Deze vergoeding was 20 euro(ex btw) per doorgestuurde woning en 50 euro(ex btw) per bezichtiging. Een doorgestuurde woning betekent dat ze een woning toevoegen aan je profiel en je hier een notificatie van sturen waarna je kan aangeven of je wil bezichtigen of niet. Ik had gelukt en had mijn woning vrij snel gevonden dus hoefde niet zoveel te betalen.
Mijn vraag is echter mag dit zomaar? Ik heb begrepen dat een verhuurmakelaar die in opdracht van de verhuurder werkt normaal gesproken niet ook van de huurder een vergoeding mag vragen. Aangezien het dan geen courtage mag heten, wordt er gesproken van een vergoeding. Een in mijn ogen erg onredelijke vergoeding.
Bij het aanmaken van een Maxx profiel (25 euro) kun je heel beperkt je woonwensen aangeven (zelfstandig/onzelfstandig), max huurprijs, aantal personen, huisdieren, gemeubileer ja/nee. Je kan je voorstellen dat dit veel te weinig informatie is voor Maxx om accuraat woningaanbod door te mailen. Zo kon ik bijvoorbeeld niet aangeven hoeveel ruimte ik wens te hebben en wat voor soort woning ik zoek. Toch moest ik 20 euro per doorgestuurde woning betalen. Daarnaast kreeg ik onder andere ook woningen van 100 euro boven mijn max huurprijs doorgestuurd. De 50 euro per bezichtiging klinkt misschien redelijk maar als je je bedenkt dat er bij elke bezichtiging zo'n 10 anderen uitgenodigd worden en de kans dus groot is dat je bij acceptatie de woning niet krijgt klinkt dat toch een stuk minder redelijk. Ik lees in de algemene voorwaarden dat deze vergoeding ook gevraagd wordt bij het intrekken van de zoekopdracht
Deze bedragen staan ook vermeld in hun algemene voorwaarden. Na aanmelden (en betalen) worden de voorwaarden je per mail doorgestuurd en wordt je niet expliciet gevraagd om deze voorwaarden te accepteren. Is deze gang van zaken normaal? Als dit onterecht gevraagde kosten zijn wil ik natuurlijk proberen om dit terug te vragen.