LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag tandarts een elektrische tandenborstel verplichten?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Moneyman

Re: Mag tandarts een elektrische tandenborstel verplichten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mucha schreef:
Moneyman schreef:
Brainless schreef:Onze tandarts adviseert juist met een zwakker gebit handmatig te poetsten.
Dit om te voorkomen dat het dunnere laagje glazuur wat er zit minder te beschadigen dan nodig.
Grappig. Mijn tandarts adviseerde mij met mijn probleemgebit juist elektrisch te poetsen - wat ik nu alweer +10 jaar naar volle tevredenheid doe.

Tandartsen zijn net forumleden: altijd met elkaar oneens :wink:
Dat een tandarts adviseert om elektrisch te poetsen kan ik begrijpen. Maar dat hij verplicht dat zijn patient een elektrische tandenborstel van een bepaald merk (Oral B) en type (pro 2000) koopt, vind ik bedenkelijk.
Philips en AEG maken ook elektrische tandenborstels. Echter zijn deze niet van Procter & Gamble.
Eens. Ik denk ook eerder dat een en ander in de vorm van een advies is geweest, met dat type als goed voorbeeld.
hänschen klein schreef: Ik denk niet dat er zulke stomme tandartsen zullen zijn die daarmee chantabel zijn geworden. Het zal bij een aanbeveling blijven. Verbintelijke consequenties zullen niet volgen, want ook de ORAL-producten kunnen verder niets garanderen.
Volkomen mee eens. Ik vermoed dat de geciteerde tandarts zich wel eens niet helemaal zou kunnen herkennen in het citaat.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

arvandongen schreef:
vroem schreef:verplichting kan niet... Is geen kader voor.
Hier is een kader....
De Tandarts zegt: "Als u bij mij onder behandeling wil blijven, dan moet u elektrisch gaan poetsen, o.a. vanwege de staat van uw gebit. Het staat u vrij om een andere tandarts te zoeken die u verder wenst te behandelen."
sorry maar dit is al in strijd met de behandelovereenkomst in het kader van de WGBO. Een tandarts die vanwege zo een reden niet verder behandelt (want daar gaat het om) is klachtwaardig bezig. Actief uitschrijven kan niet, hooguit adviseren een ander te zoeken omdat je niet op dezelfde golflengte zit. maar als patient dat niet doet zal je minimaal aan de inspanningsverplichting voldoen in het kader van de afspraken die patient maakt. je kan hooguit weigeren duur werk te doen , met dan als argument dat de mondhygiëne ontoereikend is ervoor. , bv.

vroem

witte angora schreef:@ vroem, zijn er eerder al vergelijkbare zaken door de tuchtraad behandeld, voor zover je weet?
in zoverre vergelijkbaar dat er door patiënten ondertekende verklaringen langsgekomen zijn die de toets der kritiek niet konden doorstaan. Dit vanwege het feit dat de tandarts de inspanningsverplichting heeft, en dergelijke verklaringen een inspanningsverplichting of zelfs resultaatverplichting aan de kant van patient vastleggen. Die er in het kader van de WGBO op dit soort punten niet zijn.
Je kan alleen adviseren, en bepaalde consequenties verbinden aan niet opvolgen advies. Wanneer iemand knarst, en daar ondanks uitleg en adviezen geen behandeling voor wil, hoef je snel gebroken vullingen niet kosteloos over te maken . bv.

arvandongen

Ongelezen bericht door arvandongen »

vroem schreef:
arvandongen schreef:
vroem schreef:verplichting kan niet... Is geen kader voor.
Hier is een kader....
De Tandarts zegt: "Als u bij mij onder behandeling wil blijven, dan moet u elektrisch gaan poetsen, o.a. vanwege de staat van uw gebit. Het staat u vrij om een andere tandarts te zoeken die u verder wenst te behandelen."
sorry maar dit is al in strijd met de behandelovereenkomst in het kader van de WGBO. Een tandarts die vanwege zo een reden niet verder behandelt (want daar gaat het om) is klachtwaardig bezig. Actief uitschrijven kan niet, hooguit adviseren een ander te zoeken omdat je niet op dezelfde golflengte zit. maar als patient dat niet doet zal je minimaal aan de inspanningsverplichting voldoen in het kader van de afspraken die patient maakt. je kan hooguit weigeren duur werk te doen , met dan als argument dat de mondhygiëne ontoereikend is ervoor. , bv.
Je excuses worden aanvaard. ;-)

Over het WGBO, zie link met toelichting op de wet: http://www.ggznederland.nl/uploads/asse ... 202013.pdf
GGZnederland schreef:Toelichting: de overeenkomst komt tot stand wanneer de patiënt instemt met het op de zorgvraag gebaseerde zorgaanbod. Vanaf dat moment zijn alle bepalingen uit de WGBO van toepassing. Op die overeenkomst zijn de huisregels, algemene leveringsvoorwaarden en protocollen van toepassing.
Het zorgaanbod van de tandarts is hier: "Als je de volgende keer wil terugkomen voor behandelingen, zorg ervoor dat je bewijsbaar gepoetst hebt met een elektrische tandenborstel. Dat is mijn huisregel"
Het staat de patient vrij om dit zorgaanbod te weigeren en er ontstaat dus nooit een verwijtbare WGBO-situatie. Dat zou natuurlijk anders zijn als de tandarts een OVEREENGEKOMEN behandeling halverwege zou stoppen. Dit is hier niet het geval.

vroem

nee dat klopt niet. tenzij bekend gemaakt op moment van inschrijving, want daar doelt het stuk wat je citeerde op. Dat is moment van aangaan behandelovereenkomst. Die loopt door totdat patient zichzelf uitschrijft, of totdat de tandarts dat doet vanwege zwaar wegende redenen. Bv structureel niet nakomen van behandelafspraken, wanbetaling, wangedrag in de praktijk.
Wanneer hij huisregels wijzigt moeten die integraal aan alle patiënten bekend gemaakt worden op een manier dat zij er actief kennis van kunnen nemen. Maar dit geval gaat om een individueel gestelde regel/eis met consequentie, dat is in essentie toch anders dan algemene huisregels . In dit kader is het wel interessant om te weten wat er in de algemene huisregels van de praktijk staat over bv niet opvolgen adviezen. ook is het handig om te weten wat er in dit geval al aan vooraf is gegaan mbt (niet opvolgen van..) adviezen. Van de tandarts hoeft ook niet verwacht te worden maar stilzwijgend alle rotzooi op te ruimen wanneer hij er zelf alles aan gedaan heeft die rotzooi te voorkomen... Is juridisch best een lastige discussie waar die grens ligt.

arvandongen

@vroem
Inschrijven bij een tandarts staat niet gelijk aan een meerjarige behandelovereenkomst. Bij mij nooit het geval geweest in ieder geval.

Als er een "behandeling" aangeboden wordt (bijv. gaatjes vullen, kiezen trekken, tandsteen verwijderen, gebitsrenovatie) dan ben ik niet verplicht dat te doen. Als ik JA zeg tegen de behandeling, dan pas is er overeenstemming en zijn beide partijen verplicht de behandeling tot een goed einde te brengen.

Bij elke nieuwe controle afspraak, -nadat alle vorige behandelingen volledig afgerond zijn- staat het beide partijen vrij om elkaar te weigeren. Het zal natuurlijk niet vaak voorkomen dat een tandarts een bestaande klant weigert, maar als er goede redenen zijn........

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

De crusiale vraag lijkt me hier "verkoopt uw tandarts dit voorgeschreven product direct?"

mp2017

Ongelezen bericht door mp2017 »

vroem schreef:verplichting kan niet... Is geen kader voor. Adviseren wel. Gevolgen van niet opvolgen advies zijn voor patient. Alleen kan het niet opvolgen van een advies van deze aard niet gebruikt worden ter indekking tegen vullingen die al na zeer korte tijd het begeven. oorzaak daarvan ligt zoals al eerder gezegd ergens anders, bv knarsen, verkeerd gebruik of verkeerde behandeling of keus materiaal. Om dat te bepalen zal er eens iemand anders naar moeten kijken. Maar met een verplichting tot aanschaf gekoppeld aan een soort vrijwaring voor de tandarts bij niet opvolgen van dat advies zou ik zelf zeggen: zoek een ander.. Binnen de info die verstrekt is. Een tuchtraad maakt een dergelijke verklaring overigens met de grond gelijk, wanneer een discussie naar dat niveau zou gaan. Bij een dergelijke discussie doet een tandarts mn zichzelf geen plezier want daar zal afkeurend op gereageerd worden.
Dan is kogel toch door de kerk, heb niets anders geschreven, behalve dat leden hier off topic gaan, om te beweren, dat dat beter met een elektrische tandenborsten gepoetst moest worden.
Dat heeft helemaal niets met de vraagstelling van TS te doen.
Ik denk toch, dat dit aan iedereen zelf overgelaten moet worden, want straks is de volgende stap, dat je een bepaalde tandpasta gebruiken moet, om nog in aanmerking van een behandeling te komen

@vroem
op pagina 1 had je dit antwoord al kunnen geven, want dit is de vraag van TS:

Mag tandarts een elektrische tandenborstel verplichten?.
verplichting kan niet... Is geen kader voor.

vroem

Bij elke nieuwe controle afspraak, -nadat alle vorige behandelingen volledig afgerond zijn- staat het beide partijen vrij om elkaar te weigeren. Het zal natuurlijk niet vaak voorkomen dat een tandarts een bestaande klant weigert, maar als er goede redenen zijn........
dit klopt niet... Ik weet niet hoe je eraan komt?? Bij goede redenen wel, maar dan schrijf je gelijk uit of gelijk na afronden behandeltraject. Bij GGZ trajecten wel idd , maar bij een tandarts, net als huisarts , schrijf je je in. en dat is voor beide kanten niet geheel vrijblijvend. En mn voor de tandarts niet vrijblijvend. Op het moment dat je behandeling weigert voor bv gaatjes te behandelen heeft de tandarts wel de mogelijkheid om te zeggen dat je dan beter een ander kan zoeken, maar uitschrijving is nog niet eens aan de orde op dat moment, van de kant van de tandarts. (zou wel graag zien dat die optie er is want je wrodt gek van al die eigenwijze kwasten die denken dat ""geen pijn"" hetzelfde is als "'eigenlijk geen probleem"" en dan na enige tijd met pijn zich melden en dan moet het snel, en dan wordt het een endo omdat ze zich niet op tijd hebben laten behandelen etc etc...

arvandongen

vroem schreef:Op het moment dat je behandeling weigert voor bv gaatjes te behandelen heeft de tandarts wel de mogelijkheid om te zeggen dat je dan beter een ander kan zoeken, maar uitschrijving is nog niet eens aan de orde op dat moment, van de kant van de tandarts.
Die situatie is toch niet anders dan de situatie van een tandarts die vindt dat deze klant in het kader van de behandeling met een elektrische tandenborstel MOET poetsen? En dat de klant dat dan niet wil. En dat de klant dan maar naar een andere tandarts moet gaan?

Voor de duidelijkheid: Ik ben het in het geheel niet eens met een tandarts die een elektrische tandenborstel wil verplichten.

De vraag is echter: Mag dat? Het antwoord is "JA". Er is geen wettelijk kader die het een tandarts verbiedt om elektrische tandenborstels (als behandelplan) verplicht te stellen. Door natuurlijke selectie zal deze tandarts uitsluitend klanten behouden die dezelfde elektrische visie delen.

vroem

nee de tandarts mag dat niet verplichten. Dat elektrische borstels beter poetsen wil nog niet zeggen dat poetsen met een handborstel dus slecht is, of zo slecht dat daar een dergelijke verbintenis, met ondertekening van een juridisch gezien dubieus document aan gehangen kan of mag worden.
Wanneer er met een handborstel slecht gepoetst wordt is het zelfs waarschijnlijk dat dat met een elektrische ook gebeurt...komt echt wat meer bij kijken dan alleen een andere borstel...Is ook kwestie van techniek en structuur . Bij jongeren schort het nogal eens aan beiden..

Radar
Site Admin

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic bijdragen door Moderator verwijderd. Bij herhaaldelijk plaatsen offtopic berichten kan de Moderator overgaan tot waarschuwen / verbannen van de gebruiker en / of sluiting van het topic.

mp2017

vroem schreef:nee de tandarts mag dat niet verplichten. Dat elektrische borstels beter poetsen wil nog niet zeggen dat poetsen met een handborstel dus slecht is, of zo slecht dat daar een dergelijke verbintenis, met ondertekening van een juridisch gezien dubieus document aan gehangen kan of mag worden.
Wanneer er met een handborstel slecht gepoetst wordt is het zelfs waarschijnlijk dat dat met een elektrische ook gebeurt...komt echt wat meer bij kijken dan alleen een andere borstel...Is ook kwestie van techniek en structuur . Bij jongeren schort het nogal eens aan beiden..
@vroem

Perfect!
Dus nu na twee pagina's is dan de vraag van TS beantwoord en mijn mening onderbouwd. :D

vroem

vroem schreef:verplichting kan niet... Is geen kader voor. Adviseren wel. Gevolgen van niet opvolgen advies zijn voor patient. Alleen kan het niet opvolgen van een advies van deze aard niet gebruikt worden ter indekking tegen vullingen die al na zeer korte tijd het begeven. oorzaak daarvan ligt zoals al eerder gezegd ergens anders, bv knarsen, verkeerd gebruik of verkeerde behandeling of keus materiaal. Om dat te bepalen zal er eens iemand anders naar moeten kijken. Maar met een verplichting tot aanschaf gekoppeld aan een soort vrijwaring voor de tandarts bij niet opvolgen van dat advies zou ik zelf zeggen: zoek een ander.. Binnen de info die verstrekt is. Een tuchtraad maakt een dergelijke verklaring overigens met de grond gelijk, wanneer een discussie naar dat niveau zou gaan. Bij een dergelijke discussie doet een tandarts mn zichzelf geen plezier want daar zal afkeurend op gereageerd worden.
dit had ik toch echt op pagina 1 al geschreven...toen was het antwoord voor TS dus gegeven. ik ben wel benieuwd naar wat meer info door TS , want ik mis het kader waarin de tandarts deze nogal forse maatregel wil doorvoeren. Los ervan of hij dat mag of niet.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Mucha schreef:
crazyritten schreef:Hallo, mijn zoon kwam bij de tandarts vandaan met de mededeling dat hij een elektrische tandenborstel van Oral B pro 2000 moet kopen. Deze moet hij meebrengen naar de volgende afspraak.
Doet hij dit niet dan moet hij een papier ondertekenen waarin staat dat hij geen garantie heeft op de vullingen die worden gezet.
Persoonlijk zou ik meteen een andere tandarts zoeken. Deze verdient er blijkbaar een aardig zakcentje bij via Oral.
Ik zou geen er vertrouwen meer in hebben, dat alle behandelingen aan het gebit door hem echt noodzakelijk zijn.
Persoonlijk zou ik de tandarts eerst eens bellen om te vragen wat hij precies tegen mijn zoon verteld zou hebben. Er is al genoeg ellende in de wereld door chinese whispers.

mp2017

vroem schreef:
dit had ik toch echt op pagina 1 al geschreven...toen was het antwoord voor TS dus gegeven. ik ben wel benieuwd naar wat meer info door TS , want ik mis het kader waarin de tandarts deze nogal forse maatregel wil doorvoeren. Los ervan of hij dat mag of niet.

@vroem

De moderatie heeft een heleboel berichten verwijderd, dus staat het nu op pagina 1! :wink:

Maar is dan beantwoord!

crazyritten

Ongelezen bericht door crazyritten »

@vroem, vraag maar wat je wilt weten.

Ik wil hierbij aangeven dat mijn zoon 21 jaar is en ik denk niet dat ik zomaar info krijg van de tandarts.
Wel weet ik dat mijn zoon niet tanden knarst.
Hij heeft een zwak gebit maar poetst en stookt iedere dag.

Inmiddels is hij hij de mondhygiënist geweest met mijn oude elektrische tandenborstel.
Hij heeft er niets over gezegd. Wist niet eens dat de tandarts dit had aangegeven terwijl het de vaste mondhygiënist van de tandarts is.
Ook dit vind ik raar.

Iedereen bedankt voor het mee denken en de adviezen.
Aangezien ik telefonisch geen enkel bewijs kan vergaren en het een ja of nee spelletje kan wirden ga ik een brief schrijven waarin ik ga aangeven dat deze gang van zaken niet kan. Mijn zoon is altijd alle afspraken nagekomen en heeft het advies opgevolgd wat verteld werd.

vroem

Probleem is dat de tandarts inhoudelijk u niets mag vertellen. Zoon is meerderjarig, en hier heerst de wet op de privacy. Tenzij uw zoon u schriftelijk machtigt.

vroem

Mbt de snel uitvallende vullingen is een second opinion wellicht een idee. Daartoe wel foto's en kopie dossier opvragen en liefst daarvoor een tandarts buiten werkgebied eigen tandarts nemen.

Gesloten