Vorige week heb ik een bod gedaan op een opel astra 1.6i:
proveiling.nl/FEParcel.aspx?pid=1107807
Het einde van de veiling stond gepland op dinsdag 17 november om 20:00.
Precies om 19:57:58 heb ik een automatische email ontvangen van Proveiling dat ik was overboden. Vervolgens werd de veiling 2 minuten later gesloten en was het voor de rest van de avond stil. Ik ging toen nog wat verder kijken op Proveiling en Marktplaats en was achteraf blij dat ik overboden was aangezien ik op het internet las dat de auto's die aangeboden worden via Proveiling vaak iets mankeert en dit niet meegedeeld werd bij de advertenties. De consument dient zelf aanwezig te zijn bij de kijkdag waar ik het uiteraard mee eens ben. Echter was ik verhinderd op de kijkdag.
De volgende dag op woensdag 18 november krijg ik een bevestiging dat ik de auto dien af te halen en het goed dus heb gewonnen. Ik was het hier uiteraard niet mee eens omdat ik de dag ervoor overboden was en de veiling ook eindigde met een hogere bieding. Proveiling dreigde na mijn klacht hierover om de afkoopkosten van 30% op mij te verhalen als ik de auto niet zou afhalen.
Ik ben gaan zoeken in de voorwaarden en kwam het volgende tegen onder het kopje Openbare veilingen:
"Een Consument kan op een openbare veiling slechts een bod ongedaan maken door middel van een schriftelijke verklaring, waaronder een e-mail begrepen, die gericht is aan de Veilingmeester. Deze herroeping van het Bod dient duidelijk (met vermelding van kavelnummer en biedbedrag), ondubbelzinnig en tijdig (en derhalve ruim voor afloop van de veiling Proveiling.nl dienen te hebben bereikt) te geschieden. Nadat een Bod door Gunning is aanvaard, kan er geen intrekking van het Bod plaatshebben."
De overbieding van de 2e bieder vond dus plaats op 19:57:58. Het lijkt me sterk dat deze bieder binnen 2 minuten zich heeft bedacht + een email gestuurd naar Proveiling voor annulering. Daarnaast staat er ook vermeld dat dit tijdig en RUIM voor afloop van de veiling schriftelijke berichtgeving moet plaatsvinden. Ik ben er dan ook van overtuigd dat deze 2e bieder in overtreding was met de voorwaarden en ze de afkoopkosten ook op deze bieder moeten verhalen.
Kan ik mijn gelijk hierin krijgen als het op een dagvaarding komt?
In de bijlage zijn de email conversaties bijgevoegd.
Bedankt!