dtavenier schreef:Dank voor alle reacties. Ja er zijn mensen die de zaak oplichten, die bestaan. Maar die zitten dus ook in de winkel bij Mediamarkt. Ik kan alleen voor mijzelf instaan. Het is niet handig van MM om gewoon geen poot uit te steken en een houding te hebben van "zoek het maar uit".
Het goed nieuws is dat Sonos obv de serienummers de zaak heeft uitgezocht, bevestigt dat het om een oud apparaat gaat wat door MM in een nieuwe doos aan mij verkocht is. (Wat jammer dat MM deze optie niet eens in haar beschouwing wil meenemen.)
Hoe dan ook van Sonos krijg ik een ander exemplaar. Chapeau, wat een service. Zij staan er geheel buiten, maar leveren wel deze coulance.
Mijn conclusie: koop niet meer bij grote ketens maar bij de winkel om de hoek, en zeker niet bij Mediamarkt.
Heel mooi van Sonos natuurlijk, maar je zit nog steeds met een probleem; bij wie ga je nu garantie verhalen als de nieuwe Sonos defect raakt?
Normaliter is de verkoper, waarmee jij een koopovereenkomst hebt, aansprakelijk voor de afhandeling van garantie. Maar die is enkel verantwoordelijk voor de producten door de verkoper verkocht. De Sonos die jij van de fabrikant nieuw krijgt, is niet door Media Markt geleverd en daardoor ook niet verantwoordelijk voor het product. En met Sonos heb jij geen koopovereenkomst waardoor zij ook niet verantwoordelijk zijn voor de garantie.
Ik denk dat je beter nu kunt zorgen dat je sterke argumenten hebt om de koopovereenkomst met Media Markt te ontbinden. Met zo'n partij zou ik nu namelijk ook geen koopovereenkomst willen hebben, die zijn mijn geld niet waardig.
Media Markt vind ik geen goed argument hebben. Dat het serienummer op de doos en factuur hetzelfde is maar van het apparaat zelf niet, wil nog niet zeggen dat het apparaat ook niet in die doos heeft gezeten. Waar mensen werken, worden immers fouten gemaakt. En ik acht de kans groter dat er iets is mis gegaan bij Media Markt dan dat de TS fraudeert. Media Markt neemt immers ook een groot aantal producten weer terug en die worden gewoon weer herpakt en in de winkel gezet.
Daarentegen is er weinig reden voor de TS om garantie te claimen op een defect apparaat dat niet bij Media Markt is gekocht. Waarvoor zou de TS moeite nemen om een tweede Sonos te kopen als hij er al een heeft - al dan niet defect - en vervolgens zijn eerste Sonos bij Media Markt inleveren voor garantie, terwijl de TS ook gewoon naar de oorspronkelijke verkoper voor garantie toe kan? Het apparaat kan niet zo oud zijn dat de garantie op de Sonos Play:1 verlopen is. Daarvoor bestaat het apparaat te kort voor op de markt.
En die theorie is al van de tafel geveegd door Sonos. Immers is het apparaat al eerder door iemand anders gebruikt waarbij Sonos het serienummer heeft geregistreerd. Nog meer reden om te bedenken dat het bij Media Markt verkeerd is gegaan bij herpakken. Of heeft Media Markt of iemand anders een andere theorie die het logisch maakt dat de TS een andere Sonos dan gekocht bij Media Markt aanbiedt voor garantie?
Ik heb het zelf ook meegemaakt dat ik een product kocht bij Media Markt waar al een account op het apparaat was aangemaakt. Zeer slordig en heb ik dan ook weer teruggebracht. Omdat het product was uitverkocht, mijn geld teruggekregen en hetzelfde product elders gekocht. Kort daarna toch even teruggegaan en ja hoor, opeens lag er weer een in de winkel terwijl het product kort daarvoor uitverkocht was..