scontra schreef: ↑21 nov 2018 21:27
Rentevast periode open breken ?
Speculeren op de ontwikkelingen van de hypotheekrente ?
Gedurfd om nog een tijdje te wachten en dat heeft goed uitgepakt ?
Waar doelt u eigenlijk op ? Misschien op het vroegtijdig oversluiten van uw huidige hypotheek of mogelijk het middelen van de hypotheekrente?
Naar ik aanneem heeft u zich nog niet geïnformeerd over de kosten die een dergelijke wijziging met zich brengt en die u mogelijk moet mee financieren in het nieuwe plaatje.
Met nog zo'n korte looptijd om te gaan kunt u daar maar beter niet aan beginnen en de rit gewoon uitzitten.
Ik doel erop dat ik al twee jaar overweeg om de boeterente te betalen; het tot op heden nog niet gedaan heb. Daar ben ik blij om omdat het niveau ongeveer gelijk is (op ca. 0,1 à 0,2%). Ik snap ook wel dat ik aan het einde van de rit (lees: hypotheek) pas kan zeggen of dit een goede keuze geweest is.
Ik ben goed geinformeerd en weet precies welke kosten eraan vast zitten. Ik heb daarbij uitgerekend dat de rente welke ik betaal, linksom of rechtsom, tot het einde van de rentevaste periode ongeveer gelijk is. Bij de huidige situatie betaal ik €5946,- tot mrt 2021, met de reguliere aflossingen meegerekend. Bij het afkopen van de rente betaal ik €2272,- (incl. nieuwe reguliere aflossingen) aan rente plus €3360,- aan renteverlies, tezamen €5631,-. Een verschil van ongeveer bruto €300,-. Wat dat aangaat niet spannend. Ook ben ik niet van plan om de komende 3 jaren extra af te gaan lossen op dit deel, geld wat ik over heb stop ik in de bankspaarhypotheek.
Rentemiddeling was ik niet van plan, dat pakt altijd ongunstiger uit dan het verlies in 1x betalen.
Wat ik wel interessant vind, is dat hoe langer ik wacht, des te langer kan ik profiteren van de nieuwe renteperiode. BLG is namelijk enkel scherp met de 10 jaars rentes, die zou ik dan gaan kiezen. Nu wachten resulteert dus in een langere rentevaste periode na maart 2021. In de nieuwe 10 jaar dat ik hem vastzet wil ik proberen dit hypotheekdeel volledig af te lossen.
En dus ja, ik speculeer wat. Dit kan mij helpen een keuze te maken. Als ik een tussenpersoon opbel, valt het mij op dat ze meestal niet warm lopen voor het afkopen van de rentevaste periode. Kennelijk maak ik mij meer zorgen over een toekomstige rentestijging dan die mensen?