LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] anwb wielbouten los

Andere onderwerpen over auto en vervoer
bert3107

anwb wielbouten los

Ongelezen bericht door bert3107 »

paar weken geleden lekke band ANWB gebeld,
ik rij met een meubelbak wist niet hoe mijn reserve wiel eraf moest.
monteur ANWB komt en vervangt de lekke band prima toch.
3 dagen later wiebelt mijn voorkant ik denk lekke band?
Maar wat zie ik 2 bouten weg 2 bouten los en het wiel zit nog maar met 1 bout vast.
ANWB mail gestuurd en geen reactie!
lijkt mij dat een monteur toch de bouten goed moet vastzetten alle geluk van de wereld dat ik niet op,
snelweg reed!

encore

Re: anwb wielbouten los

Ongelezen bericht door encore »

Als rijbewijs eigenaar hoor je te weten dat je die bouten nog moet natrekken. Je weet wel: dat woord dat je op vrachtwagenbanden ziet staan. Da's niet voor niets....maar goed, jij bent daar inmiddels achter gekomen....

bert3107

heb al 34 jaar mijn rijbewijs heel veel auto's gehad maar nog nooit mijn wielbouten nagetrokken

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Toch is dat iets wat je na iedere bandenwissel moet doen. Dat het vrijwel altijd goed gaat, geeft je geen enkele garantie natuurlijk. Bij Profile en Euromaster wordt me dat ook altijd keurig verteld.

edwin-klein

Ongelezen bericht door edwin-klein »

bert3107 schreef:heb al 34 jaar mijn rijbewijs heel veel auto's gehad maar nog nooit mijn wielbouten nagetrokken
Natrekken van wielbouten is ook alleen noodzakelijk, na een bandenwisseling.

Leesvoer.

https://www.google.nl/search?q=moete+bo ... +natrekken

eagle3824

Ongelezen bericht door eagle3824 »

Alleen bij licht metalen velgen moet je na 100km de bouten na (laten) trekken. Bij stalen velgen hoeft dit niet. Van de week nog nagevraagd bij de euromaster ondat de klant voor me wel dat advies kreeg en ik niet.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

MichielFRL schreef:Zeker bij lichtmetalen velgen wordt geadviseerd om na 100KM de wielbouten/wielmoeren na te trekken.
Euromaster hangt zelfs keurig een kaartje in de auto met het verzoek na 100KM weer even langs te komen voor controle.
Dan is het kennelijk toch niet zo gewoon. Ik vind ook dat de ANWB monteur dat had moeten melden.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

ik rij met een meubelbak wist niet hoe mijn reserve wiel eraf moest.
Nu weet ik niet wat een "meubelbak" is maar bij vrachtwagens moet het gewoon altijd en bij personenauto's / aanhangers soms. Gewoon ALTIJD na een 100Km even nakijken, kost je 2 minuten tijd.
Laatst gewijzigd door bprosman op 08 mei 2015 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

k2p

Ongelezen bericht door k2p »

Voeg mij toe aan de lijst van autorijders (15+ jaar) die dit niet wist.

Maar, dit is 4 van de 5 bouten, he. Niet eentje. Dus ik denk dat de ANWB medewerker een levensgevaarlijke steek heeft laten vallen.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

k2p schreef:Maar, dit is 4 van de 5 bouten, he. Niet eentje. Dus ik denk dat de ANWB medewerker een levensgevaarlijke steek heeft laten vallen.
Een losse bout is voldoende. Ze moeten allen vast zitten zodat het 1 geheel vormt, gaat er 1 iets los, komt er trilling op het geheel en gaat de rest ook, ongeacht of ze nu wel of niet goed aangedraaid zitten(die overigen dan)

bert3107

ANWB monteur heeft geen kennis van zaken, de goede man heeft ok niks over natrekken verteld.
de ANWB heb ik gemaild maar die reageren niet

Barre Barry

Ongelezen bericht door Barre Barry »

bert3107 schreef:ANWB monteur heeft geen kennis van zaken
Beetje dom dan om die er bij te halen.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

ANWB monteur heeft geen kennis van zaken
Ik weet niet of je je wel eens verdiept hebt in de toelatingseisen van een monteur bij de ANWB maar die zijn niet mis. Dus dit is wel heel kort door de bocht zo niet beledigend. Misschiend ging hij er wel van uit dat de tegenwoordige bestuurder nog IETS leert op de rijopleiding.

bert3107

heb gewoon een meubelbak klein rijbewijs geen chauffeurs opleiding nodig.
mag toch wel verwachten dat mijn wielbouten goed vastgezet worden?

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

bert3107 schreef:heb gewoon een meubelbak klein rijbewijs geen chauffeurs opleiding nodig.
mag toch wel verwachten dat mijn wielbouten goed vastgezet worden?
Je mag van een chauffeur, zelfs die van een meubelbak, verwachten dat hij enige kennis van zijn voertuig heeft. Als je deze ook nog eens proffesioneel gebruikt helemaal. En iedereen maar klagen over de polen en roemenen op de weg

eagle3824

Ongelezen bericht door eagle3824 »

bert3107 schreef:mag toch wel verwachten dat mijn wielbouten goed vastgezet worden?
Ja dat mag je van een professional als een ANWB wegenwachter verwachten.
Je mag er ook vanuit gaan dat als er na een (nood) reparatie langs de kant van de weg nog aanvullende werkzaamheden nodig zijn dat je hier advies over krijgt.

Ik ga er vanuit dat je stalen velgen onder de meubelbak hebt zitten. Als dat het geval is dan is het niet nodig om de wielbouten na te trekken. De verantwoordelijkheid ligt dan volledig bij degene die het wiel heeft vastgezet.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee. De verantwoordelijkheid voor het voertuig ligt ALTIJD bij degene die het voertuig bestuurt.

rdrcritic

Ongelezen bericht door rdrcritic »

Dit klinkt als een ervaring die mijn vader eens heeft meegemaakt.
Auto net van de garage gehaald en het voelde vreemd aan. Inderdaad alle wielmoeren van een wiel los (het zijn moeren en geen bouten). Wat bleek: de monteur had ze er alvast 1-2 slagen op gedraaid en toen kennelijk een telefoontje gehad. Daarna helemaal vergeten dat t'ie nog niet helemaal klaar was.
Bij navraag schoot het hem te binnen, excuses uiteraard. Tsja, dat zijn van die menselijke foutjes die grote gevolgen kunnen hebben. Altijd alert zijn als de auto vreemd reageert. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt.
Ik heb zelf ook wel eens een auto van de garage opgehaald waar de monteur nog wat gereedschap in had laten liggen en duidelijk het klusje niet helemaal had afgemaakt. Die vraagt zich nu nog af waar hij die schroevendraaiers ook alweer had gelaten en die fijne combinatietang.

Barre Barry

Ongelezen bericht door Barre Barry »

rdrcritic schreef:Inderdaad alle wielmoeren van een wiel los (het zijn moeren en geen bouten).
Altijd lachen, wijsneuzen die zonder kennis van zaken menen heel bijdehand anderen terecht te kunnen wijzen.

Het hangt van het merk en/of type van de auto af of er sprake is van moeren, of BOUTEN!!

Gesloten