LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Absurde boete te laat betalen mrb

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Julie4444

Re: Absurde boete te laat betalen mrb

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Guardian72 schreef:
Julie4444 schreef: Als je het financieel zo moeilijk hebt, waarom heb je dan een motervoertuig?
Als iemand zonder baan zit - dan is het m.i. een ander verhaal , dan zou je toch zo`n geldvreter aan de kant moeten doen. Maar ja ...
Eens, maar dan nog is het een gevalletje eigen verantwoordelijkheid. Als je het ondanks je werk redelijk krap hebt moet je zorgen dat je zaakjes en prioriteiten op orde zijn.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Mijn punt is dat de boete in geen enkele verhouding staat tot de hoogte van de belasting. Ik ervaar het als machtsmisbruik van de belastingdienst.
Kauwgom op straat gooien in Singapore (als je het al kunt krijgen) komt je te staan op een boete van $1000. Ik kan je zeggen NIEMAND gooit er kauwgom op straat. Soms moet een boete ook een afschrikwekkend effect hebben anders heeft hij helemaal geen zin.

symvar

Ongelezen bericht door symvar »

Wat mij betreft mogen ze de hele organisatie genaamd "belastingdienst" opdoeken/oprollen. Een beetje de nette burgers met dit soort belachelijke boetes opzadelen. Ik snap heus wel dat sommige mensen er een potje van maken maar daardoor hoeven andere mensen die niet te beroerd zijn mee te werken niet compleet genaaid te worden als ze een keer een foutje maken.

Ik snap ook dat het originele bericht in deze kwestie al verouderd is maar ik reageer toch omdat deze onzin vandaag de dag nog steeds door gaat.

Af en toe baal ik er van in dit land te wonen waar organisaties zoals de belastingdienst je het leven zo zuur mogelijk proberen te maken. Bleh
Laatst gewijzigd door Radar op 29 mei 2015 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde beweringen verwijderd

Julie4444

symvar schreef:Wat mij betreft mogen ze de hele organisatie genaamd "belastingdienst" opdoeken/oprollen. Een beetje de nette burgers met dit soort belachelijke boetes opzadelen. Ik snap heus wel dat sommige mensen er een potje van maken maar daardoor hoeven andere mensen die niet te beroerd zijn mee te werken niet compleet genaaid te worden als ze een keer een foutje maken.

Ik snap ook dat het originele bericht in deze kwestie al verouderd is maar ik reageer toch omdat deze onzin vandaag de dag nog steeds door gaat.

Af en toe baal ik er van in dit land te wonen waar organisaties zoals de belastingdienst je het leven zo zuur mogelijk proberen te maken. Bleh
Die boete krijg je alleen als je al eens eerder te laat bent geweest in het jaar, toch? En als je het niets vind dan ga je toch ergens waar je nauwelijks belasting hoeft te betalen wonen?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

symvar schreef:Ik snap heus wel dat sommige mensen er een potje van maken maar daardoor hoeven andere mensen die niet te beroerd zijn mee te werken niet compleet genaaid te worden als ze een keer een foutje maken.
Klopt. Dat doen ze ook niet.

Die hoge boete krijg je als het vaker voorkomt dan 'een keer een foutje'. Een gewaarschuwd mens zou immers ook voor twee moeten tellen.

darksun

Ongelezen bericht door darksun »

Deze reactie richt ik aan de mensen in dit topic die vinden dat regels regels zijn en dat je je daar maar aan moet houden. Want het zijn nou eenmaal regels.

Ik heb vandaag 158,- boete gekregen voor het te laat betalen van 56,-. Dus bijna 1 jaar aan belasting als boete!!?? Dat is van de pot gerukt.
De reacties in deze topic:
"Ja had je kunnen weten."
"Eigen schuld"
"Belasting heeft veel werk aan wanbetalers"
etc...

Mijn antwoord daarop:
* De boete staat gewoon niet in verhouding.
* De boete wordt automatisch verstuurd. Denk je echt dat daar nog iemand aan te pas komt.
* De belasting heeft zijn eigen doelen en niet alle belangen overlappen met die van jou: Namelijk zoveel mogelijk binnen halen!

Iedereen maakt wel eens een foutje. Zelfs de nette burgerjongens die zogenaamd wel altijd hun rekeningen betalen. En zichzelf de hemel in prijzen door 'wanbetalers' te vergelijken met Grieken. Dit land is gewoon geen gemeenschap meer. Het is een machine. Waarvan iedereen steeds minder solidariteit en begrip toont voor elkaar. Het is toch niet normaal hoeveel reacties in dit topic de belastingdienst verdedigen. Zitten we hier met allemaal deurwaarders en belastinginspecteurs opgescheept!?

Julie4444

darksun schreef:Deze reactie richt ik aan de mensen in dit topic die vinden dat regels regels zijn en dat je je daar maar aan moet houden. Want het zijn nou eenmaal regels.

Ik heb vandaag 158,- boete gekregen voor het te laat betalen van 56,-. Dus bijna 1 jaar aan belasting als boete!!?? Dat is van de pot gerukt.
De reacties in deze topic:
"Eigen schuld"
etc...

Mijn antwoord daarop:
* De boete wordt automatisch verstuurd. Denk je echt dat daar nog iemand aan te pas komt.
* De belasting heeft zijn eigen doelen en niet alle belangen overlappen met die van jou: Namelijk zoveel mogelijk binnen halen!

Iedereen maakt wel eens een foutje. Zelfs de nette burgerjongens die zogenaamd wel altijd hun rekeningen betalen. En zichzelf de hemel in prijzen door 'wanbetalers' te vergelijken met Grieken. Dit land is gewoon geen gemeenschap meer. Het is een machine. Waarvan iedereen steeds minder solidariteit en begrip toont voor elkaar. Het is toch niet normaal hoeveel reacties in dit topic de belastingdienst verdedigen. Zitten we hier met allemaal deurwaarders en belastinginspecteurs opgescheept!?
Ik heb onlangs een motervoertuig gekocht en kreeg een brief van de belastingdienst waarin staat:
Belastingdienst Accept Giro Wegenbelasting schreef:Als u niet tijdig, onvoldoende, of helemaal niet betaalt, kan de Belastingdienst een naheffingsaanslag met boete opleggen. Met ingang van 1 januari 2015 bedraagt de boete € 158. Deze boete wordt opgelegd als u binnen 12 maanden voor de tweede keer of volgende keer niet, niet tijdig of niet volledig betaalt.
Dus ja. Eigen schuld.
Een foutje kan gebeuren en heeft geen consequenties. Ze pakken je pas de tweede keer en daar kies je zelf voor door de belastingdienst niet te machtigen voor automatische incasso. Je wist van de boete en koos ervoor tot 2 keer toe onzorgvuldig om te gaan met het betalen van je wegenbelasting.

Wat betreft je verhoudingen verhaal: ik moet ruim € 275 aan wegenbelasting per kwartaal neerleggen. De boete is voor iedereen gelijk. De hoogte van de wegenbelasting niet.

Wat betreft die andere twee "argumenten". Dat zijn natuurlijk geen argumenten. Je dient gewoon tijdig je belasting te betalen, net als iedereen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

darksun schreef:De reacties in deze topic:
"Eigen schuld"
etc...

Mijn antwoord daarop:
ad 1: een boete is een sanctie en moet een preventieve werking hebben. Zeker bij lage bedragen is de boete dus (relatief) hoog. De eerste waarschuwing was klaarblijkelijk niet voldoende, de tweede keer voel je het. Prima.
ad 2: als jij denkt dat een geautomatiseerd proces niets kost, snap je het niet. Bovendien er werken nog veel te veel mensen bij de belastingdienst, juist omdat hun systemen nog niet zo goed werken als jij blijkbaar veronderstelt.
ad 3: Ja, dus? uiteraard heeft de Belastingdienst een ander doel dan ik heb. Maar maakt dat dat ik dan niet of niet tijdig hoef te betalen?
darksun schreef:Het is toch niet normaal hoeveel reacties in dit topic de belastingdienst verdedigen. Zitten we hier met allemaal deurwaarders en belastinginspecteurs opgescheept!?
Ja, ik ben gerechtsdeurwaarder. Nee, ik verdedig geen belastingdienst - ik vind gewoon jouw argumenten geen hout snijden.

Betaal op tijd, neem je verantwoordelijkheid en klaag niet als je een boete krijgt omdat je dat niet doet.

darksun

Moneyman schreef:
darksun schreef:De reacties in deze topic:
ad 1: een boete is een sanctie en moet een preventieve werking hebben. Zeker bij lage bedragen is de boete dus (relatief) hoog. De eerste waarschuwing was klaarblijkelijk niet voldoende, de tweede keer voel je het. Prima.
ad 2: als jij denkt dat een geautomatiseerd proces niets kost, snap je het niet. Bovendien er werken nog veel te veel mensen bij de belastingdienst, juist omdat hun systemen nog niet zo goed werken als jij blijkbaar veronderstelt.
ad 3: Ja, dus? uiteraard heeft de Belastingdienst een ander doel dan ik heb. Maar maakt dat dat ik dan niet of niet tijdig hoef te betalen?
Betaal op tijd, neem je verantwoordelijkheid en klaag niet als je een boete krijgt omdat je dat niet doet.
ad1. Ik vind het te hoog. Daar gaat het over.
Jij vind blijkbaar dat een hoog bedrag preventief werkt.

Jouw stelling:Je geeft dus toe dat het buitenproportioneel hoger is zodat het straffend en corrigerend werkt.

Goed mijn reactie:

A. Een straffende rol hoort de belastingdienst niet te hebben. Of wel dan? Waar staat dat dan?
B. Jij gaat ervanuit dat een hoog bedrag, preventief werkt. Daar is geen enkel bewijs voor. Kom maar met een onderzoek. Sterker ik ken mensen die door dit soort zogenaamde 'corrigerende' hoge bedragen in totale vernieling zijn gegaan. Ik zie die positieve werking dus niet in mijn omgeving en in geen enkele wetenschappelijke literatuur. Kortom: niet bewezen.
C. Ja er moet een balans zijn. Die is wat mij betreft zoek als ik zo een bedrag op mijn deurmat krijg.

En ja dat geouwehoer over verantwoordelijkheid nemen en niet moeten klagen is wat mij betreft inderdaad beroepsdeformatie. Want jij gaat er maar vanuit dat iemand zijn verantwoordelijheid niet neemt? En dat klagen daarom dus niet terecht is?

Ik ben benieuwd naar je reactie!

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

:mrgreen: wou jij zeggen dat meermaals te laat betalen en dan klagen over de boete waarvoor je was gewaarschuwd wél "je verantwoordelijkheid nemen" is? En ja, ik ken het verschil tussen niet kunnen en niet willen, maar in beidengevallen neem je je verantwoordelijkheid niet. Alleen de reden is anders.

Je conclusie klopt trouwens niet. Ik heb nergens gezegd dat ik het buitenproportioneel vind. Je legt me woorden in de mond.

En dan nog even: waarom zou de fiscus niet mogen bestraffen? Het feit dat zij gedelegeerde overheidsmacht heeft, is daarvoor al afdoende bewijs.

Julie4444

darksun schreef:ad1. Ik vind het te hoog. Daar gaat het over.
Mag je vinden. Dan vind ik dat jij ook wel net als ik €275 per kwartaal mag betalen aan wegenbelasting, want "ik vind het niet eerlijk dat jij maar zo weinig betaalt".
darksun schreef:A. Een straffende rol hoort de belastingdienst niet te hebben. Of wel dan? Waar staat dat dan?
Waarom niet? Als er geen consequenties waren betaalde niemand op tijd belasting.
darksun schreef:B. Jij gaat ervanuit dat een hoog bedrag, preventief werkt. Daar is geen enkel bewijs voor. Kom maar met een onderzoek. Sterker ik ken mensen die door dit soort zogenaamde 'corrigerende' hoge bedragen in totale vernieling zijn gegaan. Ik zie die positieve werking dus niet in mijn omgeving en in geen enkele wetenschappelijke literatuur. Kortom: niet bewezen.
Een hogere boete wordt als vervelender gezien dan een lage boete. als de boete "pijn" doet is de kans op (herhaalde) overtreding lager. Das gewoon logisch nadenken. Als de boete lager was geweest (bijvoorbeeld €10 was je waarschijnlijk niet zo boos, of wel soms?).
darksun schreef:C. Ja er moet een balans zijn. Die is wat mij betreft zoek als ik zo een bedrag op mijn deurmat krijg.
OK, dan stel ik voor dat je in het vervolg net zoveel aan de BD betaalt als ik. Dan zijn wij "in balans". :lol:
darksun schreef:En ja dat geouwehoer over verantwoordelijkheid nemen en niet moeten klagen is wat mij betreft inderdaad beroepsdeformatie. Want jij gaat er maar vanuit dat iemand zijn verantwoordelijheid niet neemt? En dat klagen daarom dus niet terecht is?
Jij nam je verantwoordelijkheid niet door tot 2 maal toe niet op tijd te betalen. Het is jouw verantwoordelijkheid om op tijd te betalen of anders de BD te machtigen het automatisch van je rekening af te schrijven. Jij kiest ervoor om iedere keer via acceptgiro te betalen, dus je kiest voor de verantwoordelijkheid zelf op tijd te moeten betalen. Blijkbaar heb je dus niet die verantwoordelijkheid genomen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat je na de eerste, goedkope, keer te laat vertakken nog een tweede keer binnen korte tijd te laat bent meer betalen, geeft al aan dat alleen een gewone herinnering bij jou geen effect heeft. Anders zou je immers, na die eerste keer, niet nog eens vergeten om te betalen.

Over proporties, als ik een euro vergeet te betalen bij de parkeerautomaat, dan is de verhoging ook iets van vijftig keer hoger dan het originele bedrag. Is dat te veel? Vind ik wel meevallen. De verhouding tussen het originele bedrag en de verhoging als je niet betaalt zegt dus niet zo veel over of die verhoging (te) hoog is of niet.

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

darksun

Moneyman schreef: Je conclusie klopt trouwens niet. Ik heb nergens gezegd dat ik het buitenproportioneel vind. Je legt me woorden in de mond.
Ik verwijs hierbij naar je eigen tekst
Moneyman schreef: ad 1: een boete is een sanctie en moet een preventieve werking hebben. Zeker bij lage bedragen is de boete dus (relatief) hoog. De eerste waarschuwing was klaarblijkelijk niet voldoende, de tweede keer voel je het. Prima.
M.a.w jij stelt dat er een corrigerende intentie achter de boetes zit.
Moneyman schreef: En dan nog even: waarom zou de fiscus niet mogen bestraffen? Het feit dat zij gedelegeerde overheidsmacht heeft, is daarvoor al afdoende bewijs.
Dan mag je mij uitleggen wat dat betekent: gedelegeerde overheidsmacht. En waarom dat zou moeten betekenen dat de belastingdienst d.m.v. geldelijk straffen de NL burgers mag beïnvloeden.
Moneyman schreef: wou jij zeggen dat meermaals te laat betalen en dan klagen over de boete waarvoor je was gewaarschuwd wél "je verantwoordelijkheid nemen" is? En ja, ik ken het verschil tussen niet kunnen en niet willen, maar in beidengevallen neem je je verantwoordelijkheid niet. Alleen de reden is anders.
Ik klaag niet over het feit dat ik een boete heb. Ook ben ik het ermee eens dat je verantwoordelijk bent om op tijd je rekeningen te betalen. En, daarbij gaat het niet over 'niet willen en niet kunnen'. In mijn geval heeft het met een rommelige overstapsregeling van de bank te maken. Moeilijkheden die ik niet voorzien had. Waar het mij om gaat is dat de hoogte van het bedrag niet in relatie staat tot het te laat betalen.

darksun

Julie4444 schreef:
darksun schreef:ad1. Ik vind het te hoog. Daar gaat het over.
Mag je vinden. Dan vind ik dat jij ook wel net als ik €275 per kwartaal mag betalen aan wegenbelasting, want "ik vind het niet eerlijk dat jij maar zo weinig betaalt".

Bij het besluit voor een auto ging ik voor de laagste categorie jij blijkbaar niet
darksun schreef:A. Een straffende rol hoort de belastingdienst niet te hebben. Of wel dan? Waar staat dat dan?
Waarom niet? Als er geen consequenties waren betaalde niemand op tijd belasting.

Is geen antwoord op de vraag.
darksun schreef:B. Jij gaat ervanuit dat een hoog bedrag, preventief werkt. Daar is geen enkel bewijs voor. Kom maar met een onderzoek. Sterker ik ken mensen die door dit soort zogenaamde 'corrigerende' hoge bedragen in totale vernieling zijn gegaan. Ik zie die positieve werking dus niet in mijn omgeving en in geen enkele wetenschappelijke literatuur. Kortom: niet bewezen.
Een hogere boete wordt als vervelender gezien dan een lage boete. als de boete "pijn" doet is de kans op (herhaalde) overtreding lager. Das gewoon logisch nadenken. Als de boete lager was geweest (bijvoorbeeld €10 was je waarschijnlijk niet zo boos, of wel soms?).

Natuurlijk een boete doet pijn en motiveert om je te houden aan de regels. Maar zaken moet in verhouding staan. Als jij zonder fietsbel rijd en je krijgt daar een boete van 500 euro voor dan neem ik aan dat je het daar niet mee eens bent of wel?
Kortom ik ben niet tegen boetes. Maar wat mijn betreft dekt het de extra gemaakte kosten. Niet een dergelijk hoog bedrag. Voor mij had 20 euro ook al genoeg motiverend gewerkt.

darksun schreef:C. Ja er moet een balans zijn. Die is wat mij betreft zoek als ik zo een bedrag op mijn deurmat krijg.
OK, dan stel ik voor dat je in het vervolg net zoveel aan de BD betaalt als ik. Dan zijn wij "in balans". :lol:
snap hem niet.
darksun schreef:En ja dat geouwehoer over verantwoordelijkheid nemen en niet moeten klagen is wat mij betreft inderdaad beroepsdeformatie. Want jij gaat er maar vanuit dat iemand zijn verantwoordelijheid niet neemt? En dat klagen daarom dus niet terecht is?
Jij nam je verantwoordelijkheid niet door tot 2 maal toe niet op tijd te betalen. Het is jouw verantwoordelijkheid om op tijd te betalen of anders de BD te machtigen het automatisch van je rekening af te schrijven. Jij kiest ervoor om iedere keer via acceptgiro te betalen, dus je kiest voor de verantwoordelijkheid zelf op tijd te moeten betalen. Blijkbaar heb je dus niet die verantwoordelijkheid genomen.
dat acceptgiro gedoe is inderdaad niet wat ik wil. ik betaal liever automatisch. Op de een of andere manier is er iets fout gegaan met overstapregeling van de bank. Dat is niet zozeer mijn eigen keuze en er zitten in dit geval ook grenzen aan verantwoordelijkheid.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

darksun schreef: * De belasting heeft zijn eigen doelen en niet alle belangen overlappen met die van jou: Namelijk zoveel mogelijk binnen halen!
Uhm, je weet toch hopelijk wel dat de Belastingdienst alleen maar uitvoert wat we met z'n allen hebben verzonnen? Wees blij dat we een belastingdienst hebben die ervoor zorgt dat er genoeg geld binnenkomt voor alle voorzieningen die we in Nederland hebben. Of heb je liever iets als in Griekenland?

Julie4444

darksun schreef:Bij het besluit voor een auto ging ik voor de laagste categorie jij blijkbaar niet
Nou en? Waarom zou jij een lagere straf moeten krijgen voor het zelfde vergrijp? Dat is oneerlijk.
darksun schreef:
Julie4444 schreef:Waarom niet? Als er geen consequenties waren betaalde niemand op tijd belasting.
Is geen antwoord op de vraag.
Is het wel, op de eerste van de twee. Je bent gewoon verplicht op tijd te betalen en als je dat niet doet heeft dat terecht consequenties die, terecht, door de BD worden opgelegd. Ze moeten namelijk enorme bedragen incasseren en dan is het wel zo kostenefficiënt om het intern te regelen.

Waarom vindt jij van niet?
darksun schreef:Natuurlijk een boete doet pijn en motiveert om je te houden aan de regels. Maar zaken moet in verhouding staan. Als jij zonder fietsbel rijd en je krijgt daar een boete van 500 euro voor dan neem ik aan dat je het daar niet mee eens bent of wel?
Kortom ik ben niet tegen boetes. Maar wat mijn betreft dekt het de extra gemaakte kosten. Niet een dergelijk hoog bedrag. Voor mij had 20 euro ook al genoeg motiverend gewerkt.
Blijkbaar niet, want je wist dat er een boete van €158 op staat en toch heb je tot 2x toe niet op tijd betaald.
darksun schreef:snap hem niet.
Dat is dan jammer. :lol:
darksun schreef:dat acceptgiro gedoe is inderdaad niet wat ik wil. ik betaal liever automatisch. Op de een of andere manier is er iets fout gegaan met overstapregeling van de bank. Dat is niet zozeer mijn eigen keuze en er zitten in dit geval ook grenzen aan verantwoordelijkheid.
Kun je dat uitleggen/toelichten?

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Julie4444

Mucha schreef:Krijgt de bank nu de schuld ? Lees ik dat goed ?
Ja, daar lijkt het wel op.

darksun

Mucha schreef:Krijgt de bank nu de schuld ? Lees ik dat goed ?
Nee zeker niet. Het gaat mij niet om de schuldvraag. Het gaat mij om bizarre hoogte van de boete. Maar omdat iedereen hier in een orgie van verantwoordelijkheidsverheerlijking zit kan ik niet anders dan aangeven dat niet altijd de verantwoordelijkheid bij jou jezelf ligt. Maar een ongelukkige samenloop van omstandigheden maakt dat je te laat bent. In mijn geval had de regeling van mijn bank daar een hand in.

Gesloten