LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moet ik een slimme meter verplicht accepteren?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Sandra Voorstenbosch
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 aug 2010 01:04

Re: Moet ik een slimme meter verplicht accepteren?

Ongelezen bericht door Sandra Voorstenbosch »

Lol
We gaan juist met de kinderen op scholen iot en slimme meter Hack workshops geven.
Heb je gezien dat de meeste van die apparatuur op software uit de jaren 90 loopt? " what could possibly go wrong? " ;)

Wanneer was de laatste firmware update van die smart meter?

(Doet me denken aan het artikel over Facebook : jouw data is geld waard, voor inbrekers, voor de belastingdienst, Etc. )

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Moet ik een slimme meter verplicht accepteren?

Ongelezen bericht door Brahms »

Persoonlijk zie ik de meerwaarde niet van zo'n slimme meter.
Als domme eindgebruiker heb ik had en stroom nodig om ons ding te kunnen doen in en om het huis.
Ga toch echt niet elke week voor de meter zitten om te kijken wat verbruik nu weer is.
Eén keer per jaar schrikken is al ruim voldoende.

huzky
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:19

Re: Moet ik een slimme meter verplicht accepteren?

Ongelezen bericht door huzky »

bprosman schreef:
Ik heb ook geweigerd opdat er nog teveel kinderziektes waren welke zeer uitgebreid in diverse media is besproken
Waren is voltooid verleden tijd :wink: Belangrijker is , hoeveel problemen zijn er nog. Ik hoor er nog zelden over.
Hoop paniek gezaaid door Radar en nooit concreet op teruggekomen.
'Waren' is onvoltooid verleden tijd ;) - maar goed, daar gaat het hier natuurlijk niet om. Wij hebben toevallig gisteren ook een dergelijke brief ontvangen. Ik denk dat wij de slimme meter gewoon nemen, want in die brief staat (vast om ons over te halen) o.a.: "Koppelt u een energieverbruiksmanager aan uw slimme meter? Dan heeft u nóg meer inzicht. U ziet bijvoorbeeld hoeveel stroom het u kost om een diepvriespizza warm te maken in uw elektrische oven...' Nou, ik kan niet wachten, dat móét ik weten! :)

Zynnia
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mar 2018 12:47

Re: Moet ik een slimme meter verplicht accepteren?

Ongelezen bericht door Zynnia »

Ik heb het ook gevraagd aan mijn verhuurder (woningstichting). Deze zeiden tegen mij; je mag weigeren. Maar als je ooit uit de woning gaat dan draai jij voor de kosten op dat zo'n meter alsnog geplaatst wordt nadat jij vertrokken bent. Omdat hij nu gratis geplaatst wordt en als hij later geplaatst moet worden zijn er kosten aan verbonden.

Moneyman
Berichten: 30291
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Moet ik een slimme meter verplicht accepteren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zynnia schreef:Ik heb het ook gevraagd aan mijn verhuurder (woningstichting). Deze zeiden tegen mij; je mag weigeren. Maar als je ooit uit de woning gaat dan draai jij voor de kosten op dat zo'n meter alsnog geplaatst wordt nadat jij vertrokken bent. Omdat hij nu gratis geplaatst wordt en als hij later geplaatst moet worden zijn er kosten aan verbonden.
En dat is onzin.

Nijogeth
Berichten: 10107
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Moet ik een slimme meter verplicht accepteren?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
Zynnia schreef:Ik heb het ook gevraagd aan mijn verhuurder (woningstichting). Deze zeiden tegen mij; je mag weigeren. Maar als je ooit uit de woning gaat dan draai jij voor de kosten op dat zo'n meter alsnog geplaatst wordt nadat jij vertrokken bent. Omdat hij nu gratis geplaatst wordt en als hij later geplaatst moet worden zijn er kosten aan verbonden.
En dat is onzin.
Dat lijkt me niet. Ik neem aan dat de verhuurder bepaalt wat voor meter er in zijn meterkast hangt. Als deze de huurder dan de vrijheid geeft om zelf de keuze te maken tussen 2 opties (optie 1= laten plaatsen, optie 2= niet laten plaatsen en later voor de kosten opdraaien), dan lijkt me dat gewoon kunnen.

alfatrion
Berichten: 21937
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Moet ik een slimme meter verplicht accepteren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is gebruikelijk dat de bewoner van de woning de meterkast huurt van de netbeheerder.
De verhuurder van het pand heeft dan niets te willen.

Moneyman
Berichten: 30291
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Moet ik een slimme meter verplicht accepteren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
Moneyman schreef:
Zynnia schreef:Ik heb het ook gevraagd aan mijn verhuurder (woningstichting). Deze zeiden tegen mij; je mag weigeren. Maar als je ooit uit de woning gaat dan draai jij voor de kosten op dat zo'n meter alsnog geplaatst wordt nadat jij vertrokken bent. Omdat hij nu gratis geplaatst wordt en als hij later geplaatst moet worden zijn er kosten aan verbonden.
En dat is onzin.
Dat lijkt me niet. Ik neem aan dat de verhuurder bepaalt wat voor meter er in zijn meterkast hangt. Als deze de huurder dan de vrijheid geeft om zelf de keuze te maken tussen 2 opties (optie 1= laten plaatsen, optie 2= niet laten plaatsen en later voor de kosten opdraaien), dan lijkt me dat gewoon kunnen.
Niet alleen de verhuurder heeft een belang, ook de huurder. Diens stroom wordt immers gemeten. Punt is dat latere plaatsing niet ineens kosten met zich mee zal brengen, en dat er zelfs als dat wel het geval is, geen titel ligt om die kosten op TS te verhalen.

JesaH
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mar 2018 20:07

Re: Moet ik een slimme meter verplicht accepteren?

Ongelezen bericht door JesaH »

Zynnia schreef:Ik heb het ook gevraagd aan mijn verhuurder (woningstichting). Deze zeiden tegen mij; je mag weigeren. Maar als je ooit uit de woning gaat dan draai jij voor de kosten op dat zo'n meter alsnog geplaatst wordt nadat jij vertrokken bent. Omdat hij nu gratis geplaatst wordt en als hij later geplaatst moet worden zijn er kosten aan verbonden.

Laat je niet bang maken, je bent NIET verplicht, om deze meter te nemen.

Lady1234
Berichten: 27257
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moet ik een slimme meter verplicht accepteren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zynnia schreef:Ik heb het ook gevraagd aan mijn verhuurder (woningstichting). Deze zeiden tegen mij; je mag weigeren. Maar als je ooit uit de woning gaat dan draai jij voor de kosten op dat zo'n meter alsnog geplaatst wordt nadat jij vertrokken bent. Omdat hij nu gratis geplaatst wordt en als hij later geplaatst moet worden zijn er kosten aan verbonden.
Uw verhuurder weet niet waar hij het over heeft. En als u nu weigert en later “moet” het ook dan zijn er nog geen kosten aan verbonden.

witte angora
Berichten: 30973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Moet ik een slimme meter verplicht accepteren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Brahms schreef:Persoonlijk zie ik de meerwaarde niet van zo'n slimme meter.
Als domme eindgebruiker heb ik had en stroom nodig om ons ding te kunnen doen in en om het huis.
Ga toch echt niet elke week voor de meter zitten om te kijken wat verbruik nu weer is.
Eén keer per jaar schrikken is al ruim voldoende.
Ik hou het aanzienlijk regelmatiger bij, en kan dan goed het verschil zien. En ik kan je zeggen: als ik niet oppas wordt ik moe van mezelf. Ik heb nog zo'n oude glasbak-tv, ok, die wordt van de zomer vervangen door een energiezuiniger exemplaar. Maar het is toch van de zotte als je minder tv gaat kijken enkel om 125 watt stroom per uur te besparen. Alhoewel aanzienlijk minder tv kijken weer wél aantikt natuurlijk.

Een slimme meter heeft zeker wel voordelen, maar je moet er wel mee om kunnen gaan.

voerpijl
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 okt 2010 22:30

Re: Moet ik een slimme meter verplicht accepteren?

Ongelezen bericht door voerpijl »

Het feit dat een slimme meter meer verbruik aangeeft is niet alleen afhankelijk van het seizoen maar ook van het zgn. blind vermogen.
een oude meter registreert dit vermogen niet maar de slimme meter wel.
dit blinde vermogen wordt veroorzaakt als het verschil tussen capacitieve belasting en inductieve belasting te groot wordt.
daarom was het vroeger verplicht voor de elektricien om de belasting van het net zo te schakelen dat de cosinus phi niet teveel uit de pas liep.
ik zal nu wel worden uitgescholden voor geleerde puntmuts maar sommige mensen hebben nu eenmaal iets verder doorgeleerd.
groet cor

16again
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Moet ik een slimme meter verplicht accepteren?

Ongelezen bericht door 16again »

voerpijl schreef:Het feit dat een slimme meter meer verbruik aangeeft is niet alleen afhankelijk van het seizoen maar ook van het zgn. blind vermogen.
een oude meter registreert dit vermogen niet maar de slimme meter wel.
dit blinde vermogen wordt veroorzaakt als het verschil tussen capacitieve belasting en inductieve belasting te groot wordt.
Een goede slimme meter registreert ook bij capacitieve of inductieve belastingen (cos phi ongelijk1 ) hetzelfde verbruik als een draaischijfmeter.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Moet ik een slimme meter verplicht accepteren?

Ongelezen bericht door bprosman »

Inderdaad blind vermogen word wel gemeten maar niet berekend.

Gesloten