LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingdienst toeslagen weigeren terug te betalen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Belastingdienst toeslagen weigeren terug te betalen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Alphavista schreef:[Ik heb het al door medewerkers door de belastingdienst zelf en door de ombudsman laten nakijken, maar het antwoord blijft vaag, een verrekening uit voorgaande jaren krijg ik dan te horen.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met hetgeen ik in mijn vorige posts heb geplaatst.
Ik herhaal: Ga eens fysiek, in persoon, persoonlijk dus, met je eigen lichaam, bij de belastingdienst op kantoor, het fysieke gebouw, langs en spreek persoonlijk daar, in het gebouw van de belastingdienst aan de balie met een medewerker en laat ter plekke uitzoeken of er huurtoeslag is uitgekeerd en verrekend.

Is dat nou zo moeilijk?

Dan kan je wel je vraag herhalen, maar het antwoord blijft het zelfde: Als je niet betaalt zal de belastingdienst beslag gaan leggen op je inkomen/bankrekeningen/inboedel. Dat is wat ze doen. Het is algemeen bekend dat dat de consequentie is die wanbetalers moeten ondervinden, dus of je gaat actie ondernemen, of je gaat betalen, of ze komen het halen.

Je moet het natuurlijk zelf weten hoor, maar als je wanbetaler blijft kom je alleen maar dieper in de problemen en worden de kosten alleen maar hoger.

angel1978
Berichten: 11082
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Belastingdienst toeslagen weigeren terug te betalen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Julie4444 schreef:
Alphavista schreef:[Ik heb het al door medewerkers door de belastingdienst zelf en door de ombudsman laten nakijken, maar het antwoord blijft vaag, een verrekening uit voorgaande jaren krijg ik dan te horen.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met hetgeen ik in mijn vorige posts heb geplaatst.
Ik herhaal: Ga eens fysiek, in persoon, persoonlijk dus, met je eigen lichaam, bij de belastingdienst op kantoor, het fysieke gebouw, langs en spreek persoonlijk daar, in het gebouw van de belastingdienst aan de balie met een medewerker en laat ter plekke uitzoeken of er huurtoeslag is uitgekeerd en verrekend.

Is dat nou zo moeilijk?

Dan kan je wel je vraag herhalen, maar het antwoord blijft het zelfde: Als je niet betaalt zal de belastingdienst beslag gaan leggen op je inkomen/bankrekeningen/inboedel. Dat is wat ze doen. Het is algemeen bekend dat dat de consequentie is die wanbetalers moeten ondervinden, dus of je gaat actie ondernemen, of je gaat betalen, of ze komen het halen.

Je moet het natuurlijk zelf weten hoor, maar als je wanbetaler blijft kom je alleen maar dieper in de problemen en worden de kosten alleen maar hoger.
Het antwoord bevalt gewoon niet.
Dus blijft een TS van dit type gewoon net zo lang hetzelfde vragen tot er iemand komt die wel het gewenste antwoord geeft. Dan is dat de bevestiging dat deze toch gelijk heeft.
Het gebruikelijke liedje.

Moneyman
Berichten: 30342
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Belastingdienst toeslagen weigeren terug te betalen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Alphavista schreef:
Moneyman schreef:
Alphavista schreef:Ik heb het al door medewerkers door de belastingdienst zelf en door de ombudsman laten nakijken, maar het antwoord blijft vaag, een verrekening uit voorgaande jaren krijg ik dan te horen.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met hetgeen ik in mijn vorige posts heb geplaatst.
Dus je hebt het gevraagd aan de mensen die er verstand van hebben en jouw gegevens kunnen zien, en dan verwacht je van ons dat wij je -zonder enig inzicht te hebben- adviseren? Wat wil je van ons horen dan? Ga dan met je papieren naar een belastingadviseur of boekhouder.
Jij hebt er dus ook geen ervaring mee.
Dat weet jij niet. Daar heb ik namelijk niks over gezegd. Maar zelfs als dat wel zo zou zijn, heb jij daar niks aan, omdat het gaat over JOUW gegevens en JOUW ontvangen bedragen en JOUW verrekeningen. Als je meer informatie wilt, doe het dan op de juiste manier: bij de Belastingdienst, al dan niet vergezeld door je boekhouder/ adviseur/ whatever.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belastingdienst toeslagen weigeren terug te betalen

Ongelezen bericht door kweenie »

Alphavista schreef:Weet iemand hoe het kan dat ik huurtoeslag over 2014 moet terugbetalen terwijl ik in 2014 geen huurtoeslag heb ontvangen?

Is er iemand die ervaring heeft met het niet terugbetalen van toeslagen en welke procedures er dan volgen?
Als je nog geld voor andere jaren moest terugbetalen, dan kan de toeslag van 2014 verrekend zijn met de openstaande schuld. Je hebt dan die toeslag dus wel ontvangen, maar dat is niet op jouw rekening overgemaakt, maar rechtstreeks gebruikt om de eerdere schulden te verlagen.

Als je de toeslagen niet terugbetaalt, dan zal dat worden verrekend met de uitkeringen van volgende jaren, zoals je hebt gemerkt. Als dat niet lukt, zullen ze uiteindelijk met minder fijne maatregelen komen.

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: Belastingdienst toeslagen weigeren terug te betalen

Ongelezen bericht door Alphavista »

kweenie schreef:
Alphavista schreef:
Als je nog geld voor andere jaren moest terugbetalen, dan kan de toeslag van 2014 verrekend zijn met de openstaande schuld. Je hebt dan die toeslag dus wel ontvangen, maar dat is niet op jouw rekening overgemaakt, maar rechtstreeks gebruikt om de eerdere schulden te verlagen.

Als je de toeslagen niet terugbetaalt, dan zal dat worden verrekend met de uitkeringen van volgende jaren, zoals je hebt gemerkt. Als dat niet lukt, zullen ze uiteindelijk met minder fijne maatregelen komen.

Ik heb in 2014 geen huurtoeslag aangevraagd of ontvangen omdat ik gewoon weer werk had en ik wist dat ik er geen recht op had. Vorige week weer een andere medewerker gesproken en die zegt dat ik bezwaar moet maken. Dat maar eerst doen... to be continued...

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Belastingdienst toeslagen weigeren terug te betalen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Alphavista schreef:Ik heb in 2014 geen huurtoeslag aangevraagd of ontvangen omdat ik gewoon weer werk had en ik wist dat ik er geen recht op had. Vorige week weer een andere medewerker gesproken en die zegt dat ik bezwaar moet maken. Dat maar eerst doen... to be continued...
Maar had je ook per 1 januari 2014 de toeslag stopgezet?
En ben je al bij ze langsgeweest om te controleren of het uitgekeerd is?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Belastingdienst toeslagen weigeren terug te betalen

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik heb het al door medewerkers door de belastingdienst zelf en door de ombudsman laten nakijken, maar het antwoord blijft vaag, een verrekening uit voorgaande jaren krijg ik dan te horen.
Op afstand of ben je echt op een kantoor geweest waar ze je de zaken die je niet snapt uit kunnen leggen ?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Belastingdienst toeslagen weigeren terug te betalen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

bprosman schreef:
Ik heb het al door medewerkers door de belastingdienst zelf en door de ombudsman laten nakijken, maar het antwoord blijft vaag, een verrekening uit voorgaande jaren krijg ik dan te horen.
Op afstand of ben je echt op een kantoor geweest waar ze je de zaken die je niet snapt uit kunnen leggen ?
Ik durf te wedden dat TS tegen al ons advies in nog steeds niet langsgeweest is en nog steeds gewoon zonder onderbouwde basis de wanbetaler uithangt/nog steeds weigert de te veel ontvangen toeslagen terug te betalen.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Belastingdienst toeslagen weigeren terug te betalen

Ongelezen bericht door sacredfour »

Tegen de beschikking die je hebt gekregen van de belastingdienst kan je binnen 6 weken bezwaar aantekenen. In je bezwaar moet je ook een verzoek indienen voor uitstel van betaling totdat de zaak behandeld is. Heb je nog maar weinig tijd om dit te doen, dien dan een voorlopig bezwaar in(pro-forma bezwaar) waarin je aangeeft iets meer tijd nodig te hebben om je bezwaar te formuleren. De belastingdienst kan alleen huurtoeslag 2014 terugvorderen als ze de aangifte van 2014 binnen hebben.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Belastingdienst toeslagen weigeren terug te betalen

Ongelezen bericht door langste adem »

Beetje off-topic, maar inhakend op gedoe met de belastingdienst...
vanmorgen las ik een vermakelijk stukje tekst op een ander blog , ik citeer :

" Maak mij zo ontzettend kwaad over dit stiekeme gedoe van gemeenschapsgeld, helemaal omdat ondergetekende brave burger zich scheel werkt en scheel betaalt aan belasting. Tja, dan had ik maar GEEN vak moeten leren, hè.
Onderstaand een waargebeurd verhaal, de kern van mijn frustratie.

Van: Belastingdienst
T.a.v.: Dhr. de Wit

Geachte heer de Wit,
Wilt u gaarne de zorgtoeslag over 2012, 2013 en 2014 terugbetalen want ondanks dat u er geen recht op had, vonden wij het toch wel geinig om het u in de maag te splitsen. Ja, u had zelf maar beter moeten opletten en het zelf moeten stopzetten, ondanks dat u vanwege uw drukke werkzaamheden geen tijd heeft om e.e.a. te controleren. Anderzijds had u zich beter moeten verdiepen in de stromende kots van brieven die wij sturen, eigen schuld, dikke bult.
Wij ontvangen gaarne een dikke 2000 euro, desgewenst kunt u het in termijnen overmaken, ook bestaat de mogelijkheid dat wij het mettertijd komen halen met een man of 10.

Met vriendelijke groet,
Hoofd Afpersing, Belastingdienst."

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Belastingdienst toeslagen weigeren terug te betalen

Ongelezen bericht door bprosman »

want ondanks dat u er geen recht op had, vonden wij het toch wel geinig om het u in de maag te splitsen.
Sorry maar ik heb echt nog NOOIT een brief gehad of ik een toeslag wilde, zover het in de maag splitsen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Belastingdienst toeslagen weigeren terug te betalen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

bprosman schreef:
want ondanks dat u er geen recht op had, vonden wij het toch wel geinig om het u in de maag te splitsen.
Sorry maar ik heb echt nog NOOIT een brief gehad of ik een toeslag wilde, zover het in de maag splitsen.
Naast het feit dat je eerst moet lezen of je er recht op hebt, alvorens het aan te vragen.
Op zich moet je dan niet gaan miepen, als je gewoon GRATIS € 2000 zonder rente hebt mogen lenen van de gemeenschap.

En dan maakt men zich nog boos ook. Pfff.

Dirkie
Berichten: 2940
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Belastingdienst toeslagen weigeren terug te betalen

Ongelezen bericht door Dirkie »

Julie4444 schreef:
bprosman schreef:
Ik heb het al door medewerkers door de belastingdienst zelf en door de ombudsman laten nakijken, maar het antwoord blijft vaag, een verrekening uit voorgaande jaren krijg ik dan te horen.
Op afstand of ben je echt op een kantoor geweest waar ze je de zaken die je niet snapt uit kunnen leggen ?
Ik durf te wedden dat TS tegen al ons advies in nog steeds niet langsgeweest is en nog steeds gewoon zonder onderbouwde basis de wanbetaler uithangt/nog steeds weigert de te veel ontvangen toeslagen terug te betalen.
Dat weet ik bijna zeker. Ik ga er vanuit dat tussen alle goed bedoelde adviezen nog steeds niet het advies staat dat TS wil lezen. En dus gaat het maar door.
Maar ik heb ook nog wel een advies. Open een topic op het Kassa forum. Misschien krijg je daar wel het antwoord dat je wil horen :mrgreen: :mrgreen:

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Belastingdienst toeslagen weigeren terug te betalen

Ongelezen bericht door langste adem »

Julie4444 schreef:
bprosman schreef:
want ondanks dat u er geen recht op had, vonden wij het toch wel geinig om het u in de maag te splitsen.
Sorry maar ik heb echt nog NOOIT een brief gehad of ik een toeslag wilde, zover het in de maag splitsen.
Naast het feit dat je eerst moet lezen of je er recht op hebt, alvorens het aan te vragen.
Op zich moet je dan niet gaan miepen, als je gewoon GRATIS € 2000 zonder rente hebt mogen lenen van de gemeenschap.

En dan maakt men zich nog boos ook. Pfff.
Dit ben ik allemaal met jullie eens hoor, en het is de verantwoordelijk van diegene zelf. Maar je hoort wel vaker dat er over meerdere jaren toeslag terugbetaald moet worden naar de belastingdienst.
Wat ik bedoel te zeggen is : ik snap dat voor controle en voor de definitieve berekening tijd nodig is door de belastingdienst. En een inkomen kan stijgen gedurende het jaar waardoor geen/minder recht is op toeslag. Maar die tijd die nodig is door de belastingdienst is soms wel heel erg lang.
Tegelijkertijd hoor je ook van fraude door oost-europeanen die hier toeslag komen aanvragen en dat ook meteen krijgen op basis van wat ze invullen bij de aanvraag. En vervolgens zijn ze met de noorderzon vertrokken en heeft de BD het nakijken.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Belastingdienst toeslagen weigeren terug te betalen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

langste adem schreef:Tegelijkertijd hoor je ook van fraude door oost-europeanen die hier toeslag komen aanvragen en dat ook meteen krijgen op basis van wat ze invullen bij de aanvraag. En vervolgens zijn ze met de noorderzon vertrokken en heeft de BD het nakijken.
Niet alleen Oost-Europese bendes plegen fraude met toeslagen. En het gaat ook niet om een beetje geld ook.
Dit is o.a. waarom ik vind dat al die toeslagen moeten worden afgeschaft.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Belastingdienst toeslagen weigeren terug te betalen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Julie4444 schreef: Niet alleen Oost-Europese bendes plegen fraude met toeslagen. En het gaat ook niet om een beetje geld ook.
Dit is o.a. waarom ik vind dat al die toeslagen moeten worden afgeschaft.
En dat hoeft volgens mij helemaal niet zo moeilijk te zijn: maak de belasting lager. Maak bijvoorbeeld de eerste 10duizend euro belastingvrij (doen ze in bijvoorbeeld de UK ook) en daarboven doe je een vlaktax van pak m beet 35% (juiste percentage even uitrekenen zodat de inkomsten voor de overheid vergelijkbaar blijven. Tegelijkertijd schaffen we alle toeslagen en aftrekposten af en wordt het allemaal een stuk makkelijker en fraudebestendiger. Eventueel zou consumptie zwaarder belast kunnen worden om het financieel rond te krijgen. Bijkomend voordeel van een lager belastingtarief is dat de middengroepen meer te besteden hebben en daarmee de economie een boost kunnen geven (als ik meer netto heb, zal ik aanzienlijk vaker buiten de deur gaan eten wat direct echte werkgelegenheid schept).

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Belastingdienst toeslagen weigeren terug te betalen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

GJvdZ schreef:
Julie4444 schreef: Niet alleen Oost-Europese bendes plegen fraude met toeslagen. En het gaat ook niet om een beetje geld ook.
Dit is o.a. waarom ik vind dat al die toeslagen moeten worden afgeschaft.
En dat hoeft volgens mij helemaal niet zo moeilijk te zijn: maak de belasting lager. Maak bijvoorbeeld de eerste 10duizend euro belastingvrij (doen ze in bijvoorbeeld de UK ook) en daarboven doe je een vlaktax van pak m beet 35% (juiste percentage even uitrekenen zodat de inkomsten voor de overheid vergelijkbaar blijven. Tegelijkertijd schaffen we alle toeslagen en aftrekposten af en wordt het allemaal een stuk makkelijker en fraudebestendiger. Eventueel zou consumptie zwaarder belast kunnen worden om het financieel rond te krijgen. Bijkomend voordeel van een lager belastingtarief is dat de middengroepen meer te besteden hebben en daarmee de economie een boost kunnen geven (als ik meer netto heb, zal ik aanzienlijk vaker buiten de deur gaan eten wat direct echte werkgelegenheid schept).
Inderdaad, of anders gewoon eens minder met geld gooien naar onnodige onzin, zoals buitensporig dure putdeksels (ook wel bekend als kunst) of andere nutteloze dingen zoals naar ontwikkelingslanden (dat werkt niet! als je goed wilt doen moet je het anders aanpakken).

Geen toeslagen = simpeler systeem = minder controle & goedkoper, om over de besparing van het verlies door fraude nog maar te zwijgen.

Gesloten