met de wettelijk verplichte 375 euro, totaal 875 is. Hiervoor betaal je 66/maand. Bij Zekur (gewoon zekur polis) is het met identiek max ER 67,50/maand, oftewel 1,50/maand duurder.gezondheid schreef:In de nieuwe consumentengids van Januari 2015 staat dat een hoog eigen risico een fikse domper kan zijn. Maar dat valt mee.
Rekensom:
Maar goed, als we de polis van anderzorg nemen is deze met standaard ER 93 euro, en met max ER 66 euro. maw dat scheelt 12*27 = 324 euro op jaarbasis, maar met het bijbehorende risico dat áls je wat serieus mankeert, je even 375 +500 = 875 euro ER op moet kunnen hoestten ineens.
Of dat een slimme keuze is, hangt van te veel persoonlijke factoren af om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Vraag elke politieke partij of elke zorgaanbieder binnen 3 maanden een rekening wil sturen...
Nu wacht ik nog op 2013, dus doe net als mij, vraag elke partij om dit te regelen want Den Haag heeft hier de macht over.
Dankzij Duivenstein en de 2 vriendinnen in 1e kamer kan het er nog wel bij.....
Als je na 3 maanden de rekening mag seponeren, ziekenhuis of arts heeft dan blijkbaar geld genoeg, dan zijn zowel wij verzekerden als onze verzekeraar goedkoper uit.
Bovendien is eventuele fraude eerder te zien en weten we tenminste wat het koste en of het redelijk was....
Stuur dus naar Den Haag naar elke politieke partij een vraag om dit te regelen...
Nu wacht ik nog op 2013, dus doe net als mij, vraag elke partij om dit te regelen want Den Haag heeft hier de macht over.
Dankzij Duivenstein en de 2 vriendinnen in 1e kamer kan het er nog wel bij.....
Als je na 3 maanden de rekening mag seponeren, ziekenhuis of arts heeft dan blijkbaar geld genoeg, dan zijn zowel wij verzekerden als onze verzekeraar goedkoper uit.
Bovendien is eventuele fraude eerder te zien en weten we tenminste wat het koste en of het redelijk was....
Stuur dus naar Den Haag naar elke politieke partij een vraag om dit te regelen...
"Probleem" is, als iemand gezond is zou men het misschien aandurven voor het hoogste eigen risico te gaan. Maar (gezegende onzekerheid) wat nou als....hart- of herseninfarct, dat kan plotseling komen en zal er toch betaald moeten worden. Als chronisch patiënt heb ik dan het "voordeel" dat ik het eigen risico van volgend jaar - €375 - al in Februari heb overschreden. En natuurlijk een belangrijke factor: hoeveel heeft men op de bank om niet alsnog door die financiële kosten in de problemen te komen. Denk dat het allemaal van persoonlijke omstandigheden afhangt. Wens u allen een vooral gezond 2015 toe.
Als je je been breekt, heb je al gauw een aardig kostenplaatje. Dus gezond zijn zegt niet alles."Probleem" is, als iemand gezond is zou men het misschien aandurven voor het hoogste eigen risico te gaan
Had het gebroken been/heup en andere onderdelen ook kunnen noemen maar dan word het zo'n waslijst, @ciske.ciske schreef:Als je je been breekt, heb je al gauw een aardig kostenplaatje. Dus gezond zijn zegt niet alles."Probleem" is, als iemand gezond is zou men het misschien aandurven voor het hoogste eigen risico te gaan
Juist , zou ik een te groot risico vinden, liever 375 dan 875.tenormin schreef:
Had het gebroken been/heup en andere onderdelen ook kunnen noemen maar dan word het zo'n waslijst, @ciske.
-
Het standaard eigen risico moet iedereen al kunnen ophoesten. Als je maximale schade hebt, komt daar nog €500 bij. Maar je hebt eerst wel die korting van €324 ontvangen ( dat is bij de meeste zorgverzekeraars minder, nl. tot ca. €150 per jaar). Dus eigenlijk betaal je bij maximale schade slechts €500-€324=€176 meer dan een ander. Je kunt die €324 bewaren als " potje". Na afloop van het jaar, is het potje hoogstwaarschijnlijk niet gebruikt want het gemiddelde eigen risico dat verbruikt wordt is ca.€180.sjohie schreef:...Maar goed, als we de polis van anderzorg nemen is deze met standaard ER 93 euro, en met max ER 66 euro. maw dat scheelt 12*27 = 324 euro op jaarbasis, maar met het bijbehorende risico dat áls je wat serieus mankeert, je even 375 +500 = 875 euro ER op moet kunnen hoestten ineens.
Dus denk nog even goed na en , mocht je voor maximaal vrijwillig eigen risico kiezen, controleer dan of jouw verzekeraar maximale korting geeft. Ik weet dat ONVZ €300 korting geeft. De meeste zorgverzekeraars geven slechts €22 korting per maand, dus ca. €264 per jaar. Het kan varieren tussen de €150 en de €324 euro.
-
Univé Zekur heb ik 0 euro eigen risico genomen om de vergelijking te maken. Univé Zekur is de goedkoopste zorgverzekeraar zonder eigen risco (met wettelijke bedrag van € 375 euro). En Anderzorg met het hoogste eigen riscio van € 875 euro. Anderzorg is de goedkoopste zorgverzekeraar met de hoogste eigen risico. Mense schrikken van het hele hoge bedrag van € 875 euro maar daarbij krijg je wel vaak zo'n 20 euro per maand korting dat bedrag moet je ook in je berekening meenemen.
Zoals al eerder geschreven, als het fout gaat moet je die 875,- Euro ineens ophoesten , kun je dat is het geen probleem. Maar met de/een ziektekosten verzekering is het niet anders dan met andere verzekeringen. Je moet je alleen verzekeren voor risico's die je zelf niet kunt dragen. Ga je ze verzekeren ben je eigenlijk altijd duurder uit.Mense schrikken van het hele hoge bedrag van € 875 euro maar daarbij krijg je wel vaak zo'n 20 euro per maand korting dat bedrag moet je ook in je berekening meenemen.
Een neef van me is helemaal niet verzekerd voor ziektekosten. Hij kan t prima betalen als hij in het ziekenhuis komt. Dat is zijn (op religie gebaseerde) keuze.
Dat was ook mijn intentie van schrijven (religie of niet). Als men het zelf kan opbrengen is en blijft het voordeliger. Iedereen die roept dat het ziekenfonds terug moet komen, - niet speciaal in dit topic maar in zijn algemeenheid -, denk dat men gemakshalve vergeet dat dan de "rijken" voorgingen. Werd ook toen al destijds gevraag: ziekenfonds of particulier. Dus verschil was er; 1ste, 2de en 3de klas. Denk dat meeste mensen dat of niet kennen of het zich niet herinneren. Ik zou me ook niet verzekeren als ik de financiële middelen had. Maar ja, behoor bij het 'klootjesvolk' dus moet wel.bprosman schreef:Een neef van me is helemaal niet verzekerd voor ziektekosten. Hij kan 't prima betalen als hij in het ziekenhuis komt. Dat is zijn (op religie gebaseerde) keuze.
Toen had je als "Particulier" inderdaad geen wachtlijsten . Overigens (volgens mijn ouders) betaalden ze toen een stuk meer premie.Werd ook toen al destijds gevraag: ziekenfonds of particulier
Ik heb max eigen risico en betaal de jaarpremie in één keer. Dit is voor mij voordeliger omdat ik de kans dat ik überhaupt door het wettelijke eigen risico heenkom erg laag inschat.
Als ik twee jaar lang wel aan het wettelijke eigen risico kom (maar er niet boven), ben ik break-even op premie. Als ik niet aan het gewone eigen risico kom maak ik gewoon "winst" op de premie. Bij mijn verzekeraar is € 500 extra eigen risico namelijk € 250 goedkoper op jaarbasis. Simpele som dus.
Veel verzekeraars geven ook een bedrag korting als je je hele premie in één keer betaald. Deze korting is bij mijn verzekeraar hoger dan het bedrag op zou leveren aan spaarrente, en dit is in mijn geval dus ook weer "winst" op de premie.
Als ik twee jaar lang wel aan het wettelijke eigen risico kom (maar er niet boven), ben ik break-even op premie. Als ik niet aan het gewone eigen risico kom maak ik gewoon "winst" op de premie. Bij mijn verzekeraar is € 500 extra eigen risico namelijk € 250 goedkoper op jaarbasis. Simpele som dus.
Veel verzekeraars geven ook een bedrag korting als je je hele premie in één keer betaald. Deze korting is bij mijn verzekeraar hoger dan het bedrag op zou leveren aan spaarrente, en dit is in mijn geval dus ook weer "winst" op de premie.
-
Dat heeft u goed gecalculeerd. Mijn complimenten.Julie4444 schreef:Ik heb max eigen risico en betaal de jaarpremie in één keer. Dit is voor mij voordeliger omdat ik de kans dat ik überhaupt door het wettelijke eigen risico heenkom erg laag inschat.
Ja, doe ik ook: scheelt 3% op de jaarkosten: winst ca. (in mijn situatie) €55,00Julie4444 schreef:Ik heb max eigen risico en betaal de jaarpremie in één keer. Dit is voor mij voordeliger omdat ik de kans dat ik überhaupt door het wettelijke eigen risico heenkom erg laag inschat.
Maar eerlijk is eerlijk, men moet het geld wel hebben om het hele jaarbedrag in 1 keer te betalen. We zitten niet allemaal in die positie om....
Klopt. Zou toch een jaar lang iedere maand toch zo'n € 65 voor opzij gezet moeten worden om voor het jaar erna in één klap te betalen (zorgtoeslag buiten beschouwing houdend). Als het te missen is, is het toch wel een aanrader, want dan kan het geld dat gespaard wordt ook weer een beetje rente trekken, en scheelt het weer een paar tientjes op de totale kosten per jaar.tenormin schreef:Ja, doe ik ook: scheelt 3% op de jaarkosten: winst ca. (in mijn situatie) €55,00
Maar eerlijk is eerlijk, men moet het geld wel hebben om het hele jaarbedrag in 1 keer te betalen. We zitten niet allemaal in die positie om....
Zit behoorlijk hoger, €150,00 per maand op spaarrekening gestort. En inderdaad de zorgtoeslag niet bijgeteld), maar ik blijf het echt olienootjes vinden, dat 'besparen'. Uitkijken met wat je koopt voor voeding levert meer op. Maar maakt niet uit, 't moet uit de lengte of de breedte komen.Julie4444 schreef:Klopt. Zou toch een jaar lang iedere maand toch zo'n € 65 voor opzij gezet moeten worden om voor het jaar erna in één klap te betalen (zorgtoeslag buiten beschouwing houdend). Als het te missen is, is het toch wel een aanrader, want dan kan het geld dat gespaard wordt ook weer een beetje rente trekken, en scheelt het weer een paar tientjes op de totale kosten per jaar.
Ouch, dat is toch een behoorlijk verschil. Ik bedoelde met het bedrag voor een vergelijkbare als mijn verzekering, maar dat heb ik er natuurlijk met mijn slimme hoofd niet bij gezet.tenormin schreef:Zit behoorlijk hoger, €150,00 per maand op spaarrekening gestort. En inderdaad de zorgtoeslag niet bijgeteld), maar ik blijf het echt olienootjes vinden, dat 'besparen'. Uitkijken met wat je koopt voor voeding levert meer op. Maar maakt niet uit, 't moet uit de lengte of de breedte komen.
Maar inderdaad, je hebt een punt.
Als je geen buffer hebt om de zorgpremie in één keer te betalen, dan lijkt het mij dat je ook niet de buffer hebt om een hoger eigen risico te kunnen betalen als er iets zou gebeuren.