LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Medipoint beslissingen alleen mondeling meegedeeld
Medipoint beslissingen alleen mondeling meegedeeld
Mijn moeder van 99 jaar is blind, en kan nauwelijks lopen (binnen alleen met rollator, buiten komt ze niet). Ze heeft op voorschrift van de huisarts vorig jaar preventief een hoog/laag bed met een anti Decubitus (anti doorliggen) matras geleverd gekregen via Medipoint. Dat was preventief want ze lag de hele dag op bed vanwege ziekte (± 2maanden).
Drie weken terug kreeg zij een telefoontje van Medipoint dat "ze matras kwamen controleren".
Na het bezoek van de betreffende persoon (geen idee wie dat was) belde ze in paniek dat "ze m'n matras komen omwisselen".
Ben er maar eens achteraan gaan bellen.. Blijkt dat de 'medisch adviseur' van medipoint door de verzekeraar (in dit geval Zilveren Kruis) is gemachtigd om te bepalen of een hulpmiddel (nog) wel nodig is. Omdat mijn moeder overdag in een rolstoel aan tafel zit is ze dus niet bedlegerig. Daarom kwam er een beslissing dat de decubitus matras niet meer nodig is.
Echter, noch de zorg (HDS), noch de mantelzorg (ik zelf, oudste zoon en gemachtigde), noch de voorschrijvend huisarts is geïnformeerd over de beslissing.
Maar weer eens een telefoontje met Medipoint (Arnhem) eraan gewaagd. Vraag: Is het niet normaal dat een schriftelijke bevestiging volgt van een belangrijke medische beslissing? Antwoord: "Nee meneer, wij bevestigen nooit iets schriftelijk; De afspraak is toch gemaakt met mevrouw, en zij leek goed aanspreekbaar; We hebben het nu toch bevestigd aan u?"
Ik heb geëist dat ik een bevestiging kreeg. De volgende dag kreeg ik een e-mail van de manager van de medisch adviseur met de bevestiging van de beslissing!
Vraag: Zou het niet normaal moeten zijn dat betrokkenen in kennis worden gesteld van dergelijke belangrijke medische beslissingen?
Drie weken terug kreeg zij een telefoontje van Medipoint dat "ze matras kwamen controleren".
Na het bezoek van de betreffende persoon (geen idee wie dat was) belde ze in paniek dat "ze m'n matras komen omwisselen".
Ben er maar eens achteraan gaan bellen.. Blijkt dat de 'medisch adviseur' van medipoint door de verzekeraar (in dit geval Zilveren Kruis) is gemachtigd om te bepalen of een hulpmiddel (nog) wel nodig is. Omdat mijn moeder overdag in een rolstoel aan tafel zit is ze dus niet bedlegerig. Daarom kwam er een beslissing dat de decubitus matras niet meer nodig is.
Echter, noch de zorg (HDS), noch de mantelzorg (ik zelf, oudste zoon en gemachtigde), noch de voorschrijvend huisarts is geïnformeerd over de beslissing.
Maar weer eens een telefoontje met Medipoint (Arnhem) eraan gewaagd. Vraag: Is het niet normaal dat een schriftelijke bevestiging volgt van een belangrijke medische beslissing? Antwoord: "Nee meneer, wij bevestigen nooit iets schriftelijk; De afspraak is toch gemaakt met mevrouw, en zij leek goed aanspreekbaar; We hebben het nu toch bevestigd aan u?"
Ik heb geëist dat ik een bevestiging kreeg. De volgende dag kreeg ik een e-mail van de manager van de medisch adviseur met de bevestiging van de beslissing!
Vraag: Zou het niet normaal moeten zijn dat betrokkenen in kennis worden gesteld van dergelijke belangrijke medische beslissingen?
Re: Medipoint beslissingen alleen mondeling meegedeeld
Maar waarom was u dan niet aanwezig toe ze dat matras kwamen “controleren”?
En zo’n hulpmiddel wordt ook maar tijdelijk verstrekt. Als het permanent nodig is, gaat dat uit een ander potje.
En zo’n hulpmiddel wordt ook maar tijdelijk verstrekt. Als het permanent nodig is, gaat dat uit een ander potje.
tttlocke
vindt dit leuk
Waarom zou de zorg of de huisarts hiervan op de hoogte moeten worden gebracht? Uw moeder was schijnbaar nog goed in staat telefonisch het gesprek aan te nemen. Ze had u dus ook even op de hoogte hiervan kunnen brengen, dan had u kunnen zorgen dat er iemand aanwezig was bij het gesprek aan huis.
Ik zie het probleem niet. Zeker gezien het feit dat de beslissing zelf de juiste lijkt te zijn (TS betwist dat ook niet).
Natuurlijk is dat normaal, en daarom is het ook gebeurd. Je moeder is de betrokkene. Ze staat toch niet onder bewind of curatele? Dan is zij de enige aangewezen persoon.
@Moneyman: Mijn moeder is ook slechthorend en een beetje dementerend. Zij heeft alle beslissingen mij mij neergelegd. Ik ben ook officieel 'gemachtigde' bij zorgverzekering en gemeente. Zij kan niet verwoorden wat er exact gezegd is...
Daarom steekt het dat ik door het gebrek aan communicatie van Medipoint het moet doen met onvolledige informatie.
@tttlocke: De huisarts is het hier niet mee eens, maar volgens de regeltjes van de verzekeraar is het een juiste beslissing. Mijn probleem is o.a. dat er niet gecommuniceerd is dat er uberhaubt een beslissing moest komen... Ze kwamen langs om "de matras te controleren".
@Lady1234: Omdat ze slechts de matras kwamen controleren... Haar hulp in de huishouding was wel aanwezig zodat zou worden open gedaan. Zoals gemeld doet mijn moeder de deur niet meer open.
@Lady1234: Het is nooit gecommuniceerd dat dit tijdelijk was. Het bed en matras zijn tegelijk geleverd, hoe kan ik weten dat het bed lange termijn is en de matras niet!
Daarom steekt het dat ik door het gebrek aan communicatie van Medipoint het moet doen met onvolledige informatie.
@tttlocke: De huisarts is het hier niet mee eens, maar volgens de regeltjes van de verzekeraar is het een juiste beslissing. Mijn probleem is o.a. dat er niet gecommuniceerd is dat er uberhaubt een beslissing moest komen... Ze kwamen langs om "de matras te controleren".
@Lady1234: Omdat ze slechts de matras kwamen controleren... Haar hulp in de huishouding was wel aanwezig zodat zou worden open gedaan. Zoals gemeld doet mijn moeder de deur niet meer open.
@Lady1234: Het is nooit gecommuniceerd dat dit tijdelijk was. Het bed en matras zijn tegelijk geleverd, hoe kan ik weten dat het bed lange termijn is en de matras niet!
Ja, hoe iemand dat zou moeten weten? Geen idee. Heb er zelf mee te maken gehad en kwam er op die manier achter.
-
Heeft ze u aangesteld als gemachtigde, of is uw moeder ontoerekeningsvatbaar? Als dat laatste niet het geval is worden afspraken gewoon met uw moeder gemaakt. Gemachtigde wil enkel zeggen dat u zaken mag behandelen van een voor uw moeder. Als uw moeder ontoerekeningsvatbaar is , dan moet iemand alle zaken overnemen. Daar zit een verschil in.
Ik denk dat u zich een beetje te druk maakt om weinig of niets. En dat alles naar aanleiding van een op zich correcte beslissing.--rob-- schreef: ↑24 sep 2018 10:58@Moneyman: Mijn moeder is ook slechthorend en een beetje dementerend. Zij heeft alle beslissingen mij mij neergelegd. Ik ben ook officieel 'gemachtigde' bij zorgverzekering en gemeente. Zij kan niet verwoorden wat er exact gezegd is...
Als een artikel wordt verstrekt vanwege het bestaan van een bepaalde conditie, dan hoeft het artikel niet meer verstrekt te worden zodra die conditie niet meer aanwezig is. Als de kans bestaat dat in de toekomst die conditie niet meer aanwezig is, dan weet u bij voorbaat dat het ter beschikking stellen van een artikel tijdelijk kan zijn. Dat hoeft niemand u te vertellen.
Daarnaast: u kunt natuurlijk niet enerzijds de kaart spelen 'ja, maar mijn moeder weet het allemaal niet zo precies meer' en anderzijds uw kritiek stoelen op informatie van uw moeder die u vertelde dat ze hadden gezegd 'alleen het matras te komen controleren'. Het is of het één of het ander.
Wat is nou je probleem? Ook als je wel geïnformeerd was, was het matras opgehaald.
Mensen krijgen alleen een anti-decubitus te leen als zij 24/7 op bed liggen. Dat was bij je moeder maar 2 maanden het geval, dus dat matras had al veel eerder terug gekund. Als je zo'n matras erg belangrijk vindt voor je moeder, kun je er eentje kopen voor haar.
Mensen krijgen alleen een anti-decubitus te leen als zij 24/7 op bed liggen. Dat was bij je moeder maar 2 maanden het geval, dus dat matras had al veel eerder terug gekund. Als je zo'n matras erg belangrijk vindt voor je moeder, kun je er eentje kopen voor haar.
Moeder van 99 voortaan bij voor haar onbegrijpelijke telefoontjes meteen laten doorverwijzen naar zoon.
Wat zijn we er hier weer goed in alle schuld bij de Topic Starter van dit onderwerp neer te leggen die zich, m.i. zeer terecht, zorgen maakt om zijn hulpbehoevende 99 jarige moeder. Nog los van het feit of deze moeder al dan geen recht meer heeft op het desbetreffende matras hadden een moloch als Zilveren Kruis/Achmea en/of Medipoint wel wat netter kunnen reageren richting de 99-jarige vrouw en degenen die zich, zolang het nog mogelijk is, voor haar zorgen. Als dit de verworvenheden zijn van de Nederlandse Staat waarbij we zolang als mogelijk is thuis moeten wonen en niet van zorg afhankelijk mogen zijn, dan zijn we een eind heen. Je macht kun je op een half gehandicapte hulpbehoevende 99-jarige vrouw natuurlijk wel heel makkelijk uitspelen, waar dan ook gretig van gebruik is gemaakt. Terecht m.i. dat Topic Starter zich daar boos over maakt.
Wat ik Topic Starter aanraadt is het volgende. Laat uw moeder van nu af aan voor een ieder de deur op slot houden die ze niet kent. Als die mensen contact met uw moeder op willen nemen dan doen ze dat maar telefonisch met Topic Starter. Dan mogen ze terugkomen op het moment dat het Topic Starter schikt. Komen ze dan om dat matras ophalen, dan komen ze er simpelweg niet in. En ik vraag me af wat die helden van Zilveren Kruis of Medipoint doen als Topic Starter (figuurlijk) dwars voor de deur gaat liggen. Zou het ze een rel waard zijn door de politie erbij te halen?
Enne, Topic Starter: Licht even fijntjes de lokale pers ook even over dit schandalig optreden van die machtswellustelingen in. Ik denk dat ze daar snoepen van zo'n verhaal en de pl.....s doen uitbreken als ze het echt in hun botte hoofd halen dat matras bij een 99-jarige hulpbehoevende vrouw weg te halen.
Wat ik Topic Starter aanraadt is het volgende. Laat uw moeder van nu af aan voor een ieder de deur op slot houden die ze niet kent. Als die mensen contact met uw moeder op willen nemen dan doen ze dat maar telefonisch met Topic Starter. Dan mogen ze terugkomen op het moment dat het Topic Starter schikt. Komen ze dan om dat matras ophalen, dan komen ze er simpelweg niet in. En ik vraag me af wat die helden van Zilveren Kruis of Medipoint doen als Topic Starter (figuurlijk) dwars voor de deur gaat liggen. Zou het ze een rel waard zijn door de politie erbij te halen?
Enne, Topic Starter: Licht even fijntjes de lokale pers ook even over dit schandalig optreden van die machtswellustelingen in. Ik denk dat ze daar snoepen van zo'n verhaal en de pl.....s doen uitbreken als ze het echt in hun botte hoofd halen dat matras bij een 99-jarige hulpbehoevende vrouw weg te halen.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 24 sep 2018 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
marnix
vindt dit leuk
BreejKC schreef: ↑24 sep 2018 18:11Wat zijn we er hier weer goed in alle schuld bij de Topic Starter van dit onderwerp neer te leggen die zich, m.i. zeer terecht, zorgen maakt om zijn hulpbehoevende 99 jarige moeder. Nog los van het feit of deze moeder al dan geen recht meer heeft op het desbetreffende matras hadden een moloch als Zilveren Kruis/Achmea en/of Medipoint wel wat netter kunnen reageren richting de 99-jarige vrouw en degenen die zich, zolang het nog mogelijk is, voor haar zorgen. Als dit de verworvenheden zijn van de Nederlandse Staat waarbij we zolang als mogelijk is thuis moeten wonen en niet van zorg afhankelijk mogen zijn, dan zijn we een eind heen. Je macht kun je op een half gehandicapte hulpbehoevende 99-jarige vrouw natuurlijk wel heel makkelijk uitspelen, waar dan ook gretig van gebruik is gemaakt. Terecht m.i. dat Topic Starter zich daar boos over maakt.
Enne, Topic Starter: Ligt even fijntjes de lokale pers ook even over dit schandalig optreden van die machtswellustelingen in. Ik denk dat ze daar snoepen van zo'n verhaal en de pl.....s doen uitbreken als ze het echt in hun botte hoofd halen dat matras bij een 99-jarige hulpbehoevende vrouw weg te halen.
Zo, u fijn even afgereageerd?
Het heeft niets met machtswellustelingen te maken, maar alles met het contract voor hulpmiddelen. Na een bepaalde tijd kun je met een indicatie verlenging aanvragen voor hulpmiddelen. Doe je dat niet of niet op tijd, dan gaat dat matras naar iemand anders die het wel nodig heeft. Zo simpel is dat.
Dit heeft niets met afreageren te maken. De vinger op de gevoelige plaats leggen bij onze participatie-maatschappij, ja, dat doet soms zeer. Graag leg ik even de nadruk bij mijn gebruikte zin, waarbij ik een groot vraagteken zet bij: Als dit de verworvenheden zijn van de Nederlandse Staat waarbij we zolang als mogelijk is thuis moeten wonen en niet van zorg afhankelijk mogen zijn.
Inderdaad, nu moet ik u nog gelijk geven ook. Bij zulke verworvenheden regelen we alles op papier, per contract. De menselijkheid zijn we voor het gemak maar uit het oog verloren. Dat blijkt ook wel uit de overige reacties hier, waarbij de belangen van een 99-jarige hulpbehoevende vrouw totaal niet worden meegewogen. Alsof het in onze miljarden kostende gezondheidszorg afhangt van een decubitus matras meer of minder.
Inderdaad, nu moet ik u nog gelijk geven ook. Bij zulke verworvenheden regelen we alles op papier, per contract. De menselijkheid zijn we voor het gemak maar uit het oog verloren. Dat blijkt ook wel uit de overige reacties hier, waarbij de belangen van een 99-jarige hulpbehoevende vrouw totaal niet worden meegewogen. Alsof het in onze miljarden kostende gezondheidszorg afhangt van een decubitus matras meer of minder.
Waarom slaat u altijd zo door? Deze woorden lijken mij nog eerder van toepassing op de wijze waarop u ongeremd van leer trekt.
Er is helemaal geen probleem.
Ook u slaagt er niet in duidelijk te maken dat dat er wel is.
Leest u ergens dat mevrouw het matras langer nodig had? Ik lees alleen dat de zoon het vreemd vindt dat hij niet op de hoogte werd gesteld voordat er iemand kwam kijken.BreejKC schreef: ↑24 sep 2018 19:02Dit heeft niets met afreageren te maken. De vinger op de gevoelige plaats leggen bij onze participatie-maatschappij, ja, dat doet soms zeer. Graag leg ik even de nadruk bij mijn gebruikte zin, waarbij ik een groot vraagteken zet bij: Als dit de verworvenheden zijn van de Nederlandse Staat waarbij we zolang als mogelijk is thuis moeten wonen en niet van zorg afhankelijk mogen zijn.
tttlocke
vindt dit leuk
Omdat uw moeder vorig jaar (2017) een paar maanden bedlegerig is geweest, heeft zij op medische gronden deze matras van Medipoint in "bruikleen" gekregen, waarvan de huurkosten werden vergoed door het Zilveren Kruis.
Zij is nu niet meer bedlegerig en als ik een optelsom maak waarschijnlijk al zeker 6 maanden niet meer. U had na haar bedlegerigheid actie moeten ondernemen naar Medipoint toe en hen daarvan in kennis moeten stellen. Dit heeft u nagelaten.
Omdat er veel meer mensen zijn die uit medische noodzaak een dergelijke matras nodig hebben en op een wachtlijst staan, heeft Medipoint besloten de matras bij uw moeder op te halen.
Mij verbaast de ophaalactie van Medipoint niet, zij zullen van dergelijke matrassen geen giga voorraad hebben.
Google eens op Vegro, zij (en misschien ook Medipoint) verkopen ook gebruikte matrassen.
Zij is nu niet meer bedlegerig en als ik een optelsom maak waarschijnlijk al zeker 6 maanden niet meer. U had na haar bedlegerigheid actie moeten ondernemen naar Medipoint toe en hen daarvan in kennis moeten stellen. Dit heeft u nagelaten.
Omdat er veel meer mensen zijn die uit medische noodzaak een dergelijke matras nodig hebben en op een wachtlijst staan, heeft Medipoint besloten de matras bij uw moeder op te halen.
Mij verbaast de ophaalactie van Medipoint niet, zij zullen van dergelijke matrassen geen giga voorraad hebben.
Google eens op Vegro, zij (en misschien ook Medipoint) verkopen ook gebruikte matrassen.
NeoDutchio
vindt dit leuk
Een anti decubitus matras is alleen voor mensen die 24 uur per dag op bed liggen. Dit is een zeer prijzig matras die aan een pomp is aangesloten die het matras op pompt en weer leeg laat lopen om decubitus van de huid te voorkomen.
Als de patiënt weer mobiel wordt, is het matras overbodig.
Het is dan zelfs beter om weer op een ander matras te gaan liggen.
Indien uw moeder nog zelfstandig is, dan is zij het aanspreekpunt voor de zorgverzekeraar en zelf voor de arts. Dat wil niet zeggen dat zij alles moet beslissen, u kan als "mantelzorger" veel uit handen nemen en ook uw telefoonnummer doorgeven. Maar al is iemand 99 hulp behoevend en licht dementerend, zolang er niks officieel is geregeld blijft deze persoon zelf verantwoordelijk.
Dus TS ga informeren wat u moet doen om deze bevoegdheid over te nemen, steek hier uw energie in in plaats van een strijd tegen medipoint, zij doen alleen wat de zorgverzekering / gemeente opdraagt en als zij altijd naar familie luisteren zijn zij snel failliet.
Als de patiënt weer mobiel wordt, is het matras overbodig.
Het is dan zelfs beter om weer op een ander matras te gaan liggen.
Indien uw moeder nog zelfstandig is, dan is zij het aanspreekpunt voor de zorgverzekeraar en zelf voor de arts. Dat wil niet zeggen dat zij alles moet beslissen, u kan als "mantelzorger" veel uit handen nemen en ook uw telefoonnummer doorgeven. Maar al is iemand 99 hulp behoevend en licht dementerend, zolang er niks officieel is geregeld blijft deze persoon zelf verantwoordelijk.
Dus TS ga informeren wat u moet doen om deze bevoegdheid over te nemen, steek hier uw energie in in plaats van een strijd tegen medipoint, zij doen alleen wat de zorgverzekering / gemeente opdraagt en als zij altijd naar familie luisteren zijn zij snel failliet.
tttlocke
vindt dit leuk
Als zij niet meer in staat is om zich goed uit te drukken, zul je gewoon bewind in moeten laten stellen. jij wilt van twee walletjes eten: enerzijds regel je de zaken niet goed, anderzijds verwijt je vervolgens bedrijven die zich keurig aan de spelregels houden dat ze niet doen wat jij wilt. Zo werkt het niet. Maak een keus en houdt je daar gewoon aan.--rob-- schreef: ↑24 sep 2018 10:58@Moneyman: Mijn moeder is ook slechthorend en een beetje dementerend. Zij heeft alle beslissingen mij mij neergelegd. Ik ben ook officieel 'gemachtigde' bij zorgverzekering en gemeente. Zij kan niet verwoorden wat er exact gezegd is...
Wat een bizarre reactie. Je maakt een karikatuur van de situatie en slaat compleet door. Zelden zo;n tendentieuze, compleet niet op de casus gebaseerde reactie gezien.BreejKC schreef: ↑24 sep 2018 18:11Als dit de verworvenheden zijn van de Nederlandse Staat waarbij we zolang als mogelijk is thuis moeten wonen en niet van zorg afhankelijk mogen zijn, dan zijn we een eind heen. Je macht kun je op een half gehandicapte hulpbehoevende 99-jarige vrouw natuurlijk wel heel makkelijk uitspelen, waar dan ook gretig van gebruik is gemaakt.
Ja, zet jezelf ook nog even in de pers voor gek Je miskent dat Medipoint gewoon doet wat zij moet doen, in tegenstelling tot TS. Ik zie maar één schandalig optreden, en dat vindt hier op het het forum plaats.
Het wordt wel pijnlijk duidelijk dat je geen idee hebt waar je het over hebt. Zo'n zielig oud vrouwtje op een matras laten liggen waar ze niet op hoort te liggen, en waar ze dus slechter van wordt, is dát dan "de belangen meewegen"? Lees je anders eens in op het onderwerp, voordat je dergelijke misplaatste statements maakt.BreejKC schreef: ↑24 sep 2018 19:02De menselijkheid zijn we voor het gemak maar uit het oog verloren. Dat blijkt ook wel uit de overige reacties hier, waarbij de belangen van een 99-jarige hulpbehoevende vrouw totaal niet worden meegewogen. Alsof het in onze miljarden kostende gezondheidszorg afhangt van een decubitus matras meer of minder.
Ik kan me inderdaad mateloos kwaad maken om dit soort kwesties. Het maakt m.i. pijnlijk duidelijk dat Nederland onder het lachende Rutte-beleid verworden is van een sociale verzorgingsstaat in een a-sociale regeltjesstaat. Wel jammer dat in die regeltjesstaat met name de VVD-bedenkers van die regeltjes zichzelf erg slecht aan die regeltjes houden. Helaas is dat de laatste jaren ook pijnlijk duidelijk geworden. Maar voor dat soort figuren kan ik minder compassie opbrengen als voor een 99-jarige hulpbehoevende vrouw, waarbij de amateur-mantelzorger de regeltjes misschien iets minder op orde heeft als die grote overheid en uitvoerende organisaties.
Maar goed, we bezuinigen in ins land dan dus liever maar op speciale matrassen voor hulpbehoevende mensen, waarvoor kennelijk wachtlijsten bestaan, want die € 4 miljard voor grote bedrijven moeten toch ergens van betaald worden. Ik denk dat je voor 1/1000e. deel van dat bedrag in één keer die wachtlijst oplost. Verzorging en kapitalisme staan hier in een schril contrast pijnlijk tegenover elkaar.
Maar goed, we bezuinigen in ins land dan dus liever maar op speciale matrassen voor hulpbehoevende mensen, waarvoor kennelijk wachtlijsten bestaan, want die € 4 miljard voor grote bedrijven moeten toch ergens van betaald worden. Ik denk dat je voor 1/1000e. deel van dat bedrag in één keer die wachtlijst oplost. Verzorging en kapitalisme staan hier in een schril contrast pijnlijk tegenover elkaar.
chrisd1
vindt dit leuk