LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Prijsverschillen elektrische auto's in de EU
Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU
Zou een prijsverschil, net als met "alle" prijzen van welk willekeurig gekozen product dan ook, te maken kunnen hebben met bijvoorbeeld:
De levensstandaard/ het Nationaal bruto product in een land.
Het gemiddelde inkomen in een land.
De belastingdruk en extra heffingen op motorvoertuigen in een land.
De subsidieregeling of het ontbreken daarvan, in de verschillende landen.
De energietarieven, die per land nogal verschillen en het daarmee al dan niet aantrekkelijker maken om een dergelijk voertuig te kopen.
En naar ik zeker weet zijn er nog meer voorbeelden aan te geven voor het prijsverschil per land.
De levensstandaard/ het Nationaal bruto product in een land.
Het gemiddelde inkomen in een land.
De belastingdruk en extra heffingen op motorvoertuigen in een land.
De subsidieregeling of het ontbreken daarvan, in de verschillende landen.
De energietarieven, die per land nogal verschillen en het daarmee al dan niet aantrekkelijker maken om een dergelijk voertuig te kopen.
En naar ik zeker weet zijn er nog meer voorbeelden aan te geven voor het prijsverschil per land.
-
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU
Eigenlijk wel mooi om te zien dat er blijkbaar steeds meer draagvlak komt voor een harmonisatie van alle regels in de EU. Wat zal het mooi worden als we van al die landjes af zijn en dat het gewoon overal hetzelfde is. Er zijn zoveel onderwerpen die over verschillen tussen EU landen gaat dat er momentum komt om alles gelijk te trekken. Toch?
Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU
Als het gezellig moet blijven nooit over politiek beginnen .
Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU
Feiten;
Op straat laden of bij commerciële benzine pomp langs autoweg, is erg duur en zelden rendabel, een keertje kan maar niet te veel....
Thuis laden is leuk, maar 20 cent mits je geen kabel over de stoep hoeft te leggen... dan vallen vele helaas af.
Op Werk, de krachtstroom is vaak in bedrijven, en als grotere gebruiker zit je op lagere tarieven!
Daar is zowel snel als voordelig laden mogelijk.
Grotere winkels als IKEA of Hornbach zouden gezien hun eigen gebruik ook voor klanten een snelle lader tegen leuk tarief kunnen aanbieden!
Maar ook een flinke supermarkt tijdens het winkelen want die hebben ook redelijk veel vriezers en zo...
Naast winkels kunnen winkelcentra eigen palen dus niet via gemeente of energie leverancier met stroom onder de normale prijs leveren want iemand die een uurtje of 2 of langer wil laden zal ook meer kopen.
Dus tegen inkoopsprijzen laden en dan hopen op meer omzet...
Ikea Zweden heeft dit al, naast de aankopen ook uitgebreid gaan eten en na 2 uurtjes was zowel ik als mijn auto vol!
Op straat laden of bij commerciële benzine pomp langs autoweg, is erg duur en zelden rendabel, een keertje kan maar niet te veel....
Thuis laden is leuk, maar 20 cent mits je geen kabel over de stoep hoeft te leggen... dan vallen vele helaas af.
Op Werk, de krachtstroom is vaak in bedrijven, en als grotere gebruiker zit je op lagere tarieven!
Daar is zowel snel als voordelig laden mogelijk.
Grotere winkels als IKEA of Hornbach zouden gezien hun eigen gebruik ook voor klanten een snelle lader tegen leuk tarief kunnen aanbieden!
Maar ook een flinke supermarkt tijdens het winkelen want die hebben ook redelijk veel vriezers en zo...
Naast winkels kunnen winkelcentra eigen palen dus niet via gemeente of energie leverancier met stroom onder de normale prijs leveren want iemand die een uurtje of 2 of langer wil laden zal ook meer kopen.
Dus tegen inkoopsprijzen laden en dan hopen op meer omzet...
Ikea Zweden heeft dit al, naast de aankopen ook uitgebreid gaan eten en na 2 uurtjes was zowel ik als mijn auto vol!
Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU
Ja absoluut, maar niet van toepassing op elektrisch auto's.scontra schreef:Zou een prijsverschil, net als met "alle" prijzen van welk willekeurig gekozen product dan ook, te maken kunnen hebben met bijvoorbeeld:
De levensstandaard/ het Nationaal bruto product in een land.
Het gemiddelde inkomen in een land.
De belastingdruk en extra heffingen op motorvoertuigen in een land.
De subsidieregeling of het ontbreken daarvan, in de verschillende landen.
De energietarieven, die per land nogal verschillen en het daarmee al dan niet aantrekkelijker maken om een dergelijk voertuig te kopen.
En naar ik zeker weet zijn er nog meer voorbeelden aan te geven voor het prijsverschil per land.
Zonder alle regelingen zijn ze gewoon goedkoper in bv. Duitsland (maar ook Noorwegen !). En bij de ICE was de BPM altijd de boosdoener, er zit geen BPM op een elektrisch auto.
De importeurs in de EU kopen ze van de fabricant en dan gaat er alleen nog BTW op (19% in duitsland en 21% in Nederland), dus waarom moeten ze dan veel duurder zijn dan 2% verschil ?
Overheid kijkt hier niet naar, maar bedenkt wel een 50K grens (voor de 4%) en wat zie je: "hij zal net onder de 50K blijven".
Wat ze bedoelen: "we gaan proberen of we hem voor 50K kunnen verkopen" (in Duitsland hebben ze de 50K grens niet en is die gewoon de normale prijs).
Duitsland en met name Noorwegen hebben een systeem bedacht dat er voor zorgt dat niet alleen bedrijven maar ook particulieren (geen BTW in Noorwegen) goedkoper een EV kunnen kopen. En die systemen werken beter, veel meer EV's op de weg (ze zijn gewoon goedkoper).
Hier hebben we een systeem bedacht voor alleen bedrijven en werkt ook nog eens prijsopdrijvend. Maakt de accepatie van de elektrisch auto er niet beter op.
Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU
Die grens van 50k is pas relevant voor auto's die vanaf volgend jaar worden geleased.
Maar autoleveranciers hebben de vrijheid om zelf hun verkoopprijs te bepalen. Dat kan inhouden dat in het ene land de prijzen hoger zijn dan in het andere land. Of bijvoorbeeld in een land met hoge BPM de kale prijs lager te houden dan in landen met lage BPM.
Maar autoleveranciers hebben de vrijheid om zelf hun verkoopprijs te bepalen. Dat kan inhouden dat in het ene land de prijzen hoger zijn dan in het andere land. Of bijvoorbeeld in een land met hoge BPM de kale prijs lager te houden dan in landen met lage BPM.
-
- Berichten: 32471
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU
Het zou zomaar kunnen dat in Nederland de dealers hogere kosten hebben dan de dealers in Duitsland. Loonkosten, kosten voor het pand, noem maar op... Dat moet toch ergens van betaald worden.
Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU
Hogere kosten ...... geloof jij het ? (nagenoeg gelijk hoor).
Maar dit zie je ook al jaren met onderdelen en onderhoud (ook goedkoper in Duitsland), zijn hier gewoon te duur.
Maar dit zie je ook al jaren met onderdelen en onderhoud (ook goedkoper in Duitsland), zijn hier gewoon te duur.
Re: Prijsverschillen elektrische auto's in de EU
Restaurants zijn in Duitsland vaak ook goedkoper dan in NL. Net als bij de prijzen van elektrieke auto's, zal dat de maken hebben met de kosten voor de ondernemer en met lokale omstandigheden, zoals de bereidheid van consumenten om de portemonnee te trekken.