Na het doorlopen van WSNP met dezelfde bewindvoerder is er een schone lei afgegeven door de rechter 8 juni 2011.
Er is een begroting gemaakt voor het hele jaar, dus van 1-1-12/31-12-12 die onderbewindgestelde zou moeten ondertekenen en deze naar de rechter kan voor goedkeuring.
Het probleem is echter dat de bewindvoerder sjoemelt met de jaarcijfers, gebruik maakt van de term extra leefgeld op de beheer-rekening en geld ontvreemd onder de ogen van de onderbewindgestelde. Geen bankafschriften doorstuurdt van de leefrekening, maar wel van de beheer-rekening. Omzetbelastingformulieren doorstuurt naar hem, terwijl dit volgens mij toch een vd taken is van een bewindvoerder. Belastingtoeslagen niet vordert, zoals huur en bijzondere bijstand. Alle Inkomsten en uitgaven vd bankafschriften die er zijn (gehele jaar niet aanwezig) heb ik gefilterd en geen enkele totaalbedrag is gelijk. Zelfs het jaartotaal verschilt €10.000 met wat er wordt opgegeven?
Deze jongen voelt zich machteloos tegenover de bewindvoerder, terwijl hij weet dat er geld wordt ontvreemd. Om dit te bewijzen zijn wel de leefgeldafschriften nodig. En die zijn er niet? Wel zijn er al uitkomsten van 2012 die van de afschriften komen en er niet om liegen.
Nou blijkt er voor het ontslaan van een "vrijwillige" bewindvoering veel onduidelijkheid te zijn. En word er best wel behoorlijk veel gesjoemeld door malafide bewindvoerders die mensen duperen met zelfverrijking.
Waar ik in de tussentijd wel achter gekomen ben om te doen, voordat je bij de rechter-commissaris die ook de bewindvoering toegestemd heeft een ontslag/klacht brief in 2-voud stuurt .
-Er is/zijn gegronde redenen nodig, om de bewindvoerder te kunnen ontslaan of te wijzigen.
-Ontslagprocedure bij zowel de bewindvoerder, als bij de aangesloten vakvereniging.
- Mijn vragen aan alle lezers zijn:
-Is de bewindvoerder verplicht om ook de leefgeld bankafschriften door te geven?
-Is de bewindvoerder verplicht om een overzicht inkomsten/uitgaven te geven?
-Is de bewindvoerder verplicht om te reageren op de vraag over klachtenprocedure?
-Is de bewindvoerder verplicht om inkomensbewijzen te overhandigen?
-Is het opvolgen van bovenstaande procedure nodig of te omslachtig om de bewindvoerder te ontslaan?
-Om ontvreemde/schadevergoeding geld terug te vorderen is er dan een civiele procedure nodig of kan dit ook gelijk vermeld worden in de ontslagbrief aan de rechter?
-Mag de onderbewindgestelde bij zijn leefgeld en beheerbank de ontbrekende afschriften opvragen?