LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Distrubutie ketting THP 1,6 motor
Distrubutie ketting THP 1,6 motor
Peugeot 3008 1.6 THP motor bouwjaar 2011 kenteken 07-PJN-2 km stand nu ca. 77322 km.
De 1e eigenaar heeft de distributieketting in 2012 bij 25732 km gratis laten vervangen door Nefkens Eindhoven. In januari 2016 auto gekocht van 1e eigenaar via autobedrijf Mensinck te Steensel. Op advies ANWB dit bedrijf aangesproken. Mensinck heeft de reparatie geclaimd bij Nefkens in Eindhoven waar de auto is gekocht door 1e eigenaar. Nefkens repareert de auto NIET zonder kosten ca € 1490,00.
Het gebrek van de distributie ketting is volgens mij een productiefout cq verborgen gebrek, ondeugdelijk materiaal of productiefout. Peugeot heeft deze motoren van 5 jaar of jonger onder garantie gerepareerd en vind dat de garantie termijn is verstreken. Door deze stellingname probeert Peugeot zijn wettelijke verplichting om in staan voor een verborgen gebrek cq deugdelijk product te ontlopen. Bovendien beroept Nefkens zich erop dat de NIET bij hun in onderhoud is geweest. Dit onderhoud is tot nu toe Mensinck in Steensel gedaan.
De auto wordt door Mensinck Steensel thans gerepareerd.
Naspeuring op het internet leert dat er veel klachten zijn over dit probleem. De 1,6 THP motor is door Peugeot samen met BMW ontwikkeld.
BMW (mini) heeft de klachten over de distributieketting schijnbaar probleemloos opgelost er zijn geen of nauwelijks klachten te vinden op het internet.
Met name de motoren van 5 jaar en ouder met een km stand van 70000 tot 80000 km laat Peugeot in de kou staan. Dit zijn veelal de privé rijders met ongeveer 15000 km jaar. De komende tijd zullen er nog meer klachten komen van deze Peugeot rijders.
Tros radar dit is een vervolg waardig van jullie uitzending 2012 over dit onderwerp, Peugeot maakt zijn beloften in 2012 NIET waar!!
Schandalig.
De 1e eigenaar heeft de distributieketting in 2012 bij 25732 km gratis laten vervangen door Nefkens Eindhoven. In januari 2016 auto gekocht van 1e eigenaar via autobedrijf Mensinck te Steensel. Op advies ANWB dit bedrijf aangesproken. Mensinck heeft de reparatie geclaimd bij Nefkens in Eindhoven waar de auto is gekocht door 1e eigenaar. Nefkens repareert de auto NIET zonder kosten ca € 1490,00.
Het gebrek van de distributie ketting is volgens mij een productiefout cq verborgen gebrek, ondeugdelijk materiaal of productiefout. Peugeot heeft deze motoren van 5 jaar of jonger onder garantie gerepareerd en vind dat de garantie termijn is verstreken. Door deze stellingname probeert Peugeot zijn wettelijke verplichting om in staan voor een verborgen gebrek cq deugdelijk product te ontlopen. Bovendien beroept Nefkens zich erop dat de NIET bij hun in onderhoud is geweest. Dit onderhoud is tot nu toe Mensinck in Steensel gedaan.
De auto wordt door Mensinck Steensel thans gerepareerd.
Naspeuring op het internet leert dat er veel klachten zijn over dit probleem. De 1,6 THP motor is door Peugeot samen met BMW ontwikkeld.
BMW (mini) heeft de klachten over de distributieketting schijnbaar probleemloos opgelost er zijn geen of nauwelijks klachten te vinden op het internet.
Met name de motoren van 5 jaar en ouder met een km stand van 70000 tot 80000 km laat Peugeot in de kou staan. Dit zijn veelal de privé rijders met ongeveer 15000 km jaar. De komende tijd zullen er nog meer klachten komen van deze Peugeot rijders.
Tros radar dit is een vervolg waardig van jullie uitzending 2012 over dit onderwerp, Peugeot maakt zijn beloften in 2012 NIET waar!!
Schandalig.
Re: Distrubutie ketting THP 1,6 motor
"5 jaren en ouder".
Hoe lang moet de garantietermijn dan duren volgens jou. Tot op de sloop ?
Hoe lang moet de garantietermijn dan duren volgens jou. Tot op de sloop ?
Re: Distrubutie ketting THP 1,6 motor
In tegenstelling tot een distributieriem mag je verwachten dat een ketting een autoleven meegaat. Dit is wat de ANWB juridische dienst ervan zegt:
https://www.anwb.nl/experts/Juridisch/v ... 08-1-6-thp
https://www.anwb.nl/experts/Juridisch/v ... 08-1-6-thp
Re: Distrubutie ketting THP 1,6 motor
Tussen "verwachte levensduur" en "garantie" zit nogal een verschil.......
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Distrubutie ketting THP 1,6 motor
Onzin, de distributie ketting gaat ook bij nieuwe auto's tot het einde mee, als er maar onderhoud is gepleegd op de auto. Je vergist je met de distributie riem, deze kan na tienduizende kilometers wel aan vervanging toe zijn.MichielFRL schreef:Dat was vroeger. De "fietskettingen" welke de laatste tijd door diverse merken gebruikt worden gaan nog maar een paar tig-duizend kilometer mee.grun schreef:In tegenstelling tot een distributieriem mag je verwachten dat een ketting een autoleven meegaat. Dit is wat de ANWB juridische dienst ervan zegt:
https://www.anwb.nl/experts/Juridisch/v ... 08-1-6-thp
Re: Distrubutie ketting THP 1,6 motor
Ook dat is slechts theorie, een goede ketting in combinatie met kwalitatief hoogwaardige aanvullende delen kan inderdaad heel lang mee gaan en de noodzaak tot vervanging kan heel lang weg blijven (zelden een heel autoleven).
Helaas zijn er nog maar heel weinig moderne auto's waar de ketting aan bovenstaande voorwaarde voldoet, producenten besparen op vanalles (o.a. op het materiaal en de tolerantiess van de ketting) en dan is het maar de vraag of een ketting het wel zoveel langer vol gaat houden als een goede distributieriem (120 k is vaak geen enkel probleem).
De uitspraak van de Anwb is interessant echter wel redeijk gebaseerd op het verleden, inmiddels beschouwen steeds meer autofabrikanten de ketting als een slijtagedeel en gewoon onderdeel van onderhoud. Het is maar de vraag of een rechter hierin meegaat als in het onderhoudsboekje staat dat na x km de ketting bij teveel slijtage (op kosten van de klant) dient te worden vervangen (1.6 thp is overigens gewoon een slecht ontwerp en daar mag Peugeot best wat coulanter optreden)
Helaas zijn er nog maar heel weinig moderne auto's waar de ketting aan bovenstaande voorwaarde voldoet, producenten besparen op vanalles (o.a. op het materiaal en de tolerantiess van de ketting) en dan is het maar de vraag of een ketting het wel zoveel langer vol gaat houden als een goede distributieriem (120 k is vaak geen enkel probleem).
De uitspraak van de Anwb is interessant echter wel redeijk gebaseerd op het verleden, inmiddels beschouwen steeds meer autofabrikanten de ketting als een slijtagedeel en gewoon onderdeel van onderhoud. Het is maar de vraag of een rechter hierin meegaat als in het onderhoudsboekje staat dat na x km de ketting bij teveel slijtage (op kosten van de klant) dient te worden vervangen (1.6 thp is overigens gewoon een slecht ontwerp en daar mag Peugeot best wat coulanter optreden)
Re: Distrubutie ketting THP 1,6 motor
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de rechter hier over denkt. TS zou eens aan de ANWB kunnen vragen of ze behalve A, ook B durven te zeggen. Mocht je toevallig Wegenwacht Compleet lid zijn dan is rechtsbijstand zelfs gratis.Veldt01 schreef:De uitspraak van de Anwb is interessant echter wel redeijk gebaseerd op het verleden, inmiddels beschouwen steeds meer autofabrikanten de ketting als een slijtagedeel en gewoon onderdeel van onderhoud. Het is maar de vraag of een rechter hierin meegaat als in het onderhoudsboekje staat dat na x km de ketting bij teveel slijtage (op kosten van de klant) dient te worden vervangen (1.6 thp is overigens gewoon een slecht ontwerp en daar mag Peugeot best wat coulanter optreden)
"Wegenwacht Compleet biedt je juridische bijstand bij het verhalen van verkeersschade op de aansprakelijke derde en bij geschillen over aankoop, onderhoud en reparatie van je vervoermiddel."
Re: Distrubutie ketting THP 1,6 motor
hallo
ik heb een 308 van 2009 ... met een top motor .... wat mij is gebeurd deze week ..de motor is kapot gelopen omdat het tandwiel waar de ketting overloopt is afgebroken..... en zo de de motor is kapot gelopen.... schade 3100 euro ...
zou ik misschien nog ergens iets op kunnen verhalen of heeft dit geen zin...
ik heb nooit iets gemerkt ...en de auto stond stil met draaiende motor .... wat zou er gebeurd zijn als ik 130 rij en dan gebeurd dit..
ik hoop op een reactie
gr Leon
ik heb een 308 van 2009 ... met een top motor .... wat mij is gebeurd deze week ..de motor is kapot gelopen omdat het tandwiel waar de ketting overloopt is afgebroken..... en zo de de motor is kapot gelopen.... schade 3100 euro ...
zou ik misschien nog ergens iets op kunnen verhalen of heeft dit geen zin...
ik heb nooit iets gemerkt ...en de auto stond stil met draaiende motor .... wat zou er gebeurd zijn als ik 130 rij en dan gebeurd dit..
ik hoop op een reactie
gr Leon
Re: Distrubutie ketting THP 1,6 motor
Even voor alle duidelijkheid (mocht ik niet duidelijk zijn geweest dan hiervoor mijn excuus).
Garantie is een beperking van het recht op een deugdelijk product. Bij de wet Art art 7:17 BW is de aansprakelijkheid van verkoper geregeld.
Garantie of niet de fabrikant blijft als laatste aansprakelijk voor een ondeugdelijk produkt!!
Volgens het onderhoudsboekje van de Peugeot 3008 moet de ketting bij 120000 of 150000 km (afhankelijk van al dan niet zware belasting) worden vervangen. De leeftijd van de auto speelt dus geen rol in dit verhaal.
Verkoper (BOVAG garage) van mijn auto heeft Peugeot Eindhoven aangesproken, maar kreeg geen gratis reparatie!!. Omdat oa de auto vanaf datum aankoop bij deze BOVAG garage in het onderhoud is geweest en niet bij Peugeot (Dit is een dooddoener van de bovenste orde).
Inmiddels is de ketting door verkoper vervangen. De ketting is na ca 51590 km kapot gegaan.
Ik heb niet gesproken over volledige vergoeding door Peugeot van de reparatiekosten. Ik vind het terecht dat ik bijdraag in deel van deze kosten, naar rato van de met ketting gereden km en de vervanging bij 120000 of 150000 km. In feite zou dit vanuit de consument een coulance zijn richting Peugeot.
Wat ik wil is dat Peugeot Nederland cq Frankrijk tot de orde wordt geroepen door de betreffende daartoe bij de wet aangegeven instanties en of consumentenorganisaties, Zodat er uiteindelijk een adequate oplossing komt voor alle Peugeot 1,6 THP motoren.
Iedereen bedankt voor de al dan niet goed doordachte reacties!
Groetjes JefVos
Garantie is een beperking van het recht op een deugdelijk product. Bij de wet Art art 7:17 BW is de aansprakelijkheid van verkoper geregeld.
Garantie of niet de fabrikant blijft als laatste aansprakelijk voor een ondeugdelijk produkt!!
Volgens het onderhoudsboekje van de Peugeot 3008 moet de ketting bij 120000 of 150000 km (afhankelijk van al dan niet zware belasting) worden vervangen. De leeftijd van de auto speelt dus geen rol in dit verhaal.
Verkoper (BOVAG garage) van mijn auto heeft Peugeot Eindhoven aangesproken, maar kreeg geen gratis reparatie!!. Omdat oa de auto vanaf datum aankoop bij deze BOVAG garage in het onderhoud is geweest en niet bij Peugeot (Dit is een dooddoener van de bovenste orde).
Inmiddels is de ketting door verkoper vervangen. De ketting is na ca 51590 km kapot gegaan.
Ik heb niet gesproken over volledige vergoeding door Peugeot van de reparatiekosten. Ik vind het terecht dat ik bijdraag in deel van deze kosten, naar rato van de met ketting gereden km en de vervanging bij 120000 of 150000 km. In feite zou dit vanuit de consument een coulance zijn richting Peugeot.
Wat ik wil is dat Peugeot Nederland cq Frankrijk tot de orde wordt geroepen door de betreffende daartoe bij de wet aangegeven instanties en of consumentenorganisaties, Zodat er uiteindelijk een adequate oplossing komt voor alle Peugeot 1,6 THP motoren.
Iedereen bedankt voor de al dan niet goed doordachte reacties!
Groetjes JefVos
Re: Distrubutie ketting THP 1,6 motor
Quote Verkoper (BOVAG garage) van mijn auto heeft Peugeot Eindhoven aangesproken, maar kreeg geen gratis reparatie!!. Omdat oa de auto vanaf datum aankoop bij deze BOVAG garage in het onderhoud is geweest en niet bij Peugeot (Dit is een dooddoener van de bovenste orde). Quote
Wet van Monti sluit deze uitspraak van Peugeot uit
Wet van Monti sluit deze uitspraak van Peugeot uit
Re: Distrubutie ketting THP 1,6 motor
Ik vind dat een belachelijk korte levensduur, van een dergelijk belangrijk onderdeel mag je meer verwachten. Mijn oude Citroen heeft niet eens een ketting maar een riem en die hoeft pas om de 120000 km vervangen te worden.JefVos schreef:Inmiddels is de ketting door verkoper vervangen. De ketting is na ca 51590 km kapot gegaan.
Re: Distrubutie ketting THP 1,6 motor
Als je niet kunt aantonen of er wel de juiste olie is gebruikt want bij Action olie heb je garantie op problemen......
Welk type en dikte van welk merk olie is er sinds vervangen gebruikt en dat ze een dealer gelijk geven en andere afwijzen, ja de dealer wil ook graag werkplaatsvulling en daarvoor gebruiken ze dit soort gevallen.
Welk type en dikte van welk merk olie is er sinds vervangen gebruikt en dat ze een dealer gelijk geven en andere afwijzen, ja de dealer wil ook graag werkplaatsvulling en daarvoor gebruiken ze dit soort gevallen.
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Distrubutie ketting THP 1,6 motor
Radar is geen consumentenorganisatie maar een TV programma. Als je je recht wilt halen moet je naar de rechtbank gaan en je recht halen.JefVos schreef: Wat ik wil is dat Peugeot Nederland cq Frankrijk tot de orde wordt geroepen door de betreffende daartoe bij de wet aangegeven instanties en of consumentenorganisaties, Zodat er uiteindelijk een adequate oplossing komt voor alle Peugeot 1,6 THP motoren.
Re: Distrubutie ketting THP 1,6 motor
Mijn oude buurman is monteur bij Peugeot en vertelde laatst dat ze veel van die motoren moeten reviseren/repareren. De ketting is van slechte kwaliteit. Hij had het over een ouderwetse fietsketting. Niet te geloven.
Dan kun je beter een goede distributieriem hebben, want daarvan weet je dat die slechter wordt. Een distributieketting moet een motorleven lang mee gaan.
Peugeot en de andere fabrikanten die deze motor ontwikkelden zijn echt niet de enigen die beknibbelden op de kwaliteit van onderdelen.
Dan kun je beter een goede distributieriem hebben, want daarvan weet je dat die slechter wordt. Een distributieketting moet een motorleven lang mee gaan.
Peugeot en de andere fabrikanten die deze motor ontwikkelden zijn echt niet de enigen die beknibbelden op de kwaliteit van onderdelen.
Re: Distrubutie ketting THP 1,6 motor
En toch blijft de wet Monti van krachtsnuffel1 schreef:Peugeot heeft een goed punt want de Bovag garage is voor zover ik kan achterhalen geen geautoriseerd Peugeot dealer en krijgt daardoor geen enkele support van Peugeot Nederland. Het is uw keuze geweest om de auto bij een niet geautoriseerde BOVAG dealer te laten onderhouden en dat zal qua kosten een boel gescheeld hebben want bij een Peugeot dealer betaald u de hoofdprijs want dat is het verdienmodel om voor coulance in aanmerking te komenQuark schreef:Quote Verkoper (BOVAG garage) van mijn auto heeft Peugeot Eindhoven aangesproken, maar kreeg geen gratis reparatie!!. Omdat oa de auto vanaf datum aankoop bij deze BOVAG garage in het onderhoud is geweest en niet bij Peugeot (Dit is een dooddoener van de bovenste orde). Quote
Wet van Monti sluit deze uitspraak van Peugeot uit
Re: Distrubutie ketting THP 1,6 motor
Eind vorige eeuw moesten enkele officiële Peugeot dealers op ander merk olie over gaan omdat ze meer garantie klachten hadden dan andere met het busje tussen koppeling en versnellingsbak.
Ik denk dat dit ook bij deze ketting die goed gesmeerd moet worden en op tijd ververst.....
Ook is het beter als je als garage ook de bijvul olie in 1 liter flesje erbij geeft van juiste type en specificatie om de Action, leuk voor 40 jaren oude maar niet voor deze THP motoren!
Ik denk dat dit ook bij deze ketting die goed gesmeerd moet worden en op tijd ververst.....
Ook is het beter als je als garage ook de bijvul olie in 1 liter flesje erbij geeft van juiste type en specificatie om de Action, leuk voor 40 jaren oude maar niet voor deze THP motoren!
Re: Distrubutie ketting THP 1,6 motor
Heb je hier ook een bron voor, of is dit ook weer één van je verzinsels?stofzuigertje schreef:Eind vorige eeuw moesten enkele officiële Peugeot dealers op ander merk olie over gaan omdat ze meer garantie klachten hadden dan andere met het busje tussen koppeling en versnellingsbak.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 03 apr 2018 15:15
Re: Distrubutie ketting THP 1,6 motor
Ook ik zit voor de 2de keer met dit probleem.
De eerste keer had ik garantie en had de auto 54000 km gelopen.En nu 110 .000 en weer problemen met vervuiling en distributie. Ik had gehoopt met de nieuwe ketting probleemloos te zijn gesteld. Nu mag ik de kosten zelf gaan dragen. NOOIT MAAR DAN OOK NOOIT EEN PEUGOET MEER..
Groetjes Marcel
De eerste keer had ik garantie en had de auto 54000 km gelopen.En nu 110 .000 en weer problemen met vervuiling en distributie. Ik had gehoopt met de nieuwe ketting probleemloos te zijn gesteld. Nu mag ik de kosten zelf gaan dragen. NOOIT MAAR DAN OOK NOOIT EEN PEUGOET MEER..
Groetjes Marcel
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 27 dec 2018 00:22
Re: Distrubutie ketting THP 1,6 motor
Stelling nooit meer vind ik zeer overtrokken.Marcelvenema schreef: ↑03 apr 2018 15:27Ook ik zit voor de 2de keer met dit probleem.
De eerste keer had ik garantie en had de auto 54000 km gelopen.En nu 110 .000 en weer problemen met vervuiling en distributie. Ik had gehoopt met de nieuwe ketting probleemloos te zijn gesteld. Nu mag ik de kosten zelf gaan dragen. NOOIT MAAR DAN OOK NOOIT EEN PEUGOET MEER..
Groetjes Marcel
Ik ben eigenaar geweest van 2 peugoet's een 307 uit 2002 en 207 uit 2010
De 307 was een HDi, nieuw gekocht in 2002 door mijn vader en in 2007 door mij overgenomen ivm mijn eerste VT baan. Bij overname stond er al dik 100000km op de teller. Heb toen een probleem gehad met brandstof inspuiting ofzo. Auto schoot daardoor in veilige modus. Kosten plaatje was rond de 1600euro, mijn geluk is dat vaders het des tijds heeft vergoed
Wij waren meer dan zeer tevreden over de auto. Hebben op eerder genoemde euvel, alleen een dynamo probleem gehad, kosen daarvan iets van 100 a 200 euro.
De auto maakte flink wat kilometers, en werd dealer onderhouden. Met enig sinds pijn in het hard en een kilometerstand van dik 333000 op de teller afscheid genomen en ingeruild voor een nieuwe 207 1.6 VTi in juli 2010.
Wat een heerlijke auto om te rijden. Met heel veel plezier heb ik daar 6 jaar in gereden. Reden van afscheid was dat ik een leaseauto kreeg. De 207 had ong 140 a 150000 km gereden. In die 6 jaar tijd, buiten normaal onderhoud, bobine problemen gehad (ong 150) en nieuwe accu (ong 150). De 207 verbruikte wel aardig wat olie, ong 1liter per 15000km.
Mijn auto's liet/laat ik altijd dealer onderhouden. Motorolie altijd de voorgeschreven van Shell. Daarnaast tank ik altijd bij de bekende stations, het liefst bij Shell anders bij BP of Texaco. De zogenoemde witte pomp vermijd ik, mits even niet anders kan max een halve tank.
Heden, ga ik afscheid nemen van leaseauto. Ik ga een prive auto aanschaffen. Daarbij oriënteer ik mij op de 207, daar deze betrouwbaarheid en conform bied.