LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag tandarts een elektrische tandenborstel verplichten?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
arvandongen

Re: Mag tandarts een elektrische tandenborstel verplichten?

Ongelezen bericht door arvandongen »

@crazyritten

Inmiddels is het ook interessant te horen of de tandarts een specifiek merk tandenborstel voorgeschreven heeft. Dit zou een sterke aanwijzing zijn voor belangenverstrengeling.

@vroem en anderen zijn overtuigd dat de tandarts geen elektrische tandenborstel mag voorschrijven. Op grond van de geldende gedragsregels.

Zelf ben ik van mening dat er geen wettelijk kader is dat een tandarts verbiedt om dwingende adviezen te geven, zoals bijvoorbeeld elektrisch poetsen.

Hoe het ook zij, als u het oneens bent met de behandelingsmethode (en resultaten !) van uw tandarts, is mijns inziens de enige weg: Het inschrijven bij een andere tandarts die methodes toepast die beter bij uzelf en uw zoon passen.

Succes!

crazyritten

Ongelezen bericht door crazyritten »

@arvandongen, de tandarts heeft het zelfs opgeschreven welke elektrische tandenborstel hij moest kopen.
Dit is de Oral B Pro 2000.
Dit gaat hij niet doen.
Ik vind het prima dat er iets word geadviseerd qua poetsen. Niet een bepaald merk ofzo. Ze kan niet in de portemonnee van de cliënten kijken.
Het gaat er mij om of ze kan verplichten/eisen dat als hij het niet doet hij een papier moet ondertekenen waar hij afziet van garantie op de gezette vullingen.
Terwijl hij al jaren met een gewone tandenborstel poetst en er nooit 1 vulling is uit gevallen.
Nu vallen er 2 vullingen uit binnen 2 weken na het zetten. Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Als de tandarts het werk niet goed heeft uitgevoerd hoeft mijn zoon daar niet de dupe van te worden.

Er gaat ook actie worden ondernomen, second opinion en eventueel een andere tandarts.
Ik hoef niet zo nodig naar een andere tandarts. Ik heb al jaren een volledig kunstgebit, dus aan mij hoeven ze niet meer te sleutelen hahaha.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

crazyritten schreef:Ik vind het prima dat er iets word geadviseerd qua poetsen. Niet een bepaald merk ofzo.
Ik vind het adviseren van een specifiek merk en type niet mer sé erg, het valt of staat met de argumentatie. Als dat ene type iets heeft of kan wat voor jouw zoon erg belangrijk is, is een dergelijk concreet advies prima verklaarbaar.

Dit even los van de vraag of hij het je zoon kan verplichten natuurlijk.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

mp2017 schreef:
Moneyman schreef:
crazyritten schreef:Ik vind het prima dat er iets word geadviseerd qua poetsen. Niet een bepaald merk ofzo.
Ik vind het adviseren van een specifiek merk en type niet mer sé erg, het valt of staat met de argumentatie. Als dat ene type iets heeft of kan wat voor jouw zoon erg belangrijk is, is een dergelijk concreet advies prima verklaarbaar.

Dit even los van de vraag of hij het je zoon kan verplichten natuurlijk.
Onzin!
Als een tandarts adviseert om het beter met een elektrische borstel te doen (ofwel ook hier de experten tegenstrijdig zijn), dat kan.

Maar om specifiek een borstel, die hij in het sortiment heeft aan te bevelen, dat gaat dan te ver, en niet verklaarbaar!
er staat nergens dat haar zoon de borstel bij de tandarts moet kopen, integendeel zelfs. Dus komt niet uit assortiment tandarts. En experts zijn het niet met elkaar oneens dat electrische borstels beter resultaat geven dan zelfs goed poetsen met de handborstel. ik weet niet waar die conclusies vandaan komen eigenlijk?
Wellicht toch iets beter lezen.

een concreet advies is prima, maar wel met reden die dan uitgelegd moet worden. Wellicht wel gebeurt, wellicht niet.
En verplichten kan nog steeds niet, en er kunnen ook geen consequenties gekoppeld worden aan niet opvolgen van het advies. Een ander verhaal wordt het wanneer stelselmatig alle adviezen genegeerd worden, maar dan nog hangt het van de aard ervan af of de tandarts er consequenties (zoals uitschrijving of geen ""garantie"" aan kan hangen.

En vullingen die er zo snel uit komen zijn maar 2 oorzaken voor: niet goed aangebracht of knarsgedrag. Moeder stelt dat zoon niet knarst, maar dat zegt mij niet heel veel aangezien 29 van de 30 mensen die het wel doen stellen het niet te doen...
Zal dus op zijn minst onderzocht moeten worden. En een elektrische borstel doet daar niets aan...

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

vroem schreef:vooral niet boenen, vooral geen poetsbeweging maken met een electrische borstel want dan is ie niet effectiever vaak zelfs minder effectief dan de handborstel (mits daarmee de correcte manier van poetsen toegepast wordt...)
Dit klopt niet. Oral-B heeft borstels waarmee je juist wel als een gewone tandenborstel kunt / moet poetsen.

olaf79

mp2017 schreef:
olaf79 schreef:
vroem schreef:vooral niet boenen, vooral geen poetsbeweging maken met een electrische borstel want dan is ie niet effectiever vaak zelfs minder effectief dan de handborstel (mits daarmee de correcte manier van poetsen toegepast wordt...)
Dit klopt niet. Oral-B heeft borstels waarmee je juist wel als een gewone tandenborstel kunt / moet poetsen.
Ga nu niet een tandarts weer spreken! :lol:
Dat doe ik wel omdat het niet klopt wat Vroem schrijft. Ook (tand)artsen maken fouten / kunnen niet alles weten.

olaf79

Moneyman schreef:
olaf79 schreef:
Klopt. Maar dat is niet het geval bij de borstel die in dit topic werd aanbevolen.
"Met een elektrische borstel", is wel heel algemeen bedoeld. Er wordt in dit topic niks aanbevolen. Er wordt door TS gesteld dat een tandarts iets aanbeveelt / verplicht stelt.

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Moneyman

Mucha schreef:
In ieder geval is dit het stadium van advies allang voorbij.
Ik blijf het toch maar vragen: vind je dat je deze conclusie kunt trekken zonder dat je ook maar enig idee hebt van hetgeen de tandarts concreet gezegd heeft?

vroem

Je hebt gewoon meer info nodig. Enige conclusie die blijft staan is dat wat tandarts wil, volgens TS namelijk vrijwaring voor zichzelf middels een ondertekend document, niet mag.
(En dat gebruik elektrische borstel zoals genoemd type op zich een goed advies is) kern van de discussie ligt feitelijk in wens tandarts mbt ondertekenen document en koppeling daarvan met zijn op zich goede advies mbt de borstel...

Mucha

vroem

Mucha schreef:
vroem schreef:er staat nergens dat haar zoon de borstel bij de tandarts moet kopen, integendeel zelfs. Dus komt niet uit assortiment tandarts.
Klopt. Maar de tandarts zegt dat de zoon van TS een elektrische tandenborstel van het merk Oral B moet kopen van het type pro 2000. En deze bij de volgende afspraak mee moet nemen.

Inderdaad, niet uit het assortiment van de tandarts zelf. Maar wel uit die van Oral-B.
Het vermoeden van belangenverstrengelingen is er. Het lijkt er voor mij verdacht veel op dat Oral-B de tandarts wat geld toestopt.

mij is onbekend dat Oral B regelingen heeft waar tandartsen belangrijk persoonlijk voordeel kunnen halen door promotieverkoop van elektrische borstels.
Het is wel zo dat Oral B maar ook Philips voor elektrische borstels kortingsbonnen toesturen, en dat ik regelmatig van Oral B monstertubes tandpasta krijg. Hoef ik niets voor te doen, kost mij niets maar levert ook niets op. Monstertubes gaan voor de bekende vakanties de wachtkamer in. handig voor op reis.

Kern blijft dat er verschil tussen een advies en het verbinden aan ondertekende vrijwaring. Dat laatste is feitelijk waar de discussie om gaat. En dat vind ik nog steeds verwijtbaar handelen door deze tandarts. Los ervan wat de reden van snel uitvallen vullingen nu precies is. In ieder geval niet dat er niet elektrisch gepoetst wordt...

Moneyman

Mucha schreef:
Moneyman schreef:
Mucha schreef:
Ik blijf het toch maar vragen: vind je dat je deze conclusie kunt trekken zonder dat je ook maar enig idee hebt van hetgeen de tandarts concreet gezegd heeft?
Ik ga uit van het verhaal van TS.
Daar baseer ik mijn mening op. Mocht dat verhaal niet kloppen, dan zal ik ook een andere conclusie trekken.
Of moet ik er in deze topic maar vanuit gaan dat TS maar wat zegt ?
Het verhaal van TS (die er overigens óók niet bij was) is op dit punt totaal niet concreet.

Mucha

Moneyman

Mucha schreef:
Moneyman schreef:Het verhaal van TS (die er overigens óók niet bij was) is op dit punt totaal niet concreet.
Dus haar zoon liegt ?
Zeg ik dat?

crazyritten

Ongelezen bericht door crazyritten »

@vroem, mijn zoon knarst niet. Aangezien dit nog nooit door de tandarts is geconstateerd. Aangezien hij tot zijn 12de bij een kindertandarts heeft gezeten omdat zijn angst erg groot was. Sinds zijn 12de tot op heden bij dezelfde tandarts waar ik ook kom voor controle. Als hij zou knarsen dan had ze dat zeker aangegeven.

@moneyman, dus zoals jij zegt omdat ik er niet bij was, maakt het verhaal niet concreet? En zeg je indirect idd dat way mijn zoon mij verteld dus niet klopt. Als dit niet zo is, verklaar je nader.

Mucha

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman bedoelt toch gewoon dat niet duidelijk is wat er PRECIES gezegd is. De bewoordingen van de tandarts kunnen het verschil maken tussen een aanbeveling op basis van zijn bevindingen of een verplichting om die borstel te kopen.

vroem

Het is ook gewoon aangetoond dat van door zotgverlener verstrekte mondelinge info bin thuiskomt nog maar een kwart correct gereproduceerd kan worden...heeft niet met liegen van deze of gene te maken, maar alles et de aard van de mens.

Mucha

Gesloten