| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Telefonische Essent-colportage waarna hoge annuleringskosten
Re: Telefonische Essent-colportage waarna hoge annuleringskosten
Vraagje:
Loop ik het risico dat ik aan een contract vastzit, als ik een link open in een e-mail?
Loop ik het risico dat ik aan een contract vastzit, als ik een link open in een e-mail?
Dat is mij overkomen. En Essent vond, dat zij 'totaal' niet verkeerd waren en binnen de grenzen van de colportagewet handelden. De Geschillencie heeft hun gelijk gegeven, dus daar is niets tegen in te brengen. Ik vind het wel belangrijk om dit ter discussie te stellen, en wil persoonlijk weten, of er meer gevallen zijn, zoals de mijne.
Ja, maar niet altijd. Het hangt af van de bewoordingen en de context.Harm.calc schreef:Loop ik het risico dat ik aan een contract vastzit, als ik een link open in een e-mail?
Ja. Echter dient dit duidelijk in de betreffende email vermeld te staan.Harm.calc schreef:Vraagje:
Iets in de trant van:
"...(...).. Als u akkoord gaat, klik dan op onderstaande link. Hiermee zal het contract geactiveerd worden....(....)..."
En dan nog, als u geklikt hebt op die link, hebt u 2 weken bedenktijd.
@TS: Momenteel is Essent even in het nieuws, maar straks is het weer een andere energieboer. Alle, in iedergeval véél energieboeren proberen klanten te werven middels telemarketing. Niks nieuws onder de zon.
Verder is de Essent MM actie niet te vergelijken met de wijze en wervingsactie waarop u bent benaderd, telefonisch. U wordt boos op de reaguurders (zoals ik) omdat de reactie(s) niet in uw straatje past. Feit blijft echter overeind dat u de email niet goed hebt gelezen alvorens op de betreffende link te klikken. U had toen de Essent medewerker u voor de tweede keer belde ook kunnen zeggen, ik bekijk dat allemaal op een later moment als ik meer tijd heb. Uw eigen slordigheid valt echt en alleen uzelf aan te rekenen. Al jarenlang worden wij consumenten via allerlei kanalen steeds weer gewaarschuwd om niet klakkeloos op allerlei links in emails te klikken. Ook niet van energieboeren. Evenals dat we al jaren gewaarschuwd worden over de wervingspraktijken van allerlei bedrijven, waaronder energieleveranciers.
Het gegeven dat u gebeld bent door Essent: bent u ooit in het verleden klant van Essent geweest? Of zelfs nog ten tijde dat het Enexis heette? Want dan is het wel toegestaan dat Essent u belde. Nadat de leverancier u gebeld heeft voor werving, moet u doorverwezen worden naar een bandje, alwaar u specifiek kunt aangeven ook niet meer door deze aanbieder gebeld te willen worden.
En wat stond er in die email geschreven alvorens u op die vermelde link in de email klikte? Er moet in die email hebben gestaan dat als u akkoord gaat met het gedane aanbod, u op bijgevoegde link kunt klikken waarmee het contract bevestigd wordt.Mickey_A schreef:Dat is mij overkomen. En Essent vond, dat zij 'totaal' niet verkeerd waren en binnen de grenzen van de colportagewet handelden. De Geschillencie heeft hun gelijk gegeven, dus daar is niets tegen in te brengen. Ik vind het wel belangrijk om dit ter discussie te stellen, en wil persoonlijk weten, of er meer gevallen zijn, zoals de mijne.
Ik ben nooit klant geweest van Essent en wil dat ook nooit meer worden. Ik ben niet boos op geen enkele reaguurder, maar besef vanaf het opstellen van deze posting, dat Essent mee kan lezen en dat misschien ook doet.
Nar mijn mening ben ik in de verkooptrucken van Essent getrapt en dat heeft mij geld gekost. Ik zal er alles aan doen, dat er geen mede-consumenten zijn, die daar ook in trappen. Mijn netwerk weet dat al, nu de rest van Nederland. Als dit met mij overkomen was t.a.v. een Vodafone, KPN of wat anders, dan had ik dat ook gedaan.
Daarom wil ik graag weten, wie hier nog meer last van heeft gehad. Dat is 'on-topic '. Dat andere reaguurders deze posting een andere richting op willen sturen, daar kunnen ze hun eigen posting voor oprichten, bv. 'Hiha-Hoera voor Essent..'
Nar mijn mening ben ik in de verkooptrucken van Essent getrapt en dat heeft mij geld gekost. Ik zal er alles aan doen, dat er geen mede-consumenten zijn, die daar ook in trappen. Mijn netwerk weet dat al, nu de rest van Nederland. Als dit met mij overkomen was t.a.v. een Vodafone, KPN of wat anders, dan had ik dat ook gedaan.
Daarom wil ik graag weten, wie hier nog meer last van heeft gehad. Dat is 'on-topic '. Dat andere reaguurders deze posting een andere richting op willen sturen, daar kunnen ze hun eigen posting voor oprichten, bv. 'Hiha-Hoera voor Essent..'
Maar dit soort tips en waarschuwingen worden al jarenlang (ook hier) gegeven. Blijkbaar heeft dat jou op geen enkele manier geholpen.Mickey_A schreef:Ik ben nooit klant geweest van Essent en wil dat ook nooit meer worden. Ik ben niet boos op geen enkele reaguurder, maar besef vanaf het opstellen van deze posting, dat Essent mee kan lezen en dat misschien ook doet.
Lees bijvoorbeeld ook hier: viewtopic.php?f=51&t=163971&p=2270587#p2270587
Waarom zou dat topic van jou hier nu ineens dan wel het verschil maken?
-
witte angora
Ze lezen ook mee, ze hebben zelfs een webcare-team, net als vele andere energieboeren. Alhoewel we van die webcares eigenlijk al een tijd niks hebben gehoord.Mickey_A schreef:Ik ben nooit klant geweest van Essent en wil dat ook nooit meer worden. Ik ben niet boos op geen enkele reaguurder, maar besef vanaf het opstellen van deze posting, dat Essent mee kan lezen en dat misschien ook doet.
Verder klopt het wat angel zegt. De waarschuwingen die je geeft, en wat je wilt uitzoeken, worden hier al jarenlang gegeven. Maar het wordt gewoon niet gelezen. Althans, veel mensen lezen het pas als ze er ingetrapt zijn. Daarom heeft dit naar mijn mening zo weinig nut. En al zouden mensen het vandaag lezen, morgen zijn ze het toch weer vergeten.
Als u in het verleden in Enexis gebied hebt gezeten kan Essent u ook bellen. En als u niet geregistreerd staat in 'bel mij niet register' waarin u hebt aangegeven dat energieleveranciers u niet migen bellen (waar u dus nooit klant van bent geweest), dan belt Essent u ook.Mickey_A schreef:Ik ben nooit klant geweest van Essent en wil dat ook nooit meer worden. Ik ben niet boos op geen enkele reaguurder, maar besef vanaf het opstellen van deze posting, dat Essent mee kan lezen en dat misschien ook doet.
Er zullen ongetwijfeld meer mensen in de verkooptechnieken trappen. Goed, dan weet u dat en welke meerwaarde heeft dit dan voor u? Een bevestiging dat ze slim, maar wel binnen de wettelijke gestelde grenzen verkopen? Wat hoopt u hiermee te bereiken? Dat uw contract alsnog met coulance (boetevrij) wordt ontbonden? Hoopt u dat de geschillencommissie alsnog een andere uitspraak zal gaan doen, of haar uitspraak zal herzien?
Neem uw verlies, zoals vermoedelijk meerderen dat doen omdat ze in gelijksoortige situaties weten en erkennen dat ze dom, onoplettend en laks te zijn geweest, ondanks de vele en al jarenlange waarschuwingen.
Dit is moeilijk te verteren en dat begrijp ik, maar zo liggen wel de feiten. Hiermee wil ik helemaal niet zeggen 'hihahoera voor Essent', of, om u een stap voor te zijn dat ik in de energiebranche werkzaam ben.
Verder valt mij op dat u geen antwoord geeft op de door mij gestelde vraag: wat er in die email zelf stond die u gestuurd werd waarin u telefonisch verzocht werd om op de bijgevoegde link te klikken!
Wat maakt het uit voor u, wat ik hiermee probeer te bereiken? Waarom verdedigt u Essent? Die kan het het wel hebben. Essent is naar mijn mening beleidsmatig bezig om binnen de colportagewet €uro's binnen te harken van consumenten. Ik wil uitvinden, wie dit nog meer heeft meegemaakt (lotgenoten).
Deze topic gaat over Essent, dat is 'on-topic'. Er zullen genoeg Essent-ambassadeurs zijn, die de topic een ander richting zullen proberen af te buigen. Dat mogen ze in hun eigen topic doen.
Deze topic gaat over Essent, dat is 'on-topic'. Er zullen genoeg Essent-ambassadeurs zijn, die de topic een ander richting zullen proberen af te buigen. Dat mogen ze in hun eigen topic doen.
Duidelijk. Echter vraag ik mij af wat hier het antwoord op is:Mickey_A schreef:Wat maakt het uit voor u, wat ik hiermee probeer te bereiken? Waarom verdedigt u Essent? Die kan het het wel hebben. Essent is naar mijn mening beleidsmatig bezig om binnen de colportagewet €uro's binnen te harken van consumenten. Ik wil uitvinden, wie dit nog meer heeft meegemaakt (lotgenoten).
Wat stond er nou precies in die mail?Shine schreef:En wat stond er in die email geschreven alvorens u op die vermelde link in de email klikte? Er moet in die email hebben gestaan dat als u akkoord gaat met het gedane aanbod, u op bijgevoegde link kunt klikken waarmee het contract bevestigd wordt.Mickey_A schreef:Dat is mij overkomen. En Essent vond, dat zij 'totaal' niet verkeerd waren en binnen de grenzen van de colportagewet handelden. De Geschillencie heeft hun gelijk gegeven, dus daar is niets tegen in te brengen. Ik vind het wel belangrijk om dit ter discussie te stellen, en wil persoonlijk weten, of er meer gevallen zijn, zoals de mijne.
2e keer dan. Iedereen mag hier posten en iedereen mag zelf bepalen wat hij/zij hier plaatst.Dat mogen ze in hun eigen topic doen.
Ik verdedig Essent niet, dat zijn uw woorden. Net zo min als ik een ambassadeur ben van Essent. Ook dit zijn uw woorden.Mickey_A schreef:Wat maakt het uit voor u, wat ik hiermee probeer te bereiken? Waarom verdedigt u Essent? Die kan het het wel hebben. Essent is naar mijn mening beleidsmatig bezig om binnen de colportagewet €uro's binnen te harken van consumenten. Ik wil uitvinden, wie dit nog meer heeft meegemaakt (lotgenoten).
Het gaat er niet om of een bedrijf, in dit geval 'het wel kan hebben'. Het gaat er om of iets dat u wilt en waarvan u het bedrijf beschuldigd terecht is! En dat is dus precies niet het geval.
Het binnenharken van consumenten binnen de wettelijk toegestane colportagewet is gewoon legaal en is niet alléén 'Essent matig'. Ook Nuon, Tele2, Kpn en noem alles en iedereen maar op doen dit dagelijks. Zelfs tot en met goede doelen aan toe.
Punt is dat u lotgenoten zoekt in iets wat uzelf, en alléén uzelf te verwijten valt. Echter hierover praat u niet. Ontwijkt u, wilt u niet aan. Stelselmatig blijft u ook weigeren om antwoordt op wellicht de belangrijkste vraag te geven. (Het wordt door Angel nog eens gequote)
U voelt zich beetgenomen, misleidt en noem alle terminologieën maar op, maar alles heeft netjes volgens de colportagewet plaatsgevonden. Tenzij,....u lotgenoten zoekt die net zo dom bezig geweest zijn geweest als u, door de email niet te lezen maar direct op een contract bevestigingslink te klikken. Dit vervolgens Essent verwijt onder de noemer van dat ze klanten proberen te werven. Terwijl met dat laatste helemaal niets mis is.
Het Euro's binnenharken daarmee bedoelt u vast de annuleringskosten. Maar beste,....ú hebt nagelaten om de mail nog eens te lezen. Dan had u geweten dat u een contract was aangegaan. En dan had u nog binnen de gestelde termijn van 2 weken kunnen annuleren. Echter wie niet vooraf leest, kan en wordt inderdaad onaangenaam verrast. Schuif dit echter niet op het bordje van in dit geval Essent, maar op uw eigen bordje. Maar hier wilt u niet aan. Weigert u stelselmatig. Nee, het is Essent, die heeft het gedaan en is verantwoordelijk voor uw stommiteit.
We willen een topic niet afbuigen. Wellicht moet u uw eigen openingstopic nog eens goed herlezen!
-
witte angora
@ Mickey: Je zult zelf moeten bepalen wat je met de informatie gaat doen die je gegeven is. Maar wat mij betreft wordt het nu een herhaling van zetten waarbij niemand een steek verder komt. Ik wens je dus veel succes met je strijd tegen windmolens, zolang je niet met andere, betere argumenten komt, laat ik het hierbij.
Enige tijd geleden werd ik door Essent meerdere malen per dag gebeld met de vraag of ik een 5-jarig contract wilde afsluiten. Ik heb aangegeven dat ik daar twee weken over na wilde denken.
Daar ging de dame aan de andere kant mee akkoord. Ondanks dat, werd ik toch steeds weer meerdere keren per dag gebeld.
Ik heb toen de vaste telefoonlijn uitgeschakeld. Via die lijn ben ik nu alleen via de voicemail te bereiken.
Daar heeft Essent geen zin in.
Sinds die tijd is het heerlijk rustig en ik zit nergens aan vast.
Ik hou niet van die telefoonterreur en een voicemail kan je uitstekend van dienst zijn.
Andere mensen of bedrijven die me wel ter goeder trouw zijn spreken gewoon iets in en ik beslis dan zelf of ik terugbel.
De telefoon staat ten dienste van mij en niet van colporteurs.
Je kunt dus op een slimme manier gebruik maken van de moderne techniek. Scheelt heel veel gezeur en het geeft je rust.
Daar ging de dame aan de andere kant mee akkoord. Ondanks dat, werd ik toch steeds weer meerdere keren per dag gebeld.
Ik heb toen de vaste telefoonlijn uitgeschakeld. Via die lijn ben ik nu alleen via de voicemail te bereiken.
Daar heeft Essent geen zin in.
Sinds die tijd is het heerlijk rustig en ik zit nergens aan vast.
Ik hou niet van die telefoonterreur en een voicemail kan je uitstekend van dienst zijn.
Andere mensen of bedrijven die me wel ter goeder trouw zijn spreken gewoon iets in en ik beslis dan zelf of ik terugbel.
De telefoon staat ten dienste van mij en niet van colporteurs.
Je kunt dus op een slimme manier gebruik maken van de moderne techniek. Scheelt heel veel gezeur en het geeft je rust.
-
ekmbeukers
Bij deze zijn wij gewaarschuwd voor Essent, maar het is toch te gek dat dit zomaar kan
-
moederslink
Het is niet alleen Essent..
Het stikt vd colporteurs die de consument agressief benaderen hetzij via de telefoon, hetzij bij bv MM of aan de voordeur.
Er is al zoveel aandacht aan geschonken, op tv, in andere media en op fora.
Ergo: nooit dealen met colporteurs , waar dan ook.
Als je wilt overstappen kun je dat best zelf regelen via internet en vergelijkingssites, toch?
Dat mag nu toch wel zolangzamerhand bekend zijn , maar ja.....
Het stikt vd colporteurs die de consument agressief benaderen hetzij via de telefoon, hetzij bij bv MM of aan de voordeur.
Er is al zoveel aandacht aan geschonken, op tv, in andere media en op fora.
Ergo: nooit dealen met colporteurs , waar dan ook.
Als je wilt overstappen kun je dat best zelf regelen via internet en vergelijkingssites, toch?
Dat mag nu toch wel zolangzamerhand bekend zijn , maar ja.....
-
Bob Schurkjens
Het kost energieleveranciers ongeveer 300 euro om een nieuwe energieklant binnen te sleuren. De energiemarkt is een vechtmarkt geworden met smalle marges. Er wordt alles uit de kast getrokken - inclusief liegen en bedriegen - om nieuwe klanten binnen te halen. Ga nooit in op colportage maar sluit een nieuw contract af via een vergelijkingssite. De korting van circa 300 euro verdwijnt dan grotendeels in jouw portemonnee in plaats van dat die in de vorm van salaris naar een colporteur gaat en naar reclamebudget.