| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Moet de salderingsregeling blijven?
Moet de salderingsregeling blijven?
Google eens op: Tros Radar Mogelijk laat nieuwe regeling zonnepanelen nog op zich wachten, en lees dit artikel.
Wat vindt u? Moet de salderingsregeling op het terugleveren van elektriciteit, tot aan de hoeveelheid die is verbruikt, blijven? Of moet, zoals de plannen voor de toekomst zijn, deze regeling versoberd worden.
Mijn mening: Genoemde salderingsregeling moet blijven. Het is voor de kleine consumenten / huiseigenaren nu nog een aantrekkelijke manier om binnen redelijke termijn, bijvoorbeeld ca. 7 jaar, hun investering in een zonnepanelen-installatie terug te verdienen. Voor het milieu, vele kleintjes maken één grote, is het ook aantrekkelijk. En, dat ben ik dan wel met de minister eens, het moet aantrekkelijk blijven maar nog beter hoeven we er nu ook weer niet van te worden.
Nog een voordeel van het zelf opwekken van elektriciteit. Grote, milieuvervuilende elektriciteitscentrales hoeven geen veelvoud aan energie te produceren. De transportverliezen van de centrale tot aan de (klein)verbruiker zijn enorm, maar die verloren elektriciteit moet wel geproduceerd en door de consument betaald worden.
De overheid stelt nu voor de salderingsregeling af te schaffen en te vervangen door een voorgestelde subsidieregeling. Handig. Uit de praktijk weten we hoe die subsidieregelingen werken. Ze komen uit een veel te klein subsidiepotje en dat is snel leeg. De burger heeft dan het nakijken. En subsidieregelingen, ik ken ze niet anders, zijn allemaal tijdelijk en houden na enkele jaren gewoon op. Je kunt natuurlijk de klok erop gelijk zetten dat als die regeling zo onaantrekkelijk en uiteindelijk afgeschaft wordt dat er geen consument meer zal investeren in het zelf opwekken van (een deel van) zijn elektriciteit.
Dit overwegend kunnen we ons dus afvragen of het onze overheid nu echt om het milieu of uiteindelijk toch om de centen gaat.
Ben benieuwd naar de reacties.
Wat vindt u? Moet de salderingsregeling op het terugleveren van elektriciteit, tot aan de hoeveelheid die is verbruikt, blijven? Of moet, zoals de plannen voor de toekomst zijn, deze regeling versoberd worden.
Mijn mening: Genoemde salderingsregeling moet blijven. Het is voor de kleine consumenten / huiseigenaren nu nog een aantrekkelijke manier om binnen redelijke termijn, bijvoorbeeld ca. 7 jaar, hun investering in een zonnepanelen-installatie terug te verdienen. Voor het milieu, vele kleintjes maken één grote, is het ook aantrekkelijk. En, dat ben ik dan wel met de minister eens, het moet aantrekkelijk blijven maar nog beter hoeven we er nu ook weer niet van te worden.
Nog een voordeel van het zelf opwekken van elektriciteit. Grote, milieuvervuilende elektriciteitscentrales hoeven geen veelvoud aan energie te produceren. De transportverliezen van de centrale tot aan de (klein)verbruiker zijn enorm, maar die verloren elektriciteit moet wel geproduceerd en door de consument betaald worden.
De overheid stelt nu voor de salderingsregeling af te schaffen en te vervangen door een voorgestelde subsidieregeling. Handig. Uit de praktijk weten we hoe die subsidieregelingen werken. Ze komen uit een veel te klein subsidiepotje en dat is snel leeg. De burger heeft dan het nakijken. En subsidieregelingen, ik ken ze niet anders, zijn allemaal tijdelijk en houden na enkele jaren gewoon op. Je kunt natuurlijk de klok erop gelijk zetten dat als die regeling zo onaantrekkelijk en uiteindelijk afgeschaft wordt dat er geen consument meer zal investeren in het zelf opwekken van (een deel van) zijn elektriciteit.
Dit overwegend kunnen we ons dus afvragen of het onze overheid nu echt om het milieu of uiteindelijk toch om de centen gaat.
Ben benieuwd naar de reacties.
Re: Moet de salderingsregeling blijven?
De prijs van zonnepanelen-installaties is nogal gedaald. De terugverdientijd is nu korter geworden. Het is inmiddels voor een ieder mogelijk en aantrekkelijk om een installatie aan te schaffen. Daar is geen subsidie op een installatie of op teruggeleverde energie meer voor nodig.
Hopelijk kan er nu geld naar energievormen die meer gebaat zijn bij ondersteuning zoals waterstof.
Hopelijk kan er nu geld naar energievormen die meer gebaat zijn bij ondersteuning zoals waterstof.
Ja de salderingsregeling moet blijven. Wij denken er ook over een om een systeem aan te leggen, maar zien toch nog veel bergen op ons pad.
Het is en blijft een grote investering en de prijzen zijn niet erg goedkoop, als je het goed aan wilt pakken tenminste. En waar is de zon? en als de zon er dan is waar wordt deze energie in opgeslagen?
Ik had er al een Topic over gestart, we waren het eens dat energie opslag nog erg duur is.
Het is en blijft een grote investering en de prijzen zijn niet erg goedkoop, als je het goed aan wilt pakken tenminste. En waar is de zon? en als de zon er dan is waar wordt deze energie in opgeslagen?
Ik had er al een Topic over gestart, we waren het eens dat energie opslag nog erg duur is.
Bij zonnepanelen wordt de energie niet opgeslagen. Als u meer opwekt dan gebruikt, levert u terug op het net.
Inderdaad, alleen al om deze reden vind ik dat de saldering moet blijven. Er komen dan veel variabelen bij. Wiebes kan de terugleversubsidie terugschroeven tot er alleen de kale kwh prijs overblijft.De overheid stelt nu voor de salderingsregeling af te schaffen en te vervangen door een voorgestelde subsidieregeling. Handig. Uit de praktijk weten we hoe die subsidieregelingen werken. Ze komen uit een veel te klein subsidiepotje en dat is snel leeg. De burger heeft dan het nakijken. En subsidieregelingen, ik ken ze niet anders, zijn allemaal tijdelijk en houden na enkele jaren gewoon op. Je kunt natuurlijk de klok erop gelijk zetten dat als die regeling zo onaantrekkelijk en uiteindelijk afgeschaft wordt dat er geen consument meer zal investeren in het zelf opwekken van (een deel van) zijn elektriciteit.
En natuurlijk gaat het om de centen. Milieu? laat me niet lachen.
Wat gebeurde er toen de zuinige MRB-vrije auto's populair werden? Juist ja, deze auto's moesten ook opeens weer MRB gaan betalen.
Dit is niet anders. zonnepanelen worden te populair. En dan gaat de regering de spelregels weer veranderen tijdens de wedstrijd.
Tevens een oproep aan zonnepaneelbezitters: Behoud (indien nog in bezit) de ferraris (draaischijf) meter! Deze saldeert automatisch. Blijf dus zo lang mogelijk verzetten tegen de 'slimme' meter!
De energie kan opgeslagen worden als u het niet wilt leveren aan het net, als het salderen komt te vervallen levert u dus gratis uw overtollige energie welke niet wordt opgenomen aan het net.
Dat vinden we zonde, vandaar dat er nu nog gesaldeerd wordt.
Dat vinden we zonde, vandaar dat er nu nog gesaldeerd wordt.
De salderingsregeling betekent dat je ongelimiteerd (uitsluitend afhankelijk van de zoninval en -uren), je overtollige energie in het net pompt. Betaal je voor het transport door het net? Heb je meebetaald aan de aanleg van het net? Door het gewoon het net in te pompen, moeten andere leveranciers "gas terug nemen". Die willen misschien ook wel meer het net inpompen (= extra omzet), maar worden gelimiteerd door de zonne panelen energie. Zonder dat er sprake is van concurrentie o.b.v. prijs.
Dus de salderingsregeling is oneerlijk verdeeld.
Vergelijk het met de aardappeloogst. Bij een goede aardappeloogst wordt je verplicht van boeren aardappelen af te nemen en te eten "omdat ze zo'n goede oogst hebben". Ook tegen vooraf vastgestelde prijs.
Maar die ingepompte energie kan weer door anderen opgebruikt worden.
Ja, en die energiecentrales moeten wel, en zeker op dure tijden in bedrijf blijven met alle daaraan verbonden kosten, want we hebben geen 24 uur zon achter elkaar.
@Klaas-Jan. De prijs van zonnepaneel-installaties is de afgelopen jaren niet veel gedaald. De opbrengt per zonnepaneel is eerder iets gestegen. Standaard was ca. 5 jaar geleden ca. 250 Watt per paneel, dat ligt nu rond 275 watt per paneel. Zonder de verliezen mee te rekenen heb je dus ongeveer 10% meeropbrengst per paneel. De subsidie op de aankoop van zonnepanelen is ook ca. 5 jaar geleden al afgeschaft (weer zo'n subsidieregeling). Daarvoor in plaats is de BTW-regeling gekomen. Maar die regeling kent nadelen. Zo moet je ondernemer worden om de BTW terug te vragen maar moet je over de terug levering tot in het oneindige BTW aan de overheid terug betalen.
@blont007. Als je geen energie terug wil leveren dan kun je dat evt. zelf ook opslaan. Zo'n accupakket kost nu ca. € 3.000,- tot € 4.000,-, bijna net zoveel als de aanleg van een totale zonnepaneel-installatie, afhankelijk van het aantal zonnepanelen. Zo interessant is dat zelf opslaan en later verbruiken dus nog niet. Verder moet het nog uitontwikkeld worden. De installatie levert gelijkstroom, de convertor zet het om in wisselstroom (voor het net), maar een opslagaccu is weer gelijkstroom. Dus buiten de convertor om moet zo'n accupakket dan gevuld worden, anders zijn de omzet verliezen veel te groot.
&fiesiekus. Ja je betaald ook voor het verlies door het net aan de energieleverancier/-producent. Dat transportverlies van elektriciteit moet ook geproduceerd worden en is dus in de bruto kostprijs van het produkt verwerkt. Zouden de transportverliezen niet bestaan dan zou elektriciteit per kW veel goedkoper zijn. Verder kun je niet voor de prijs van de salderingsregeling ongelimiteerd aan het net terug leveren. Er wordt gesaldeerd tot de hoeveelheid die je nog afneemt van je energieleverancier. Wordt het saldo negatief, dus meer teruggeleverd als verbruikt, dan krijg je veel minder per kW, ik dacht € 0,07 per Kw. I.p.v. de bruto ca. € 0,22 per kW bij saldering. Oppassen dus bij de aaanleg / investering van zo'n installatie dat je niet te veel zonnepanelen neemt, anders wordt de investering een stuk minder snel terug verdient.
@blont007. Als je geen energie terug wil leveren dan kun je dat evt. zelf ook opslaan. Zo'n accupakket kost nu ca. € 3.000,- tot € 4.000,-, bijna net zoveel als de aanleg van een totale zonnepaneel-installatie, afhankelijk van het aantal zonnepanelen. Zo interessant is dat zelf opslaan en later verbruiken dus nog niet. Verder moet het nog uitontwikkeld worden. De installatie levert gelijkstroom, de convertor zet het om in wisselstroom (voor het net), maar een opslagaccu is weer gelijkstroom. Dus buiten de convertor om moet zo'n accupakket dan gevuld worden, anders zijn de omzet verliezen veel te groot.
&fiesiekus. Ja je betaald ook voor het verlies door het net aan de energieleverancier/-producent. Dat transportverlies van elektriciteit moet ook geproduceerd worden en is dus in de bruto kostprijs van het produkt verwerkt. Zouden de transportverliezen niet bestaan dan zou elektriciteit per kW veel goedkoper zijn. Verder kun je niet voor de prijs van de salderingsregeling ongelimiteerd aan het net terug leveren. Er wordt gesaldeerd tot de hoeveelheid die je nog afneemt van je energieleverancier. Wordt het saldo negatief, dus meer teruggeleverd als verbruikt, dan krijg je veel minder per kW, ik dacht € 0,07 per Kw. I.p.v. de bruto ca. € 0,22 per kW bij saldering. Oppassen dus bij de aaanleg / investering van zo'n installatie dat je niet te veel zonnepanelen neemt, anders wordt de investering een stuk minder snel terug verdient.
De rechter heeft bepaald dat zonnepanelen ook bij de woningwaarde opgeteld mag worden , dus de gemeente kan de onroerendgoed belasting verhogen. eerst geven en dan weer terug pakken .
Wat denk je dat het grootbedrijf betaalt per kwh ? Dat zit zo rond de 5 a 7 cent.
Als de consument netto energie opwekt, en dan nog steeds 25 cent/kwh voor krijgt, en die energie dan wordt doorverkocht voor 7 cent......moet ik toch aan subsidie denken.
Dat klopt niet. Als persoonlijke ervaring kan ik u melden dat ik voor het geld dat ik in 2012 neerlegde voor mijn 6 paneels-installatie anno 2018 het dubbele aantal panelen had kunnen aanschaffen van dezelfde kwaliteit!BreejKC schreef: ↑07 sep 2018 14:04@Klaas-Jan. De prijs van zonnepaneel-installaties is de afgelopen jaren niet veel gedaald. De opbrengt per zonnepaneel is eerder iets gestegen. Standaard was ca. 5 jaar geleden ca. 250 Watt per paneel, dat ligt nu rond 275 watt per paneel. Zonder de verliezen mee te rekenen heb je dus ongeveer 10% meeropbrengst per paneel. De subsidie op de aankoop van zonnepanelen is ook ca. 5 jaar geleden al afgeschaft (weer zo'n subsidieregeling). Daarvoor in plaats is de BTW-regeling gekomen. Maar die regeling kent nadelen. Zo moet je ondernemer worden om de BTW terug te vragen maar moet je over de terug levering tot in het oneindige BTW aan de overheid terug betalen.
Lees ook even dit item https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/en ... ijft-dalen waarin de prijsdaling in de afgelopen 10 jaar te zien is.
De BTW regeling voor particulieren met zonnepanelen is trouwens sterk vereenvoudigd https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nnepanelen.
Je hoeft nog maar één keer aangifte te doen en bent vervolgens ontslagen van verdere verplichtingen
Misschien interessant voor bezitters van oudere installaties: tot vrij recent kon je geen BTW terugvragen als je installatie van vóór 2013 was. Dat is inmiddels niet meer zo. Ook voor installallaties van voor 2013 kan alsnog BTW teruggevraagd worden https://www.eigenhuis.nl/actueel/2017/1 ... -btw-terug
De overheid heeft natuurlijk het recht om een bestaande regeling te wijzigen. In dit geval wordt het argument gebruikt dat met de huidige regeling te snel wordt terugverdiend, omdat zonnepanelen op dit moment in een rap tempo goedkoper worden. Dat is denk ik ook zo, want de importheffing op Chinese panelen vervalt of is al vervallen. Maar hoe zit het dan met de panelen die zeg het afgelopen jaar zijn aangeschaft. Er is daarbij geen sprake van dat ze goedkoper zijn en de beslissing om aan te schaffen is gedaan op grond van de huidige salderingsregeling, zodat je dacht in 7 tot 8 jaar de investering terug te verdienen. Als nu volgend jaar de regeling wordt aangepast ontstaat er dus een langere terugverdientijd. Erg oneerlijk. Gegoochel met regelingen zal er mi voor zorgen dat de toename van zo gewenste groene energie achter zal blijven. En Nederland loopt toch al bepaald niet vooraan.
Overigens vind ik de huidige salderingsregeling eigenlijk al niet bepaald riant, 7 tot 8 cent per KWH. Dus dat was voor mij geen argument. Ik heb zonnepanelen genomen om een positieve bijdrage tbv het milieu te doen, niet om er geld aan te verdienen, al wil ik er natuurlijk ook geen substantieel bedrag op toeleggen.
In elk geval zijn zonnepanelen een goede manier om schone energie op te wekken tegen matige kosten, dus eigenlijk zou idereen het moeten gaan doen.
Overigens vind ik de huidige salderingsregeling eigenlijk al niet bepaald riant, 7 tot 8 cent per KWH. Dus dat was voor mij geen argument. Ik heb zonnepanelen genomen om een positieve bijdrage tbv het milieu te doen, niet om er geld aan te verdienen, al wil ik er natuurlijk ook geen substantieel bedrag op toeleggen.
In elk geval zijn zonnepanelen een goede manier om schone energie op te wekken tegen matige kosten, dus eigenlijk zou idereen het moeten gaan doen.
Kwaliteit van de installatie speelt ook een grote rol, en er zijn diverse soorten
systemen. Nieuwe innovatie en verder kijken dan 2018, laat de regering eerst een vast standpunt innemen over de salderingsregeling.
Ik denk als die regeling verdwijnt het helemaal niet meer de moeite waard is om 6 of 8 paneeltjes of zo te plaatsen. De omvormer heeft ook niet een oneindig leven en de panelen nemen gewoon in capaciteit af naarmate de jaren tellen. Windmolen!
systemen. Nieuwe innovatie en verder kijken dan 2018, laat de regering eerst een vast standpunt innemen over de salderingsregeling.
Ik denk als die regeling verdwijnt het helemaal niet meer de moeite waard is om 6 of 8 paneeltjes of zo te plaatsen. De omvormer heeft ook niet een oneindig leven en de panelen nemen gewoon in capaciteit af naarmate de jaren tellen. Windmolen!
-
Bob Schurkjens
Zodra alle daken vol liggen, wordt de salderingsregeling geheel afgeschaft. Want doel bereikt. Zo werkt de overheid.
Precies.Bob Schurkjens schreef: ↑07 sep 2018 16:00Zodra alle daken vol liggen, wordt de salderingsregeling geheel afgeschaft. Want doel bereikt. Zo werkt de overheid.
U moet zich er nog even goed in verdiepen.
De salderingaregeling is juist dat je ook de belastingen per kWh terugkrijgt. Totaal ongeveer €0,20 afhankelijk van je contract.
Je mag immers je opwek kwh's aftrekken van de verbruikte kwh's.
Alleen als je meer gaat leveren dan je verbruik, krijg je de kale kWh prijs. Das idd rond de 7 cent
-
renewouters
Hoezo "terug pakken"? De woning is toch meer waard geworden? Waarom zou je een dakkapel wel meerekenen en zonnepanelen niet? Wees dan ook consequent en vraag niet meer geld voor een woning met zonnepanelen bij de verkoop.