LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
student26
Berichten: 1389
Lid geworden op: 30 mei 2004 14:40

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door student26 »

@ Kristina:
Student, ik vind bovenstaande een beetje klinken als "woordvoerder van iedereen, beheerder van het forum..etc" Niet alle berichten zijn aan jou gericht
Nee, maar de meeste wel, en ze zijn naar aanleiding van het voorstel dat ik deed. Heb jij echt overal problemen mee?
Ja. X kent Y kent B kent C kent Q!!
Als mensen op level 7 iemand werven, hoe ken jij die dan? Wat heb jij met die personen te maken?

Dat is ook de reden waarom ik het altijd zo vreemd vind dat er over "mijn team" gesproken wordt. In een schema met 7 uitbetalingslevels zit je dan dus in 8 teams (namelijk die van jezelf + die van je 7 upline-distributeurs). Hoe werkt dat dan in de praktijk?

@ Noordeling63:
MLM produkten worden voor een kunstmatig gecreëerde prijs (ontbreken marktwerking) verkocht die ver boven de marktwaarde van het produkt liggen zodat de bonussen aan de downline uitbetaald kunnen worden.
Dat is eigenlijk zo goed als onmogelijk. Alleen bij dwang om af te nemen of bij bijvoorbeeld een door de overheid ingestelde maximumprijs kan marktwerking zomaar uitgeschakeld worden. MLM'ers hebben ook te maken met gewone klanten, net als jij en ik klanten van supermarkten zijn. Als de prijs te hoog is, dan verliezen ze gewoon klanten, ik zou niet weten waarom iemand TOCH de producten zou aanschaffen.
Tuurlijk wel, in dat geval is er geen sprake van commerciële exploitaitie van zijn sociale relaties. Waarschijnlijk is hij gewoon een bakker ergens bij jou in de buurt en koop jij brood bij hem om zijn verkopen te ondersteunen. Het is een voorbeeld die in vergelijking tot MLM totaal mank gaat.
Deze redenatie ontgaat mij ook even. Wat is dan het precieze verschil??

@ Jan:
Talloze malen is jullie hier verteld, verkennertje, Madeleintje en eeuwige student, dat dat al 26 jaar in Nederland is!
Ik heb al meermalen aangegeven dat IK GEEN STUDENT MEER BEN. DUS OOK GEEN EEUWIGE STUDENT.
dat dat al 26 jaar in Nederland is!
Noem mij 1 (één) MLM bedrijf waarbij je NIET voordat je kunt beginnen inschrijfgeld moet betalen, dus 1 (één) MLM bedrijf die het doet volgens het voorstel dat ik in het eerste bericht heb gedaan!
Moeten we daar de vrede mee winnen???
Je kan het echt niet laten he? Kun jij ook op een normale manier discussieren???

Gast

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door Gast »

Moet jij niet studeren of wil je de eeuwige student worden. 8)

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Als ik een bedrijf of produkt aanbeveel aan bijvoorbeeld een familielid, dan verdien ik er geen geld mee. Waar het mij om gaat is dat ik vindt dat een een sociale relatie er niet voor bedoeld is om er geld aan te verdienen. Zeker niet als er voor de sociale relatie ook een zekere kans bestaat dat hij of zij er geld door verliest.
Hij is niet van mij, maar ik zal het verduidelijken, daar ik het volledig met Noorderlin63 eens ben.
Bij mlm zijn je vrienden naast mensen met wie je gezellig tijd doorbrengt om je te ontspannen ineens ook melkkoeien geworden aan wie jij je inkomen ontleent, en dus rust op hun druk om bij jou te kopen.
Tuurlijk wel, in dat geval is er geen sprake van commerciële exploitaitie van zijn sociale relaties. Waarschijnlijk is hij gewoon een bakker ergens bij jou in de buurt en koop jij brood bij hem om zijn verkopen te ondersteunen. Het is een voorbeeld die in vergelijking tot MLM totaal mank gaat.
Bij mlm wordt je binnengehaald met de blofte dat je makkelijk kan verkopen want je kent immers al heel veel mensen. Zo probeerde men mij binnen te halen bij Hamburg-Mannheimer.
Een winkelier start zijn zaak niet omdat hij al zoveel mensen kent die bij hem gaan kopen en hij dus zijn kosten er uit kan halen.

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Nwm'ers wéten wel hoe de organisatie is opgebouwd, dat wordt hier nota bena verteld!!
"wie werkzaam is voor het nwm bedrijf".....dat is onmogelijk. HBL nederland alleen al, telt rond de 20.000 distributeurs en dan hebben we het nog niet over de backoffice én de resterende 58 landen waar we werkzaam zijn.
bij een normaal bedrijf is dit ook niet aan de orde..je krijgt hooguit een paar namen van collega's en directeuren.
Nee, maar bij een gewoon bedrijf is het niet van belang wie er allemaal boven je zitten, want ze pikken jouw marktaandeel niet af.

HBL heeft 20.000 distributeurs in Nederland, nu vraag ik me toch af wat hun omzet dan is?
Helaas vermeld hun 10-K form van dec. 2003 dit niet.
Het geweldig groeiende HBL had van 2002 naar 2003 slechts een groei in aantal distributeurs van 1.000.

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Ik zie net dat de omzet $448,2 miljoen is geweest in Europa, verdeeld over 34 landen.

Als de omzet gelijk over de landen verdeeld zou zijn dan kom ik uit op een gemiddelde omzet in Nederland van 659,1 dollar.
Dit komt overeen met 516,12 euro per jaar per distributeur.

@Student26, ik zou dit soort gegevens ook willen weten voor ik me in zou schijven bij zo'n mlm systeem.

Osiris
Berichten: 146
Lid geworden op: 09 okt 2004 09:08

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door Osiris »

@Madeleine,
Het voor de MLM'er inzichtelijk wordt gemaakt in welke level van de downline hij of zij zit.
Dit is gewoon op te vragen bij de meeste MLM organisaties. ik geef die info zelf. Dus mijn downline weet op wlk nivo ze zitten van mij en van mijn upline. Ze weten zelfs nog hun adres en telefoonnummer als ze bij vragen mij niet kunnen bereiken. Het zelfde geld voor mijn downline. Via een formulier weet ik wie is en op welk nivo hij/zij onder mij is. Dit formulier is ook makelijk voor informatie verstrekking naar downline toe.
Het is zelfs zo bij KareMor dat er regio Coordinatoren zijn die een bepaalde verantwordelijkheid op zich hebben genomen. Ze geven presentaties, trainingen enz. voor mensen die in hun regio zitten.
MLM produkten worden verkocht buiten je sociale relaties om (familie, vrienden, collega's, kerkleden, leden van een vereniging, etc.). Sociale relaties dienen niet als commercieel exploitatie object te worden gebruikt.
Dit kan maar is voor MLM niet noodzakelijk. Persoonlijk vind ik dit ook niet prettig. Dit - het verkopen en/of werven van famillie enz - wordt meestal gedaan omdat het makkelijker is. Je kan het gebruiken als training.


@Student26
In ruil daarvoor ontvangt de distributeur een zekere mate van vrijheid: vrijheid om tijd in te delen, vrijheid om te bepalen hoeveel energie erin wordt gestoken, enzovoorts.
De distributeur heeft alle vrijheid om zijn tijd in te delen. Er wordt door niemand verteld dat hij 10, 30 of meer uur moet werken. ook bepaald hij zo de energie die hij erin steekt. Ma.w. Doet hij veel werk, kan hij ook veel verdienen als het resultaat er naar is.

Waar het vaak fout gaat is dat de nieuwe distributeur het niet voor elkaar krijgt om klanten te vinden.
Daarvoor zijn die trainingen. deze worden meestal gegeven door de meest ervaren MLM'ers van betreffend bedrijf. Je bent niet verplicht om deze te volgen, maar ze kunnen je heel goed helpen. Net als met veel dingen kun je "verkopen" leren. je moet je er dan wel voor openstellen en coachable zijn.
Een manier om dat te doen is door alle kosten door de distributeurs op te laten brengen: niet alleen de kosten van het vinden van potentiele klanten, kantoorartikelen, benzine en dergelijken, maar ook de administratiekosten die aan de klant gerelateerd zijn, zoals het opstellen van facturen, debiteurenadministratie, voorziening dubieuze debiteuren enzovoorts.
Ik persoonlijk denk dat dit al gebeurt. Misschien dat daardoor produkten misschien "duurder" zijn als bij de concurrent (als deze aanwezig is) Zoals de tegenstanders aangeven bonussen ed. moeten ook betaald worden dus waarom deze kosten ook niet via hetzelfde produkt. Is nl. de enige inkomstenbron van MLM bedrijf??
Laatst gewijzigd door Osiris op 28 okt 2004 16:13, 2 keer totaal gewijzigd.

student26
Berichten: 1389
Lid geworden op: 30 mei 2004 14:40

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door student26 »

Moet jij niet studeren of wil je de eeuwige student worden.
Moet jij niet leren lezen of wil je de eeuwige analfabeet worden?

Gast

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door Gast »

Als dat zou kunnen graag :roll: :idea:

Kristina
Berichten: 294
Lid geworden op: 15 aug 2004 20:43

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door Kristina »

Als mensen op level 7 iemand werven, hoe ken jij die dan? Wat heb jij met die personen te maken?
De meeste ken ik van binnenlandse/buitenlandse trainingen.
Ik heb er, in principe niks mee te maken, maar het is wel eens leuk om kennis te maken met collega's. :wink:
Hoe werkt dat dan in de praktijk?
Helemaal te gek!

Gast

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door Gast »

wat zeg je, ben je gek :lol:

flper

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door flper »

Noem mij 1 (één) MLM bedrijf waarbij je NIET voordat je kunt beginnen inschrijfgeld moet betalen, dus 1 (één) MLM bedrijf die het doet volgens het voorstel dat ik in het eerste bericht heb gedaan!


FLP! Inschrijving 0.00! 100% garantie.

Madeleine

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door Madeleine »

Misschien niet helemaal op de plek, maar ik zag net een verwijzing in piramidespelen (dacht item Herbalife) waarin verwezen wordt naar een Belgische website (testaankoop, is net zoiets als de Nederlandse Consumentenbond) die Herbalife voor de rechter daagt vanwege de manier van werven, de producten die niets toevoegen en te duur zijn en de piramideachtige structuur.

Noordeling63
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 okt 2004 15:07

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door Noordeling63 »

Nee, N63. Het is niet moeilijk te beantwoorden. Ik heb al uitgelegd dat nwm'ers hun upline kennen. Dat jij het helemaal wilt verdraaien is niet mijn probleem.
Ja. X kent Y kent B kent C kent Q!!
Kristina: ik wil helemaal niet verdraaien hoor, gewoon een duidelijk antwoord op mijn vraag. Mijn vraag is beantwoord. Bedankt bij deze. Ik zal maandag aan mijn collega (ex Herbalife) eens navragen in hoeverre zij haar upline kende (en daarmee bedoel ik dus niet degene die direct boven haar staat maar degenen die daar weer boven staan in de upline).
MLM produkten worden voor een kunstmatig gecreëerde prijs (ontbreken marktwerking) verkocht die ver boven de marktwaarde van het produkt liggen zodat de bonussen aan de downline uitbetaald kunnen worden.
Dat is eigenlijk zo goed als onmogelijk. Alleen bij dwang om af te nemen of bij bijvoorbeeld een door de overheid ingestelde maximumprijs kan marktwerking zomaar uitgeschakeld worden. MLM'ers hebben ook te maken met gewone klanten, net als jij en ik klanten van supermarkten zijn. Als de prijs te hoog is, dan verliezen ze gewoon klanten, ik zou niet weten waarom iemand TOCH de producten zou aanschaffen.
student26: Ik neem aan dat het jou wel bekend is dat MLM produkten duurder zijn dan vergelijkbare produkten die via de reguliere markt worden verkocht. Dat is wat ik bedoel met de kunstmatig gecreëerde prijs van een MLM produkt. Een MLM'er koopt een MLM produkt om het verschil tussen de prijs van een MLM produkt en de marktwaarde van het produkt weer terug te verdienen uit de bonussen die hij of zij verkrijgt door nieuwe MLM 'ers te werven. Die bonussen worden voornamelijk betaald uit het verschil tussen de prijs van het MLM produkt en de marktwaarde van het produkt.
Tuurlijk wel, in dat geval is er geen sprake van commerciële exploitaitie van zijn sociale relaties. Waarschijnlijk is hij gewoon een bakker ergens bij jou in de buurt en koop jij brood bij hem om zijn verkopen te ondersteunen. Het is een voorbeeld die in vergelijking tot MLM totaal mank gaat.
Deze redenatie ontgaat mij ook even. Wat is dan het precieze verschil??
student26: Het verschil tussen de reguliere verkoop en MLM. Zijn voorbeeld zou kloppen als hij mensen zou werven die brood bij die bakker zouden kopen waarvoor hij dan een bonus zou ontvangen en die geworven mensen ook weer mensen zou werven die ook brood bij die bakker zouden kopen waarvoor hij dan ook weer een bonus ontvangt.

Noordeling63
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 okt 2004 15:07

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door Noordeling63 »

Misschien niet helemaal op de plek, maar ik zag net een verwijzing in piramidespelen (dacht item Herbalife) waarin verwezen wordt naar een Belgische website (testaankoop, is net zoiets als de Nederlandse Consumentenbond) die Herbalife voor de rechter daagt vanwege de manier van werven, de producten die niets toevoegen en te duur zijn en de piramideachtige structuur.
http://www.testaankoop.be/map/src/327141.htm (editie november 2004)

student26
Berichten: 1389
Lid geworden op: 30 mei 2004 14:40

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door student26 »

@ Osiris:
De distributeur heeft alle vrijheid om zijn tijd in te delen.
Ja, dat weet ik, dat is dus ook precies wat ik zei :-) Het eerste deel van mijn eerste bericht is een toelichting van hoe MLM volgens mij in elkaar zit.
Ik persoonlijk denk dat dit al gebeurt.
Idem.
Daarvoor zijn die trainingen. deze worden meestal gegeven door de meest ervaren MLM'ers van betreffend bedrijf. Je bent niet verplicht om deze te volgen, maar ze kunnen je heel goed helpen. Net als met veel dingen kun je "verkopen" leren. je moet je er dan wel voor openstellen en coachable zijn.
Natuurlijk kun je dat tot op zekere hoogte leren. Maar een garantie dat het dan wel lukt heb je natuurlijk niet. Vandaar mijn voorstel dus.

@ Kristina:
De meeste ken ik van binnenlandse/buitenlandse trainingen.
Ik heb er, in principe niks mee te maken, maar het is wel eens leuk om kennis te maken met collega's.
Ok, maar bedrijfstechnisch gezien heb je dus geen relatie met deze mensen?
Hoe werkt dat dan in de praktijk?
Helemaal te gek!
Dat bedoelde ik natuurlijk niet.

@ flper:
FLP! Inschrijving 0.00! 100% garantie.
Van de website: Een bestelling van minimaal € 100,- is verplicht.

@ Noordeling63:
Ik neem aan dat het jou wel bekend is dat MLM produkten duurder zijn dan vergelijkbare produkten die via de reguliere markt worden verkocht.
Niet allemaal, maar gemiddeld zal je stelling zeer waarschijnlijk kloppen. Maar dan nog: als de klanten het product te duur vinden, zullen ze het gewoonweg niet kopen. DAT is marktwerking. In principe stelt iedere onderneming toch gewoon een verkoopprijs vast? Dit doen ze op basis van kosten + winstopslag. Een MLM onderneming doet dit m.i. op dezelfde manier.
Het verschil tussen de reguliere verkoop en MLM. Zijn voorbeeld zou kloppen als hij mensen zou werven die brood bij die bakker zouden kopen waarvoor hij dan een bonus zou ontvangen en die geworven mensen ook weer mensen zou werven die ook brood bij die bakker zouden kopen waarvoor hij dan ook weer een bonus ontvangt.
Dan heb je het over iets anders dan waar de rest het over heeft. Het ging volgens mij puur over verkopen aan derden. Een MLM'er kan de keuze maken om anderen te werven of om alleen aan derden te verkopen (dus alleen retail). Of hij in dat laatste geval veel verdient is een andere vraag, maar de discussie ging wel over dit geval.

Gast

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ben al 54 en doe al 5 jaar mlm-werkzaamheden, maar om nou te zeggen, dat ik kan verkopen, nou nee.

Dat kun je of dat kun je niet.

flper

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door flper »

Van de website: Een bestelling van minimaal € 100,- is verplicht.

Sjonge, sjonge zeg.....
Denk je dat FLP 1of2produkten kostenloos gaat versturen?
Maak eerst je verkoop rond de 100euro, en bestel dan!
Als je met 100euro aan produkten begint, zie ik dat niet echt als een loze inverstering. Je hebt voor 100euro produkten die je kunt verkopen met winst. Lukt dat niet, stuur je de hele handel terug en klaar is Kees.100% geld terug.

student26
Berichten: 1389
Lid geworden op: 30 mei 2004 14:40

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door student26 »

Denk je dat FLP 1of2produkten kostenloos gaat versturen?
Maak eerst je verkoop rond de 100euro, en bestel dan!
Als je met 100euro aan produkten begint, zie ik dat niet echt als een loze inverstering. Je hebt voor 100euro produkten die je kunt verkopen met winst. Lukt dat niet, stuur je de hele handel terug en klaar is Kees.100% geld terug.
Goed, daar heb je een punt mee. Alleen het verplichte karakter eraan beviel me niet echt. Ik kan verder weinig informatie vinden over het starten met FLP. Ik kwam wel een infomap van FLP tegen die te koop werd aangeboden. Kennelijk moet je die dus wel aanschaffen? Wellicht heb je gelijk en is dit een MLM waarbij je geen "loos" entreebedrag hoeft te betalen. Heb je er verder een compensatieplan van o.i.d.? Dus een document of zo wat je aan potentieel geinteresseerde distributeurs kunt geven?

En verder, zijn er meer MLM's waarbij je geen entreebedrag hoeft te betalen? Ik ben ze namelijk nog niet tegengekomen verder (nee Jan, ook Amway niet).

ondernemer_2004
Berichten: 162
Lid geworden op: 09 aug 2004 21:02

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door ondernemer_2004 »

Er zijn wel een aantal bedrijven te vinden waar je gratis kan starten.

Cognigen (ook telecombedrijf), beursgenoteerd in de VS, is een bedrijf waar je gratis kan starten (dus zonder entreefee).

ECHTER er zit wel een adder onder het gras. Je MOET elke maand voldoen aan een bepaalde persoonlijke omzet (elke maand dus weer), anders krijg je geen dubbeltje uitbetaald.

Osiris
Berichten: 146
Lid geworden op: 09 okt 2004 09:08

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door Osiris »

En Aspider dan? hier hoef je toch ook geen inschrijving te betalen? of..?

Gesloten