LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kind wel of niet laten erkennen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Lady1234

Re: Kind wel of niet laten erkennen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@breeJKC

In “uw” geval is er een probleem dat de vader niet wil erkennen.

In normale situatie is erkenning doodsimpel.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aneer-waar

BreejKC

Ongelezen bericht door BreejKC »

Lady1234. Wat jammer toch dat u uw ongelijk zo slecht wil toegeven. De door u aangehaalde overheidspublicatie heeft het slechts over procedures bij het erkennen van een kind, niet over het inschakelen van de Kinderbescherming bij een rechterlijke procedure over dit onderwerp. En nou niet boos worden op mij of weer verongelijkt reageren, u heeft er simpelweg te weinig verstand van. Zo'n klok en klepelverhaal, als u begrijpt wat ik bedoel . . . .

Nogmaals, van zeer nabij en zeer recent heb ik een situatie als in dit Topic meegemaakt en de procedures hieromtrent tot op de komma samen met mijn dochter (juriste i.o.) doorgenomen. Vanuit privacy-redenen van mijn dochter kan ik niet te diep op de zaak ingaan, Maar uw aanname slaat helemaal nergens op. De vader van mijn kleinzoon wilde het kind WEL erkennen, dat was al vrij snel in de aanloop van de hele procedure zo goed als zeker. Het enige wat hij daarmee bereikt heeft dat hij zichzelf een dure DNA-test heeft uitgespaard.

Toch isde Kinderbescherming ingeschakeld geweest. Dat had niets met erkennen of niet te maken, maar alles met het feit dat er hoe dan ook opgekomen moet worden voor de belangen van het kind. En nogmaals, welk argument ook, maar dat had u al kunnen lezen. Het zit gewoon als voorschrift in de vaste procedure bij de rechtbank in dit soort zaken. Verder ga ik er hier niet op in.

Dan moet die kind alimentatie wel te innen zijn

De rechter houdt met de vaststelling van de hoogte van de kinderalimentatie met alle omstandigheden rekening. Daar zijn zelfs standaardberekeningen voor (draagkrachtberekening). Als de rechter vervolgens de kinderalimentatie opgelegd heeft, dan moet er simpelweg betaald worden. Wordt de kinderalimentatie niet bepaald, dan kun je het LBIO inschakelen. Dit Overheidsbureau is opgericht ter bescherming van alimentatiegerechtigden tegen alimentatie-weigeraars. Raadpleeg maar eens hun gelijknamige site. Dat LBIO weet echt wel raad met weigerachtige alimentatie-betalers. Leidraad voor het LBIO is over het algemeen de uitspraak van de rechter en het LBIO zal daar niet snel van afwijken.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 29 okt 2018 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

BreejKC schreef:
29 okt 2018 16:59
Dan moet die kind alimentatie wel te innen zijn
De rechter houdt met de vaststelling van de hoogte van de kinderalimentatie met alle omstandigheden rekening. Daar zijn zelfs standaardberekeningen voor (draagkrachtberekening). Als de rechter vervolgens de kinderalimentatie opgelegd heeft, dan moet er simpelweg betaald worden. Wordt de kinderalimentatie niet bepaald, dan kun je het LBIO inschakelen. Dit Overheidsbureau is opgericht ter bescherming van alimentatiegerechtigden tegen alimentatie-weigeraars. Raadpleeg maar eens hun gelijknamige site. Dat LBIO weet echt wel raad met weigerachtige alimentatie-betalers. Leidraad voor het LBIO is over het algemeen de uitspraak van de rechter en het LBIO zal daar niet snel van afwijken.
Klopt helemaal, zo werkt de procedure. Het LBIO zal vervolgens bij wanbetaling een gerechtsdeurwaarder inschakelen. En dan kom je op het putn waar Wilhelmina op doelde: er zijn legio situaties waarin die alimentatie niet te innen is. Soms opzettelijk, soms omdat het gewoon één van de vele schulden is.

Het recht krijgen is vaak lang niet zo moeilijk als het recht uitoefenen.

ManchesterU15

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Dit lijkt mij niet bepaald een onderwerp dat op een forum beslist moet worden.

Ik denk dat het goed is dat de TS zich zoals eerder gezegd goed moet laten voorlichten door een professional.

Wat mij betreft topic op slot.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Op slot hoeft nou ook weer niet, want er worden wel nuttige dingen gezegd die meegenomen kunnen worden in dat gesprek met de professional.

ManchesterU15

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Het lijkt me lastig een goede inschatting te maken wat een gedegen advies is en wat niet.

Lady1234

@BreeJKC

Maar de Ts stelt slechts een vraag over een eventuele erkenning van haar kind. En mijn antwoord daarop is dat dus een erkenning heel eenvoudig te regelen is.
Dat er bij uw dochter andere nare zaken meespelen, heeft niets met de zaak van de Ts van doen.

Als moeder goed vindt dat pa erkent, is dat dus heel eenvoudig te regelen op het gemeentehuis en komt daar geen andere instantie aan te pas. Waarom zou zij een rechterlijke procedure starten?

Dus ik zie niet in waarin ik mijn ongelijk zou moeten erkennen. Heb een dergelijk geval van zeer nabij twee keer meegemaakt. En in beide gevallen kwam er niemand anders dan een medewerker van het gemeentehuis aan te pas. Dus geen rechter, noch de Kinderbescherming.

Edit. Maar er waren ook geen conflicten tussen pa en moe.

BreejKC

Ongelezen bericht door BreejKC »

Zucht Lady, putdiepe zucht. Wat leest u makkelijk over feiten heen.

In een zaak van zo'n groot belang gaat het helemaal niet over erkennen alleen. Dat heeft met veel meer zaken te maken die hier direct aan gerelateerd zijn. Dat krijg je als betrokkene wel te horen als je een deskundige, een échte deskundige, in de arm neemt. Dan zie je ook dat de moeder in een geval als deze meer rechten heeft als aanvankelijk aangenomen wordt.

Lees mijn eerste reactie nog eens door, daar heb ik er slechts enkele genoemd en eindig in die zinnen met enz. enz.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Eerlijk gezegd vraag ik me af wat in uw geval het voordeel is van erkenning van het vaderschap. U weet wie de vader is, hij weet het, uw kind weet het (als het oud genoeg is). Door uw beider economische situatie en uw zorgen rond de gesteldheid van de vader, sluit ik me aan bij het eerder gegeven advies: laat u voorlichten door een familierechtadvocaat.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Een verhaal uit mijn directe omgeving :
moeder krijgt kind van een labiele vader met veel problemen :
moeder besluit de vader niet te laten erkennen, met goedkeuring van vader.
Kind krijgt achternaam vd moeder .
Moeder voedt het kind prima alleen op en gaat in het begin uit eigen beweging regelmatig naar vader toe , maar die is , op zn zachts gezegd, eigenlijk totaal niet ( meer ) geïnteresseerd.
Dus het contact verwatert. Kind wordt ouder en gaat vader opzoeken die hier niets mee wil en ook niets mee kan.

Moeder blijft moeder, is voogdes en er wordt een toeziend voogd benoemd, die inhoudelijk niet zo veel te doen heeft want moeder doet het prima!
Al met al is er geen contact meer met de vader die al lang weer met andere dingen bezig is.
Moeder vraagt geen ( en krijgt dus ook geen) cent van vader en wil dit ook niet.
Iedereen tevreden en in de rust.
Niks Raad van Kinderbescherming , juridisch getouwtrek en gedoe om financiële bijdragen van vader waar toch niets te halen is, toen niet en nog steeds niet.
Zo kan het ook, toch?
Dan is vader slechts de verwekker ( en verdient de naam ' vader ' dan ook niet n.m.m ).

Het kind weet wie de vader is en kan , indien zij / hij dit wil , altijd deze vader opzoeken , mits ook hij ervoor openstaat.

Lady1234

Moeder is geen voogdes, moeder heeft gewoon de ouderlijke macht, behalve als zij daaruit ontzet zou zijn.

Toeziende voogdij is al halverwege de jaren negentig afgeschaft.

Maar zoals u het beschrijft, dus zonder juridisch getouwtrek en instanties, gebeurt het overwegend bij de kinderen die buiten een huwelijk geboren worden.

wilhelmima1

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Denk dat dit ook niet de bedoeling is dat een forum kan zeggen wat een goede beslissing is . Maar het kan nooit verkeerd zijn om wat visies/insteken te bekijken. Zeker als er ook nog een onderbouwing bij zit. Denk als ik het relaas van TS lees is het meer het erkennen als identiteit is en niet het kostenplaatje.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

@TS : luister naar je gevoel en wat op je hart ligt. Je zult zelf de beslissing , in overleg met de vader, moeten nemen.
Sterkte met deze lastige situatie.

Lady1234

wilhelmima1 schreef:
29 okt 2018 19:45
Denk dat dit ook niet de bedoeling is dat een forum kan zeggen wat een goede beslissing is . Maar het kan nooit verkeerd zijn om wat visies/insteken te bekijken. Zeker als er ook nog een onderbouwing bij zit. Denk als ik het relaas van TS lees is het meer het erkennen als identiteit is en niet het kostenplaatje.
Nou, de vraag gaat meer over de gevolgen voor het inkomen van pa en moe, dan over de erkenning.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

ik vind het nogal een vreemde situatie. de vader van het ongeboren kind is nu nog steeds uw vriend, maar omdat hij in het verleden wat geestelijke problemen heeft gehad denk je dat het beter is om zijn naam niet wettelijk te verbinden aan het kind.
als je werkelijk denkt dat hij niet helemaal spoort, dan moet je hem helemaal niet in de buurt van je kind laten.
als hij geen gevaar voor het kind is, dan doe je zowel het kind als de vader tekort door hem niet als vader van het kind aan te merken.

crazyritten

Ongelezen bericht door crazyritten »

Laat je aub voorlichten bij een advocaat. Er zijn teveel dingen die uit te zoeken zijn.
Ga in je hart na wat je je kindje wil mee geven. Een vader en een moeder? Of alleen een moeder?
Mocht de vader het kind erkennen en er gaat in de toekomst iets fout tussen jullie, dan zal er een omgangsregeling komen.
Tegenwoordig zijn de rechters erg happig op het zogenoemde "ouderverstoting". Dit word niet meer gedaan. Beide ouders hebben dezelfde rechten, tenzij er levens bedreigende situaties kunnen ontstaan.

Beide een uitkering, dan zal de rechter gaan bekijken wat degene kan missen die de alimentatie moet betalen. Dit kan maar 25 euro zijn.
Alimentatie word betaald tot het kind 18 jaar wordt. Als het kind studeert ben je financieel verantwoordelijk tot sowieso 21 jaar. Het is wel zo dat het kind wat 18 jaar is geworden de vraag om alimentatie zelf moet doen bij de ouder.

Ikzelf zou willen weten in hoeverre de vader in staat is om de kleine op te voeden.
Stemmen horen kan een behoorlijke angst geven naar beide ouders toe.
Wil je je kind dit aandoen? Hoe gedraagt de vader zich zodra hij stemmen hoort?
Wat er tussen jullie ook gaande is, dit zul je opzij moeten zetten ten wille van je kind.
Die heeft hier niet om gevraagd.

Vraag desnoods via het juridisch loket de toevoeging van een advocaat aan.
Via de bijzondere bijstand kun je alles terug krijgen.
Het kost totaal bijna 300 euro. De bedragen zijn behoorlijk opgelopen de laatste jaren. Vraag dit dan nu al aan en laat het bedrag uitbetalen aan je advocaat via een factuur.

Zorg dat je alles op papier hebt staan zodat je duidelijk weet wat je moet doen.
Maar ga zeker niet uit jezelf iets doen zonder juridische bijstand.

Ik hoop dat je de juiste beslissing neemt voor je kleine.

Gesloten