LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 25 nov 2018 15:28
Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar
Ik kocht 23 oktober een kleidingstuk bij Pieces in Leiden. Dat retourneerde ik een dag later.
Mijn geld zou ik terugkrijgen met Pinretour. Toen na 5 werkdagen nog altijd het geld niet was
teruggestort ging ik terug naar de winkel.
Tja, de winkel kon helaas niets voor mij doen.
Ik moest maar bellen met Doek Retail, het bedrijf dat de transacties voor hen regelt.
Doek Retail kon helaas ook niets voor me doen. Zij zagen dat het bedrag was afgeschreven van hun rekening.
Ik moest maar met mijn credit-bonnetje van Pieces naar mijn (RABO) bank gaan.
Op dat creditbonnetje staat overigens niet mijn naam, noch mijn bankrekeningnr.
Ik belde mijn RABO Bank. Tja die kon niets voor me doen. Want de instellingen op mijn
bankrekeningnummer waren goed, en tja … ik moest maar met Doek Retail gaan bellen.
Doek Retail bleef immers in gebreke. Nee, de bank kon niet voor mij als klant contact leggen met Doek Retaill,
dat moest ik maar zelf doen. Ik moest maar met een bewijs komen dat Doek Retail het bedrag op mijn rekening had gestort.
Doek Retail weer gebeld: nee, doe konden geen betalingsbewijs geven. Iets met privacy enzo.
Ondertussen wacht ik vanaf 25 oktober op mijn geld.
Hoe is dit mogelijk? En wie is hier aanspreekbaar en aansprakelijk?
Een voorheen-Pieces klant., Vivianne
Mijn geld zou ik terugkrijgen met Pinretour. Toen na 5 werkdagen nog altijd het geld niet was
teruggestort ging ik terug naar de winkel.
Tja, de winkel kon helaas niets voor mij doen.
Ik moest maar bellen met Doek Retail, het bedrijf dat de transacties voor hen regelt.
Doek Retail kon helaas ook niets voor me doen. Zij zagen dat het bedrag was afgeschreven van hun rekening.
Ik moest maar met mijn credit-bonnetje van Pieces naar mijn (RABO) bank gaan.
Op dat creditbonnetje staat overigens niet mijn naam, noch mijn bankrekeningnr.
Ik belde mijn RABO Bank. Tja die kon niets voor me doen. Want de instellingen op mijn
bankrekeningnummer waren goed, en tja … ik moest maar met Doek Retail gaan bellen.
Doek Retail bleef immers in gebreke. Nee, de bank kon niet voor mij als klant contact leggen met Doek Retaill,
dat moest ik maar zelf doen. Ik moest maar met een bewijs komen dat Doek Retail het bedrag op mijn rekening had gestort.
Doek Retail weer gebeld: nee, doe konden geen betalingsbewijs geven. Iets met privacy enzo.
Ondertussen wacht ik vanaf 25 oktober op mijn geld.
Hoe is dit mogelijk? En wie is hier aanspreekbaar en aansprakelijk?
Een voorheen-Pieces klant., Vivianne
Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar
Bij retourpinnen komt een kwitantie uit de pinautomaat.
Dat is uw bewijs.
Dat is uw bewijs.
Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar
Ik zou maar naar die winkel terug gaan en daar opheldering eisen.
Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar
De winkel is aan u het bedrag verschuldigd. Waar het terugbetalen fout is gegaan, is niet uw probleem maar het probleem van de winkel. De winkel is bij retourpinnen immers de opdrachtgever van de betaling.
Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar
Net als met contant terugbetalen is er geen sluitend bewijs. De klant kan altijd op een later tijdstip stellen dat de winkel niet heeft terugbetaald. Maar wanneer de administratie in de winkel sluitend is gaan ze echt niet nog een keer terugbetalen. Is er niet terugbetaald dan moet je naar de betaalprovider.
Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar
De klant heeft geen overeenkomst met die betaalprovider. Waarom neemt de winkel geen contact op met die door hun zelf gekozen betaalprovider?crazyme schreef: ↑26 nov 2018 11:33Net als met contant terugbetalen is er geen sluitend bewijs. De klant kan altijd op een later tijdstip stellen dat de winkel niet heeft terugbetaald. Maar wanneer de administratie in de winkel sluitend is gaan ze echt niet nog een keer terugbetalen. Is er niet terugbetaald dan moet je naar de betaalprovider.
Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar
Zo werkt retourpinnen https://www.pin.nl/ondernemer/retourpin ... n-werkt-3/:
<...>
Geeft uw klant desondanks aan dat hij het retourbedrag niet heeft ontvangen op de bankrekening die hoort bij de IBAN van de retourpintransactie? Ga dan in uw eigen administratie of in het journaal van uw betaalautomaat na of het retourbedrag door uw bank is verrekend met uw pinomzet. Het bestaan van de ondertekende retourpinbon én de verrekening met uw pinomzet zijn het bewijs dat het geld onderweg is. Uw klant kan een onderzoek laten instellen bij de bank die hoort bij de betaalpas waarmee de retourpintransactie is uitgevoerd. Vraag uw klant om de retourpinbon te tonen aan de bank.
<...>
Je zal dus bij je eigen RABO bank moeten klagen.
Dit systeem is dus gunstig voor de winkelier en slecht voor de klant.
<...>
Geeft uw klant desondanks aan dat hij het retourbedrag niet heeft ontvangen op de bankrekening die hoort bij de IBAN van de retourpintransactie? Ga dan in uw eigen administratie of in het journaal van uw betaalautomaat na of het retourbedrag door uw bank is verrekend met uw pinomzet. Het bestaan van de ondertekende retourpinbon én de verrekening met uw pinomzet zijn het bewijs dat het geld onderweg is. Uw klant kan een onderzoek laten instellen bij de bank die hoort bij de betaalpas waarmee de retourpintransactie is uitgevoerd. Vraag uw klant om de retourpinbon te tonen aan de bank.
<...>
Je zal dus bij je eigen RABO bank moeten klagen.
Dit systeem is dus gunstig voor de winkelier en slecht voor de klant.
Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar
Mooi verhaal. Er gaat iets fout tussen de winkelier en de bank, en de klant mag het met de bank gaan uitzoeken.
Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar
Zo is dat dus officieel geregeld. Maar moet je dat accepteren als klant, of is daar nog wat aan te doen? Ik zou zeggen dat ik contanten terug wil of een overschrijving naar mijn bankrekening.
Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar
Komt meestal alleen voor als iemand de betaling ook gepind heeft.
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar
De kans is groter dat ts niet meer weet op welke bankrekening het geld is bijgeschreven (welke pas bij creditering is aangeboden) dan dat er door een storing iets mis is gegaan.
Kans is ook aanwezig dat er beslag ligt op de rekening.
Maar ok, techniek is niet onfeilbaar natuurlijk.