LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Slimme meter onmogelijk grove fout
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 07 nov 2018 09:37
- Contacteer:
Slimme meter onmogelijk grove fout
Ik heb sinds juli 2018 een slimme meter ivm stroomvoorziening via net beheerder Stedin.
18 jaar geleden hoorde ik al van de komst van deze mtr en dacht , hey eindelijk is het nu zover, en hoopte alleen op eerlijke voordelen in de toch al complexe opmaak van de jaarlijkse afrekening.
Nu vroeg Eneco mijn stroom verbruik ivm de jaarrekening manueel in te leveren via hun website omdat de mtr nog niet uit te lezen viel op afstand.
De t1 stand bedraagt nu 1395 KW en het t2 tarief 130 KW. (vanaf 7 juli tot 5 november)
Daar dit verschil erg groot is waar mijn dag en nacht tarief eigenlijk ongeveer hetzelfde zou moeten gezien mijn verbruiks registratie van voor de slimme meter,vond ik dit zeer opmerkelijk,wn mijn eigen redelijke technische inzicht zegt dat, als er sprake zou zijn van verkeerde callibratie het nachtarief nu ook extreem hoog zou moeten zijn) en belde om 8:01 vanochtend met Eneco.
Daar werd mij vriendelijk verzocht dit probleem te overleggen met Stedin.
Stedin echter vertelde mij dat,dit vanwege de wet stroomopwaarts, Eneco dit met hun dient te bespreken en niet ikzelf.
Toen ik daarom weer terug belde naar Eneco werd daar weer uitgelegd dat hun dit zien als een eventuele technische storing en Stedin daar verantwoordelijk voor zou zijn ondanks deze wet.
Ook vertelde Stedin mij , bij het voor de 2e keer terug bellen naar hun, dat ze mij een brief hadden gestuurd vanwege het feit dat het op afstand uitlezen niet was gelukt/opgestartprotocol.
Ik heb deze brief echter nooit schriftelijk ontvangen en ook niet via de mail.
Mijn intuitie zei al dat hier een kasjte muur spelletje wordt gespeeld wat dus ook bleek uit het perse meerdere malen moeten terug bellen naar beide partijen.
Is hier spraken van een tendens?
Stedin heeft toegezegd om asap een dossier op te stellen en met mij contact hierover op te nemen maar ik kan van Eneco al een eindrekening ontvangen volgende week.(nwe aanvulling Stedin komt alleen vanwege de niet op afstand uitleesbare situatie en NIET vanwege het extreme verschil)
Dat betekend dus in feite dat ik zelf 1st op de financiele blaren mag zitten tot hun dit hebben uitgevochten alleen gezien mijn finaciele situatie kan ik dit helaas niet bufferen.
De hele marktwerking in de stroom en de zorg hebben naar mijn idee toch al alleen maar nadelen voor de consument opgeleverd ipv voordelen. Daar komt nu het overhaaste doordrukken van de regering nu nog eens bij als het gaat om het vertrouwen in deze meter.
18 jaar geleden hoorde ik al van de komst van deze mtr en dacht , hey eindelijk is het nu zover, en hoopte alleen op eerlijke voordelen in de toch al complexe opmaak van de jaarlijkse afrekening.
Nu vroeg Eneco mijn stroom verbruik ivm de jaarrekening manueel in te leveren via hun website omdat de mtr nog niet uit te lezen viel op afstand.
De t1 stand bedraagt nu 1395 KW en het t2 tarief 130 KW. (vanaf 7 juli tot 5 november)
Daar dit verschil erg groot is waar mijn dag en nacht tarief eigenlijk ongeveer hetzelfde zou moeten gezien mijn verbruiks registratie van voor de slimme meter,vond ik dit zeer opmerkelijk,wn mijn eigen redelijke technische inzicht zegt dat, als er sprake zou zijn van verkeerde callibratie het nachtarief nu ook extreem hoog zou moeten zijn) en belde om 8:01 vanochtend met Eneco.
Daar werd mij vriendelijk verzocht dit probleem te overleggen met Stedin.
Stedin echter vertelde mij dat,dit vanwege de wet stroomopwaarts, Eneco dit met hun dient te bespreken en niet ikzelf.
Toen ik daarom weer terug belde naar Eneco werd daar weer uitgelegd dat hun dit zien als een eventuele technische storing en Stedin daar verantwoordelijk voor zou zijn ondanks deze wet.
Ook vertelde Stedin mij , bij het voor de 2e keer terug bellen naar hun, dat ze mij een brief hadden gestuurd vanwege het feit dat het op afstand uitlezen niet was gelukt/opgestartprotocol.
Ik heb deze brief echter nooit schriftelijk ontvangen en ook niet via de mail.
Mijn intuitie zei al dat hier een kasjte muur spelletje wordt gespeeld wat dus ook bleek uit het perse meerdere malen moeten terug bellen naar beide partijen.
Is hier spraken van een tendens?
Stedin heeft toegezegd om asap een dossier op te stellen en met mij contact hierover op te nemen maar ik kan van Eneco al een eindrekening ontvangen volgende week.(nwe aanvulling Stedin komt alleen vanwege de niet op afstand uitleesbare situatie en NIET vanwege het extreme verschil)
Dat betekend dus in feite dat ik zelf 1st op de financiele blaren mag zitten tot hun dit hebben uitgevochten alleen gezien mijn finaciele situatie kan ik dit helaas niet bufferen.
De hele marktwerking in de stroom en de zorg hebben naar mijn idee toch al alleen maar nadelen voor de consument opgeleverd ipv voordelen. Daar komt nu het overhaaste doordrukken van de regering nu nog eens bij als het gaat om het vertrouwen in deze meter.
Laatst gewijzigd door djrickydadragon op 07 nov 2018 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- renewouters
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Beste antwoord
Gekozen door djrickydadragon
Re: Slimme meter onmogelijk grove fout
Het is al vaker gezegd: als je de meter niet vertrouwd, laat je 'm ijken. Als de meter inderdaad niet goed is krijg je de kosten daarvan terug. Mocht de meter afwijken dan komt dit uiteraard niet door het "slimme" deel, maar domweg door een slecht meetcircuit. Een "domme" meter kan dezelfde afwijking vertonen.
Re: Slimme meter onmogelijk grove fout
Wat scheelt dat dan concreet financieel voor je ? Bij mij zit er tussen het dag en nacht tarief (Eneco) namelijk maar 1 cent verschil. Vandaar dat ik me ook alleen maar druk maak of de totale registratie klopt en niet onder welk tarief het geboekt wordt.toch al alleen maar nadelen voor de consument opgeleverd
djrickydadragon
en Bram Bonnewel
vinden dit leuk
Re: Slimme meter onmogelijk grove fout
En waar baseert u op dat uw dag en nachttarief ongeveer even groot moet zijn? Verbruik in voorgaande jaren?
Of gaat uw vraag over de totale hoogte van het verbruik?
Of gaat uw vraag over de totale hoogte van het verbruik?
djrickydadragon
vindt dit leuk
Re: Slimme meter onmogelijk grove fout
t1 is nacht/weekend tarief.
t2 is dagtarief.
Je hebt dus een heel hoog verbruik in het nachttarief en bent juist goedkoper uit dan zou moeten volgens jezelf.
t2 is dagtarief.
Je hebt dus een heel hoog verbruik in het nachttarief en bent juist goedkoper uit dan zou moeten volgens jezelf.
djrickydadragon
vindt dit leuk
Re: Slimme meter onmogelijk grove fout
Zou i.d.d. best een afleesfout kunnen zijn, dan zou het verbruik van dag/nacht ongeveer gelijk zijn en daarmee in lijn van TS zijn verwachtingen liggen.
djrickydadragon
vindt dit leuk
-
- Berichten: 453
- Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12
Re: Slimme meter onmogelijk grove fout
Kan ook zijn dat de beginstand niet per se 0 was. De monteur moet de beginstand doorgeven aan de netwerkbeheerder.
Ivo.w
en djrickydadragon
vinden dit leuk
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 07 nov 2018 09:37
- Contacteer:
Re: Slimme meter onmogelijk grove fout
Even voor alle duidelijkheid:
1) Het is geen komma kijkfout van mij (zie foto's)
.
1) Het is geen komma kijkfout van mij (zie foto's)
.
2) Mijn dag en nacht verbruik zijn al jaren bijna gelijk en sinds de slimme meter plaatsing niet meer
Re: Slimme meter onmogelijk grove fout
Waarschijnlijk problemen met de ontvangst van het signaal voor omschakeling van laag naar hoog tarief. In dit geval pakt dat in uw voordeel uit, omdat het 'standaard' telwerk het nacht-telwerk is.
djrickydadragon
vindt dit leuk
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 07 nov 2018 09:37
- Contacteer:
Re: Slimme meter onmogelijk grove fout
1) De meter op afstand uitlezen werkt nog steeds niet of heeft zelfs nooit gewerkt dus kan dat ook niet van invloed zijn lijkt me naar wat u zegt
2) 1400 kilowatt in zo'n korte tijd is ook onmogelijk (vanaf 7 juli tot 5 november)
Wellicht wat u stelt zou ik dus ongeveer een T1 stand van ca 750KW moeten hebben en een T2 stand van 750KW.
Helemaal rechtsboven staat nu aangegeven dat hij op T2 staat ,dan zou hij zo meteen op T1 moeten springen om 21:00 of 22:00 uur.
En dan zou als u gelijk heeft de wisseling van T2 naar T1 even hebben gewerkt ooit
Re: Slimme meter onmogelijk grove fout
Ik weet niet wat u normaal per jaar verbruikt, maar ik vind het totaal verbruik wel heel hoog, zeker voor de zomermaanden..
djrickydadragon
vindt dit leuk
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 07 nov 2018 09:37
- Contacteer:
Re: Slimme meter onmogelijk grove fout
Mijn vorige jaar verbruik over een heel jaar was 1400Kw in een voorgaande periode.
Om dan nu een verbruik te hebben van 1400Kw in 4 maanden klopt dan ook gewoon weg niet
-
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Re: Slimme meter onmogelijk grove fout
Het is al vaker gezegd: als je de meter niet vertrouwd, laat je 'm ijken. Als de meter inderdaad niet goed is krijg je de kosten daarvan terug. Mocht de meter afwijken dan komt dit uiteraard niet door het "slimme" deel, maar domweg door een slecht meetcircuit. Een "domme" meter kan dezelfde afwijking vertonen.
Ivo.w
en djrickydadragon
vinden dit leuk
Re: Slimme meter onmogelijk grove fout
Het is al vaker gezegd: Sommige typen slimme meters kunnen meetfouten geven bij "moeilijke" belastingen. Dit probleem komt NIET bij ijking na voren.renewouters schreef: ↑07 nov 2018 21:49Het is al vaker gezegd: als je de meter niet vertrouwd, laat je 'm ijken. Als de meter inderdaad niet goed is krijg je de kosten daarvan terug. Mocht de meter afwijken dan komt dit uiteraard niet door het "slimme" deel, maar domweg door een slecht meetcircuit. Een "domme" meter kan dezelfde afwijking vertonen.
Zoek uit welke verbruiker dit spookverbruik oplevert, (alle verbruikers uit , dan een voor een proberen)
Zodra je spookverbruiker gevonden hebt, contact opnemen met leverancier, en aandringen op test bij jou thuis
djrickydadragon
vindt dit leuk
Re: Slimme meter onmogelijk grove fout
1400 kWh over een heel jaar???djrickydadragon schreef: ↑07 nov 2018 21:36Mijn vorige jaar verbruik over een heel jaar was 1400Kw in een voorgaande periode.
Om dan nu een verbruik te hebben van 1400Kw in 4 maanden klopt dan ook gewoon weg niet
Dan moet je bijna geen apparatuur gebruiken..
Re: Slimme meter onmogelijk grove fout
In tegenstelling tot gas gebruiken we hier in de zomer net zoveel stroom als in de winter..
Airco ( zeker in afgelopen zomer ), ventilators, koelkasten en vriezers die harder moeten werken, waterpompen etc.. allemaal gebruikers die vooral in de zomer draaien.. zou niet weten waarom je in de zomer minder zou gebruiken..
Of 3 x 1500 kWh veel of weinig is ligt aan de situatie daar in huis ( en de aanwezige apparatuur ). Ken zat gezinnen en huissituaties waarbij ze dit gebruik per jaar met hem halen.
djrickydadragon
vindt dit leuk
djrickydadragon
vindt dit leuk
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: Slimme meter onmogelijk grove fout
Zonnepanelen?
djrickydadragon
vindt dit leuk
-
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50
Re: Slimme meter onmogelijk grove fout
Niet echt een advies hoe je Stedin of Eneco tot een oplossing kan bewegen. Ben hier alleen om te melden dat ik je Soundcloud wel dik vindt.
djrickydadragon
vindt dit leuk
Re: Slimme meter onmogelijk grove fout
Dat schrijf ik ook: “IK vind het verbruik wel heel hoog. En de de Ts gebruikte blijkbaar nog veel en veel minder voorheen. En ik heb geen airco of waterpompen.angel1978 schreef: ↑07 nov 2018 22:25In tegenstelling tot gas gebruiken we hier in de zomer net zoveel stroom als in de winter..
Airco ( zeker in afgelopen zomer ), ventilators, koelkasten en vriezers die harder moeten werken, waterpompen etc.. allemaal gebruikers die vooral in de zomer draaien.. zou niet weten waarom je in de zomer minder zou gebruiken..
Of 3 x 1500 kWh veel of weinig is ligt aan de situatie daar in huis ( en de aanwezige apparatuur ). Ken zat gezinnen en huissituaties waarbij ze dit gebruik per jaar met hem halen.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 07 nov 2018 09:37
- Contacteer:
Re: Slimme meter onmogelijk grove fout
!400Kw betreft hier alleen het dagtarief ,daar komt dan nog ongeveer hetzelfde aan nacht tarief bijangel1978 schreef: ↑07 nov 2018 22:211400 kWh over een heel jaar???djrickydadragon schreef: ↑07 nov 2018 21:36Mijn vorige jaar verbruik over een heel jaar was 1400Kw in een voorgaande periode.
Om dan nu een verbruik te hebben van 1400Kw in 4 maanden klopt dan ook gewoon weg niet
Dan moet je bijna geen apparatuur gebruiken..