LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto verkocht met distributieriem inplaats van -ketting

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Leo The Emperor

Re: Auto verkocht met distributieriem inplaats van -ketting

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

TS heeft dus wel verkeerde informatie verschaft via de Whatsapp. Ik neem wel aan dat dit is gebeurd tijdens het verkoopproces en niet pas daarna.

Hij geeft echter aan zelf ook in de veronderstelling te verkeren dat zijn auto een ketting heeft en geen riem. In dat geval is sprake van wederzijdse dwaling zoals al aangegeven door 16again.

In de bijgevoegde link van de Anwb is te lezen dat in dat geval de onderzoeksplicht van de koper dan de nadruk heeft.

http://www.anwb.nl/juridisch-advies/koo ... ij-aankoop

Als je lid bent van de Anwb kun je hun vragen om een modelbrief op te stellen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Als de vraag alleen maar per whats app is gesteld ontslaat dat volgens mij de koper niet van zijn plicht bij de aankoopkeuring zélf even te controleren of er daadwerkelijk een ketting of een riem in ligt. Een koper kan wel zoveel zeggen. Je wilt bijvoorbeeld niet weten hoeveel barrels, rijp voor de sloop, aangeboden worden als zijnde in 'topstaat'.

Sterker nog: als het goed is heeft de koper alle gelegenheid gehad om er zelf even naar te kijken, en als je internet hebt op je mobiel kun je alle informatie die je nodig hebt ter plekke op het internet vinden.

Autoverkoper11

Ongelezen bericht door Autoverkoper11 »

Bedankt weer allemaal.
Klopt, ik heb voor de koop gezegd: Deze auto heeft geen distrubitieriem maar een ketting.

@Leo ik ga eens informeren voor zo'n brief, lijkt me een goeie
Ik ben benieuwd naar volgende week dan zal wel de volgende brief komen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:
olaf79 schreef:
witte angora schreef:Nou Olaf... kom maar op met je wetsartikel om dat te bewijzen. Ik geloof er geen fluit van dat de koper zelf wel even zijn prijs kan bepalen.
Oke en waar schrijf ik dat?
Wat dacht je hiervan?
olaf79 schreef:]De koper heeft het recht de prijs van de aankoop te verminderen als die niet voldoet aan de specs die de verkoper heeft aangeboden of de koper mocht verwachten. De koper mag dus wel degelijk de prijs in mindering brengen omdat het product minder waard is dan gedacht. Of de hoogte daarvan redelijk en billijk is, dat is een ander verhaal.
Je loopt de boel weer te bashen. Ik schrijf niet onbeperkt zelf de prijs bepalen. Je mag als koper een redelijke mindering in de verkoopprijs aanbrengen als niet alles geleverd wordt volgens afspraak of volgens wat je normaal mag verwachten. Stel je koopt een auto en in de brochure staat dat deze climate control heeft met bi zone (gescheiden links en rechts), als de auto geleverd wrodt blijkt er alleen een climate control in te zitten. Het is nu redelijk om het prijsverschil, normalitair een paar honderd euro in mindering op de prijs te brengen (of terug te vorderen)...

Overigens geldt dit alleen voor een consumentenkoop, en de koop in dit topic gaat volgens mij over een particuliere koop. Dus dit is niet relevant in dit verhaal (maar wel handig om te weten)

witte angora

Ik zit niet te bashen, je schreef dat de koper éénzijdig de prijs kan bepalen. Dat is wat anders dan onbeperkt de prijs bepalen. Met dit soort dingen moeten koper en verkoper er SAMEN uit komen. Dát is mijn uitgangspunt.

Dat dit verhaal in deze casus niet relevant is maakt het alleen maar extra grappig.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Ik zit niet te bashen, je schreef dat de koper éénzijdig de prijs kan bepalen. Dat is wat anders dan onbeperkt de prijs bepalen. Met dit soort dingen moeten koper en verkoper er SAMEN uit komen. Dát is mijn uitgangspunt.

Dat dit verhaal in deze casus niet relevant is maakt het alleen maar extra grappig.
Nee dit is niet wat jij schreef. Jij schreef dat de koper wel even zelf de prijs kan gaan bepalen. Dat kan hij niet. Hij kan de prijs aanpassen als de verkoper minder levert dan afgesproken.

Ik had even niet gezien dat dit over een particuliere verkoop gaat. Dus inderdaad foute info in dit geval. Maar bij consumentenkoop geldt die regel zeker wel.

pepperfarm

Ongelezen bericht door pepperfarm »

Er is geen enkele 2.0 FSI met ketting. al deze motoren hebben een distributie riem, enige ketting die er in zit is een nokkenasketting.

witte angora

pepperfarm schreef:Er is geen enkele 2.0 FSI met ketting. al deze motoren hebben een distributie riem, enige ketting die er in zit is een nokkenasketting.
Dat is dus wat ik al eerder schreef. Als meneertje advocaat per sé een auto wil met een distributieketting, dan valt dit model gewoon af. En dat had hij van tevoren al kunnen uitzoeken.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

pepperfarm schreef:Er is geen enkele 2.0 FSI met ketting. al deze motoren hebben een distributie riem, enige ketting die er in zit is een nokkenasketting.
Wat is een nokkenasketting?
Volgens mij is het juist de distributie-riem of -ketting die de nokkenas aan drijft.

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Autoverkoper11 schreef:Bedankt weer allemaal.
Klopt, ik heb voor de koop gezegd: Deze auto heeft geen distrubitieriem maar een ketting.
Klopt; echter koper heeft onzorgvuldig gekommuniceerd, noch bij de vraagstelling noch bij de eigenlijke koop aangegeven, dat dat wat hem betreft zou gaan om een ontbindende voorwaarde, noch heeft hij enig 'onderzoek' gedaan en heeft pas ná de koop aangegeven dat hij een ketting had gewild.
Toch wordt de schuld helemaal aan de zijde van verkoper gelegd.
Ikzelf zou daarover bellen in plaats van te gaan korresponderen.
Laatst gewijzigd door chrisd1 op 25 aug 2016 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Eerlijk gezegd, als ik voor een andere auto ga, dan is voor mij de vraag ketting/riem geen criterium om een bepaald merk/model wel of niet te kopen. Ik let op zaken als leeftijd/gewicht/verbruik/betrouwbaarheid/zit ik lekker enzovoorts. Over de riem heb ik als enige voorwaarde dat ik hem de eerstkomende twee/drie jaar niet hoef te vervangen. Daarna zie ik dan wel weer. Maar voor mij, en ik denk voor de meeste mensen, hangt de keuze voor een bepaald merk/model toch echt niet af van de vraag of er een distributieriem of een ketting in ligt. Het merk bougies dat er in zit vind ik ook niet belangrijk, om wat te noemen.

Dus ik vind het eigenlijk een beetje een vreemde zaak. Met name vanwege de intimidatie die er uit die brief spreekt.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:Eerlijk gezegd, als ik voor een andere auto ga, dan is voor mij de vraag ketting/riem geen criterium om een bepaald merk/model wel of niet te kopen. Ik let op zaken als leeftijd/gewicht/verbruik/betrouwbaarheid/zit ik lekker enzovoorts. Over de riem heb ik als enige voorwaarde dat ik hem de eerstkomende twee/drie jaar niet hoef te vervangen. Daarna zie ik dan wel weer. Maar voor mij, en ik denk voor de meeste mensen, hangt de keuze voor een bepaald merk/model toch echt niet af van de vraag of er een distributieriem of een ketting in ligt. Het merk bougies dat er in zit vind ik ook niet belangrijk, om wat te noemen.

Dus ik vind het eigenlijk een beetje een vreemde zaak. Met name vanwege de intimidatie die er uit die brief spreekt.
Gezien de vele problemen bij de VW TSI-motoren kan het bestblogisch zijn dat je een bepaald type juist wel of juist niet wilt hebben. Maar... Dan moet je ook je huiswerk doen. Dat heeft mijnheer de advocaat duidelijk niet gedaan.

witte angora

Dat valt dus onder het criterium 'betrouwbaarheid'. Dat is inderdaad een kwestie van dingen van tevoren uitzoeken.

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 »

witte angora schreef:Dus ik vind het eigenlijk een beetje een vreemde zaak.
Vreemd??
https://www.youtube.com/watch?v=juUM-OvOosA
http://www.npo.nl/brandpunt/10-06-2012/ ... KRO_795247 na de reclame
http://www.npo.nl/de-monitor/10-04-2016/KN_1677948 na de reclame

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik weet dat diverse Fiat en ook Opel Combo heeft een 1.3 diesel met ketting en die gaan niet zolang mee als vele denken.
En die ketting is duurder om te vervangen als een riem.

Dus de foute gedachte dat een riem nooit geld kost en riemen elke 5 jaren veel geld kosten is ook fout.
Verder is de verkoper een particulier en geen monteur die het weet, en zelfs verkopers gaan nog vaak de fout in.

Gewoon laten gaan en die rechtszaak win je omdat deze persoon niet aan U maar aan garage had moeten vragen voor de koop als dit
zo belangrijk voor hem is.

Hawk-Eye

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

snuffel1 schreef:Als u de koper een leek op autogebied heeft verteld dat de motor voorzien is van een distributieketting dan heeft de koper dat zonder onderzoek voor waar aangenomen. Maar toch het is en blijft een koop tussen twee particulieren dus is het zo dat wat je ziet is wat je ook koopt. Meneer mag dan wel advocaat zijn maar dat maakt verder niets uit sterker nog hij zal als advocaat moeten weten dat ook hij onderzoek naar de auto moet doen en zijn positie niet mag misbruiken om u onder druk te zetten. Blijkbaar wil hij de auto wel houden maar wil u op laten draaien voor noodzakelijk onderhoud. U kunt de collega advocaat een brief sturen en hem/haar er fijntjes op wijzen dat het hier een particuliere verkoop betreft en de advocaat in kwestie zelf in gebreke is gebleven door geen onderzoek naar het merk, model en type van de auto te doen. Schrijf ook dat u het aanbod de auto terug te nemen onder druk van zijn positie heeft gedaan en dat het aanbod niet meer van kracht is. Vermeldt ook dat u niet van zins bent de kosten voor het vervangen van de distributie te gaan voldoen.

dat dus...

gemist

Ongelezen bericht door gemist »

Niet om het een of ander, maar een dist.kett. plaatsen waar voorheen een getande riem liep over poelies...dat kan niet. Ja, het kan, duh, maar da's geen werkje waarvoor je naar een normale garage kunt. En daarna ben je de enige in de wereld met een ketting in je motor. Ik persoonlijk vind het kul, dat hele geblaf uit die brief. Wil de koper de koop niet ongedaan maken, dan moet-ie gewoon verder met de auto. Mankeert niks aan. Laat maar voorkomen voor de rechter. Het komt me namelijk over alsof er een paar mensen misbruik van hun positie willen maken. Schrappen van het tableau, dat zal ze leren.

Autoverkoper11

Ongelezen bericht door Autoverkoper11 »

gemist schreef:Niet om het een of ander, maar een dist.kett. plaatsen waar voorheen een getande riem liep over poelies...dat kan niet. Ja, het kan, duh, maar da's geen werkje waarvoor je naar een normale garage kunt. En daarna ben je de enige in de wereld met een ketting in je motor. Ik persoonlijk vind het kul, dat hele geblaf uit die brief. Wil de koper de koop niet ongedaan maken, dan moet-ie gewoon verder met de auto. Mankeert niks aan. Laat maar voorkomen voor de rechter. Het komt me namelijk over alsof er een paar mensen misbruik van hun positie willen maken. Schrappen van het tableau, dat zal ze leren.
Klopt, ben ook van plan de deken in te lichten via een tip hier.
Ben benieuwd naar volgende week zal wel de volgende brief komen.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

Ben ook heel benieuwd, dit gaat echt nergens over. Als een ketting zo belangrijk was dan had de koper dit zelf moeten controleren.
Het lijkt er sterk op dat hij een deel van de normale onderhoudskosten met het nodige tam-tam op de verkoper wil verhalen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Verspil geen energie aan de deken. Die advocaat doet tuchtrechtelijk niets fout. Het staat een ieder vrij een ander te sommeren. Fatsoenlijk is het natuurlijk niet, maar het is niet tegen de gedragsregels.

Gesloten