LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gemakkelijk oplichten via Internet
Re: Gemakkelijk oplichten via Internet
marktplaats begint echter een broeinest te worden voor oplichters.ik wijs vaak de webmaster over vreemde of dubieuze advertenties ,maar ze doen er niets aan ,met andere woorden,ze vinden het wel best ,ondertussen worden mensen gewoon opgelicht. ik doe geen zaken meer met marktplaats.
Nog steeds worden er canomatic camera's aangeboden voor veel te veel geld! Dit zijn speelgoed camera's mensen. Ze lijken echter bedriegelijk veel op een canon en een bv EOS. Ze worden ook wel verkocht uit busjes bij winkelcentra, net als de de luidspreker trus destijds. gaat als volgt: Je loopt bij een parkeer plaats van winkelcentrum, en je wordt aangesproken door een persoon. Deze zegt meneer/mevrouw moet u es even luisteren. Ik moest net 25 fototoestelsets afleveren en nu heb ik er 27 meegekregen. Op mijn order staat 25 stuks a 899 euro. Ik verkoop deze voor de helft van de prijs dan hebben we er alletwee er wat aan. Die neppers zien er netjes uit, en de meeste mensen hebben nog nooit een echte canon EOS gezien dus wordt je mooi genaaid. Punt is dat het moeilijk aan te pakken is aangezien die dingen wel een soort van foto kan maken. deze link geeft info over waarschijnlijk een aantal die hem weer via marktplaats proberen te verkopen canomatic neppers Website met beschrijvingen Net als de site, betaal nooit meer dan 25 euro voor die handel.
Wanneer je via internet iets koopt, laat het dan wel aangetekend (of onder rembours) versturen. Wanneer je dat namelijk niet doet mag de postbode het pakje aan iedereen afgeven die beweert dat hij/zij jou is, ook als die toevallig bij je woning bijvoorbeeld met een hond aan het wandelen is. Het gebeurt namelijk wel eens dat er niemand thuis is. Dan hebben zij er extra werk van om het pakje bij het postkantoor af te geven. Liever vragen sommige bezorgers wanneer er een persoon in de buurt is of die misschien de ontvanger is. Wanneer die dat beaamt wordt het pakje dan afgegeven. Dan heeft de bezorger er in ieder geval geen extra werk van. Ook kunnen ze het pakje zelf houden. (gebeurd). Dit wordt allemaal gedekt door de Postwet. "TPG Post is slechts beperkt aansprakelijk bij aanvullende diensten als aangetekend of verhoogde aansprakelijkheid"
Hoi, Persoonlijk ben ik het een beetje zat dat mensen de schuld geven op Marktplaats en Marktplaats verantwoordelijk stellen voor de oplichters. Je kunt overal opgelicht worden maar vaak kun je het ook al zien aan de email of de advertentie. Als je het maar goed leest! Wat je koopt is je eigen verantwoordelijkheid, het risico om opgelicht te worden loop je ook bij een krant, bij Ebay of andere verkoopsites. Marktplaats bied de mogelijkheid om zelf advertenties te zetten, zelf kijken of het wil kopen of niet en vervolgens zelf contact opnemen met de verkoper. Zelf dus, niet Marktplaats. Algemene voorwaarden Martkplaats: Artikel 2 Overeenkomst Marktplaats probeert kopers en verkopers tot elkaar te brengen. Marktplaats is echter nimmer partij bij een overeenkomst die gesloten wordt tussen koper en verkoper door gebruikmaking van de site. Hierbij dus is Marktplaats niet verantwoordelijk voor de koop die je doet. Maar ik vind wel dat Marktplaats beter contact moet houden met de gedupeerden. Mijn vriend is ooit opgelicht, heeft een contactformulier via Marktplaats ingevuld, ze hebben alle email opgevraagd tussen de oplichter en mijn vriend en vervolgens hoor je niets. Kijk daar moeten ze dus aan werken. Er staat natuurlijk veel meer in de algemene voorwaarden van Marktplaats, ook wat garantie en aansprakelijkheid betreft.
Op veel pakjes staat op niet bij buren .Dat moet de verzender er ook erop zetten als hij het verzend. Als het wel mocht dan moest ik altijd vermelden waar het dan is bezorgd . Zomaar iemand op de straat geven mag alleen maar als iemand zich kan legitimeren .Dat is met andere post ook.Wanneer je dat namelijk niet doet mag de postbode het pakje aan iedereen afgeven die beweert dat hij/zij jou is, ook als die toevallig bij je woning bijvoorbeeld met een hond aan het wandelen is. Het gebeurt namelijk wel eens dat er niemand thuis is.
Ik krijg anders echt wel pakketten aangeboden van de buren als zij er niet zijn. Als ik zie dat er op staat dat het niet bij de buren afgeleverd mag worden dan weiger ik. Vervolgens wordt de postbode pissig en biedt het pakje aan een andere buurtbewoner in de straat aan.
En ik krijg wel altijd reacties van MP. Ook wanneer ik (wat dat kun je ook doen) een advertentie tip van een oplichter verwijderen ze die meteen. In een emailtje van MP naar mij toe staat dat ze wel degelijk hulp willen aanbieden bij de aangifte, moet je wel om vragen natuurlijk, ook blokkeren ze de oplichter en zijn gegevens meteen. Maar de oplichter kan ondere meerdere namen werken en andere gegevens. Ok MP kan verbetert worden, maar dat kan alles. Op ebay wordt ook opgelicht maar daar krijg je een schadevergoeding. Bij MP niet, maar als je de algemene voorwaarden leest dan weet je ook dat MP eigenlijk geen partij is de verkoper en koper. Ze bieden een dienst aan. Verder doe je nooit zaken met MP maar met de verkoper of koper.marktplaats begint echter een broeinest te worden voor oplichters.ik wijs vaak de webmaster over vreemde of dubieuze advertenties ,maar ze doen er niets aan ,met andere woorden,ze vinden het wel best ,ondertussen worden mensen gewoon opgelicht. ik doe geen zaken meer met marktplaats.
De feedback bij ebay zegt helemaal niets. Ook de bescherming die PayPal biedt is waardeloos (het moet binnen 30 dagen gebeuren). Ik heb dus iets betaald met PayPal van een veiling die ik gewonnen heb op ebay. De "verkoper" (eigenlijk dus gewoon oplichter) hield me steeds aan het lijntje met smoesjes. Ebay (en ook PayPal) vertellen je namelijk steeds dat je moet blijven communiceren met de verkoper. Dan zitten die 30 dagen er dus ineens op en geeft PayPal in ieder geval niet thuis. Dus toen maar een Fraud Claim ingediend bij ebay. Wat een hoop tijd en energie gaat daar in zitten! Vervolgens gaan er meer dan 45 dagen overheen en wacht ik nog steeds op antwoord van het fraude team van ebay. Neen, ebay valt zwaar door de mand met haar: "Met vertrouwen kopen en verkopen op eBay". Vroeg of laat wordt je opgelicht en vervolgens getild door ebay...... greetz from emilio
In aansluiting op enkele andere berichten: eBay is inmiddels een broeinest van oplichters. De beveiliging is ongelooflijk slecht en de garanties van zowel eBay als PayPal stellen al helemaal niets voor. Als er problemen zijn en er wordt een beroep gedaan op die garanties, dan worden de kopers aan het lijntje gehouden. Zowel eBay als PayPal vangen namelijk commissie van de verkopers (zelfs als die een oplichter is) en zij voelen zich klaarblijkelijk niet geroepen kopers (vaak zelf ook eBay verkoper) te helpen en/of schadeloos te stellen in geval van frauduleuze praktijken. Er blijkt bovendien geen enkele instantie te zijn die een gedegen controle uitvoert op de handel en wandel van zowel eBay als PayPal (!?) Contact leggen met één van beide bedrijven is welhaast onmogelijk. Momenteel is er wederom een oplichtingszaak waarbij het aantal gedupeerden inmiddels is opgelopen boven de 200. Voor zover na is te gaan gaat het om een bedrag van minimaal 80.000 euro. eBay heeft na de eerste meldingen over de oplichting als de wiedeweerga het account van de malafide verkoper geblokkeerd en vervolgens niets meer van zich laten horen. Geen enkele reactie richting gedupeerden! Er zijn nu heel veel kopers die niet weten wat er aan de hand is, terwijl eBay iedereen zou kunnen benaderen. Meer informatie is hier te vinden: http://forums.ebay.co.uk/thread.jsp?for ... =200061653 Ik ben zelf door betreffende malafide verkoper (linelis77) opgelicht voor een bedrag van in totaal 375 euro (3 PayPal transacties op 5, 6, 10 september voor 4 producten). Hiervoor zijn twee claims ingediend bij PayPal (2 per kalenderjaar toegestaan volgens hun User Agreement) en er is aangifte gedaan bij de politie in Greenwich UK, het politiebureau dat het dichtst bij het opgegeven adres van de verkoper ligt. LET WEL: dit kan iedereen overkomen door de professionele aanpak van de oplichter(s)! Alle 'veiligheidsregels' van eBay zijn in acht genomen: - Koper was Power Seller - Koper had goede feedback - Koper maakte gebruik van PayPal Koper Garantie - Op vragen m.b.t. de geplaatste producten en verzendkosten naar Nederland werd keurig gereageerd. - Ook op vragen/opmerkingen na het winnen van een veiling werd keurig gereageerd. In ieder geval tot 12 september is er nog contact met de verkoper geweest. Op 15 september kwamen de eerste negatieve reacties van Britse kopers die nog niets hadden ontvangen. Achteraf blijkt uit de reacties in bovengenoemd forum dat eBay na vragen van kopers vooraf min of meer heeft aangegeven dat de verkoper bonafide was...
Ik heb inmiddels voor duizenden euro's (vnl. computer-artikelen) gekocht via eBay. De meest kwetsbare onderdelen, zoals bijna nieuwe lcd-display's( Apple 23"), vanuit o.m. Oostenrijk, Duitsland en Gr.Britanië... Dit om aan te geven, dat het wel degelijk mogelijk is luxe, dure, danwel kwetsbare objecten via eBay aan te schaffen, MITS je een aantal vuistregels in acht neemt en je gezonde verstand gebruikt! Ik ga de waarschuwingen van eBay hier niet herhalen, die kun je op eBay zelf lezen, maar daar moet je dan wel de moeite voor doen. eBay verwijst ook naar TripleDeal.Nl als veilige Escrow-service voor grotere bedragen. Let wel er zijn menige frauduleuze 'escrows', ook daar waarschuwt eBay voor. Verder is menig eBay-gebruiker vaak zelf verantwoordelijk voor het sukses van menig fraudeur: Iedereen die onachtzaam zijn of haar gebruikersgegevens(wachtwoord e.d.) invult, wanneer er naar gevraagd wordt via "eBay"in een mailtje werkt mee aan fraude. eBay VRAAGT NOOIT naar deze gegevens via mail, maar wel fraudeurs die NET DOEN ALSOF het om eBay-medewerkers gaat. Vul je gegevens in en geheid wordt enige tijd later met jou gegevens objecten aangeboden, zonder dat je dat weet...zo onstaan er slachtoffers: ze maken gebruik van iemands goede reputatie, vangen het geld en zijn gevlogen. Verdiep* je in fraude, je kan wel klagen, maar de fraudeur gaat gewoon door. Leer hoe je een fraudeur kunt aanpakken, dwarszitten, nasporen e.d. Geef fraudeurs aan, bij eBay, bij de provider, bij de autoriteiten, etc., maar weet,dat als je al te beroerd bent stappen te zetten en moeite voor te doen er weer slachtoffers zullen vallen... *SLA TERUG,... hoe? Leer over fraude en hoe je ze terugpakt via o.m.: http://www.carbuyingtips.com/fraud.htm en of: http://www.escrowfraud.com/services.asp SUKSES en PAK ZE TERUG, IT's PAYBACK TIME!!!
nou ik ben laatst bedrogen ik had playmobil gekocht bij marktplaats hij noemde zich harm kat maar maar het blijkt een vrouw tezijn die zich voor deed als vele andere ik had 40 € betaald wou wat voor mij nichtje kopen maar jah de geld is weg ik heb er veel aan gedaan maar ik ben niet de enigste die bedrogen is die vrouw heet julia timmerman ik heb ook de adres van iemand gekregen al opal mag ook marktplaats veel veilige worden maar jah hun doen er niets aan ik hoop dat ze haar pakken [/b]
-
Beste Emgel, hmmzzzzz ik ben het er niet mee eens met jouw mening over ebay. Ik zelf koop nu al jaren bij ebay.com, en ik heb daar zeer zeer zeer weinig problemen gehad via ebay, de 2 keer dat ik opgelicht ben via ebay kwam door mij zelf omdat ik iets heel graag wilde hebben voor way cheap, en dan nog een zeldzame item die maar weinig personen verkochten, dus dan is het makkelijk om te scammen, dus dat was mijn eigen fout. Als je gewoon goed naar de feedback kijkt van mensen, als je goed communiceerd met de mensen van ebay, als je je houd aan de regels en noem maar op, en je denk logisch na dan kan er echt niks mis gaan. Een aantal nieuwe tips voor het kopen van ebay. 1. Check de feedback van de persoon waarvan je gaat kopen. Hoe hoger de feedback en hoe minder negative feedback die persoon heeft, hoe beter het is, hoe minder kans er is om opgelicht te worden. Als je iets bij een persoon gaat kopen die bvb maar 5 feedback heeft, dan loop je veel veel meer her risico dat je opgelicht word, je kan het proberen en er zitten echt mensen zoals jij en ik die net beginnen spul te kopen via ebay die ook echt eerlijk zijn enzo maar nogmaals je loopt een hoger risico. Als je iemand tegenkomt die zijn naam heeft veranderd en een hoge feedback heeft, die is meestal wel safe, maar vraag altijd even waarom hij/zij zijn ebay naam heeft veranderd. Als je iemand hebt met heel weinig feedback en hij/zij gaat zijn naam veranderen, ga dan echt niks bij hem/haar kopen, je loopt dan een enorm risico. 2. Communiceer met de persoon waar jij iets van wil gaan kopen. Als de communicatie niet goed loopt, KOOP DAN NIKS, BIED DAN NIET, je loopt een ENORM risico dat je niks krijgt, ook al is het iemand met erg veel en goede feedback. Het belangrijkste is dat jij met iemand kan communiceren en goede afspraken met een persoon kan maken, dat kan dus alleen maar via email en tsja als je dus bijna of niks terug krijgt van zo'n persoon dan gaat dat dus niet. Ik kan eigenlijk altijd nog dingen regelen met personen waarvan ik iets koop, meestal bvb zeggen ze dat ze alleen maar naar de US shippen, maar omdat ik een goede feedback heb, en ik goed communiceer met die mensen kan ik altijd wel regelen dat zij naar mij in Nederland shippen en vaak kan ik ook wel regelen dat de shipping costs omlaag gaan enzo. Maar nogmaals dat kan dus echt ALLEEN als iemand goed wil communiceren. 3. Ga SUPER voorzichtig met je gegevens om. GEEF NOOIT JE LOGIN NAAM EN WACHTWOORD AF AAN IEMAND ALS DIE ER OM VRAAGD, EBAY zal NOOIT aan iemand vragen om zijn gegevens te geven. Ik heb zelf via mijn hotmail addy (die ik gebruik om te communiceren via ebay) mailtjes gehad die echt HEEL erg leken als of ze van ebay waren, maar na dat ik de custsupport heb gemailed van ebay kreeg ik netjes een mailtje terug van hun dat het een fraude iets was en dat je er echt ABSOLUUT niet op in moet gaan. Dus geef NOOIT je gegevens weg, hou het voor je eigen, NIEMAND zal er om vragen, echt NOOIT. 4. Gebruik een goede service om je betalingen te doen, je hebt er verschillende, WesterenUnion is er een van PayPal is een andere en zo heb je er legio. Maar Paypal is wel het meest populairst en het meest gebruiks vriendelijk en betrouwbaar. Bij paypal zit 30 dagen geld terug garantie op, tsja 30 dagen is vrij kort want meestal duurt de shipping van een item als je iets van 8 dollar hebt betaald iets van 2 weken zo dus dan heb je nog 2 weken om gebruik te maken van die 30 dagen service. Maar als het netjes in die 30 dagen is dan werkt het uitstekend, ik heb dus een van die keren dat ik opgelicht was gewoon mijn cash terug kunnen krijgen en was daar blij mee. Bewaar ook AL je betaling gegevens, wis niks, paypal en de andere bedrijven zullen netjes al die gegevens laten staan. Vaak gebeurd het dat je denkt van heyyy heb ik dit betaald of niet dan kan je terug kijken in je gegevens. Nou dit zijn een aantal goede tips voor het kopen op ebay. Hmmzz tsja via marktplaats word het moeilijker vind ik, je hebt daar geen feedback, en geen verplichtingen, tis niet een auction net zoals ebay, dus daar is het gewoon echt op vertrouwen dingen kopen.
Puntje 2 en 3 van DrDeathband ben ik 't mee eens. Punt 1 en 4 niet. Betaal je met een creditcard waar dat kan, dan is er vaak nog een fraudeverzekering en zijn zaken te traceren. Nooit de volledige mep vooruitbetalen. En iemand met een kale beoordeling boycotten, dan kan niemand uitgroeien tot betrouwbare verkoper Goedkoop is duurkoop, en vergelijk 't met kopen van een wildvreemde op straat: doe je ook niet. Ga naar de verkoper toe (thuis!), nooit onder rembours per post, en controleer minimaal naw-gegevens via telefoongids.nl of de postcode-site Gezond verstand heb je nodig naast kooplust op internet.
ook nog steeds ruim te vinden op marktplaats en andere handel sites zijn de Canomatic handelaartjes. Speelgoed camera's verkopen als canon camera. Zie ook www.canomatic.nl en marktplaats canomatic troep elke keer stinken er weer voor 100 euro of meer in.
Inmiddels heb ik bericht gekregen van ebay. Pas na het indienen van een klacht en het blijven aandringen op het krijgen van een reaktie. Ik krijg dus mijn geld terug minus 28euro kosten en minus geld wat ik betaald heb voor verzendkosten. En oh ja het kan wel 45 dagen duren voor ik het geld tegemoet kan zien!! Overigens ben ik een hele voorzichtige internetkoper die wel degelijk alle voorzorgen genomen had (de verkoper had 28 positieve feedbacks en dus een 100% score en de handel was normaal geprijsd en vooraf heb ik ook nagevraagd hoe het zat met verzendkosten vanuit de UK naar Nederland dus ook die vlieger gaat niet op). Overigens bestaat deze gebruiker's account nog steeds!! Verder werkt de hiervoor geplaatste link naar het ebay forum niet (heeft ebay die weggehaald??).
Het valt me op dat Marktplaats.nl regels en algemene voorwaarden creeert waar ze zelf luchtig de hand mee lichten. Klaarblijkelijk zitten daar 65 mensen die geheel naar eigen inzicht (voor zover ze dat hebben) bona fide gebruikers weren en malafide gebruikers de vrije hand laetn onder het mom: we zijn een intermediair. Ik ben zelf door Marktplaats op de "zwarte lijst" lijst gezet omdat ik vermeend misbruik zou hebben gemaakt van de site, terwijl ik alleen, zonder de door Marktplaats zelf gemaakte regels te schenden, heb geprobeerd fraudeurs aan de kaak te stellen. Toen er getracht werd via een zog. spoof mij een nepbieding ter hoogte van 1000 euro te laten bevestigen, reageerde Marktplaats niet Mochten er mensen met soortgelijke ervaringen zijn, zend ze dan in grote hoeveelheden in, misschien komt er dan nog eens een onderzoek naar de praktijken van Marktplaats (Het Goed, nou ja, goed?)
beste internetters,
kent iemand van jullie mischien www.megakoopjes.com?
ik heb daar een aantal dagen geleden een laptop besteld voor een prikkie!
ik moest bestellen via een 0900 nummer daarna een code invoeren en daarna krijg je iemand van de 'klanten service' aan de lijn. deze mensen hebben geen kvk nummer.
ik heb besteld onder rembours maar waneer ik mn pakketje krijg (binnen 7dagen) en er zit het verkeerde in dan kan ik niet de meneer van tpg mn geld laten terug geven toch?
daarom wil ik graag weten of iemand van jullie wel eens op die site wat heeft gekocht en of ze te vertrouwen zijn!? En hoe ik dat verder kan onderzoeken.
mvg Bob
kent iemand van jullie mischien www.megakoopjes.com?
ik heb daar een aantal dagen geleden een laptop besteld voor een prikkie!
ik moest bestellen via een 0900 nummer daarna een code invoeren en daarna krijg je iemand van de 'klanten service' aan de lijn. deze mensen hebben geen kvk nummer.
ik heb besteld onder rembours maar waneer ik mn pakketje krijg (binnen 7dagen) en er zit het verkeerde in dan kan ik niet de meneer van tpg mn geld laten terug geven toch?
daarom wil ik graag weten of iemand van jullie wel eens op die site wat heeft gekocht en of ze te vertrouwen zijn!? En hoe ik dat verder kan onderzoeken.
mvg Bob
Er staat een postadres in van Hilversum. Misschien kan je er een kijkje nemen of laten kijken. Let in ieder geval HEEL goed op ,vooral als je verder niets van die tent weet. Ook met rembours kan je knap de boot ingaan hoor.
Succes Joopat.
Succes Joopat.
nee het is een adress in Den Haag,
MegaKoopjes.com
Hilversumsestraat 10a
2574XG s`Gravenhage
ik kom zelf uit Hilversum
maar ik denk dat ik zelf vrijdag ff de trein erheen pak, en anders even kijken of ik iemand ken die er in de buurt komt.
ciao
MegaKoopjes.com
Hilversumsestraat 10a
2574XG s`Gravenhage
ik kom zelf uit Hilversum
maar ik denk dat ik zelf vrijdag ff de trein erheen pak, en anders even kijken of ik iemand ken die er in de buurt komt.
ciao
-
Die Sony notebook voor 389,95? LOL! Dat geloof je toch zelf niet!!