LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] .
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 13 okt 2018 19:08
-
- Berichten: 12822
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: .
Bij een verkoop tussen consumenten zijn er geen wettelijke regels met garantie e.d. De koper kan uitvoerig zijn aankoop bekijken en testen en maakt dan zijn keuze. De koper had natuurlijk ook een aankoopkeuring kunnen laten doen, of iemand kunnen meenemen die kennis heeft over motoren. Dat heeft hij allemaal niet gedaan en daarmee verspeelt hij zelf alles.
Mochten ze nog bij u melden, geef simpelweg aan dat de motor goed rijdend is meegegaan en dat latere problemen niet voor uw rekening zijn.
Mochten ze nog bij u melden, geef simpelweg aan dat de motor goed rijdend is meegegaan en dat latere problemen niet voor uw rekening zijn.
Re: .
Van een motorfiets die zeker 22 jaar oud is en 62.000 km. op de teller heeft staan mag de koper natuurlijk niet de eigenschappen van een nieuwe motor verwachten. En reken erop dat de motor van een motorfiets een zwaarder leven heeft, gezien de hoge toerentallen, als de motor van bijvoorbeeld een automobiel. Terecht dat hij dus garantie tot de afrit van u ontvangen heeft.
Mogelijk dat u, rekening houdend met de best respectabele getallen, daar met de rijstijl rekening mee gehouden heeft. Maar de veroudering heeft nou eenmaal zijn tol geëist. Als je dan als volgende eigenaar niet met de motor gaat rijden, maar de motor met jou laat rijden, dan is het niet zo vreemd dat de zuigers binnen enkele dagen los door de cilinders vliegen. Maar dat voorzichtige rijden met die toch wel oude motorfiets, daar kun je de hand voor in het vuur steken, is door de nieuwe koper niet gebeurd. Maak maar eens een schatting van de leeftijd van die nieuwe eigenaar, waarschijnlijk weet u dan al genoeg.
Verder zal ik er juridisch niet te veel woorden aan vuil maken, simpelweg omdat de koper onderzoek heeft gedaan bij de koop en de motorfiets zoals hij op dat moment was zonder tegenspraak of opmerkingen te geven heeft geaccepteerd. En als de motorfiets, rekening houdend met leeftijd en km.stand, bij u goed heeft gefunctioneerd dan valt u niets te verwijten.
Mogelijk dat u, rekening houdend met de best respectabele getallen, daar met de rijstijl rekening mee gehouden heeft. Maar de veroudering heeft nou eenmaal zijn tol geëist. Als je dan als volgende eigenaar niet met de motor gaat rijden, maar de motor met jou laat rijden, dan is het niet zo vreemd dat de zuigers binnen enkele dagen los door de cilinders vliegen. Maar dat voorzichtige rijden met die toch wel oude motorfiets, daar kun je de hand voor in het vuur steken, is door de nieuwe koper niet gebeurd. Maak maar eens een schatting van de leeftijd van die nieuwe eigenaar, waarschijnlijk weet u dan al genoeg.
Verder zal ik er juridisch niet te veel woorden aan vuil maken, simpelweg omdat de koper onderzoek heeft gedaan bij de koop en de motorfiets zoals hij op dat moment was zonder tegenspraak of opmerkingen te geven heeft geaccepteerd. En als de motorfiets, rekening houdend met leeftijd en km.stand, bij u goed heeft gefunctioneerd dan valt u niets te verwijten.
Re: .
Je staat zeker sterk. De koper zal moeten bewijzen dat de motor bij aflevering niet beantwoorden aan de overeenkomst. De koper zal daartoe moeten aantonen wat hij mocht verwachten en wat de staat bij aflevering was.
Onjuist. Op de verkoop tussen consumenten onderling, tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven en consumenten is titel 7.1 BW van toepassing.NeoDutchio schreef: ↑13 okt 2018 23:19Bij een verkoop tussen consumenten zijn er geen wettelijke regels met garantie e.d.
Re: .
Wanneer twee partijen een overeenkomst elkaar aangaan, dan hebben beiden partijen verplichtingen. Wanneer een van die parijen zijn verplichtingen niet correct is nagekomen dan kan hij daarop worden aangesproken.
De wetsartikel uit titel 7.1 BW die op een B2B overeenkomst van toepassing zijn, zijn ook van toepassing op een C2C overeenkomst.
De wetsartikel uit titel 7.1 BW die op een B2B overeenkomst van toepassing zijn, zijn ook van toepassing op een C2C overeenkomst.
Re: .
Welke verplichting is verkoper hier dan niet nagekomen? De motor is gewoon geleverd.
Holy53
vindt dit leuk
Re: .
Titel 7.1 BW bestaat uit 50 artikels en de meeste daarvan zijn toepassing. Hieronder valt ook het conformiteitsbeginsel ex art 7:17 BW en het recht op herstel en vervanging ex art. 7:21 BW. Hieruit volgt dat de koper mag verwachten dat de motor geschikt is om daarmee deel te nemen aan het Nederlandse wegennet, indien de motor niet als klusmotor is verkocht. Dat je van een consument in beginsel minder kan verwachten dan van een professional maakt dat niet anders.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 14 okt 2018 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 12822
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: .
De koper mag dit verwachten en de koper heeft ook gecontroleerd dat dit het geval is. De motor is rijdend meegenomen en later is er ineens een probleem ontstaan. Dan kunt u veel wetten erbij gaan halen, maar de koper heeft zelf besloten deze motor te kopen. Er is geen garantie in de zin van 6 maanden met omgekeerde bewijslast. Een consument als verkoper is geen professional.alfatrion schreef: ↑14 okt 2018 10:00Titel 7.1 BW bestaat uit 50 artikels en de meeste daarvan zijn toepassing. Hieronder valt ook het conformiteitsbeginsel ex art 7:17 BW en het recht op herstel en vervanging ex art. 7:21 BW. Hieruit volgt dat de koper mag verwachten dat de motor geschikt is om daarmee deel te nemen aan het Nederlandse wegennet. Dat je van een consument in beginsel minder kan verwachten dan van een professional maakt dat niet anders.
Ik heb onlangs mijn auto verkocht. Goed onderhouden, weinig kilometers en een goede auto. Wij reden elke week maar liefst 5 kilometer met deze auto. De nieuwe eigenaar gaat er elke dag 50 km mee rijden. De auto heeft hij nagekeken, proefrit gemaakt en er onder gelegen. Mocht er na aankoop wat gebeuren, dan is dat voor zijn rekening. Ik heb een auto verkocht voor gebruik op de weg, maar kan geen garantie geven dat er ook echt niets mee aan de hand zou kunnen zijn. Buiten de beurten en APK houdt het voor mij dan op als verkoper.
Waarom zou dat nu ineens anders zijn?
Re: .
Wat je eigenlijk zegt is dat je verkoop een auto als zijnde geschikt voor de weg en als dat niet zo is dan is dat het probleem van de koper. Zo werkt dat niet. Jij staat er garant voor dat de auto geschikt is voor normaal gebruik en als dat niet zo is dan moet je voor herstel zorgen. Je mag kan van een consument als koper niet verwachten dat hij dit bij aflevering constateerde dat de auto niet aan de koopovereenkomst beantwoord. Een consument als koper is in beginsel geen professional.NeoDutchio schreef: ↑14 okt 2018 10:14Ik heb onlangs mijn auto verkocht. Goed onderhouden, weinig kilometers en een goede auto. Wij reden elke week maar liefst 5 kilometer met deze auto. De nieuwe eigenaar gaat er elke dag 50 km mee rijden. De auto heeft hij nagekeken, proefrit gemaakt en er onder gelegen. Mocht er na aankoop wat gebeuren, dan is dat voor zijn rekening. Ik heb een auto verkocht voor gebruik op de weg, maar kan geen garantie geven dat er ook echt niets mee aan de hand zou kunnen zijn. Buiten de beurten en APK houdt het voor mij dan op als verkoper.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 14 okt 2018 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: .
Nee, dat stel ik niet. De koop geeft beide partijen verplichtingen geeft en dat een partij de ander kan aanspreken als later blijkt dat de ander zijn verplichting niet correct is nagekomen. Als de koper een valse cheque heeft uitgeschreven, dan kan de verkoper aankloppen bij de koper. Als de verkoper een non-conforme motor heeft geleverd, dan kan de koper aankloppen bij de verkoper.
-
- Berichten: 12822
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: .
Wat ik zeg is dat ik een auto verkocht heb die goed onderhouden is en voorzien is van een keuring en dat die daarmee geschikt is om te rijden. Als na een paar dagen een euvel ontstaat, dan ben ik daar niet verantwoordelijk voor. De auto is goed rijdend verkocht.alfatrion schreef: ↑14 okt 2018 10:42Wat je eigenlijk zegt is dat je verkoop een auto als zijnde geschikt voor de weg en als dat niet zo is dan is dat het probleem van de koper. Zo werkt dat niet. Jij staat er garant voor dat de auto geschikt is voor normaal gebruik en als dat niet zo is dan moet je voor herstel zorgen. Je mag kan van een consument als koper niet verwachten dat hij dit bij aflevering constateerde dat de auto niet aan de koopovereenkomst beantwoord. Een consument als koper is in beginsel geen professional.
Ik lees in dit topic eigenlijk niets anders. De motor is beoordeeld door de koper en na een proefrit is deze gekocht. De motor is goedbevonden. Dan kan je niet na een week aankomen dat er ineens een tik in de motor zit.
Re: .
Ik kan me er alleen iets bij voorstellen als de proefrit met relatief koude motor gemaakt is en de tik zich pas bij een motor op bedrijfstemperatuur openbaart. Maar dat had de koper dan meteen gemerkt op dezelfde dag en niet pas na een week. In 7 dagen tijd kan er van alles gebeurd zijn waar de verkoper verder geen invloed op heeft.
Re: .
Dit topic in de zin van particulier tot particulier via (bijvoorbeeld) een MP zou ik wel eens ècht door de èchte deskundigen willen zien behandeld worden, op tv.
Wat ik nu zie in deze casus is een motor van 1996 = 22 jaar oud met 61.000 op de klok in 22 jaar gereden, 2750 km per jaar dus, dus die goed reed volgens de koper na een proefrit en verkocht is voor € 1.000,00. Elke simpele ziel snapt dat hier nado, noppes en niks geen garantie in welke vorm dan ook op zit bij particulier naar particuliere verkoop. Ik vermoed dat de motor in die 22 jaar vrij rustig op bereden is en dat de nieuwe eigenaar de toptoeren gezocht en gevonden heeft en dat de motor daar niet echt op gebouwd is. Een HD is een tour motor maar geen racemonster als voorbeeld.
Al dit juridische geweld (en soms wel spijkers op laag water zoeken in mijn gedachten) leidt tot niets, ik zou hier wel eens een echte deskundige over willen horen, met alle respect voor de antwoorders hier, maar als ik soms lees wat de wetten zeggen in de lezing van de antwoorders, sluit ik niet uit dat zij mogelijk de plank misslaan.
Wat dit topic betreft is het volgens mij heel goed mogelijk dat de kopende partij niet geheel zuiver op de graat zou zijn en de boel zou willen tillen.
Wat ik nu zie in deze casus is een motor van 1996 = 22 jaar oud met 61.000 op de klok in 22 jaar gereden, 2750 km per jaar dus, dus die goed reed volgens de koper na een proefrit en verkocht is voor € 1.000,00. Elke simpele ziel snapt dat hier nado, noppes en niks geen garantie in welke vorm dan ook op zit bij particulier naar particuliere verkoop. Ik vermoed dat de motor in die 22 jaar vrij rustig op bereden is en dat de nieuwe eigenaar de toptoeren gezocht en gevonden heeft en dat de motor daar niet echt op gebouwd is. Een HD is een tour motor maar geen racemonster als voorbeeld.
Al dit juridische geweld (en soms wel spijkers op laag water zoeken in mijn gedachten) leidt tot niets, ik zou hier wel eens een echte deskundige over willen horen, met alle respect voor de antwoorders hier, maar als ik soms lees wat de wetten zeggen in de lezing van de antwoorders, sluit ik niet uit dat zij mogelijk de plank misslaan.
Wat dit topic betreft is het volgens mij heel goed mogelijk dat de kopende partij niet geheel zuiver op de graat zou zijn en de boel zou willen tillen.
Re: .
dan kan ik op voorhand niet vastellen dat de koper onmogelijk aannemelijk zou kunnen maken dat de auto bij aflevering niet aan de overeenkomst beantwoorden. Stel dat jouw koper daarin slaagt dan is een APK keuring geen tegenbewijs, omdat bij een APK keuring niet op conformiteit wordt gecontroleerd en uit je stelling dat de auto goed is onderhouden volg niet dat de auto in een conforme staat is geleverd.NeoDutchio schreef: ↑14 okt 2018 10:58Wat ik zeg is dat ik een auto verkocht heb die goed onderhouden is en voorzien is van een keuring en dat die daarmee geschikt is om te rijden. Als na een paar dagen een euvel ontstaat, (...)
Dat is precies waarom ik aangaf dat TS sterk staat. De bewijslast ligt wel bij de koper.
Artikel 7:17 en 7:21 leden 1 t/m 3 BW zijn van toepassing, omdat deze voor alle koopovereenkomsten gelden. Artikel 7:22 en 7:21 leden 4 t/m 6 BW zijn niet van toepassing, omdat er daarvoor sprake moet zijn van een consumentenkoop.
-
- Berichten: 32468
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: .
Nou... had je echt geen idee dat er iets met de motor mis was? Ik kan zoveel artikelen kopen, allemaal het mooiste van het mooiste, het beste van het beste, loopt goed, slaat goed, werkt goed, niks mis mee, uitmuntende staat.... en helaas, als je een bod gedaan hebt en gaat kijken, zijn het al te vaak alleen maar verkooppraatjes waar niks van klopt.ivasseldonk schreef: ↑13 okt 2018 19:15Hallo,
Ik heb mijn motor particulier verkocht. Alleen na een week krijg ik een bericht dat er een tik in de motor zit, de piston van de zuigerstang is kapot. Echter hebben ze een proefrit gemaakt en toen was er geen tik te horen en was het goed. Ze zijn er zelfs op de motor naar huis gereden. Wij hebben bij de koop ook aangegeven dat wij de motor nooit hebben opengemaakt. Wij wisten echter ook niet dat dit aan de hand was. Nu willen ze de schade verhalen op mij of de motor terug brengen. De motor is uit 1996 en had 61000 km gelopen en heb er 1000 voor gekregen. Nu willen hun kijken wat hun rechten zijn. Dus mijn vraag is sta ik in mijn recht?
Als ik op de stoel van de koper ga zitten kan ik me heel goed indenken dat hij wil dat je ofwel de motor terug neemt ofwel wil dat hij gerepareerd wordt. Of je als verkoper nu particulier bent of niet.
Ik denk eerlijk gezegd dat het niet eens om 'rechten' moet gaan. Het moet om fatsoen gaan. Wees een vent, en neem die motor terug, laat hem repareren, en verkoop hem dan nogmaals.