LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PostNL: verzonden pakket is kwijtgeraakt

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
arvandongen

Re: PostNL: verzonden pakket is kwijtgeraakt

Ongelezen bericht door arvandongen »

En dan toch even voor de juridische fijnproevers:
Het pakketje is verzonden met een track en trace code, en is daardoor een geregistreerd pakketje.

Postnl.nl kan gewoon aansprakelijk gehouden worden voor het verwijtbaar verliezen van het pakketje.

De Postwet schrijft over universele postdienst het volgende:
(te weten: "Universeel" = gewone postdienstverlening, inclusief aangetekende poststukken. De poststukken hoeven niet verzekerd te zijn, maar mogen wel verzekerd zijn.)
Postwet2009 schreef: § 4.6. Aansprakelijkheid verlener van de universele postdienst

Artikel 29
1 Een verlener van de universele postdienst is voor schade als gevolg van verlies, beschadiging of vertraagde aflevering van binnenlandse poststukken slechts aansprakelijk indien door de afzender gebruik wordt gemaakt van een wijze van vervoer waarbij een poststuk volgens daartoe in de algemene voorwaarden van het postvervoerbedrijf te stellen regels wordt geregistreerd.

2 De aansprakelijkheid bedoeld in het eerste lid bestaat niet indien de schade uitsluitend het gevolg is van een of meer van de volgende omstandigheden:
a. de aard of een gebrek van het vervoerde zelf;
b. onvoldoende verpakking van het vervoerde door een ander dan een verlener van de universele postdienst of diens ondergeschikten;
c. een oorzaak die aan de afzender kan worden toegerekend;
d. een oorlogshandeling of een gewapend conflict;
e. aanhouding op last van daartoe bevoegd gezag.

3 Vorderingen kunnen slechts worden ingediend door de afzender. Indien de schade is geleden door een ander dan de afzender, is de afzender van rechtswege bevoegd ten behoeve van die ander, hetzij op eigen naam hetzij als diens vertegenwoordiger, de vordering in te stellen.

4 Bij algemene maatregel van bestuur worden bedragen vastgesteld waarboven de aansprakelijkheid, bedoeld in het eerste lid, zich niet uitstrekt, waarbij de hoogte van de afzonderlijke bedragen kan worden bepaald naar gelang van onder meer de soorten van registratie alsmede naar gelang van de aard en de waarde van een poststuk.

5 Een verlener van de universele postdienst kan zich niet beroepen op een uit de voorgaande leden van dit artikel voortvloeiende uitsluiting of beperking van zijn aansprakelijkheid voor zover de schade is ontstaan uit zijn eigen handelen of nalaten, geschied hetzij met het opzet die schade te veroorzaken, hetzij roekeloos en met de wetenschap dat die schade er waarschijnlijk uit zou voortvloeien.

(..... 6e lid gaat over internationaal .....)

7 Nietig is ieder beding, waarbij van dit artikel wordt afgeweken.
Het Postbesluit geeft de maximale bedragen voor aansprakelijkheid indien niet speciaal verzekerd.
Postbesluit2009 schreef:§ 4. Bedragen aansprakelijkheid
Artikel 11
De bedragen, bedoeld in artikel 29, vierde lid, van de wet, zijn:

a. € 50,– bij registratie van een poststuk als aangetekend stuk;
b. € 5500,– bij registratie van een poststuk als poststuk met aangegeven waarde.

Gegrand

Ongelezen bericht door Gegrand »

Maar het is geen poststuk , het is een pakket wat vertuurd is onder AVC (algemene vervoers conditie) waar geheel andere voorwaarden voor gelden.

Artikel 13
Schadevergoeding
1. De schadevergoeding die de vervoerder wegens het niet nakomen van de op hem uit hoofde van artikel 9
lid 2 rustende verplichting is verschuldigd, is beperkt tot een bedrag van € 3,40 per kilogram; voor andere
schade dan schade ten gevolge van verlies van of schade aan de zaken, zoals gevolgschade, bedrijfsstilstand
of immateriële schade, is de vervoerder uit hoofde van de vervoerovereenkomst niet aansprakelijk.
2. Het aantal kilogrammen waarvan ter berekening van het in lid 1 genoemde
bedrag wordt uitgegaan, is het op
de vrachtbrief vermelde gewicht van de beschadigde of niet afgeleverde zaak.

arvandongen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Gegrand schreef:Maar het is geen poststuk , (...).
Ja leuk geprobeerd.

Het genoemde artikel van de Postwet geldt ook voor pakketjes tot 10 kg. Dit had je kunnen lezen, tenminste als je de moeite had genomen de wet op te zoeken voordat je je mening schreef.

Eventuele algemene voorwaarden zijn ondergeschikt aan de wet. Het gequote lid 7 uit de Postwet geeft aan dat elk beding dat in strijd is met het wetsartikel nietig is ofwel ongeldig is.

Luna197

Ongelezen bericht door Luna197 »

Hier ook pakket kwijt door Post NL. Bedrijf heeft het pakket op vrijdag 17.08 op gegeven met een pre paid scan code . Deze is door het plaatselijke postkantoor gewoon in gelezen wat door de precieze opgave tijd en plaats bevestigt is. Nu inmiddels een week later nog steeds niks ontvangen en bij track en trace de info dat het pakket niet is op gegeven . Met Post NL gebeld , daar wordt mij verteld dat het pakket uit het buitenland zal komen , na wist niet dat den Haag in buitenland ligt. Maar goed , bij contact met Post NL zijdens de afzender , werd hem verteld dat hun pakket naar het buitenland gestuurd moet worden en dat dus langer duurt. Tja wat moet ik nu zeggen , ik woon in Zutphen , dus ook in NL . Ik weet niet wat bij Post NL gaande is , maar dat daar analfabeten werken lijkt mijn hiernaar toch wel erg duidelijk. Inmiddels een onderzoek naar het pakket in de wegen geleid , zowel van mijn kant als ook van uit de afzender . Het is echt niet normaal hoe Post NL tegenwoordig met Poststukken omgaat . Maar dan klagen dat hun omzet niet meer voldoende is en meer porto vragen , maar met deze service moet je niet klagen , liever de service verbeteren dan zullen ook meer mensen iets met Post NL versturen . Mag hopen dat mijn pakket binnen de volgende dagen te voorschijn komt en bij mij bezorgd wordt.

Gesloten