LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Proveiling onterechte verhaling afkoopkosten

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Ramzi

Proveiling onterechte verhaling afkoopkosten

Ongelezen bericht door Ramzi »

Beste formuleden,

Vorige week heb ik een bod gedaan op een opel astra 1.6i:
proveiling.nl/FEParcel.aspx?pid=1107807

Het einde van de veiling stond gepland op dinsdag 17 november om 20:00.
Precies om 19:57:58 heb ik een automatische email ontvangen van Proveiling dat ik was overboden. Vervolgens werd de veiling 2 minuten later gesloten en was het voor de rest van de avond stil. Ik ging toen nog wat verder kijken op Proveiling en Marktplaats en was achteraf blij dat ik overboden was aangezien ik op het internet las dat de auto's die aangeboden worden via Proveiling vaak iets mankeert en dit niet meegedeeld werd bij de advertenties. De consument dient zelf aanwezig te zijn bij de kijkdag waar ik het uiteraard mee eens ben. Echter was ik verhinderd op de kijkdag.

De volgende dag op woensdag 18 november krijg ik een bevestiging dat ik de auto dien af te halen en het goed dus heb gewonnen. Ik was het hier uiteraard niet mee eens omdat ik de dag ervoor overboden was en de veiling ook eindigde met een hogere bieding. Proveiling dreigde na mijn klacht hierover om de afkoopkosten van 30% op mij te verhalen als ik de auto niet zou afhalen.

Ik ben gaan zoeken in de voorwaarden en kwam het volgende tegen onder het kopje Openbare veilingen:

"Een Consument kan op een openbare veiling slechts een bod ongedaan maken door middel van een schriftelijke verklaring, waaronder een e-mail begrepen, die gericht is aan de Veilingmeester. Deze herroeping van het Bod dient duidelijk (met vermelding van kavelnummer en biedbedrag), ondubbelzinnig en tijdig (en derhalve ruim voor afloop van de veiling Proveiling.nl dienen te hebben bereikt) te geschieden. Nadat een Bod door Gunning is aanvaard, kan er geen intrekking van het Bod plaatshebben."

De overbieding van de 2e bieder vond dus plaats op 19:57:58. Het lijkt me sterk dat deze bieder binnen 2 minuten zich heeft bedacht + een email gestuurd naar Proveiling voor annulering. Daarnaast staat er ook vermeld dat dit tijdig en RUIM voor afloop van de veiling schriftelijke berichtgeving moet plaatsvinden. Ik ben er dan ook van overtuigd dat deze 2e bieder in overtreding was met de voorwaarden en ze de afkoopkosten ook op deze bieder moeten verhalen.

Kan ik mijn gelijk hierin krijgen als het op een dagvaarding komt?

In de bijlage zijn de email conversaties bijgevoegd.

Bedankt! :)
Bijlagen
Klacht.docx
(16.15 KiB) 53 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

stefan100

Re: Proveiling onterechte verhaling afkoopkosten

Ongelezen bericht door stefan100 »

Ik ken dit bedrijf. Ze liegen. Overigens staat in de algemene voorwaarden dat wanneer je de tweede bieder bent en de eerste laat t afweten je verplicht bent tot aankoop. Geen idee of dat rechtsgeldig is.

De werkwijze is om de koper te intimideren (hoe haal je het in je hoofd) en met algemene voorwaarden te zwaaien met als doel te benadrukken dat u geen poot heeft om op te staan en dient te betalen. Dat zal meestal werken. Een gesprek is met dit bedrijf niet mogelijk.

Als ze inschatten niet al te veel kans hebben, zullen ze een paar keer aandringen en het er dan bij laten. Dat zou ik in elk geval afwachten.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ramzi schreef:De overbieding van de 2e bieder vond dus plaats op 19:57:58. Het lijkt me sterk dat deze bieder binnen 2 minuten zich heeft bedacht + een email gestuurd naar Proveiling voor annulering. Daarnaast staat er ook vermeld dat dit tijdig en RUIM voor afloop van de veiling schriftelijke berichtgeving moet plaatsvinden. Ik ben er dan ook van overtuigd dat deze 2e bieder in overtreding was met de voorwaarden en ze de afkoopkosten ook op deze bieder moeten verhalen.

Kan ik mijn gelijk hierin krijgen als het op een dagvaarding komt?
Kans daarop lijkt mij gering.

Ik zou aangeven dat ze de algemene voorwaarden niet rechtsgeldig ter beschikking hebben gesteld en u deze vernietigd. En daarna geeft u aan dat u het andere bod heeft opgevat als het afwijzen van uw bod, zodat u daar niet langer aan bent gehouden. Dit verweer heeft kans van slagen.

Ter overvloed kunt u nog aangegeven dat u het beding dat het de 30% onredelijk acht en u daarom niet gehouden bent om deze te betalen. Van alle zaken waar dit punt worden aangevochten worden er tweederde door consumenten gewonnen en eenderde door de handelaar.

stefan100

Ongelezen bericht door stefan100 »

Een ex-medewerker vertelde me dat ProVeiling zelf meebiedt. Soms verslikken ze zich er in en blijven met het product zitten. Ze proberen het product, als de prijs hoog genoeg opgedreven was, alsnog aan de tweede bieder te verkopen of in elk geval de veilingkosten te innen.

Ook als een eerste koper van aankoop afziet, verhalen ze de veilingkosten op de eerste bieder en eisen van de tweede bieder dat hij het product koopt. Mocht de tweede bieder de aankoop weigeren, dan verhalen ze twee keer 30% van het bedrag op zowel de eerste als tweede bieder.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

Even ter verduidelijking en enigszins off topic, je koopt dus een gebruikte auto vanaf een foto met wat tekst zonder ooit de auto gezien te hebben, laat staan er in gereden te hebben of een aankoopkeuring te laten doen. Haggelijk lijkt mij........
Zeker als je leest alhier op Radar hoe het gaat bij auto's welke wel vooraf gezien zijn en in gereden is.

Paulus1950

Ongelezen bericht door Paulus1950 »

Vandaag is mij duidelijk geworden dat medewerkers van Proveiling of medewerkers van de leveranciers meebieden op een kavel. Ik had interesse in een kavel van laminaat te Vriezenveen. Aanvang bod van alle de kavel met laminaat merk Konotrex waren twijfelachtig laag. Toch maar een autobod gedaan met als uitgaanspunt een verdubbeling van het aanvangs bod. Kreeg gelijk een terugkoppeling dat mijn autobod te laag was. Toen maar een ander kavel geprobeerd en precies de zelfde terugkoppeling. Dit 18 (achting keer) geprobeerd met verschillende kavels en helaas het zelfde resultaat. Mij is duidelijk dat er eerst een minimum bod moet worden gehaald zodat een kavel aan een bieder zal worden gegund. Voor mij geen bod meer op een Proveiling kavel en hopelijk help ik andere bieders hiermee hun ogen te openen. Minimum bod is gelijk aan de prijs het hetzelfde laminaat bij Hornbach, met garantie en gratis thuisbezorging.
Jammer dat deze praktijken zijn toegelaten............

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Paulus1950 schreef: Jammer dat deze praktijken zijn toegelaten............
Zolang mensen hieraan meedoen, blijft het lucratief.
En word de naam teveel besmeurd - door eigen toedoen - is de kans groot dat ze een andere naam bedenken en opnieuw beginnen.

Enige optie is niet meer meedoen.

Gesloten