LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ben ruim een jaar bezig mijn schade vergoed te krijgen via SAR

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
SjorsB
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2018 09:44

Ben ruim een jaar bezig mijn schade vergoed te krijgen via SAR

Ongelezen bericht door SjorsB »

Hallo, wie kan mij helpen met het volgende?

Even een korte inleiding.

Wij hebben vorig jaar juli pech (koelprobleem) gekregen met de auto langs de Franse autoroute. Onze auto met caravan is aan de voorwielen opgelift door de berger en vervolgens zijn de voorwielen vastgezet aan de lepels. Wij zijn (met de achterwielen op de weg en de caravan aan de trekhaak) over een afstand van 35 km met snelheden rond de 85 naar de garage gesleept. Auto is uiteindelijk naar Nederland getransporteerd omdat deze niet meer rijden kon. In NL bleek dat het differentieel en de lamellenkoppeling van onze 4x4 Mazda Tribute waren verbrand door het slepen.

Sinds 9 augustus 2017 ligt dit bij Achmea Rechtsbijstand (SAR) om onze schade te verhalen bij de berger. Helaas is er nog steeds geen vooruitgang geboekt. Op 14 juni 2018 zijn SAR en ik overeengekomen om de dagwaarde van de auto uit te laten keren, de auto i.o.v. SAR op te laten kopen en de zaak af te sluiten. Twee weken geleden was pas het eerste contact weer, er was geen opkoper en mij werd nog even meegedeeld dat ik niet moest vergeten dat SAR een rechtsbijstand verzekering is. Ben er nu achter dat ze inderdaad een rechtsbijstand verzekering zijn maar wel één die niets uitvoert!

In het contact van 2 weken geleden is weer aangegeven de overeenkomst van 14 juni aan te houden, dat het eerste deel van de restwaarde wordt overgemaakt en het laatste deel als de auto is opgekocht. Helaas is het eerste deel nog steeds niet overgemaakt en een opkoper heeft zich ook nog niet gemeld.

Ik wil SAR nu eigenlijk een reactie sturen waarin ik aangeef het akkoord van 14 juni even in de koelkast te zetten en een nieuw voorstel neerleggen. Ik wil nu eigenlijk het volledige bedrag voor het eind van de week op mijn rekening hebben en zelf de auto verkopen. De opbrengst wil ik dan zelf houden als genoegdoening voor de 14 maanden die ik aan het lijntje ben gehouden.

Als het bedrag niet binnen gestelde termijn is gestort is het dan mogelijk om bijvoorbeeld beslag te laten leggen om op die manier dan eindelijk mijn geld te krijgen? Ik heb alle toezeggingen van SAR op papier en in een compleet dossier.

Dit is een zeer beknopte uitleg over de hele zaak. Ik hoop dat er tips o.i.d. komen.

Alvast bedankt.

sylvesterb
Berichten: 5052
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ben ruim een jaar bezig mijn schade vergoed te krijgen via SAR

Ongelezen bericht door sylvesterb »

SjorsB schreef:
23 sep 2018 14:16
Twee weken geleden was pas het eerste contact weer, er was geen opkoper en mij werd nog even meegedeeld dat ik niet moest vergeten dat SAR een rechtsbijstand verzekering is. Ben er nu achter dat ze inderdaad een rechtsbijstand verzekering zijn maar wel één die niets uitvoert!
Is dit een reguliere rechtsbijstand of 1 voor je auto? Mogelijk dat daar het verschil ligt en dat SAR eigenlijk iets doet wat ze volgens de overeenkomst niet hoeven te doen.
SjorsB schreef:
23 sep 2018 14:16
Ik wil SAR nu eigenlijk een reactie sturen waarin ik aangeef het akkoord van 14 juni even in de koelkast te zetten en een nieuw voorstel neerleggen. Ik wil nu eigenlijk het volledige bedrag voor het eind van de week op mijn rekening hebben en zelf de auto verkopen. De opbrengst wil ik dan zelf houden als genoegdoening voor de 14 maanden die ik aan het lijntje ben gehouden.
U kunt niet eenzijdig de overeenkomst wijzigen, de andere partij moet ook akkoord gaan.
SjorsB schreef:
23 sep 2018 14:16
Als het bedrag niet binnen gestelde termijn is gestort is het dan mogelijk om bijvoorbeeld beslag te laten leggen om op die manier dan eindelijk mijn geld te krijgen? Ik heb alle toezeggingen van SAR op papier en in een compleet dossier.
Nee, je zult dan eerst naar de rechtbank moeten, dit moet dan in het land van de berger. De vraag is dergelijke buitenlandse rechtshulp niet is uitgesloten in de voorwaarden van de SAR.

Seagoing Racer3
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 sep 2018 19:16

Re: Ben ruim een jaar bezig mijn schade vergoed te krijgen via SAR

Ongelezen bericht door Seagoing Racer3 »

.
Laatst gewijzigd door Seagoing Racer3 op 02 okt 2018 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.

SjorsB
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2018 09:44

Re: Ben ruim een jaar bezig mijn schade vergoed te krijgen via SAR

Ongelezen bericht door SjorsB »

@sylvesterb

1) is rechtsbijstand voor auto en verkeer
2) daar krijgen zij ook de gelegenheid voor
3) hoezo naar het buitenland? SAR wil afkopen en zit in Nederland. SAR komt niet over de brug, dan hoef ik niet naar een buitenlandse rechter maar naar een NL rechter...lijkt mij

SjorsB
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2018 09:44

Re: Ben ruim een jaar bezig mijn schade vergoed te krijgen via SAR

Ongelezen bericht door SjorsB »

@Seagoing Racer3

Door de beknopte tekst die kon plaatsen heb ik niet alles kunnen vermelden over deze zaak.
SAR heeft in het begin de zaak uit handen gegeven aan CED omdat SAR de expertise niet in huis heeft. Daar is 5 maanden zo goed als niets gedaan. Daar heb ik in januari 2018 een klacht over ingediend bij SAR, en daar zijn ze nu nog steeds mee bezig om af te handelen. Er zijn veel afspraken gemaakt die zwart op wit staan o.a. dat zij een opkoper regelen, maar geen enkele afspraak wordt nagekomen.

Misschien snap je nu mijn reactie beter.

sylvesterb
Berichten: 5052
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ben ruim een jaar bezig mijn schade vergoed te krijgen via SAR

Ongelezen bericht door sylvesterb »

SjorsB schreef:
24 sep 2018 09:09
3) hoezo naar het buitenland? SAR wil afkopen en zit in Nederland. SAR komt niet over de brug, dan hoef ik niet naar een buitenlandse rechter maar naar een NL rechter...lijkt mij
De berger heeft de schade veroorzaakt niet de SAR. De berger zit toch niet in Nederland?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Ben ruim een jaar bezig mijn schade vergoed te krijgen via SAR

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik heb geen idee wat TS denkt voor die schadeauto te krijgen, maar meer dan €150,- zal het niet zijn. De "opkoper" zal een sloperij zijn, vrees ik.

SjorsB
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2018 09:44

Re: Ben ruim een jaar bezig mijn schade vergoed te krijgen via SAR

Ongelezen bericht door SjorsB »

@sylvesterb

Inderdaad, de berger heeft de schade veroorzaakt. SAR wil niet gaan procederen maar afkopen. De berger staat er nu dus helemaal buiten en komt er mee weg.

Maar het is niet meer nodig. Ik heb net een bevestiging van SAR ontvangen dat er wordt overgegaan tot betaling. Een opkoper heeft een bod gedaan en daarmee is voor mij het hoofdpijn dossier gesloten.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Ben ruim een jaar bezig mijn schade vergoed te krijgen via SAR

Ongelezen bericht door chrisd1 »

SjorsB schreef:
24 sep 2018 14:06
Een opkoper heeft een bod gedaan en daarmee is voor mij het hoofdpijn dossier gesloten.
Een redelijk bod??

Veldt01
Berichten: 1004
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Ben ruim een jaar bezig mijn schade vergoed te krijgen via SAR

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Denk dat je op zich in je handen mag knijpen met deze uitkomst. Je kunt van een Franse sleper eigenlijk amper verwachten dat hij op de hoogte is met de voorschriften voor het slepen van een 4wd Tribute (Ford Explorer) zeker als het model nooit in Frankrijk op de markt is geweest (of in ieder geval nauwelijks verkocht). De eigenaar mag worden verondersteld een keer de handleiding te hebben opengeslagen en daarin staat op meerdere plaatsen hoe een Tribute dient te worden weggesleept en dat is altijd met 4 wielen van de grond, wellicht was het een stuk handiger geweest de sleper (die ook niet helemaal vrijuit gaat) hierop minimaal even te wijzen (had de auto nu nog geleefd).
Wellicht heeft de rechtbijstand de taxatie gemaakt dat procederen niet het gewenste resultaat op zou hebben geleverd en heeft toch maar besloten te schikken om onder hun inspanningsverplichting uit te komen.

https://www.manualslib.com/manual/45455 ... l?page=249

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Ben ruim een jaar bezig mijn schade vergoed te krijgen via SAR

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Veldt01 schreef:
25 sep 2018 09:47
Denk dat je op zich in je handen mag knijpen met deze uitkomst...
Zou althans zelf eerst het antwoord van TS op de in het voorgaande gestelde vraag hebben afgewacht.

Veldt01
Berichten: 1004
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Ben ruim een jaar bezig mijn schade vergoed te krijgen via SAR

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Waarom? het maakt voor TS totaal niet uit wat een opkoper voor de auto neertelt. Er is een dagwaarde bepaald en dan maakt het toch niet meer uit welk deel van de Rechtbijstand komt en welk deel van de opkoper (rechtsbijstand weet nu welk deel ze bij moeten betalen).
Heel veel zal deze auto niet meer waard zijn geweest (ook niet in topstaat) en doorprocederen (ongeacht wie de schuld heeft aan de schade) is voor de rechtsbijstand vele malen duurder dan afkopen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Ben ruim een jaar bezig mijn schade vergoed te krijgen via SAR

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Veldt01 schreef:
25 sep 2018 10:37
doorprocederen
Heb althans zelf in het OP niets gelezen over procederen; laat staan over doorprocederen.

Veldt01
Berichten: 1004
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Ben ruim een jaar bezig mijn schade vergoed te krijgen via SAR

Ongelezen bericht door Veldt01 »

En hoe denkt je dat SAR het geld zou moeten verhalen op de Sleper (overigens koopt SAR de procedurekosten voor een rechtzaak in Frankrijk af, ze hebben een inspanningsverplichting en geen resultaatsverplichting).
Sar heeft e.e.a. afgewogen en besloten e.e.a. af te kopen teneinde geen procedure te moeten starten.
Het is overigens nog maar zeer de vraag of een Franse rechtbank wel in het voordeel van een buitenlandse eiser zou beslissen (mijn ervaring is dat ze iets eigenlijk gewoon veel minder onpartijdig zijn, nog trager en zeker bij verkeersaangelegenheden/schades minder vaak in het voordeel van particulieren beslissen dan hier in Nederland.
Zonder rechtsbijstand bloedt zoiets gegarandeerd dood.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Ben ruim een jaar bezig mijn schade vergoed te krijgen via SAR

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Veldt01 schreef:
25 sep 2018 11:08
..het geld..
??; we weten nog steeds niet om hoeveel geld het gaat; misschien wel over een grijpstuiver, waar die berger niet moeilijk over doet?

Moneyman
Berichten: 31132
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ben ruim een jaar bezig mijn schade vergoed te krijgen via SAR

Ongelezen bericht door Moneyman »

chrisd1 schreef:
25 sep 2018 11:44
Veldt01 schreef:
25 sep 2018 11:08
..het geld..
??; we weten nog steeds niet om hoeveel geld het gaat; misschien wel over een grijpstuiver, waar die berger niet moeilijk over doet?
Wat heeft die verwijzing in je link in vredesnaam met dit topic te maken?

SjorsB
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2018 09:44

Re: Ben ruim een jaar bezig mijn schade vergoed te krijgen via SAR

Ongelezen bericht door SjorsB »

@Moneyman
Inderdaad.
Met het bod is het nu duidelijk voor SAR wat zij aan mij gaan overmaken.
Ik krijg hoe dan ook de dagwaarde van 25 juli 2017...en voor degene die dat belangrijk vindt, het gaat om bijna € 4.000,-

Een ieder bedankt voor het meedenken ;)

Moneyman
Berichten: 31132
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ben ruim een jaar bezig mijn schade vergoed te krijgen via SAR

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dan kom je niet slecht weg. Succes met de verdere afhandeling.

Veldt01
Berichten: 1004
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Ben ruim een jaar bezig mijn schade vergoed te krijgen via SAR

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Wat heeft die verwijzing in je link in vredesnaam met dit topic te maken?
Als je aan mijn link refereert:

Wellicht toch even iets verder lezen dat één post terug. Dit link is een stukje uit de handleiding van de betreffende auto. Ik heb dit model ook gehad en de melding dat je deze mazda niet zo af mag slepen staat er echt in koeieletters en volledig onmisbaar in.

Mijn link was gericht op de melding dat TS in zijn handen mag knijpen met het feit dat de rechtsbijstand niet daadwerkelijk wilde gaan procederen. Hadden ze dit wel gedaan dan was TS hoogstwaarschijnlijk met een fractie van dit bedrag (of helemaal niets) geëindigd.
Even de sleper laten weten dat dit niet de bedoeling is was wellicht ook wel zo handig geweest.

Moneyman
Berichten: 31132
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ben ruim een jaar bezig mijn schade vergoed te krijgen via SAR

Ongelezen bericht door Moneyman »

Veldt01 schreef:
25 sep 2018 13:51
Wat heeft die verwijzing in je link in vredesnaam met dit topic te maken?
Als je aan mijn link refereert:
Nee, dat doe ik uiteraard niet, want ik citeer Chris.

Gesloten