Ik denk dat een bank ook voorouw moet nemen hierin, echter is er NU geen plicht om dit te controleren. Vergeet niet, dat dit niet enkel een gevalletje is van foutief rekeningnummer, maar dat hier bewust factuurfraude wordt gepleegd.16again schreef: ↑06 nov 2018 20:05De bank maakt het de klant ook onmogelijk om dit bedrag in 1 keer zelf over te maken, en dan was fraude door naam/nummer controle naar boven gekomen.ManchesterU15 schreef: ↑06 nov 2018 16:49Hier is geen naam/nummer controle. Om hier nu een technische discussie te gaan houden waarom dit er niet is, heeft weinig zin. Het is gister duidelijk uitgelegd hoe het juridisch in elkaar steekt. De klant is de opdrachtgever en verantwoordelijk voor de juistheid. De bank is enkel een uitvoerder en is niet verplicht naam / nummer controle toe te passsen.
Ik betwijfel of de bank zich zomaar kan verschuilen als "uitvoerder" en daardoor bestaande fraude detectie methoden links kan laten liggen. Van een bank kun je verwachten dat ze juist het voortouw nemen bij fraude bestrijding.
Klant geeft opdracht voor betaling, door de factuur aan private banker te geven. De verantwoordelijkheid om de opdracht uit te voeren zoals gevraagd ligt bij de private banker. Echter de factuurcontrole had de klant moeten doen.