LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Gisteren bij de dealer geweest. Volgens de monteur aldaar lag het aan een pompje met aanverwante leidingen waar de diesel door aangevoerd werd naar de motor. Blijkbaar zat hier een defect in waardoor hier lucht bij kon komen, waardoor de brandstofverhouding in de motor niet meer klopt. Hij heeft ook onder de motorkap naast het betreffende "pompje" laten zien dat het daar nat was, lekte daar wat diesel.
*Dit in mijn eigen woorden; heb de specifieke naam van de onderdelen niet opgevangen*
Op onderstaande link is een foto te zien van een 1.4 TDCI (niet mijn auto overigens). Het betreft dus het ronde rubberen bolletje/pompje links bovenop de motor, hier ontsloten met een geel koppelstuk naar een slangetje.
http://i.ytimg.com/vi/f9iR_-vW_uc/hqdefault.jpg
Betreffende onderdeel is besteld en wordt aankomende week vervangen. Kosten, een goede 300 euro (incl btw en manuren). Als het dit is en het blijft hierbij, dan ben ik in ieder geval opgelucht.
*Dit in mijn eigen woorden; heb de specifieke naam van de onderdelen niet opgevangen*
Op onderstaande link is een foto te zien van een 1.4 TDCI (niet mijn auto overigens). Het betreft dus het ronde rubberen bolletje/pompje links bovenop de motor, hier ontsloten met een geel koppelstuk naar een slangetje.
http://i.ytimg.com/vi/f9iR_-vW_uc/hqdefault.jpg
Betreffende onderdeel is besteld en wordt aankomende week vervangen. Kosten, een goede 300 euro (incl btw en manuren). Als het dit is en het blijft hierbij, dan ben ik in ieder geval opgelucht.
-
- Berichten: 32329
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Ok, het was dan inderdaad niet de carburateur, die er niet in zit. Maar als dit inderdaad de oorzaak is, zat ik er toch niet zo ver naast met mijn verhaal over schroefjes en mengverhoudingen van de brandstof...reiziger88 schreef:Blijkbaar zat hier een defect in waardoor hier lucht bij kon komen, waardoor de brandstofverhouding in de motor niet meer klopt.
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Inderdaad, de mengverhouding luistert zeer nauw, maar dat wordt tegenwoordig electronisch geregeld. Als er dan in het traject wat verkeerd gaat door een lek klopt er niets meer van.witte angora schreef:Ok, het was dan inderdaad niet de carburateur, die er niet in zit. Maar als dit inderdaad de oorzaak is, zat ik er toch niet zo ver naast met mijn verhaal over schroefjes en mengverhoudingen van de brandstof...reiziger88 schreef:Blijkbaar zat hier een defect in waardoor hier lucht bij kon komen, waardoor de brandstofverhouding in de motor niet meer klopt.
Doorgeschuurde leidingen bovenop de motor is inderdaad een zwak punt van de 1.4 tdci (of 1.4 hdi zoals deze bij PSA wordt genoemd)
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Is dat serieus dezelfde motor? Wel vreemd dat franse auto's in die zin als minder betrouwbaar worden beschouwd dan, of zit dat vooral in andere zaken?thecure schreef:Inderdaad, de mengverhouding luistert zeer nauw, maar dat wordt tegenwoordig electronisch geregeld. Als er dan in het traject wat verkeerd gaat door een lek klopt er niets meer van.witte angora schreef:Ok, het was dan inderdaad niet de carburateur, die er niet in zit. Maar als dit inderdaad de oorzaak is, zat ik er toch niet zo ver naast met mijn verhaal over schroefjes en mengverhoudingen van de brandstof...reiziger88 schreef:Blijkbaar zat hier een defect in waardoor hier lucht bij kon komen, waardoor de brandstofverhouding in de motor niet meer klopt.
Doorgeschuurde leidingen bovenop de motor is inderdaad een zwak punt van de 1.4 tdci (of 1.4 hdi zoals deze bij PSA wordt genoemd)
-
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Het is inderdaad dezelfde motor. Net als de 1.6TDCI die door PSA wordt gemaakt en gebruikt werd door Ford, de vorige Volvo V40, Peugeot en Citroen. De mindere betrouwbaarheid van Franse auto's zit meer tussen de oren dan dat het echt onderbouwt kan worden. Ik heb altijd Duitse auto's gehad, en nu voor het eerst een Franse auto. En dat is de eerste auto waar ik zonder problemen 160.000 km mee heb gereden. Ook in de statistieken doen de zgn. degelijke Duitse auto's het helemaal niet zo goed. Bij Volkswagen kan je nog zeggen dat het komt omdat er nu eenmaal heel veel van rond rijden, dus is de kans groot dat je meer storingen ziet. Maar Audi staat ook helemaal niet zo hoog in de betrouwbaarheidslijstjes.reiziger88 schreef:
Is dat serieus dezelfde motor? Wel vreemd dat franse auto's in die zin als minder betrouwbaar worden beschouwd dan, of zit dat vooral in andere zaken?
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Voordat ik een auto koop lees ik sowieso eerst de occasiontests van verschillende modellen waarin ik geïnteresseerd ben. In deze klasse komen bijvoorbeeld de Yaris en de Fiesta daar zeer goed uit, beter dan de gemiddelde franse of Duitse concurrent. En ik moet zeggen, de eerste 50.000 km die ik er nu mee gereden heb zijn me ook zeker niet tegen gevallen. Dit is het eerste euvel.renewouters schreef:Het is inderdaad dezelfde motor. Net als de 1.6TDCI die door PSA wordt gemaakt en gebruikt werd door Ford, de vorige Volvo V40, Peugeot en Citroen. De mindere betrouwbaarheid van Franse auto's zit meer tussen de oren dan dat het echt onderbouwt kan worden. Ik heb altijd Duitse auto's gehad, en nu voor het eerst een Franse auto. En dat is de eerste auto waar ik zonder problemen 160.000 km mee heb gereden. Ook in de statistieken doen de zgn. degelijke Duitse auto's het helemaal niet zo goed. Bij Volkswagen kan je nog zeggen dat het komt omdat er nu eenmaal heel veel van rond rijden, dus is de kans groot dat je meer storingen ziet. Maar Audi staat ook helemaal niet zo hoog in de betrouwbaarheidslijstjes.reiziger88 schreef:
Is dat serieus dezelfde motor? Wel vreemd dat franse auto's in die zin als minder betrouwbaar worden beschouwd dan, of zit dat vooral in andere zaken?
http://www.anwb.nl/auto/tests/autotests ... 10-01/1328
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
In de vorige eeuw was dat nog een redelijk advies geweest.witte angora schreef:Is de motor wel goed afgesteld? Soms is het een kwestie van éven aan twee schroefjes draaien om de verhouding benzine/lucht te regelen, en dat is het dan...
Die snap ik niet. Kan jij uitleggen wat een APK keuring er mee te maken zou moeten hebben?witte angora schreef:Wanneer heb je de auto voor het laatst apk laten keuren? Zijn de klachten sindsdien, of eerder/later begonnen?
Snap ik alweer niet. Wat zou dan het verband moeten zijn?witte angora schreef:Je schrijft dat ze het brandstoffilter vervangen hebben, maar wanneer heb je voor het laatst een grote/kleine beurt laten doen?
-
- Berichten: 32329
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Barre, laat maar. Je hebt kennelijk geen verstand van auto's? Het waarom heb ik in een eerdere post al neergezet.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Heb ik ook niet. Vandaar de vraag wat het verband is tussen een APK keuring en een slecht lopende auto. Letteb ze daar op bij een APK om het slechte lopen in de toekomst te voorkomen?witte angora schreef:Barre, laat maar. Je hebt kennelijk geen verstand van auto's? Het waarom heb ik in een eerdere post al neergezet.
Of die grote of kleine beurt? Vrijwaart je dat van problemen in de toekomst en hoe dan? Wat is het verband?
-
- Berichten: 32329
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Klopt, snuffel, en mijn ervaring met een carburateurmotor is dat het ding zo afgesteld wordt dat de uitlaatgassen binnen de normen blijven. Of het ding wel of niet goed loopt is op dat moment niet belangrijk voor de keuring, als hij er maar doorheen komt. Als het ding eenmaal is afgemeld, wordt, indien nodig, de motor weer zo afgesteld dat hij keurig netjes loopt. Alleen kan het soms gebeuren dat de emissienormen dan niet gehaald worden. Sommige motoren kunnen er simpelweg niet aan voldoen, ik heb dat wel eens bij de hand gehad in het verleden.snuffel1 schreef:Bij de apk moet de motor het wel doen hoe de motor dat doet maakt niet uit als de uitstoot van uitlaatgassen maar binnen de emissie norm blijft. Bij een kleine/grote beurt wordt er niets gerepareerd omdat er enkel door de fabrikant vastgesteld onderhoud wordt gepleegd. Geconstateerde gebreken aan motor e.d. kunnen tegen een meerprijs hersteld worden maar blijft een eigen keuze.
Dat is dus het verband tussen een apk-keuring en een slecht lopende motor. Dan is hij afgesteld om binnen de emissienormen te blijven, maar niet om lekker te lopen.
Bij een kleine/grote beurt worden een aantal dingen vervangen die invloed kunnen hebben op de verbranding. Luchtfilter, bougies en dergelijke. Kan ook een oorzaak zijn van een slecht lopende motor. Vandaar de vraag wanneer dat voor het laatst geweest was.
En Barre weet dat heus wel.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Hoe moet ik dat nu weten? Ik heb altijd gedacht dat ze bij een beurt er juist voor zorgen dat een auto weer helemaal goed loopt. Nooit geweten dat ze daarbij dingen doen waarvan je auto zomaar ineens spontaan slechter gaat lopen. Je zou toch denken dat ze na zo'n beurt even kijken of alles wel goed werkt. Heb ook altijd gedacht dat het een carburatiemotor was. Weer wat geleerd dus.witte angora schreef:Klopt, snuffel, en mijn ervaring met een carburateurmotor is dat het ding zo afgesteld wordt dat de uitlaatgassen binnen de normen blijven. Of het ding wel of niet goed loopt is op dat moment niet belangrijk voor de keuring, als hij er maar doorheen komt. Als het ding eenmaal is afgemeld, wordt, indien nodig, de motor weer zo afgesteld dat hij keurig netjes loopt. Alleen kan het soms gebeuren dat de emissienormen dan niet gehaald worden. Sommige motoren kunnen er simpelweg niet aan voldoen, ik heb dat wel eens bij de hand gehad in het verleden.snuffel1 schreef:Bij de apk moet de motor het wel doen hoe de motor dat doet maakt niet uit als de uitstoot van uitlaatgassen maar binnen de emissie norm blijft. Bij een kleine/grote beurt wordt er niets gerepareerd omdat er enkel door de fabrikant vastgesteld onderhoud wordt gepleegd. Geconstateerde gebreken aan motor e.d. kunnen tegen een meerprijs hersteld worden maar blijft een eigen keuze.
Dat is dus het verband tussen een apk-keuring en een slecht lopende motor. Dan is hij afgesteld om binnen de emissienormen te blijven, maar niet om lekker te lopen.
Bij een kleine/grote beurt worden een aantal dingen vervangen die invloed kunnen hebben op de verbranding. Luchtfilter, bougies en dergelijke. Kan ook een oorzaak zijn van een slecht lopende motor. Vandaar de vraag wanneer dat voor het laatst geweest was.
En Barre weet dat heus wel.
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Ik heb zo'n auto met monopoint, een 2.0 met slechts 90 pk. Functioneert redelijk en bepaalde ingrepen kun je nog zelf doen. De auto is laatst naar de garagist is geweest, omdat de garage die eerder een ingreep heeft gedaan de distributie -en daarmee de ontsteking- niet goed op tijd had gezet. Hij reed vooral koud schokkerig en over de gehele lijd minder vlot en zuinig. Toen de distributie was bijgesteld stond mijn stationaire toerental op 1200, wat vrij hoog is. Na een paar weken zakte dat tot 800 toeren.snuffel1 schreef:De tijd dat je zelf nog aan een automotor kon knutselen is met auto's na 1993 wel einde oefening. De oude carburator werd vervangen door een monopoint injectie dat was niet meer dan een buis met een elektronisch aangestuurde injector. Co en stationair afstellen was geen optie want er viel niets meer af te stellen dat deed de summiere inspuitcomputer. Zo ook met dieselmotoren die werden ook al elektronisch geregeld maar dan veel complexer. Wat we nu eigenlijk zien is dat een motor is vergeven van sensoren die vaak gebruik maken van het opgebouwde vacuüm die tijdens het aanzuigen van lucht in het inlaatspruitstuk ontstaat. Als er een vacuumslang poreus of niet meer op de juiste manier afdicht gaat het gehele motormanagement overstuur met als gevolg slecht lopen of bij de nieuwere motoren zelfs noodloop om motorschade te voorkomen, een kapot slangetje kan dus grote gevolgen hebben. De huidige motoren hebben met een veel kleinere cilinderinhoud zoveel meer pk's dan vroeger en moeten meer toeren draaien om snelheid te krijgen als ook te behouden pak daar ook nog eens de huidige emissie eisen qua uitstoot en de loze beloftes over zuinigheid bij dan is de kans dat een motor de carrosserie overleeft bijzonder klein.
Blijkbaar had de kabouter die het motormanagement regelt de boel wat bijgesteld.
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Roesten doet mijn Oudi na 22 jaar nog steeds niet en ook de eerste serie A4-tjes zie je nog veel. Nieuwere Audi's zijn bloedsnel, luxe en geavanceerd, maar de betrouwbaarheidsstatistieken geven geen prettig gevoel. Als ik geld had voor een recentere Audi koos ik toch nog voor een wat oudere, vertrouwde motor.renewouters schreef:Het is inderdaad dezelfde motor. Net als de 1.6TDCI die door PSA wordt gemaakt en gebruikt werd door Ford, de vorige Volvo V40, Peugeot en Citroen. De mindere betrouwbaarheid van Franse auto's zit meer tussen de oren dan dat het echt onderbouwt kan worden. Ik heb altijd Duitse auto's gehad, en nu voor het eerst een Franse auto. En dat is de eerste auto waar ik zonder problemen 160.000 km mee heb gereden. Ook in de statistieken doen de zgn. degelijke Duitse auto's het helemaal niet zo goed. Bij Volkswagen kan je nog zeggen dat het komt omdat er nu eenmaal heel veel van rond rijden, dus is de kans groot dat je meer storingen ziet. Maar Audi staat ook helemaal niet zo hoog in de betrouwbaarheidslijstjes.reiziger88 schreef:
Is dat serieus dezelfde motor? Wel vreemd dat franse auto's in die zin als minder betrouwbaar worden beschouwd dan, of zit dat vooral in andere zaken?
Fransen maken veel goede motoren. Bepaalde Peugeots, Citroens en Renaults zou ik best durven kopen, maar zoals bij alle Europese merken moet je je vooraf goed inlezen over de sterke en zwakke modellen. Japanse techniek is gemiddeld gezien betrouwbaarder en consistenter van kwaliteit.
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Gisteren is de auto gerepareerd; brandstofleidingen + "pompje" vervangen. Kosten; 320 euro. Inmiddels is de auto alweer twee keer afgeslagen. Maar weer een afspraak maken voor volgende week.
-
- Berichten: 32329
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Hmmm... Dat begint een beetje op mijn volvo 340 te lijken. Het ding was onderhand 'garagegestald', en steeds maar problemen. Uiteindelijk maar naar de sloop gebracht.reiziger88 schreef:Gisteren is de auto gerepareerd; brandstofleidingen + "pompje" vervangen. Kosten; 320 euro. Inmiddels is de auto alweer twee keer afgeslagen. Maar weer een afspraak maken voor volgende week.
Geen idee wat er aan de hand kan zijn, en ik kan je er ook geen advies in geven. Ik kan je alleen maar de vraag stellen: hoeveel geld moet/wil je er nog inpompen om dat ding fatsoenlijk rijdend te krijgen?
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Gezien de leeftijd en km-stand zou je mogen verwachten dat de auto nog ruim vijf jaar probleemloos mee kan. Wat kost een andere auto? Waarschijnlijk veel meer dan deze door een deskundige garage llaten repareren.
Anderzijds schuilt er wel een gevaar in, gezien het geld dat al eerder is geïnvesteerd: hoelang wil je doorgaan met diagnoses en reparaties?
Anderzijds schuilt er wel een gevaar in, gezien het geld dat al eerder is geïnvesteerd: hoelang wil je doorgaan met diagnoses en reparaties?
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 27 jul 2015 16:10
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Ik heb nog wat laatste spaargeld voor een laatste reparatie, maar uiteraard niet voor een andere auto. Hij gaat dus gewoon naar de garage, en als het dan niet verholpen is wordt het fietsen/OV.
-
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Een auto kan ook gewoon "op" zijn. En iedere keer dat je wat hebt gerepareerd stuit je op het volgende probleem.reiziger88 schreef:Gisteren is de auto gerepareerd; brandstofleidingen + "pompje" vervangen. Kosten; 320 euro. Inmiddels is de auto alweer twee keer afgeslagen. Maar weer een afspraak maken voor volgende week.
Re: defect aan auto - hoe voorkom ik (onnodig) hoge kosten?
Wel zuur, want u heeft waarschijnlijk nog aardig wat betaald voor deze auto. Fietsen is gezond, maar het openbaar vervoer is duur en weinig klantvriendelijk meer dankzij de zogenaamde marktwerking. In de randstad is het ov zeker een optie, maar in bv Zeeland kun je het maar beter vergeten.reiziger88 schreef:Ik heb nog wat laatste spaargeld voor een laatste reparatie, maar uiteraard niet voor een andere auto. Hij gaat dus gewoon naar de garage, en als het dan niet verholpen is wordt het fietsen/OV.
Of u doet de auto weg via marktplaats of een van de beroemde websites, neemt uw verlies en koopt een Toyota Starlet of andere oudere kleine Jap.