LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wel of niet voor nieuwe rentevaste periode kiezen

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
CB

Re: Wel of niet voor nieuwe rentevaste periode kiezen

Ongelezen bericht door CB »

mbr33 schreef:@kweenie

Maar het is toch voordeliger om over te sluiten en boete te betalen dan het bedrag extra af te lossen. Zo heb ik in iedergeval het belastingvoordeel
Dat is maar hoe je het bekijkt. Als je boete betaalt bouw je geen vermogen op. Los je extra af, dan bouw je wel vermogen op.

mbr33

Ongelezen bericht door mbr33 »

Klopt, maar als het uitgangspunt lagere maandkosten is tegen een zo lage investering is het openbreken van de hypotheek en betalen van de boete interessanter dan alleen af te lossen volgens mij?

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

U huldigt blijkbaar de term, wie dan leeft, die dan zorgt. De schuld blijft zo namelijk wel bestaan.

Joepie Joepie

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

mbr33 schreef:Klopt, maar als het uitgangspunt lagere maandkosten is tegen een zo lage investering is het openbreken van de hypotheek en betalen van de boete interessanter dan alleen af te lossen volgens mij?
Is hypotheek een negatieve investering? Dan snel aflossen... Of juist verhogen?

CB

Ongelezen bericht door CB »

mbr33 schreef:Klopt, maar als het uitgangspunt lagere maandkosten is tegen een zo lage investering is het openbreken van de hypotheek en betalen van de boete interessanter dan alleen af te lossen volgens mij?
Je moet doen waar je je happy bij voelt. Als je liever een smak boete betaalt om maandelijks je lasten wat te verlagen, dan moet je dat beslist doen. Volgens mij rook je dan een sigaar uit eigen doos. Ik zou het anders doen. Bij een extra aflossing verlaag je de maandlast ook en je schuld, dus bouw je vermogen op.

Michiel01

Ongelezen bericht door Michiel01 »

Je spaart netto 8600 euro uit (bij 40% belasting en 2 ton WOZ waarde). Dat kost je (100%-42%) * 9750 = 5655. Het levert je dus een kleine 3000 euro op. Je kunt dit zelf simpel narekenen met rekenmodel op www.hypohype.nl

Joepie Joepie

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

En hoeveel bespaar je met aflossen, inclusief na einde belasting aftrek van hypotheek rente?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat bedoel je met 'inclusief na einde belasting aftrek van hypotheek rente'? Bedoel je daarmee de vraag hoeveel het verschil in lasten is bij de verschillende mogelijkheden als de renteaftrek na dertig jaar stopt? Dat verschil is natuurlijk nul omdat de hypotheeklasten dan nul zijn...

Er is al eerder benoemd dat aflossing in plaats van oversluiten in dit geval ongeveer 50 euro paar maand scheelt. Dat die over de duur van de hele lening dus minder voordelig is dan oversluiten. Je kunt zelf eventueel berekenen hitte lang de lening nog zou moeten lopen om break even te zijn.

Gesloten