Dus u beweert hier dat de Ts zit te liegen?witte angora schreef: ↑14 okt 2018 22:28Het is je te verwijten als je weet dat er een probleem is, en dat vervolgens verzwijgt. Juist dat is iets wat in de autohandel, en naar ik aanneem ook in de handel in motoren, schering en inslag is.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] .
Re: .
BreejKC
vindt dit leuk
-
- Berichten: 32467
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: .
Lees jij wel wat er staat, of wil je gewoon niet begrijpen wat er staat?Lady1234 schreef: ↑14 okt 2018 23:14Dus u beweert hier dat de Ts zit te liegen?witte angora schreef: ↑14 okt 2018 22:28Het is je te verwijten als je weet dat er een probleem is, en dat vervolgens verzwijgt. Juist dat is iets wat in de autohandel, en naar ik aanneem ook in de handel in motoren, schering en inslag is.
Re: .
Ja, ik lees wat er staat. Maar u schrijft ook dit.witte angora schreef: ↑14 okt 2018 23:49Lees jij wel wat er staat, of wil je gewoon niet begrijpen wat er staat?Lady1234 schreef: ↑14 okt 2018 23:14Dus u beweert hier dat de Ts zit te liegen?witte angora schreef: ↑14 okt 2018 22:28Het is je te verwijten als je weet dat er een probleem is, en dat vervolgens verzwijgt. Juist dat is iets wat in de autohandel, en naar ik aanneem ook in de handel in motoren, schering en inslag is.
Geef maar eens een onderbouwing waarom mijn aanname niet terecht is, en waarom de aanname dat de topicstarter werkelijk van niks wist wél terecht is. En bespaar me de praatjes over jouw motor, het gaat om de topicstarter
Waarom moet een forumlid onderbouwen waarom uw aanname niet terecht is? En waarom moet een forumlid onderbouwen dat een topicstarter wel de waarheid vertelt?
Beetje de omgekeerde wereld.
BreejKC
vindt dit leuk
Re: .
Een vervoermiddel dat is verkocht om mee deel te nemen aan het verkeer en tweedehands is zal beginnende slijtage hebben, maar er zit een verschil met een piston die over zes maanden kapot is en een piston die de dag na de verkoop kapot is. Het is onterecht om dat laatste categorisch aan te duiden als conform met als argument: "als je dat niet wilt dan had je maar een nieuwe moeten kopen".
-
- Berichten: 32467
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: .
Volgens jou beweer ik dat de topicstarter zit te liegen. Ik beweer niks, ik benoem een aantal mogelijkheden, en benoem die mogelijkheid als aannames. Dat is iets anders dan een keiharde beschuldiging uiten. Daarom vraag ik me af of je wel leest wat er staat, of dat je gewoon niet wil begrijpen wat er staat.Lady1234 schreef: ↑15 okt 2018 00:31
Ja, ik lees wat er staat. Maar u schrijft ook dit.
Geef maar eens een onderbouwing waarom mijn aanname niet terecht is, en waarom de aanname dat de topicstarter werkelijk van niks wist wél terecht is. En bespaar me de praatjes over jouw motor, het gaat om de topicstarter
Waarom moet een forumlid onderbouwen waarom uw aanname niet terecht is? En waarom moet een forumlid onderbouwen dat een topicstarter wel de waarheid vertelt?
Beetje de omgekeerde wereld.
Re: .
Er wordt hier een 22 jaar oude motorfiets gekocht, het is conform mijn verwachtingen dat er mankementen kunnen optreden.alfatrion schreef: ↑15 okt 2018 02:50Een vervoermiddel dat is verkocht om mee deel te nemen aan het verkeer en tweedehands is zal beginnende slijtage hebben, maar er zit een verschil met een piston die over zes maanden kapot is en een piston die de dag na de verkoop kapot is. Het is onterecht om dat laatste categorisch aan te duiden als conform met als argument: "als je dat niet wilt dan had je maar een nieuwe moeten kopen".
Hier gebeurt dat niet na een dag , maar na een week. De link met rijstijl van nieuwe eigenaar is snel gelegd.
Re: .
Die aanname kan natuurlijk terecht zijn, maar hoeft dat niet te zijn. Daarom is de bewijsopdracht voor de nieuwe koper moeilijk - maar niet onmogelijk.16again schreef: ↑15 okt 2018 09:58Er wordt hier een 22 jaar oude motorfiets gekocht, het is conform mijn verwachtingen dat er mankementen kunnen optreden.alfatrion schreef: ↑15 okt 2018 02:50Een vervoermiddel dat is verkocht om mee deel te nemen aan het verkeer en tweedehands is zal beginnende slijtage hebben, maar er zit een verschil met een piston die over zes maanden kapot is en een piston die de dag na de verkoop kapot is. Het is onterecht om dat laatste categorisch aan te duiden als conform met als argument: "als je dat niet wilt dan had je maar een nieuwe moeten kopen".
Hier gebeurt dat niet na een dag , maar na een week. De link met rijstijl van nieuwe eigenaar is snel gelegd.
Re: .
De onderbouwing van mij staat in mijn reactie. Niet even vluchtig lezen dus. Ja, als je weet dat er een defect is, dan moet je dat melden en je prijs daarop aanpassen. Maar soms weet je gewoon niet bij een oude motorfiets wanneer in het binnenste van het masjien iets kapot zal gaan. Juist als je tegen de koper zou zeggen "volgende week zal de krukas wel in de soep draaien" terwijl je daar geen enkele aanwijzing voor hebt is een (foutieve) aanname.
Zo ook met de pistonpen van een zuiger. Dat zit ergens heel diep in het binnenste van de motor. Heeft in voorkomend geval vele jaren en dito kilometers betrouwbaar gewerkt. Een verkoper, maar ook een koper zal voor de verkoop/koop zijn motorfiets echt niet zo ver uit elkaar sleutelen om te controleren of alles wel pico bello in orde is.
Uitgaande van de eerlijkheid van TS mag je dus aannemen (ja, dit is een aanname) dat hij geen aanwijzingen had dat een onderdeel zo diep in het motorblok defect zou raken. Ook de koper van de motorfiets heeft zo'n aanwijzing tijdens de proefrit kennelijk niet gehad. En ik vraag me zelfs af, maar ben daar te weinig techneut voor, als je met een stethoscoop aan de motor geluisterd zou hebben (wie doet dat nou bij de aankoop van een oude motorfiets) of je het aanstaande defect opgemerkt zou hebben.
Conclusie mijnerzijds. In dit geval heeft de koper gewoon vette pech gehad.
Advies: koop de te vervangen onderdelen via een motoronderdelenzaak op internet, ca. 50% tot 100% voordeligerals het kopen in een reguliere motorwinkel. Zoek een monteur via Marktplaats.nl of Werkspot.nl, als hij zelf die reparatieklus niet aandurft, en de schade zou wellicht dan nog iets mee kunnen vallen.
En laatste advies. Rij met een zo oude motor een stukje voorzichtiger. Haal het onderste van het vermogen niet meer naar boven. Want vele jaren is er (verborgen) slijtage opgetreden en dat wreekt zich als grote vermogens van zulke oude fietsen gevraagd wordt. En wees ergens blij dat het nu met de pistonpen van de zuiger is gebeurd. Maar ook een cruciaal onderdeel rondom veiligheid, stabiliteit of stilstand kan plotseling kapot gaan. Bij grote snelheden loopt zoiets dan heel vervelend af.
Zo ook met de pistonpen van een zuiger. Dat zit ergens heel diep in het binnenste van de motor. Heeft in voorkomend geval vele jaren en dito kilometers betrouwbaar gewerkt. Een verkoper, maar ook een koper zal voor de verkoop/koop zijn motorfiets echt niet zo ver uit elkaar sleutelen om te controleren of alles wel pico bello in orde is.
Uitgaande van de eerlijkheid van TS mag je dus aannemen (ja, dit is een aanname) dat hij geen aanwijzingen had dat een onderdeel zo diep in het motorblok defect zou raken. Ook de koper van de motorfiets heeft zo'n aanwijzing tijdens de proefrit kennelijk niet gehad. En ik vraag me zelfs af, maar ben daar te weinig techneut voor, als je met een stethoscoop aan de motor geluisterd zou hebben (wie doet dat nou bij de aankoop van een oude motorfiets) of je het aanstaande defect opgemerkt zou hebben.
Conclusie mijnerzijds. In dit geval heeft de koper gewoon vette pech gehad.
Advies: koop de te vervangen onderdelen via een motoronderdelenzaak op internet, ca. 50% tot 100% voordeligerals het kopen in een reguliere motorwinkel. Zoek een monteur via Marktplaats.nl of Werkspot.nl, als hij zelf die reparatieklus niet aandurft, en de schade zou wellicht dan nog iets mee kunnen vallen.
En laatste advies. Rij met een zo oude motor een stukje voorzichtiger. Haal het onderste van het vermogen niet meer naar boven. Want vele jaren is er (verborgen) slijtage opgetreden en dat wreekt zich als grote vermogens van zulke oude fietsen gevraagd wordt. En wees ergens blij dat het nu met de pistonpen van de zuiger is gebeurd. Maar ook een cruciaal onderdeel rondom veiligheid, stabiliteit of stilstand kan plotseling kapot gaan. Bij grote snelheden loopt zoiets dan heel vervelend af.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 15 okt 2018 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 32467
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: .
Toch is het wel opvallend dat het mankement na 22 jaar gebruik (dat zijn 1144 weken), zich exact een week na verkoop voordoet. Statistisch gezien is het mogelijk, maar vrij onwaarschijnlijk. De kans dat het mankement zich in de, laten we zeggen, 8 weken voor de verkoop al voor heeft gedaan is aanzienlijk groter en waarschijnlijker.
Dat maakt de aanname dat de topicstarter het wist en de motor daarom 'even gauw' verkocht heeft nog niet tot een feit. Maar het geeft hoe dan ook te denken. En of het 'vette pech' is voor de koper weet ik zo net nog niet.
Dat maakt de aanname dat de topicstarter het wist en de motor daarom 'even gauw' verkocht heeft nog niet tot een feit. Maar het geeft hoe dan ook te denken. En of het 'vette pech' is voor de koper weet ik zo net nog niet.
Re: .
WA, kennelijk bent u net zo weinig techneut als ik. Maar volgens mij merk je een mankement aan de pistonpen van een zuiger niet voortijdig op. Die breekt, door waarschijnlijk langdurige slijtage, van het ene op het andere moment af, zonder enige vooraankondiging.De kans dat het mankement zich in de, laten we zeggen, 8 weken voor de verkoop al voor heeft gedaan is aanzienlijk groter en waarschijnlijker.
Waarom dat dan wel in week 1145 het defect zich voordoet en zich dat in de weken 1135 t/m 1143 niet heeft voorgedaan, dat weet ik echt niet. En ik denk dat zelfs de fabriek of de meest knappe technische kop daar geen antwoord op kan geven. Net zo min als dat je antwoord zult krijgen waarom pech op een bepaald moment optreedt en diezelfde pech niet eerder opgetreden zou is omdat het de gedupeerde dan beter uitkwam.
Re: .
Ik sluit niet uit dat de verkoper de motor al een tijd niet of nauwelijks heeft gebruikt, en daarom tot verkoop is overgegaan.witte angora schreef: ↑15 okt 2018 10:21Toch is het wel opvallend dat het mankement na 22 jaar gebruik (dat zijn 1144 weken), zich exact een week na verkoop voordoet. Statistisch gezien is het mogelijk, maar vrij onwaarschijnlijk.
En de nieuwe eigenaar is pas echt weer gaan rijden
Oftewel: Statistiek? De motor is niet alle 1144 weken gelijkmatig gebruikt
mahadma
vindt dit leuk
-
- Berichten: 12822
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: .
Ik rij zuinig en defensief. Remmen doe ik alleen als het nodig is, ik rol liever uit. Mijn remmen slijten dus niet zo hard. Ik laat 1 keer mijn vrouw rijden die iets feller rijdt. Gevolg: op de snelweg een noodstop. Hete remmen en regenval. Hierdoor zijn er problemen met de remmen ontstaan, zijn kromgetrokken. Dan kan je roepen dat het heel toevallig is dat precies nu een probleem ontstaat, maar dat kan dus ook gewoon aan de bestuurder liggen.witte angora schreef: ↑15 okt 2018 10:21Toch is het wel opvallend dat het mankement na 22 jaar gebruik (dat zijn 1144 weken), zich exact een week na verkoop voordoet. Statistisch gezien is het mogelijk, maar vrij onwaarschijnlijk. De kans dat het mankement zich in de, laten we zeggen, 8 weken voor de verkoop al voor heeft gedaan is aanzienlijk groter en waarschijnlijker.
Een oude motor die niet veel gereden heeft ineens op z’n staart trappen kan een reden zijn dat er een probleem ontstaat.
We hebben in deze casus te weinig informatie om te weten wanneer statistisch de grootste kans is op dit euvel en of het verband zou kunnen houden in het rijgedrag van beide bestuurders.
-
- Berichten: 32467
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: .
Daarom zeg ik ook: het zijn allemaal aannames. Feitelijk kunnen we geen enkel advies geven aan de topicstarter. De koper zal moeten bewijzen dat het gebrek al bij aankoop aanwezig was, en de verkoper zal vervolgens moeten bewijzen dat het niet zo was.
Voor de koper is het een lastige opgave, maar zeker niet onmogelijk. Maar voor anonieme mensen op dit forum die de motor in kwestie nog nooit gezien hebben, geen inzage hebben in een eventueel technisch rapport, die geen idee hebben hoe beide berijders ermee om zijn gegaan en noem maar op, is het wel onmogelijk om klip en klaar aan te geven hoe de vork in de steel steekt en wie de pech heeft de reparatie te moeten betalen.
Voor de koper is het een lastige opgave, maar zeker niet onmogelijk. Maar voor anonieme mensen op dit forum die de motor in kwestie nog nooit gezien hebben, geen inzage hebben in een eventueel technisch rapport, die geen idee hebben hoe beide berijders ermee om zijn gegaan en noem maar op, is het wel onmogelijk om klip en klaar aan te geven hoe de vork in de steel steekt en wie de pech heeft de reparatie te moeten betalen.
Re: .
...hoe de vork in de steel steekt en gaat TS vrijuit.witte angora schreef: ↑15 okt 2018 11:20Daarom zeg ik ook: het zijn allemaal aannames. Feitelijk kunnen we geen enkel advies geven aan de topicstarter. De koper zal moeten bewijzen dat het gebrek al bij aankoop aanwezig was, en de verkoper zal vervolgens moeten bewijzen dat het niet zo was.
Voor de koper is het een lastige opgave, maar zeker niet onmogelijk. Maar voor anonieme mensen op dit forum die de motor in kwestie nog nooit gezien hebben, geen inzage hebben in een eventueel technisch rapport, die geen idee hebben hoe beide berijders ermee om zijn gegaan en noem maar op, is het wel onmogelijk om klip en klaar aan te geven hoe de vork in de steel steekt en wie de pech heeft de reparatie te moeten betalen.
marnix
vindt dit leuk
Re: .
Dat heet toeval. Het is (helaas) een menselijke eigenschap om tussen toevallige gebeurtenissen een oorzakelijk verband te zoeken.witte angora schreef: ↑15 okt 2018 10:21Toch is het wel opvallend dat het mankement na 22 jaar gebruik (dat zijn 1144 weken), zich exact een week na verkoop voordoet. Statistisch gezien is het mogelijk, maar vrij onwaarschijnlijk. De kans dat het mankement zich in de, laten we zeggen, 8 weken voor de verkoop al voor heeft gedaan is aanzienlijk groter en waarschijnlijker.
Als je het tijdsinterval oprekt, neemt de kans op een gebeurtenis altijd toe.
Overigens zie ik niet waarom de kans dat het defect precies 8 weken eerder optreedt groter zou zijn.
Hoe groter het interval waarbinnen het defect optreedt, hoe groter de kans. Als het interval een week is, maakt het niet veel uit waar je dat interval "legt", acht weken voor verkoop, of vlak na verkoop.
Als je het statistisch wilt benaderen, zou je van een groot aantal motoren van 22 jaar oud de "pechgegevens" moeten hebben. Die hebben we niet. Maar van een dergelijk oude motor kun je verwachten dat er (plotseling) iets defect raakt.