LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laagste Prijs Garantie Mediamarkt -> Reclame misleiding?!

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
wil-liam

Re: Laagste Prijs Garantie Mediamarkt -> Reclame misleiding?!

Ongelezen bericht door wil-liam »

sjohie schreef: Nee, want ik lees, als ik ergens online iets koop voor de eerste keer, de algemene voorwaarden die ik accepteer tijdens het bestelproces. Als de webwinkel me bevalt, en ik er vaker koop, vink ik ze bij vervolgbestellingen zonder te lezen aan. Dus ik weet dat in het geval van de Mediamarkt, die laagste prijs garantie niet opgaat voor aankopen in hun webwinkel. Overigens staat de link naar de algemene voorwaarden op de frontpage van de mediamarkt website, dat zou ik niet als "goed verstopt" bestempelen.

Lees je al deze pagina's?
http://www.mediamarkt.nl/static/av/Alge ... winkel.pdf

Dan weet je nog niets, want daar staat niets in over 'laagste prijs garantie' en dat die niet geldig is online. Daar accepteer je ook niets van.

Ze maken er alleen reclame voor en als je dus goed zoekt (nee, echt geen link op de homepage) vindt je die voorwaarden pas.

Als je dus verderop kijkt staat er:
Media Markt garandeert de klant altijd de laagste prijs. Wanneer u een aankoop doet in een van de Media Markt-winkels (met uitzondering van de webshop) en binnen veertien dagen na aankoop hetzelfde product elders voor een lagere prijs kan kopen, ontvangt u van Media Markt het prijsverschil contant retour. U dient dan wel te voldoen aan de voorwaarden van de laagste prijsgarantie:

Het product is nieuw, compleet in originele verpakking en direct uit voorraad leverbaar.
Het prijsverschil moet door Media Markt controleerbaar zijn door middel van een prijslijst, advertentie, schriftelijke bevestiging van de aanbieder en/of fysieke controle bij de betreffende aanbieder.
De betreffende aanbieder moet gevestigd zijn binnen een straal van vijftien km van de winkel van Media Markt in Nederland waar de aankoop is gedaan.
Het product wordt aangeboden in een openbaar toegankelijke winkel, dus niet via internet.
Uitgesloten zijn aanbiedingen van (opheffings)uitverkopen, faillissementsverkoop, groothandelsverkoop, afwijkende leveringsvoorwaarden (bijv. op het terrein van toelating in Nederland, garantie en/of service), demomodellen, beschadigde producten, etc.
Het prijsverschil moet aanwezig zijn op het moment dat de klant een beroep doet op de laagste prijsgarantie.
Het verschil wordt eenmalig terugbetaald na inname van de originele aankoopbon van Media Markt en uitsluitend wanneer aantoonbaar is voldaan aan de hiervoor genoemde voorwaarden. De klant ontvangt een kopie van de originele aankoopbon.
Indien de klant bij aankoop in een winkel van Media Markt kan aantonen dat het product elders en onder bovenstaande voorwaarden voordeliger kan worden aangeschaft, dan zal Media Markt het product voor dezelfde prijs leveren aan de klant.
Over de opbouw van die tekst kun je denk ik juridisch nog best wat afwegingen maken, die uitzondering over de webshop staat namelijk niet het eerst genoemde feit. Maargoed....

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

wil-liam schreef:Zouden jullie als consument n.a.v. bovenstaande reclame van de MediaMarkt verwachten dat je online ook gewoon aanspraak kunt maken op die prijsgarantie?
Ja, deze reclame is misleidend omdat deze onjuiste, onduidelijke of dubbelzinnige informatie bevat en je daardoor een besluit zou kunnen nemen dat je anders niet genomen zou hebben. De advertentie geeft de indruk dat de informatie gaat over de webwinkel.

SimonV

Ongelezen bericht door SimonV »

Sjohie heeft gelijk: het is altijd verstandig de voorwaarden door te lezen. Zelf lees ik ze niet helemaal, maar met name de stukke over retoursturen (kosten!), garantie, en bijkomende kosten zijn soms heel handig om te lezen.
Het is wel verwarrend om óók op de site, waar de webshop onderdeel van is, te adverteren met de laagste prijsgarantie. Maar misleiding zou ik het niet noemen.

Gesloten