LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto ten onrechte goedgekeurd bij APK?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
john18

Re: Auto ten onrechte goedgekeurd bij APK?

Ongelezen bericht door john18 »

Zit er meer dan 15% roest op de kokerbalken, ophangdelen of dorpels dan is dit een APK afkeurpunt

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

witte angora schreef:Het is allemaal nog niet zo zwart-wit volgens mij.
Exact. TS zit voor nu op het goede spoor. Verder valt er weinig te zeggen tot TS met verdere ontwikkelingen/informatie komt.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

riddert schreef:TS heeft het constant over een Iveco bedrijfsbus. Ik betwijfel of het om een consumentenkoop gaat. Dergelijke bussen worden niet vaak (zeer zelden) privé gekocht . Maakt dat voor de zaak nog uit?
Ja, dan kun je afspreken dat het conformiteitsbeginsel niet van toepassing is. Mocht er een geschil ontstaan over de vraag of TS als consument heeft gehandeld dan zal hij dat moeten bewijzen. Als TS ZZPer is met een eenmans of VOF constructie dan kan dat lastig worden. Als dit pas gemeld wordt bij de factuur, dan geld het conformiteitsbeginsel wel. Maar het bewijsvermoeden geld dan niet.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

@de Kwiebus,

Hoe is het één en ander afgelopen met de bus?

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 »

alfatrion schreef:
riddert schreef:TS heeft het constant over een Iveco bedrijfsbus. Ik betwijfel of het om een consumentenkoop gaat. Dergelijke bussen worden niet vaak (zeer zelden) privé gekocht . Maakt dat voor de zaak nog uit?
Ja, dan kun je afspreken dat het conformiteitsbeginsel niet van toepassing is.
Waar is dat zo geregeld?

Zie: https://www.amsadvocaten.nl/blog/verbin ... ands-auto/ :
'Verkoper moet bewijzen dat auto geen gebreken had'.

Natuurlijk voor zover de hele overeenkomst niet nietig is, zoals hier al aangegeven door kokka.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

DeKwiebus schreef:
Ik heb een tweedehands bedrijfswagen gekocht bij een handelaar, met zoals afgesproken nieuwe APK.

De draagbalken aan de voorzijde zijn beiderzijds doorgerot. Ik kijk door de motorruimte op de wielen.
Allereerst gaat het hier blijkbaar niet om een consumentenkoop, dus alle bijdragen over non-conformiteit van een consumentenkoop (BW7) kunnen zo de prullenbak in.
DeKwiebus schreef:Wij hebben overigens niets afgesproken of getekend over garantie. Op de factuur, die ik na herhaaldelijk verzoek een maand later pas ontving, staat gekocht zonder garantie of non-conformiteitsbeginsel.
De dragende balken mogen een bepaalde hoeveelheid roest vertonen. Misschien handig om eerst eens een garage te laten kijken of dit wel APK afkeur is, alvorens de RDW in te schakelen .

Lijkt dit inderdaad afkeur te zijn, dan is het goed om de RDW in te schakelen teneinde deze roest te beoordelen, en een uitspraak te vragen ten tijde van de keuring. Een onterecht afgegeven APK-goedkeur is voldoende reden om de koop te ontbinden en het aankoopbedrag terug te krijgen.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 29 mei 2016 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

chrisd1 schreef:
alfatrion schreef:
Ja, dan kun je afspreken dat het conformiteitsbeginsel niet van toepassing is.
Waar is dat zo geregeld?
Het conformiteitsbeginsel is geregeld in art. 7:17 BW en het recht op kosteloos herstel en vervanging is geregend in art. 7:21 BW. Deze artikels zijn van toepassing op alle koopovereenkomst, dus ook bij C2B, B2B of C2C. Hiervan mag niet in het nadeel van de koper worden afgeweken vanwege art. 7:6 BW, mits er sprake is van een B2C koopovereenkomst. In het geval van C2B, B2B of C2C gaat het om aanvullend recht. Met andere woorden: als partijen hier niets afspreken dan is de wet van toepassing en anders is van toepassing wat partijen hebben afgesproken.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2 ... 1_Artikel6
chrisd1 schreef:Natuurlijk voor zover de hele overeenkomst niet nietig is, zoals hier al aangegeven door kokka.
Kokka haalt nietigheid en vernietigbaarheid door elkaar. Daarnaast leid het hanteren van een onredelijk bezwarend beding in de algemene voorwaarden niet tot vernietigbaarheid van de hele overeenkomst, alleen van het beding.
https://www.amsadvocaten.nl/woordenboek ... ijk-recht/

peteroo

Ongelezen bericht door peteroo »

TS de Kwiebus is al weken niet meer terug geweest op dit forum. Hij is er dus al uit met de verkopende partij of heeft anderszins besloten dat het mooi is geweest.

VisLucht

Ongelezen bericht door VisLucht »

Een APK is in eerste instantie om te controleren of het voertuig nog veilig is (gordels, remmen, airbags, ruiten heel, banden met genoeg proefiel, etc.) en niet voor technische mankementen, daar is een grote beurt voor. Een van de mankementen die TS noemt is dashboard met storingen. Ik heb zelf een auto met mankementen aan het dashboard gehad (oa snelheidsmeter had afwijking) en die kwam altijd met glans door de APK heen. Bij navraag bij mijn garage en RDW, omdat ik dit zelf ook raar vond, bleek dat een dashboard niet gekeurd wordt bij een APK omdat zoiets niet afdoet aan de veiligheid. Raar maar waar. Misschien geldt wellicht hetzelfde voor de metalen balken onder de motor? (Hoewel ik zelf betwijfel of een auto veilig is met doorgerotte balken, maar enfin....vraag eens na bij RDW)

Schorpioen58

Ongelezen bericht door Schorpioen58 »

mein33 schreef: Dit keuringsbewijs dient bij een controle ook overlegd te kunnen worden.
.
U hoeft het APK keuringbewijs al een tijdje niet meer bij u te hebben aangezien de controlerende instanties hier niet meer naar vragen.
Voordat u voor een controle aan de kant gezet gaat worden weten ze al of de auto gekeurd is.
Hetzelfde geldt voor het kentekenbewijs. Hoeft u straks ook niet meer bij u te hebben.

Gesloten