Heidi67 schreef:Wij zijn door een fout bij kinderopvang in de schulden gekomen moesten 3 jaar toeslag terugbetalen en kregen lioonbeslag we ontvingen elke maand 670 euro voor gezin met twee kinderen daardoor zijn automatische betalingen niet doorgegaan en was onze auto onverzekerd hebben nog wel betalingsafspraak met verzekering gehad maar ruw signaleert onverzekerd dus kregen gemiddeld 3 boetes per maand van 390 euro per stuk en die worden verhoogd naar 1170 euro per stuk.
Mijn vriend is nu al 3 keer gegijzeld geweest en momenteel moet hij 7 weken zitten. Wij zijn bezig met schuldsanering maar de bank wil niet meewerken ivm restschuld woning en als je naar de rechter gaat voor wsnp kom je er niet in ivm openstaande boetes. Ondertussen is mijn partner ontslagen na 27 dienstjaren en krijgt hij een uitkering maar nu hij vastzit wordt de uitkering stopgezet dus ik moeder met twee kinderen heb 7 weken mijn uitkering van 240 euro ik snap dat de boetes betaald moeten worden maar ook huur gas water licht. Als mijn vriend straks vrijkomt is er dus nog minder kans dat de boetes betaald kunnen worden. Het is volgens mij niet de oplossing voor mensen die wel willen maar niet kunnen betalen. De boetes moeten na de gijzeling nog steeds betaald worden. Ik had liever gehad dat justitie in onze situatie iemand aanwees die onze problemen samen met ons probeert op te lossen zodat de kinderen niet meer bang hoeven te zijn als ze een politie auto zien rijden. Gr. Een wanhopige partner en moeder van twee kindjes
Als iets 3 jaar lang niet goed gaat, hebben er meer mensen dan enkel die bij de kinderopvang zitten slapen. Immers, in die 3 jaar, hebben jullie zelf ten minste 2x een belastingaangifte gedaan, en dan had deze fout ruim binnen die 3 jaar boven moeten komen drijven.
Wat mijzelf tegen de borst stuit, is dat er blijkbaar een blinde uitzondering moet gemaakt worden als iemand niet kan betalen, ook als er duidelijk een gedeelde verantwoordelijkheid voor de schuld is. In jullie geval kan en wil ik niet geloven dat je dit 3 jaar lang niet hebt gemerkt.
Zelf heb ik een poosje ten onrechte zorgtoeslag ontvangen, dat kabbelt inderdaad vrolijk een jaar door, wat je zou kunnen vergeten, maar het jaar er op kreeg ik én een voorlopige aanslag voor het nieuwe jaar, én eentje voor het voorgaande jaar, waarin duidelijk was dat ik teveel had gekregen, en weer ging krijgen. Dat zijn 2 momenten binnen een kwartaal dat het schriftelijk onder mijn aandacht werd gebracht door de belastingdienst. Dat is met kinderopvang niet veel anders, ook daar is er de belastingdienst, en jaarlijkse overzichten van de kinderopvang. Zelfs als die laatste fouten maken zoals je schrijft, had het bij de belastingdienst/aangifte op moeten vallen bij jullie.
Als dat 3 jaar doorkabbelt, vind ik dat jullie een stuk verantwoordelijkheid dragen, en zoals ik eerder al opperde in een post op pagina 1 van dit topic, als jullie dit niet kunnen betalen, het middels een stuk maatschappelijke dienstverlening afbetalen. Ik had dan ook liever gezien dat je vriend ipv te zitten in een gevangenis, onkruid was gaan wieden voor de gemeente, of jij als alfahulp aan de slag was gegaan.