LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten indentiteitskaart belachelijk hoog

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Mucha

Re: Kosten indentiteitskaart belachelijk hoog

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

16again
Berichten: 16170
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kosten indentiteitskaart belachelijk hoog

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:De druk van de paspoorten en ID kaarten wordt 1x per zoveel jaar (Europees) aanbesteedt, daar zit dus wel marktwerking in.
Maar aan die marktwerking heeft de consument niet zo ver. Die consument kan maar terecht bij een enkel loket.

Ik snap overigens de link met pizzas per jaar niet. In het land waar ik woon, betalen we (nog...) met de Euro, en niet met pizzas.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Kosten indentiteitskaart belachelijk hoog

Ongelezen bericht door GJvdZ »

16again schreef:
sjohie schreef:De druk van de paspoorten en ID kaarten wordt 1x per zoveel jaar (Europees) aanbesteedt, daar zit dus wel marktwerking in.
Maar aan die marktwerking heeft de consument niet zo ver. Die consument kan maar terecht bij een enkel loket.

Ik snap overigens de link met pizzas per jaar niet. In het land waar ik woon, betalen we (nog...) met de Euro, en niet met pizzas.
Als je 1 pizza per jaar minder eet en dat geld opspaart kan je na 10 jaar zonder problemen een nieuwe ID halen. Je kunt er ook pakje sigaretten, glossy tijdschrift of wat dan ook voor in de plaats zetten. Om maar aan te geven dat het bedrag voor een ID kaart helemaal geen issue zou moeten zijn. Het is alleen een probleem als mensen niet nadenken en opeens worden geconfronteerd met een onverwachte uitgave. Die zo onverwachts is dat je het al 10 jaar van te voren in je agenda kunt zetten....

Mucha

Re: Kosten indentiteitskaart belachelijk hoog

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Patasja
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 mar 2017 01:02

Re: Kosten indentiteitskaart belachelijk hoog

Ongelezen bericht door Patasja »

Prijs valt best mee nu die 10 jaar geldig is

Mucha

Re: Kosten indentiteitskaart belachelijk hoog

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: Kosten indentiteitskaart belachelijk hoog

Ongelezen bericht door testcase »

Gemeenten leggen toe op de identitetiskaart. De kisten zijn hoger dan ze maximaal moge rekenen. In de begroting is het een verliespost

gabriel_knight
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2017 21:05

Re: Kosten indentiteitskaart belachelijk hoog

Ongelezen bericht door gabriel_knight »

Bij onze zuiderburen betaald je gemiddeld €20,- voor een identiteitskaart..
België heeft een stuk minder inwoners, en kunnen de kaart een stuk voordeliger aanbieden.
Klopt weer es van geen kant!

Kortom, we worden in Nederland weer flink getild!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kosten indentiteitskaart belachelijk hoog

Ongelezen bericht door berndv »

gabriel_knight schreef:Bij onze zuiderburen betaald je gemiddeld €20,- voor een identiteitskaart..
België heeft een stuk minder inwoners, en kunnen de kaart een stuk voordeliger aanbieden.
Klopt weer es van geen kant!

Kortom, we worden in Nederland weer flink getild!
We worden gigantisch getild, gebukt is genomen.

Heb je voor de lol ook even de belastingtarieven er bij gepakt? Dan kom je wellicht tot de conclusie dat de belastingen in Belgie een aardig stukje hoger liggen, je houdt er dus netto minder over van je bruto-loon. Van dat verschil worden vanuit de overheid aardig wat zaken gefinancierd. Neem bijvoorbeeld de in Belgie niet geprivatiseerde zorg, of de mogelijkheden voor gratis openbaar vervoer in bepaalde delen. Maar ook diensten worden gefinancierd vanuit deze belasting. Er zijn in Belgie zelfs gemeenten die de eID, zoals dit in Belgie heet, gratis verstrekken. En die kosten worden dan dus eigenlijk gewoon gefinancierd uit de belastingen.

Moneyman
Berichten: 30343
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten indentiteitskaart belachelijk hoog

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hé, Bernd, wat flauw. Laat iemand nou ff lekker in z'n slachtofferrol ;)

Nee, serieus: je hebt natuurlijk gelijk. Ik zie niet in waarom de maatschappij in zijn totaliteit moet betalen voor iets persoonlijks.

HansDonkers
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2016 14:26

Re: Kosten indentiteitskaart belachelijk hoog

Ongelezen bericht door HansDonkers »

Ik 64 jaar mijn vrouw 59 jaar, leven van de bijstand.
Onze ID s zijn verlopen, als ik nu nieuwe aan moet vragen ben ik meer dan 100 euro kwijt.
Ik kan dat niet betalen, dus wij lopen zonder ID kaart.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kosten indentiteitskaart belachelijk hoog

Ongelezen bericht door bprosman »

Vraag de gemeente. Veel gemeenten hebben hiervoor regelingen :
https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/? ... 92D09A6%7D

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kosten indentiteitskaart belachelijk hoog

Ongelezen bericht door berndv »

HansDonkers schreef:Ik 64 jaar mijn vrouw 59 jaar, leven van de bijstand.
Onze ID s zijn verlopen, als ik nu nieuwe aan moet vragen ben ik meer dan 100 euro kwijt.
Ik kan dat niet betalen, dus wij lopen zonder ID kaart.
Ja, en ook daar hebben ze gelukkig weer gewoon potjes voor, net zoals dat er in de bijstand meerdere voordelige regelingen zijn. Even melden bij de gemeente en de vergoeding is te regelen. De meeste gemeenten bieden hier bijzondere bijstand voor. Je zult maar net boven het minimum verdienen, dan moet je de id-kaart wel uit eigen zak betalen, want dan kan je geen gebruik maken van die gunstige regelingen.

Rijbewijs is trouwens ook binnen nederland een geldig legitimatiebewijs.

Mucha

Re: Kosten indentiteitskaart belachelijk hoog

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kosten indentiteitskaart belachelijk hoog

Ongelezen bericht door berndv »

Mucha schreef:Een ID kaart kost ongeveer 28 euro per persoon. Dat is nog geen 60 euro.
Dat is afhankelijk per gemeente en het maximumtarief dat gerekend mag worden is 50 euro en een paar cent. 28 euro is het maximale tarief dat gerekend mag worden voor kinderen. Dus op zich zouden die 100 euro wel kunnen kloppen.

witte angora
Berichten: 31023
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kosten indentiteitskaart belachelijk hoog

Ongelezen bericht door witte angora »

HansDonkers schreef:Ik 64 jaar mijn vrouw 59 jaar, leven van de bijstand.
Onze ID s zijn verlopen, als ik nu nieuwe aan moet vragen ben ik meer dan 100 euro kwijt.
Ik kan dat niet betalen, dus wij lopen zonder ID kaart.
Dan begin je toch met er ééntje aan te schaffen? De andere doe je dan een maand later. Het vakantiegeld zit er trouwens ook weer aan te komen, daar kun je het prima van betalen.

En ja, ik krijg net iets teveel aan inkomen, heb daardoor nergens recht op, zodat ik onder de streep minder over hou dan jullie. En ik kan het wel betalen. Dus ik denk dat het wel meevalt.

witte angora
Berichten: 31023
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kosten indentiteitskaart belachelijk hoog

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad. leg iedere maand een euro apart voor de komende kaart, als je nieuwe nodig hebt heb je niet alleen geld voor die kaarten, maar kun je ook nog een bak koffie in het dorp halen als je de kaarten aangevraagd hebt.

Het is geen kwestie van niet kunnen, maar niet willen.

Mucha

Re: Kosten indentiteitskaart belachelijk hoog

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

gosewijn
Berichten: 2897
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Kosten indentiteitskaart belachelijk hoog

Ongelezen bericht door gosewijn »

:roll: Gewoon iedere Ned. staatsburger een gratis ID kaart geven . Alleen geldig in Nederland . Ga je naar Belgie of verweggistan paspoort , ik bedoel dus vakantie .
Ik denk dat dit forum dan vol staat met klachten omdat paspoort zo duur is.. :roll:

Mucha

Re: Kosten indentiteitskaart belachelijk hoog

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Gesloten