LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
NeoDutchio
Berichten: 12380
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hänschen klein schreef:
20 dec 2018 11:26
Het begrip 'optoppen' bij voorbeeld bestaat pas sinds 2017 na de meegelinkte meeting van vakmensen uit de branche. Erg onwaarschijnlijk dat een starter zal gaan zoeken op dit begrip.
En waarom is dat zo? Via een makelaar kan een starter een bouwkavel vinden en gaan bouwen. U denkt dat een starter alle huizen in de straat af gaat om te vragen of hij zijn huis bovenop de uwe mag gaan zetten? Optoppen is niet een geschikte optie voor een starter. Uberhaupt niet voor een particulier. En die reden is ook al aangegeven.

Er zijn in dit topic geen oplossingen aangedragen voor het probleem waar u last van heeft.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

NeoDutchio schreef:
20 dec 2018 11:50
hänschen klein schreef:
20 dec 2018 11:26
Het begrip 'optoppen' bij voorbeeld bestaat pas sinds 2017 na de meegelinkte meeting van vakmensen uit de branche. Erg onwaarschijnlijk dat een starter zal gaan zoeken op dit begrip.
En waarom is dat zo? Via een makelaar kan een starter een bouwkavel vinden en gaan bouwen. U denkt dat een starter alle huizen in de straat af gaat om te vragen of hij zijn huis bovenop de uwe mag gaan zetten? Optoppen is niet een geschikte optie voor een starter. Uberhaupt niet voor een particulier. En die reden is ook al aangegeven.

Er zijn in dit topic geen oplossingen aangedragen voor het probleem waar u last van heeft.
Ergens zit er een knoop in de denkwijze of informatie.

Ik heb eerder een optopvoorbeeld meegelinkt uit Rotterdam, waarbij 412 nieuwe appartementen zijn ontstaan. Waarom wordt er nu steeds vanuit gegaan dat een starter zelf ergens moet gaan optoppen? Ik denk dat we hier ergens een communicatiebug hebben. Een starter kan, alleen of samen met lotgenoten, kennis hebben van een project dat geschikt is voor optoppen ... en dat kunnen er initiatieven ontplooit worden via makelaars, architecten, de Gemeente, de eigenaar enz.
Wanneer ergens een zolder als woning geschikt gemaakt kan worden is dat een opdracht onder de titel 'dakuitbouw' maar géén optoppen als oplossing voor het bouwen van 20.000 extra woningen, zoals het in Amsterdam werd berekend.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Het woonprobleem blijft echter ... ook voor families:

https://woonfonds.net/familie-woon-oplo ... p-up-video

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door kweenie »

De praktijk van optoppen bestaat al vele jaren. Vaak tot groot verdriet van buurtgenoten, overigens, maar dit terzijde. Het is meer dat ze er nu een leuke naam aan geven. Oude wijn in nieuwe zakken dus.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

kweenie schreef:
20 dec 2018 12:22
De praktijk van optoppen bestaat al vele jaren. Vaak tot groot verdriet van buurtgenoten, overigens, maar dit terzijde. Het is meer dat ze er nu een leuke naam aan geven. Oude wijn in nieuwe zakken dus.
... maar ik had ook informatie gepost over bij voorbeeld CPO (Collectief Particulier Ondernemersschap).
Dan kan hier iemand wel roepen dat dat ook allang bestaat, maar jonge starters kunnen toch hun voordeel ermee doen wanneer dit nog eens 'uitgegraven' wordt?

De verwachte toename van nog meer woningstekort kunnen we natuurlijk ook in een toekomstig noodzakelijke topic gaan bespreken wanneer 'de gele hesjes' aangetrokken moeten worden ... wanneer de onvrede dus niet meer te houden is. Wanneer we de beurs volgen zien we al, dat het voorbij is met 'grappig'.

Mijn conclusie: Ik denk, dat veel deelnemers zèlf helemaal geen probleem hebben met 'het wonen', maar wèl deelnemen aan het afbreken van een topic waarin (voor starters) informatie verzameld kan worden.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

fonsflons schreef:
20 dec 2018 12:38
hänschen klein schreef:
20 dec 2018 12:33
in een toekomstig noodzakelijke topic gaan bespreken
:?
Ja, dat heb ik geschreven! Kijken we slechts tot het jaar 2020, hoef ikzelf hierover dàn geen nieuw topic meer aan te gaan maken omdat het dan een nationaal probleem is geworden.

NeoDutchio
Berichten: 12380
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hänschen klein schreef:
20 dec 2018 12:33
Dan kan hier iemand wel roepen dat dat ook allang bestaat, maar jonge starters kunnen toch hun voordeel ermee doen wanneer dit nog eens 'uitgegraven' wordt?

Mijn conclusie: Ik denk, dat veel deelnemers zèlf helemaal geen probleem hebben met 'het wonen', maar wèl deelnemen aan het afbreken van een topic waarin (voor starters) informatie verzameld kan worden.
Dus u gaat voor anderen invullen wat hun probleem is. In plaats van dat een starter de vraag stelt wat hij kan doen heeft u bij voorbaat al een hoop beschreven. Dat het wellicht niet in het plaatje pas deert u niet.

Elk persoon heeft 2 oren en 1 mond. Dat is niet voor niets. Men luistert dus naar een vraag en kan daar antwoord op geven. Van te voren een behoefte gaan verzinnen heeft weinig nut. In het rond gaan schieten in de hoop dat er iets geraakt wordt.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

U bedoelt:

Ik zou beter een topic kunnen openen met de vraag waar/hoe een starter in de Randstad een betaalbare woning kan vinden?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door kweenie »

hänschen klein schreef:
20 dec 2018 12:33
kweenie schreef:
20 dec 2018 12:22
De praktijk van optoppen bestaat al vele jaren. Vaak tot groot verdriet van buurtgenoten, overigens, maar dit terzijde. Het is meer dat ze er nu een leuke naam aan geven. Oude wijn in nieuwe zakken dus.
... maar ik had ook informatie gepost over bij voorbeeld CPO (Collectief Particulier Ondernemersschap).
Ja en? Dat ontken ook toch niet?

Maar je suggereert over het optoppen dat dat iets heel nieuws is. Terwijl dat dus absoluut niet zo is.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

kweenie schreef:
20 dec 2018 13:14
hänschen klein schreef:
20 dec 2018 12:33
kweenie schreef:
20 dec 2018 12:22
De praktijk van optoppen bestaat al vele jaren. Vaak tot groot verdriet van buurtgenoten, overigens, maar dit terzijde. Het is meer dat ze er nu een leuke naam aan geven. Oude wijn in nieuwe zakken dus.
... maar ik had ook informatie gepost over bij voorbeeld CPO (Collectief Particulier Ondernemersschap).
Ja en? Dat ontken ook toch niet?

Maar je suggereert over het optoppen dat dat iets heel nieuws is. Terwijl dat dus absoluut niet zo is.
Ik suggereer niets, maar beweer, dat het met zekerheid de komende jaren intensief zal gaan gebeuren, alleen al om het feit, dat grondstukken in de grote steden onbetaalbaar worden en desondanks de navraag absoluut zal gaan en blijven stijgen.

De combinatie van CPO, optoppen licht verplaatsbare huizen zou dus (ergo) een winstbrengende oplossing voor starters kunnen worden, maar dàt is natuurlijk voor u ook oud nieuws ... ik heb deze oplossingen hier in stapjes gepost en zie het uiteindelijk als DE oplossing.

NeoDutchio
Berichten: 12380
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hänschen klein schreef:
20 dec 2018 13:11
U bedoelt:

Ik zou beter een topic kunnen openen met de vraag waar/hoe een starter in de Randstad een betaalbare woning kan vinden?
Of laat de starter gewoon zijn vraag stellen waarom iedereen kan antwoorden.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

... dus, de vraag nu: zit er een starter op de woningsmarkt in de zaal ... ?

TIP: start dan op dit serieuze Radar-forum een topic ... (aanbevolen)!
De deelnemers zitten vol met eigen ervaringen en ideeën ...
en u heeft de (kleine) kans dat er een tv- of radio-uitzending over gemaakt gaat worden. Verder bestaat het magazin RADAR+, dat naast lifestyle-onderwerpen op zoek is naar maatschappelijke problemen.

*) Dit is een idee van @NeoDutchio, een trouwe forumdeelnemer met vaak goed onderbouwde en serieuze reacties.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door kweenie »

hänschen klein schreef:
20 dec 2018 13:25
Ik suggereer niets, maar beweer, dat het met zekerheid de komende jaren intensief zal gaan gebeuren, alleen al om het feit, dat grondstukken in de grote steden onbetaalbaar worden en desondanks de navraag absoluut zal gaan en blijven stijgen.

De combinatie van CPO, optoppen licht verplaatsbare huizen zou dus (ergo) een winstbrengende oplossing voor starters kunnen worden, maar dàt is natuurlijk voor u ook oud nieuws ... ik heb deze oplossingen hier in stapjes gepost en zie het uiteindelijk als DE oplossing.
Ok, je suggereert inderdaad niet, je noemt het "een nieuwe/actuele verschijning die momenteel wordt getest, maar een toekomst heeft omdat er veel tegenstand is m.b.t. het bebouwen van de groene weides rondom de steden."

De realiteit is dat het niet nieuw is, zeker niet meer alleen in de testfase zit en dat er juist steeds meer weerstand tegen dit optoppen is. En dat er juist maatregelen worden genomen om de groei en wildgroei hierin te stoppen.

NeoDutchio
Berichten: 12380
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hänschen klein schreef:
20 dec 2018 14:04
... dus, de vraag nu: zit er een starter op de woningsmarkt in de zaal ... ?

TIP: start dan op dit serieuze Radar-forum een topic ... (aanbevolen)!
De deelnemers zitten vol met eigen ervaringen en ideeën ...
en u heeft de (kleine) kans dat er een tv- of radio-uitzending over gemaakt gaat worden. Verder bestaat het magazin RADAR+, dat naast lifestyle-onderwerpen op zoek is naar maatschappelijke problemen.

*) Dit is een idee van @NeoDutchio, een trouwe forumdeelnemer met vaak goed onderbouwde en serieuze reacties.
Problemen verzinnen kan iedereen, maar wat is het nut om dat probleem, waar u zelf geen last van heeft, in de media te gooien? Zoals al eerder al aangaf, wanneer komt er een topic van u over vliegende auto’s? Doordat u vindt dat iedereen in de randstad moet wonen en werken slippen de wegen nog verder dicht. Vliegen is dan een optie.
Als er een starter komt met de vraag wat hij/zij zou kunnen doen om sneller aan een woning te komen, dan kunnen de vrijwilligers hier daar hulp in bieden. Oftewel, dat is iemand met een probleem die hier een vraag stelt. Niet iemand die ongevraagd allerlei adviezen wil geven en in de ruimte gaat roepen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

kweenie schreef:
20 dec 2018 14:14
hänschen klein schreef:
20 dec 2018 13:25
Ik suggereer niets, maar beweer, dat het met zekerheid de komende jaren intensief zal gaan gebeuren, alleen al om het feit, dat grondstukken in de grote steden onbetaalbaar worden en desondanks de navraag absoluut zal gaan en blijven stijgen.

De combinatie van CPO, optoppen licht verplaatsbare huizen zou dus (ergo) een winstbrengende oplossing voor starters kunnen worden, maar dàt is natuurlijk voor u ook oud nieuws ... ik heb deze oplossingen hier in stapjes gepost en zie het uiteindelijk als DE oplossing.
Ok, je suggereert inderdaad niet, je noemt het "een nieuwe/actuele verschijning die momenteel wordt getest, maar een toekomst heeft omdat er veel tegenstand is m.b.t. het bebouwen van de groene weides rondom de steden."

De realiteit is dat het niet nieuw is, zeker niet meer alleen in de testfase zit en dat er juist steeds meer weerstand tegen dit optoppen is. En dat er juist maatregelen worden genomen om de groei en wildgroei hierin te stoppen.
... dus hebben we een actuele topic toch?

Over tègenacties heb ik geen informatie, de gebruikte bronnen zijn uitsluitend uit de bouwìllige hoek, maar mogelijk is dit regionaal georganiseerd.

Zijn dat politici, de stadsbestuurders of juist de omwonenden die bij voorbeeld in de schaduw na het optoppen zitten? Dat laatste zou inderdaad een kwalijke verslechtering zijn., maar m.i. helaas niet te stoppen wanneer andere grote steden o.a. in Amerika zien. Het voorstel kwam al eerder langs om flats te bouwen, inmiddels gaat het al over woontorens van 100 mtr en meer.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@NeoDutchio ...

Ik denk nog steeds, dat het werkelijke verhaal zich nu pas begint te ontwikkelen.

We hebben een 'gelukkig land', (tenminste volgens de lijstjes), maar een bepaalde doelgroep wordt daarbij uitgegrenst omdat er allang géén en straks waarschijnlijk verkéérde beslissingen zullen worden genomen.

De bouwwereld, de gebiedsontwikkelaars en de toekenning tot bouwgronden gaat volkomen aan burgers voorbij en moet beslist geen exclusief feestje worden voor de vastgoed-winstmakers in dit land, maar voor het aantal groeiende slachtoffers, die m.i. een verlorene generatie kunnen worden.

Het was o.a. de 'vaasjes-opdracht' van de Minister President, die ik serieus wil nemen. We moeten beter op (elkaar) gaan letten.

@Kweenie heeft het eerste probleem zojuist al verwoord over iets wat we niet moeten willen: Het optoppen van gebouwen!
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 20 dec 2018 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door moederslink »

Zet er nu alsjeblieft een keer een streep onder!
Dit heen en weer gekakel voegt niets meer toe en u houdt dit gedram maar vol .
Meerderen waarschuwen u nu , toch gaat u ook maar door en door.
En dan krijgt u misschien weer een waarschuwing en heeft een ander het weer gedaan :x
Alles is nu gezegd immers?
Nogmaals bedankt en over en sluiten ... :idea:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door kweenie »

hänschen klein schreef:
20 dec 2018 14:44
Over tègenacties heb ik geen informatie, de gebruikte bronnen zijn uitsluitend uit de bouwìllige hoek, maar mogelijk is dit regionaal georganiseerd.

Zijn dat politici, de stadsbestuurders of juist de omwonenden die bij voorbeeld in de schaduw na het optoppen zitten?
Zie bijvoorbeeld https://www.dvhn.nl/groningen/Stad-wil- ... 76864.html

Het gaat trouwens niet zozeer om de extra schaduw. Het gaat om het geheel. Vaak gaat het om staten nabij het centrum, die al behoorlijk veel bewoners hebben. En in dit geval, al veel studenten/eenpersoons huishoudens. Met vaak al een tekort aan parkeerplaatsen, fietsoverlast etcetera.
Laatst gewijzigd door kweenie op 20 dec 2018 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

moederslink schreef:
20 dec 2018 14:57
Zet er nu alsjeblieft een keer een streep onder!
Dit heen en weer gekakel voegt niets meer toe en u houdt dit gedram maar vol .
Meerderen waarschuwen u nu , toch gaat u ook maar door en door.
En dan krijgt u misschien weer een waarschuwing en heeft een ander het weer gedaan :x
Alles is nu gezegd immers?
Nogmaals bedankt en over en sluiten ... :idea:
Sluiten? Zou ik nog niet doen.

Lees de laatste reacties nog eens door
en we beginnen waarschijnlijk te begrijpen wat/waar de werkelijk scheve verhoudingen liggen binnen het huidige systeem.
Stel, u leest in uw stadskrant, dat tegenover uw huis een optopping gaat plaatsvinden ...
om het hele bijna niet meer te stoppen verhaal maar eens geheel anders te kunnen bekijken.

Lady1234
Berichten: 27272
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan is het maar te hopen dat u niet tegenover @moederlink woont met plannen voor een huis op uw huis.

Gesloten