alfatrion schreef:Julie4444 schreef:Kom op, je weet best dat ik katten niet gelijkstel aan mensen. De eigenaar van de kat kiest ervoor deze vrij te laten wetend dat die kat het besef van gevaar mogelijk niet heeft (...)
Maar jij kiest er voor om de deuren en ramen op te laten, wetende dat er een kat is die naar binnen gaat; je treft geen maatregelen om dat tegen te gaan; en je kiest er voor om je hond zonder toezicht achter te laten. En wanneer er iets gebeurt roep je dat de kat jouw eigendomsrecht maar moet respecteren en jouw hond daarom de kat dood mocht maken.
Hoe moet ik nou weten dat mensen katten hebben die dat doen? En waarom zou ik dat überhaupt moeten weten? Dat is niet mijn verantwoordelijkheid en als jij van mening bent dat dit wel zo is spoor je gewoon niet. Sorry hoor, maar dat is gewoon belachelijk.
Ik mag best mijn hond in mijn huis en tuin laten rondlopen en dan heb ik niet de toestemming van een katteneigenaar nodig om te gaan poepen, mijn raam of deur te openen, of even naar de super te gaan. Dat bepaal ik zelf wel en als er dan een kat mijn huis door een kiertje binnensluipt is dat niet mijn verantwoordelijkheid. Immers heb ik het beest niet losgelaten. Ik ben ook niet verplicht als een waakhondje iedere 2 seconden al mijn ramen te controleren of er niet toevallig een beest van een ander mijn huis inloopt. Als er dan een kat slachtoffer wordt is dat mooi het probleem van de katteneigenaar die zijn beest op mijn afgesloten terrein bij mijn hond laat.
Volgens jou zou ik dan van iedereen in de omgeving dit moeten weten en continue bij alle buurtbewoners moeten nagaan of ze niet toevallig een kat hebben die ze laten buitenlopen en ze dan zeker smeken die beesten binnen te houden zodat ik mijn ramen kan openen? En anders alles hermetisch moeten afsluiten?
stoetsy schreef:Dan moeten de honden ook maar binnen blijven en hun behoefte in de tuin doen, want buiten kunnen ze als ze een kat zien ineens achter de kat aan willen rennen en de riem is los gegaan. Om dat risico uit te sluiten, dan de honden ook maar binnen houden!
Je snapt niet dat dit al gewoon gedaan wordt door hondeneigenaren? Honden word thuis of in de tuin opgesloten. Mijn hond kan mijn privéterrein niet zonder mij verlaten. Ze wordt uitgelaten en veel eigenaren ruimen de poep op.
Dat kan je met katten ook. Houd je katten bij je op je eigen terrein en laat ze in de kattenbak poepen of laat ze eventueel aangelijnd uit. Doen wij ook met de hond. Zo heeft niemand overlast en heb je ook geen kans dat je je dier kwijtraakt. Maar als je ervoor kiest dit niet te doen, en jouw kat komt mijn huis binnen ben jij zelf verantwoordelijk voor wat er met die kat gebeurt. Het is immers jouw keuze en dus jouw risico.
Geen enkele katteneigenaar krijgt van mij ook maar een cent in de door mij eerder geschetste situatie als hun dier gewond raakt, want het is belachelijk om een ander verantwoordelijk te achten voor het gedrag van je eigen beest.