LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dit kan toch niet waar zijn?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
witte angora
Berichten: 31991
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door witte angora »

hvff schreef:
gosewijn schreef:In en in triest , Ja , 2 aow ers hebben ca 1500,00 euro . Triest.
Dus een topinkomen als je geen aanvullend pensioen hebt ! Maar met toeslagen krijg je iets meer als je in een huurwoning woont. Met een eigen huis zonder aanvullend pensioen, stik je de moord van de armoede dat is zeker triest.
Tenzij de woning is afbetaald. Dan vallen de woonlasten grotendeels weg. Maar dit leidt een beetje af van de vraag/frustratie van de topicstarter.

Eerlijke_burger
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 sep 2017 13:58

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door Eerlijke_burger »

de huur die ik betaal is 580. daar zit wel gas bij.

Bij mijn bruto loon zit inderdaad vakantie toeslag bij.
En ik bouw een beetje pensioen op wat ze hopelijk over 30+ nog steeds hebben.

witte angora
Berichten: 31991
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan snap ik het volledig. Ik zou in principe met 1450 netto op hetzelfde uitkomen als mijn huidige netto + toeslagen. De energierekening is vrij laag omdat ik in een redelijk jonge woning zit (2008), dus de stookkosten vallen mee. Waarbij ik dus zelf ook wat trucjes gebruik om de rekening zo laag mogelijk te houden. Dan zul jij in de praktijk een paar tientjes per maand meer overhouden. Laat het desnoods 100 euro zijn. Als je daar een jaar lang 50 euro van op moet hoesten is dat een jaar lang best wel krap ja. Je kunt er prima van leven, maar een dagje met de Thalys naar Berlijn of Parijs, om eens wat te noemen, zit er nu even niet in. En dat is niet leuk.

Eigenlijk is dit dus exact het probleem waar velen die zich iedere week een slag in de rondte werken tegen aan lopen.

witte angora
Berichten: 31991
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt ook aan het eind van het kalenderjaar, zo tegen oktober/november, een globale schatting maken van je bruto-inkomen en wat je vermoedelijk aan aftrekposten gaat krijgen. Je zou dan toeslagen kunnen aanvragen gebaseerd op het bruto-inkomen minus 70-80% van de te verwachten aftrekposten. Dan kun je in ieder geval eind van het jaar al een flink deel ontvangen. Het restant krijg je dan enige tijd nadat de definitieve berekening is vastgesteld (en dan ben je toch al gauw een jaar verder). Door die 70-80% aan te houden hou je een marge over waardoor je zeker weet dat je niet terug hoeft te betalen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door Brahms »

met de Thalys naar Berlijn
Dat gaat toch al niet lukken, Thalys rijdt niet naar Berlijn :D

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door kweenie »

Bovendien hebben de meeste werkende mensen daar door de week geen tijd voor en hebben ze het weekend nodig om bij te komen...

Maar als je na aftrek van huur en gas nog zo'n 800 euro overhoudt, dan kun je volgens mij na aftrek van de andere vaste lasten nog steeds een behoorlijk belegde boterham kopen.

PennyWiser
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2017 15:18

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door PennyWiser »

Ik heb helemaal niets positiefs te zeggen over de belastingdienst of het belastingstelsel, maar in de huidige situatie is het zo dat je kennelijk geen recht had op die toeslagen. Nu vind ik het ook wel redelijk absurd dat de diensten compleet langs elkaar werken, en niet bepaald gebruikersvriendelijk.

Enfin, je hebt een auto. Ga je daarmee langs cliënten? Want wellicht kun je nog een deel van de kosten aftrekken. Dan kom je misschien net onder die inkomensgrens van de zorgtoeslag.

Ik hoor dit soort zaken geweldig veel en het beste is je aanvraag pas na je je verzamelinkomen van dat jaar weet te doen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

atlas1302 schreef:
Het modaal inkomen 2017 volgens het CPB is € 37.000.
Per maand is dit bruto € 2.855 en netto ongeveer € 2.152.
Dan zit je daar 10.000 onder, slecht betaald al die 11 jaren. Als zzp aan de slag dan maar, en zorgen om geen winsten te maken, geen winst = geen belasting.

Dan je uitgaven in de gaten houden, je bent sollitair dus je kunt gaan en staan waar je wilt, volg de adviezen van onze collega STOFZUIGERTJe op creatieve en inventieve denkwijze kan je lekker besparen in Nederland, zeker weten en gewoon doen.
Slecht advies. Als ZZP'er kun je geen beroep doen op volksverzekeringen (denk aan arbeidsongeschiktheid, WW, ziektewet, etc.)

We wonen nu eenmaal in een land waar mensen die werken belasting betalen zodat mensen die niet werken meer-dan-nodig aan uitkering kunnen ontvangen. Dat geldt voor iedereen behalve de uitkeringstrekkers zelf.

Wat betreft het "genaaid" zijn door de belastingdienst - als je digitaal de juiste gegevens invult heb je dat probleem niet. Natuurlijk ben je als eerlijke burder er ook zelf bij - en weet je dat je onterecht toeslagen ontvangt.

Natuurlijk moet je die dan ook terugbetalen. Dat is gewoon je eigen verantwoordelijkheid.

Ik krijg het idee dat de topicstarter vooral zichzelf zielig vindt.

Eerlijke_burger
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 sep 2017 13:58

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door Eerlijke_burger »

ja ik weet dat ik geen recht erop heb.
Vind het alleen belachelijk dat ik al belasting betaal en dat gedeelte alsnog bij de berekening wordt betrokken.

Ik ben ook niet op zoek naar een reden om onder de betaling uit te komen.
Ik weet dat ik het gewoon kom te betalen.
Ik wilde alleen mijn gal spuwen hier.

PennyWiser
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2017 15:18

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door PennyWiser »

Eerlijke_burger schreef:ja ik weet dat ik geen recht erop heb.
Vind het alleen belachelijk dat ik al belasting betaal en dat gedeelte alsnog bij de berekening wordt betrokken.

Ik ben ook niet op zoek naar een reden om onder de betaling uit te komen.
Ik weet dat ik het gewoon kom te betalen.
Ik wilde alleen mijn gal spuwen hier.
Ja, het duurt even voor je weet dat de inkomstenbelasting en dienst toeslagen volkomen langs elkaar heen werken. Ik vind heel dat toeslagencircus volkomen flauwekul, maar als je het toch doet, doe het dan goed. Het is wel belastinggeld opgebracht door de werkende burger, dus dat moet efficiënter kunnen door de diensten effectief samen onder te brengen en dan 35% af te romen aan personeel.

gosewijn
Berichten: 2913
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Het is niet de schuld van de belastingdienst, TS is gewoon nalatig geweest . Was een kleine moeite geweest om het zelf uit te rekenen op de site van BD.
Het is altijd een ander zijn schuld , sja .

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Dit kan toch niet waar zijn?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Eerlijke_burger schreef:ja ik weet dat ik geen recht erop heb.
Vind het alleen belachelijk dat ik al belasting betaal en dat gedeelte alsnog bij de berekening wordt betrokken.
Tja, als je het mij vraagt moeten ze al die idiote toeslagen en andere cadeautjes gewoon afschaffen. Minimumloon omhoog, bonussen op uitkeringen omlaag (daar kunnen we mooi de lagere lonen van omhoog doen).

Mocht er ooit een minder links beleid komen lijkt me dat een prima oplossing voor het ongenoegen dat je hier omschrijft.

Verder blijft het een kwestie van dan zelf een hoger inkomen invullen zodat je geen onterechte toeslagen krijgt (of beter nog: gewoon geen toeslagen aanvragen, tenzij je zeker weet er recht op te hebben).

Gesloten